Klucznik, który pojawił się nie wiadomo skąd w sadybie Wielkiego Protektora, dzięki swojej inteligencji i charyzmie szybko zaskarbił sobie zaufanie władcy. Dlatego to właśnie jemu powierzono zadanie rozwikłania tożsamości Znajdy, dziewczyny przybyłej z krańców enklawy, która swoim niecodziennym zachowaniem wzbudziła silne poruszenie wśród mieszkańców, wywołując sprzeczne emocje. Na jakie tajemnice natknie się Klucznik w trakcie swojego śledztwa? Jak potoczą się dalsze losy tych dwojga? To dłuższa historia, ale jedno jest pewne – to spotkanie odmieni ich życie na zawsze.
Powieść nie jest jednowymiarowa, stanowi więc wyzwanie dla czytelnika. Aby nie zostawiać go zupełnie samego w poznawaniu pozornie fantastycznego świata powieści, został do niej dołączony esej prof. Marka Kaczmarzyka, dostarczający sporej dawki wiedzy z zakresu neurobiologii. Stanowi on rodzaj klucza otwierającego drzwi do zrozumienia poszczególnych segmentów konstrukcji powieściowej, a także samego siebie.
"Nasze wzajemne relacje są jak wieże. Budujemy je od momentu spotkania. Niższe piętra wspierają lub osłabiają kolejne. W każdej chwili, jaką spędzamy razem, decydujemy o tym, czy budujemy wspólny dom, czy wieżę Babel" – Marek Kaczmarzyk.
Relacje dorosłych z nastolatkami bywają bardzo napięte. Wywołują u nas – rodziców, nauczycieli i wychowawców – gniew, frustrację, a czasem bolesne poczucie winy. Zaczynamy się zastanawiać, czy nie popełniliśmy jakichś błędów wychowawczych. A z czasem niejednokrotnie tracimy pewność siebie.
Książka "Strefa napięć. Historia naturalna konfliktu z nastolatkiem" ma przede wszystkim pomóc nam, dorosłym, złapać oddech. Prof. Marek Kaczmarzyk chce nam przede wszystkim pomóc zrozumieć nastolatka.
Jako neurobiolog tłumaczy nam, co się dzieje w mózgu człowieka na tym kluczowym etapie rozwoju. Wyjaśnia, skąd biorą się zachowania, które nam, dorosłym, wydają się często niewłaściwe, nieracjonalne, ryzykowne i trudne do zaakceptowania. Omawia neurobiologiczne podstawy empatii i naszych relacji z nastolatkami.
Autor chce nam przekazać, że nie wszystko od nas zależy. Pewne rzeczy możemy tylko zrozumieć i zaakceptować. Czasem to właśnie przychodzi nam najtrudniej.
Jednak kiedy je zrozumiemy, jesteśmy w stanie reagować bardziej świadomie.
"Strefa napięć" pokazuje, że to, co przypisujemy często naszym błędom lub złym intencjom nastolatków, jest bezpośrednią konsekwencją neurobiologii ich mózgów.
Jeśli jesteś rodzicem, nauczycielem lub wychowawcą, jeśli masz do czynienia z nastolatkami na zajęciach muzycznych, w świetlicy czy klubie sportowym, i jeśli relacje z nastolatkami sprawiają Ci trudność, ta książka może Ci pomóc.
Każdy, kto chce zrozumieć współczesny świat, procesy polityczne, które nim rządzą, a także samego siebie, swoje emocje i polityczne decyzje, powinien sięgnąć po tę książkę. Marek Migalski, politolog, pisarz i były polityk, oraz Marek Kaczmarzyk, neurodydaktyk, biolog i memetyk, w fascynujący sposób tłumaczą to, jak uprawianie polityki diametralnie zmieniło się pod wpływem odkryć nauk biologicznych ostatnich kilku dekad. Autorzy w przystępny sposób pokazują, dlaczego jesteśmy „grupolubni”, jak rządzą nami emocje, po co nam „wrogowie”, czym są memy i jak wpływają na nasze myślenie, jak media społecznościowe zmieniły politykę, dlaczego lubimy jakieś partie/ media/polityków, a innych nienawidzimy, co powoduje, że mamy takie, a nie inne poglądy. Przedstawiają powody, dla których zwyciężają na świecie populiści, także wskazują na sposoby ich pokonywania. A wszystko to robią bez nadęcia i odstraszania specyficznym językiem. Rzeczy skomplikowane tłumaczą w przyjazny dla Czytelnika sposób.
Dlaczego uczniowie się rozpraszają?Czy dziewczynki uczą się szybciej?Jak zapamiętujemy informacje?Czy dzieci potrzebują rówieśników?Dlaczego gwiazdor kinowy staje się autorytetem, a nauczyciel nie?Memy są genami kultury. Ich przykładami są idee, melodie, plotki, teorie naukowe czy elementy programu nauczania. Marek Kaczmarzyk w swojej najnowszej książce wyjaśnia, w jaki sposób memy przenoszą się między umysłami oraz jakie ma to znaczenie dla uczenia się i rozwoju dziecka.""Nasza przeszłość świadczy o tym, że mamy spore możliwości, chociaż dotąd nie byliśmy w stanie wykorzystać ich najlepiej. Problem w tym, że utarte ścieżki ludzkiego myślenia, utrwalone tradycją i przyzwyczajeniem, zmieniają się czasami w wygodne autostrady, którymi mkniemy do celu tak szybko, że nie dostrzegamy mijanych po drodze krajobrazów. Zmiana perspektywy może w takim przypadku dać bardzo wiele. Nowy punkt widzenia nie zmieni rzecz jasna samej rzeczywistości, ale może da nam szansę na to, żeby mierzyć się ze starymi problemami w nowy sposób"" - Marek KaczmarzykTa książka pozwoli Ci w nowy sposób spojrzeć na szkołę i uczenie się.
Trudności w porozumiewaniu się z dorosłymi, łamanie reguł, narażanie się na ryzyko, niechęć do sprawdzonych metod rozwiązywania problemów, kłopoty z zasypianiem… To tylko niektóre z elementów codzienności nastolatka, dodatkowo stojącego dzisiaj w obliczu problemów i zadań, z którymi nie mieliśmy do czynienia w historii naszego gatunku. Jaki jest praktyczny sens etapu życia, w którym wszystko robimy inaczej niż trzeba?
Najnowsze odkrycia neuronauk, zwłaszcza związane z rozwojem ośrodkowego układu nerwowego, wyjaśniają wiele zjawisk dotyczących zachowań nastolatków, które wcześniej były dla nas niezrozumiałe i uważaliśmy za szkodliwe. „Szkoła neuronów” zawiera wiedzę prowadzącą do zgłębienia tego, co nazywamy konfliktem pokoleń. Z proponowanej przez autora perspektywy konflikt ten jest nie tylko zrozumiały, ale wręcz konieczny. Napięcie pomiędzy ludźmi będącymi na różnym etapie rozwoju jest tu siłą, która właściwie wykorzystana służy interesom obu stron. Jeżeli weźmiemy to pod uwagę, o wiele łatwiej będzie nam porozumieć się z młodzieżą i stworzyć efektywne metody nauczania.
Chcemy, by ta książka pomogła Ci wspierać Twoje małe dziecko w rozwinięciu jego ogromnego potencjału oraz reagować z miłością w tych sytuacjach, które są dla nas, rodziców, trudne. Najnowsze odkrycia neurobiologii wskazują, że w ciągu pierwszych czterech pięciu lat życia w mózgu dziecka zachodzą zmiany, które mogą decydować o jego późniejszych możliwościach. Zapytaliśmy profesora Kaczmarzyka o kwestie, które w naszym odczuciu najczęściej niepokoją rodziców małych dzieci:Skąd się biorą tak zwane fazy buntu małego dziecka? Czy możemy ich uniknąć?Od jednych specjalistów słyszymy, że dziecko jak najwcześniej powinno spać osobno, od innych że najlepiej jest, jeśli jak najdłużej śpimy razem. Kto ma słuszność?Dlaczego moje dziecko chce jeść tylko suche bułki i makaron?Nasi znajomi już uczą swojego dwulatka drugiego języka, czy my też powinniśmy? Profesor Marek Kaczmarzyk w lekki i przystępny sposób przekazuje wiedzę, która pozwala nam lepiej zrozumieć zachowania małego dziecka, utrzymać spokój w trudnych sytuacjach oraz wspierać rozwój kompetencji emocjonalnych i poznawczych w tym niezwykle ważnym okresie. W tej książce skupiamy się na pierwszych kilku latach życia, ponieważ z perspektywy neurobiologii są one fundamentem naszego społecznego funkcjonowania. Potencjał, z którym przychodzimy na świat, jest praktycznie nieograniczony. A tych pierwszych kilka lat i środowisko tworzone głównie przez najbliższych decyduje o tym, co w życiu dziecka będzie możliwe. Właśnie dlatego powstała książka Potrzeba obecności. Żeby pokazać Ci, jak z neurobiologicznej perspektywy istotne jest to, żeby być obecnym w życiu młodego człowieka Marek Kaczmarzyk. Zrozumienie potrzeb malucha od emocji, przez dietę, po codzienne nawyki jest fundamentem zdrowego i szczęśliwego dzieciństwa. Ale skąd wiedzieć, co naprawdę jest dla dziecka najlepsze? Autor, doświadczony ekspert w dziedzinie neurobiologii i edukacji, w prosty sposób wyjaśnia, dlaczego dzieci zachowują się w określony sposób, odwołując się do współczesnej wiedzy o rozwoju mózgu. To nie jest poradnik z gotowymi wskazówkami w książce Marka Kaczmarzyka znajdziesz wiedzę, która pomoże Ci lepiej zrozumieć swoje dziecko, odnaleźć własne sposoby na budowanie z nim bliskiej relacji i świadomie wspierać je w rozwijaniu jego ogromnego potencjału.
Zestaw książek dla rodziców pozwalających lepiej zrozumieć swoje dziecko, poznać jego punkt widzenia i uniknąć wielu błędów wychowawczych.
"Pułapka nadopiekuńczości" - Julie Lythcott-Haims
Książka o rodzicach, którzy przesadnie angażują się w życie swoich pociech. O miłości i lęku ukrytych pod nadmiernym zaangażowaniem. I o tym, jak możemy pomagać naszym dzieciom osiągać więcej sukcesów, stosując inne podejście wychowawcze.
"Szkoła neuronów" - Marek Kaczmarzyk
Trudności w porozumiewaniu się z dorosłymi, łamanie reguł, narażanie się na ryzyko, niechęć do sprawdzonych metod rozwiązywania problemów, kłopoty z zasypianiem… To tylko niektóre z elementów codzienności nastolatka, dodatkowo stojącego dzisiaj w obliczu problemów i zadań, z którymi nie mieliśmy do czynienia w historii naszego gatunku. Jaki jest praktyczny sens etapu życia, w którym wszystko robimy inaczej niż trzeba?
"Unikat" - Marek Kaczmarzyk
Jeśli chcemy zrozumieć siebie, musimy zrozumieć także naszą wyjątkowość. Biologia uczy, że każdy z nas jest wyjątkowy już na samym początku naszego istnienia. Nasz rozwój jest realizacją potencjału, którego główną cechą jest właśnie niepowtarzalność. Perspektywa przyjęta w tej książce pozwala zrozumieć, jak bardzo ważne jest to, że każdy człowiek to unikat, i jak cenna jest różnorodność z tego wynikająca.
eśli chcemy zrozumieć siebie, musimy zrozumieć także naszą wyjątkowość.Biologia uczy, że każdy z nas jest wyjątkowy już na samym początku naszego istnienia. Nasz rozwój jest realizacją potencjału, którego główną cechą jest właśnie niepowtarzalność. Perspektywa przyjęta w tej książce pozwala zrozumieć, jak bardzo ważne jest to, że każdy człowiek to unikat, i jak cenna jest różnorodność z tego wynikająca.Kiedy widzimy grupę rówieśników bawiących się na szkolnym boisku, zakładamy, że są oni do siebie podobni, więc można stworzyć dla nich jeden wspólny zestaw propozycji dydaktycznych. Taki uniwersalny system szkolny powinien pozwolić im budować i doskonalić zbiór kompetencji niezbędnych w przyszłości. W naszej grupie znajdziemy jednak dzieci o różnych potrzebach, zainteresowaniach i pragnieniach, z niepowtarzalnymi sposobami radzenia sobie ze światem. Mechanizmy, które sprzyjają różnorodności, są wpisane w rozwój człowieka. Mierząc wszystkich jedną miarą, narażamy się na straty, których nie można będzie odrobić. Dla dzieci oznacza to nieodkryte talenty, brak motywacji i przekonanie, że inny sposób myślenia to ich problem. Dla nas wszystkich może stać się przyczyną porażki w przyszłości, kiedy zabraknie ludzi myślących w nietypowy sposób, zdolnych rozwiązać problemy, których dzisiaj nie jesteśmy sobie w stanie wyobrazić.
Trudności w porozumiewaniu się z dorosłymi, łamanie reguł, narażanie się na ryzyko, niechęć do sprawdzonych metod rozwiązywania problemów, kłopoty z zasypianiem… To tylko niektóre z elementów codzienności nastolatka, dodatkowo stojącego dzisiaj w obliczu problemów i zadań, z którymi nie mieliśmy do czynienia w historii naszego gatunku. Jaki jest praktyczny sens etapu życia, w którym wszystko robimy inaczej niż trzeba?
Najnowsze odkrycia neuronauk, zwłaszcza związane z rozwojem ośrodkowego układu nerwowego, wyjaśniają wiele zjawisk dotyczących zachowań nastolatków, które wcześniej były dla nas niezrozumiałe i uważaliśmy za szkodliwe. „Szkoła neuronów” zawiera wiedzę prowadzącą do zgłębienia tego, co nazywamy konfliktem pokoleń. Z proponowanej przez autora perspektywy konflikt ten jest nie tylko zrozumiały, ale wręcz konieczny. Napięcie pomiędzy ludźmi będącymi na różnym etapie rozwoju jest tu siłą, która właściwie wykorzystana służy interesom obu stron. Jeżeli weźmiemy to pod uwagę, o wiele łatwiej będzie nam porozumieć się z młodzieżą i stworzyć efektywne metody nauczania.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?