Książka o naukowych i duszpasterskich drogach polskich jezuitów w Rzymie przypomina postacie tych jezuitów, którzy poprzez kontakt z Rzymem sami uczyli się w duchu pedagogiki ignacjańskiej, a potem w Polsce kładli podwaliny pod pedagogikę ignacjańską, która jest dziś kontynuowana w Wyższej Szkole Filozoficzno-Pedagogicznej "Ignatianum" w Krakowie. Książka przybliża także postacie jezuitów, którzy pełnili opiekę duchową nad przebywającymi na studiach w Rzymie młodymi Polakami.
W toku analizy rozwoju teoretycznych podstaw procesu nauczaniauczenia się Grzegorz Łuszczak zwrócił uwagę zarówno na zbieżne płaszczyzny rozwoju dydaktyki szkolnej i dydaktyki katechetycznej (dydaktyki nauczania religii), jak i elementy rozbieżne wyznaczające specy?kę nauczania katechetycznego. Dobrze dobrał on kryteria jakościowej analizy treści. Wykorzystał nie tylko dzieła opublikowane w języku polskim, lecz także znaczną liczbę publikacji zachodnich, głównie w języku włoskim i niemieckim, co jest dobrze uzasadnione dokonaniami uczonych niemieckich w rozwoju dydaktyki. Autor dobrze ujął syntetyczną analizę dokonań czołowych pedagogów zachodnich, przede wszystkim J.F. Herbarta, T. Zillera, W. Reina, a także dokonań J.W. Dawida - polskiego klasyka pedagogiki, a także zwrócił uwagę na dokonania naukowe dydaktyki katechetycznej ks. H. Stieglitza, ks. W. Gadowskiego. Grzegorz Łuszczak przywołał osiągnięcia wybitnych dydaktyków szkolnych (H. Rowida, W. Diltheya, G. Kerschensteinera, R. Steinera, C. Freineta i in.) i umiejętnie powiązał je z dokonaniami dydaktyków katechezy. Autor w zgrabny formalnie sposób zanalizował podstawy teorii komunikacji (jej istotę, strukturę, nadawcę i odbiorcę, komunikat, kod, sprzężenie zwrotne, kompetencje komunikacyjne i inne). Na tym tle wymienia pedagogikę medialną i technologię kształcenia, a w konsekwencji wywodów wskazuje na komunikowanie treści religijnych i technologie komunikacyjne w przekazie wiary. Podkreśla on wartości dydaktyczno-wychowawcze pedagogiki ignacjańskiej, której niezbywalnym walorem jest konstruktywny charakter, co może wnosić ład w okresie niepewności, ambiwalencji, postmodernistycznej względności, falowania dyskursów w uprawianiu dzisiejszej pedagogiki - dydaktyki.
z recenzji prof. dr. hab. Stanisława Palki
Praca z podręcznikiem Jestem z wami ma pomóc uczniom odkryć prawdziwy sens wolności i szczęścia w Jezusie Chrystusie. Treści - tak jak cała seria podręczników Odsłonić twarz Chrystusa - służą ewangelizacji młodzieży i jednocześnie zawierają bogaty materiał wprowadzający we wtajemniczenie chrześcijańskie, szczególnie przygotowanie do bierzmowania.
Podobnie jak w podręczniku do klasy I autorzy podeszli do nauczania integralnie: treści nawiązują do życia osobistego i społecznego ucznia oraz do treści innych przedmiotów szkolnych, a metody wspierają wszechstronny rozwój ucznia i wspomagają w przygotowaniu do egzaminu gimnazjalnego.
Schemat każdej jednostki składa się z następujących części:
• Zarysowanie tematu poprzez zestawienie kilku treściwych, a jednocześnie bardzo ciekawych tekstów. Stanowią je przykłady, opowiadania mądrościowe z Pisma Świętego, fragmenty dzieł teologicznych oraz literackich (prozy i poezji), w swej formie dalekie od akademickiego wykładu.
• Pytania i zadania - propozycje różnorodnych ćwiczeń (ustnych i pisemnych), których wykonanie prowadzi uczniów do samodzielnego zrozumienia tekstów biblijnych, treści religijnych oraz zrozumienia świata i siebie. Ćwiczenia te zasadniczo różnią się od tych, które dotychczas mieli do dyspozycji katecheci. Są dydaktycznie dostosowane do potrzeb współczesnej szkoły.
• Większej aktywizacji uczniów i rozwinięciu głównego tematu lekcji służą ciekawe pytania i problemy do dyskusji zebrane pod hasłem Jak sądzisz?
• Myśli pomocne w osobistym i wspólnym rozważeniu najistotniejszych treści katechezy zamieszczone zostały pod hasłem Refleksja i modlitwa
• Praktyczne zastosowanie nowych wiadomości w formie wskazówek dla życia uczniów pragnących pogłębiać swoją przyjaźń z Jezusem, znajduje się pod hasłem Jeśli chcesz... Mają one pomóc młodzieży m. in. w osobistej pracy nad sobą, są jakby "drogowskazem" na ich drodze duchowej
• Aby lepiej zapamiętać nowo poznane terminy umieszczono je w Słowniku, w zakończeniu do każdego tematu
• Synteza treści każdej jednostki w formie notatki w rubryce nawiązuje graficznie do SMS-a lub e-maila: Masz wiadomość!
Podręcznik zawiera wiele zdjęć, reprodukcji dzieł sztuki, map, które nie tylko ułatwiają zapamiętanie treści, ale poszerzają wiedzę o kulturze i uczą wrażliwości na piękno. Komiksowe rysunki, nawiązujące do sytuacji z życia codziennego, są znakomitą ilustracją treści katechez w żartobliwej formie.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?