Książka jest zwieńczeniem badań nad odpowiedzialnością dzieci w młodszym wieku szkolnym. Autorka współuczestniczyła w pracy dzieci poprzez przebywanie z nimi podczas lekcji, prowadzenie warsztatów rozwijających taką wiedzę, umiejętności i postawy, które będą sprzyjały kształtowaniu odpowiedzialności. Setki godzin spędzonych z uczniami i ich nauczycielką, wiele rozmów i analiz pozwoliło Autorce sformułować wnioski, które pomogą zarówno studentom, jak i nauczycielom praktykom czy rodzicom, w zrozumieniu, czym jest odpowiedzialność i jakie czynniki sprzyjają jej kształtowaniu.
Czytelnik znajdzie w książce inspiracje zarówno koncepcyjne, jak i praktyczne, m.in. przegląd literatury przedmiotu, model odpowiedzialności podmiotowej, listę czynników związanych z wychowaniem, przykłady działań, które umożliwiają rozwiązywanie problemów, problemów jednocześnie wspierają odpowiedzialność uczniów, zestaw dwunastu propozycji scenariuszy zajęć oraz opis przebiegu prowadzonych warsztatów.
Książka nawiązuje do debaty nad współczesnym obywatelstwem i zachowaniami obywatelskimi, intensywnie prowadzonej w Polsce, Europie i na świecie. W monografii przedstawione jest współczesne podejście teoretyczne do obywatelstwa – ujmowanie i badanie go nie tylko w relacji do państwa, ale również w relacji do codziennej aktywności, która wiąże się z kształtowaniem aktywnych postaw społecznych (...). Na podstawie przeglądu literatury zaproponowano w niej szerokie rozumienie obywatelstwa, które przejawia się w sześciu wymiarach zachowania obywatelskiego, reprezentujących bierną, semiaktywną i aktywną formę obywatelstwa (aktywność społeczną, polityczną, ukierunkowaną na zmiany oraz na rozwój osobisty) oraz w ogólnej postawie zaangażowania w życie społeczne. Od Autorek Książka zawiera wartościowe analizy teoretyczne i prezentuje rzetelne oraz pomysłowe badania. Autorki opracowały, nową i wartościową technikę badawczą, przeprowadziły oryginalne badania empiryczne. Publikacja jest napisana w sposób komunikatywny, jej czytelnikami będzie szeroka rzesza studentów, a także specjalistów z zakresu nauk społecznych. Prof. dr hab. Andrzej Sękowski Katedra Psychologii Różnic Indywidualnych KUL Wysiłek włożony przez Autorki w pracochłonne analizy zasługuje na ogromne uznanie. Kilka uzyskanych wyników uważam za bardzo interesujące. Do najciekawszych zaliczyłabym: (a) Wynik pokazujący na wyższą (i jakościowo) odmienną aktywność społeczną młodzieży z małego miasta niż z Warszawy. (b) Wynik sugerujący, że aktywność młodzieży małego miasteczka jest w większym stopniu wyznaczona czynnikami zewnętrznymi niż osobowościowymi, podczas gdy aktywność młodzieży warszawskiej – odwrotnie. prof. UW, dr hab. Maria Lewicka, Wydział Psychologii UW
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?