Praca podejmuje istotny temat roli szkoły i rodziny w profilaktyce zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży. Temat ten jest szeroko opisany w literaturze przedmiotu, dlatego niełatwo jest dodać cos nowego i odkrywczego do bardzo dobrze zbadanego zagadnienia. Z tych powodów recenzowana monografia jest w dużym stopniu przykładem pracy, która popularyzuje i przybliża niezorientowanemu czytelnikowi zgromadzona? wiedze?. Niektóre nowe watki, takie jak filozoficzne rozważania nad rodzinnymi czynnikami chroniącymi lub zadania profilaktyki w kontekście nasilających się? w Europie ruchów migracyjnych, są jaskółkami nowych zagadnień. Dr hab. Krzysztof Ostaszewski Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie Praca poprzez podjęcie problematyki profilaktyki społecznej w specyficznym kontekście rodzinno-szkolnym, pomimo wielu opracowań dotyczących tego zagadnienia na gruncie pedagogiki społecznej i dziedzin pokrewnych, stanowi ważny element społecznej dyskusji i przesłankę do badań w obszarze profilaktyki zachowań ryzykownych. Tak rozumiana profilaktyka społeczna integruje działania rodziny i szkoły jest próbą zbudowania zintegrowanego modelu profilaktyki społecznej angażującej te dwa najważniejsze środowiska wychowawcze w procesie wspierania rozwoju młodego pokolenia. Dr hab. Ewa Wysocka, prof. UŚ Uniwersytet Śląski w Katowicach
Przedłożony materiał uważam za niezwykle cenny, bowiem w ostatnich latach niewiele się pojawiło publikacji uwzględniających perspektywę badawczą profilaktyki społecznej. Zakres problemów jest tak szeroki, że zawarte zagadnienia nie powielają się, a w tym przypadku uzupełniają i poszerzają dotychczasowe obszary. Eksponowane problemy oraz wynikające z nich zadania i czynności profilaktyczne znajdują swoje miejsce w mikrosystemie społecznym i określonych procedurach profilaktycznych.
Autorzy tekstów wyraźnie podkreślają w działaniach pedagogicznych znaczenie wzajemnych relacji, więzi emocjonalnych, zachodzących przemian społecznych i nowych zagrożeń, przed którymi stoi młody człowiek, a także konieczność wspierania człowieka w sytuacjach trudnych, kryzysowych i podnoszenia młodzieży na wyższy stopień wzrastania społecznego.
Książka jest zbiorem 10 artykułów, przygotowanych przez różnych Autorów, o zróżnicowanej problematyce, obejmującej zagadnienia odnoszące się między innymi do holistycznego ujęcia profilaktyki społecznej, prawnych podstaw działań profilaktycznych, uzależnień (np. od portali internetowych), problemowych zachowań seksualnych dzieci i młodzieży, zachowań autodestrukcyjnych, profilaktyki HIV i AIDS oraz do przykładów dobrych praktyk realizowanych w środowiskach wychowawczych.
Z recenzji dr hab. Anny Kieszkowskiej, prof. UJK
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?