Media publiczne w Polsce od początku swojej działalności były krytykowane – przez polityków, ekspertów, czasem także widzów. Głównym zarzutem, stawianym zwłaszcza programom informacyjnym Telewizji Polskiej, była stronniczość i uległość wobec ekipy aktualnie sprawującej władzę. Zmiany, jakie zaszły w TVP i Polskim Radiu po przejęciu władzy przez Prawo i Sprawiedliwość oraz jej koalicjantów po 2015 roku, stanowiły jednak zupełnie nowy etap w procesie zawłaszczania i instrumentalnego wykorzystywania mediów publicznych. Autorzy niniejszej monografii rzucają nowe światło na ten proces. Wykorzystując bogaty materiał badawczy, pokazują, jak w kolejnych latach, pod rządami PiS, zmieniał się przekaz mediów publicznych. (…) Udało im się uchwycić ewolucję „Wiadomości” TVP od medium bezstronnego do audycji o charakterze czysto propagandowym. Z recenzji dr. hab. Łukasza Szurmińskiego Rafał Klepka – politolog i medioznawca, doktor habilitowany nauk społecznych w zakresie nauk o polityce, profesor w Instytucie Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Jego zainteresowania naukowe koncentrują się wokół komunikacji politycznej. Zajmuje się badaniami stronniczości politycznej mediów, medialnych relacji dotyczących wybranych zjawisk politycznych, głównie wyborów, a także polityką medialną. Autor, współautor i redaktor kilkunastu monografii naukowych oraz ponad 70 artykułów i rozdziałów w pracach zbiorowych. Kierownik i wykonawca krajowych i międzynarodowych projektów naukowych. Wojciech Kułaga – doktorant w zakresie nauk o komunikacji społecznej i mediach w Szkole Doktorskiej Nauk Społecznych Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Jego zainteresowania naukowe koncentrują się wokół komunikacji politycznej, cyberpsychologii i patologii medialnych. Autor i współautor publikacji naukowych, wykonawca projektów badawczych. Laureat pierwszej nagrody ogólnopolskiego konkursu na najlepszą pracę magisterską z wiedzy o mediach Medi@ stery (2024). Obecnie pracuje nad projektem wielowymiarowych badań jakościowych dotyczących patologicznych treści w przestrzeni wirtualnej, który ma stanowić podstawę tworzonej przez niego dysertacji doktorskiej. Wojciech Maguś – politolog i medioznawca, doktor nauk społecznych, adiunkt w Instytucie Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Od 2019 roku zastępca dyrektora INoKSiM UMCS. Jego zainteresowania badawcze obejmują komunikację polityczną, public relations oraz procesy mediatyzacji. Autor monografii poświęconej prezydenckiej kampanii wyborczej oraz kilkudziesięciu artykułów naukowych skupiających się na profesjonalizacji komunikowania politycznego. Laureat ogólnopolskiego konkursu Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej Doktorat na najlepszą pracę doktorską z zakresu nauk o komunikacji społecznej i mediach (2013).
Praca stawia sobie za cel analizę zawartości wybranych telewizyjnych programów informacyjnych oraz tygodników opinii podczas kampanii poprzedzającej elekcję parlamentarną z 25 października 2015 roku. Przed badaniami postawiono szereg celów szczegółowych. Należą do nich przede wszystkim ocena, czy i do jakiego stopnia problematyka wyborów w poprzedzających je tygodniach września i października odgrywała znaczącą rolę w programach informacyjnych oraz tygodnikach opinii, oraz określenie, o czym najczęściej mówiono i pisano wtedy w mediach: czy były to szczegóły programów wyborczych, czy problemy personalne, czy może sama rywalizacja stanowiła dostatecznie emocjonujący temat, jako gra o niepewnym wyniku. W pracy zarysowano ramy tematyczne dyskursu kampanii wyborczej relacjonowanej przez media. Za istotny cel pracy uznać należy ponadto zgłębienie i określenie siły oraz kierunku stronniczości politycznej badanych mediów poprzez analizę widoczności partii politycznych biorących udział w wyborach oraz wydźwięku relacji na ich temat. W badaniu dotyczącym programów informacyjnych przyjrzano się roli ekspertów wypowiadających się w serwisach i prezentowanych sondaży, a także próbowano oszacować, jak często newsy sięgały po typowe ramy tematyczne wykorzystywane do prezentacji kampanii wyborczej. Celem pracy była też odpowiedź na pytanie, czy media sprzyjają zjawisku prezydencjalizacji parlamentarnej kampanii wyborczej. Postanowiono ocenić, jaka część medialnych przekazów dotyczących partii startujących w wyborach odnosiła się do liderów tych partii.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?