Problematyka wyczerpania sił jest obecna w literaturze psychologicznej od wielu lat, ale spór wokół jego definicji, kategorii diagnostycznej, przyczyn czy następstw nadal nie został rozstrzygnięty. Badacze zgadzają się jednak, że doświadczanie wypalenia wiąże się z wysokim ryzykiem zaburzeń zdrowia psychicznego, takich jak: depresja, zaburzenia lękowe czy większa podatność na uzależnienia od substancji psychoaktywnych i nowoczesnych technologii. Dopiero od niedawna zauważono, że zjawisko to pojawia się również w grupach dzieci, młodzieży i studentów, w kontekście przeciążenia fizycznego i psychicznego obowiązkami szkolnymi lub akademickimi. Zwraca się tu uwagę na silne stresory, z jakimi zmagają się przez cały okres edukacji osoby w wieku rozwojowym. Niniejsze opracowanie ma na celu przybliżenie zarówno aktualnego stanu wiedzy na temat tego zespołu objawów, jak również ukazania mechanizmów, które powodują, że młodzi i pełni zapału do nauki ludzie w trakcie jej trwania tracą energię do nabywania wiedzy i zaczynają postrzegać ją jako bezwartościową i nieprzydatną; stają się zniechęceni, apatyczni i nieszczęśliwi. Często zaś rezygnują z kontynuacji kształcenia na wyższych jego etapach, tym samym tracąc szansę na rozwój posiadanych potencjałów i zdolności oraz realizację wcześniejszych marzeń życiowych.
Zawarty w książce przegląd badań nad szkolnym wypaleniem u adolescentów budzi uznanie i podziw. Jest syntetyczny, autorsko skomponowany, przejrzysty, logiczny i spójny. Sprawia, że obie Autorki za pomocą swoich badań stają się częścią naukowej wspólnoty, dołączają do grupy osób zaangażowanych w poznawanie tego społecznie ważnego zjawiska. Mamy w tej książce pokaz warsztatu badawczego na najwyższym poziomie metodologii oraz samodzielności i kreatywnego podejścia do stawianych problemów…, książka jest nie tylko godna najwyższego uznania, nie tylko może stać się swoistym wzorem do naśladowania czy też pewnym standardem dla badań pedagogicznych… Może stać się ona naszym przewodnikiem po zawiłej, bardzo zróżnicowanej problematyce współczesnej szkoły… Brakuje w pedagogice takich zaangażowanych książek. Z tym większym przekonaniem rekomenduję tę znakomitą publikację do druku, gratulując jednocześnie obu Autorkom dojrzałości, wiedzy, opanowania warsztatu metodologicznego oraz precyzji i staranności w badaniach.Prof. zw. dr hab. Mirosław Nowak-DziemianowiczBezsprzecznym walorem monografii jest porównawczy charakter zaprezentowanych w niej badań i analiz – w rodzimych realiach do rzadkości wciąż należą bowiem badania porównawcze, które pozwalają na wielostronne spojrzenie na rozpatrywane kwestie. Na tym większe uznanie zasługuje w związku z tym, podjęcie przez Autorki badań polsko-amerykańskich. W moim przekonaniu jest to praca oryginalna o dużych walorach poznawczych, która z pewnością wzbudzi zainteresowanie w szerokich kręgach odbiorców – przede wszystkim nauczycieli i rodziców, ale także nauczycieli akademickich (którzy mogą wykorzystać przedstawione wyniki badań w procesie przygotowania przyszłych nauczycieli do skutecznej pracy w zawodzie) oraz samych uczniów (którzy, dzięki lekturze, zyskać mogą świadomość istnienia zjawiska wypalenia szkolnego, jego przyczyn, symptomów i metod przeciwdziałania jego występowaniu, a gdyby to ostatnie zawiodło lub okazało się niemożliwe – jego negatywnym konsekwencjom).Dr hab. Stefan T. Kwiatkowski, prof. ChAT
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?