W monografii Mitokrytyka w badaniach literackich została zaprezentowana specyfika metodologii mitokrytycznej (zwanej niekiedy mitodologią) wprowadzonej do kanonu humanistycznego przez Gilberta Duranda. Przez ostatnie dziesięciolecia światowych badań mitokrytycznych wyłoniła się wręcz nowa poetyka dzieła literackiego, z nową charakterystyczną terminologią, proponująca nowe narzędzia badawcze, w Polsce ciągle jeszcze funkcjonująca na marginesach lektur w dyskursie zdominowanym przez dynamicznie zmieniające się metodologiczne mody. Celem książki jest pokazanie potencjału mitokrytyki jako metody hermeneutyki tekstu w badaniach literaturoznawczych, w szczególności polonistycznych. W monografii podjęto próbę uporządkowania słownika mitokrytycznego, zdefiniowania podstawowych terminów teoretycznych składających się na warsztat badawczy współczesnego mitokrytyka. Publikacja składa się z dwóch, wzajemnie dopełniających się części. Pierwsza (Mitokrytyka. Teoretyczne ustalenia i aporie) jest próbą usystematyzowania najważniejszych zagadnień teoretycznoliterackich dotyczących mitokrytyki z uwzględnieniem dziś już kanonicznych tekstów założycielskich oraz najnowszego światowego stanu badań. Druga (Reimmersja kulturowa mitu) ukazuje alienację, tekstualizację i literaryzację mitu, jego artystyczne sposoby odradzania się jako antropologicznej struktury wyobraźni w literaturze XX wieku.
Zjawiska geograficzne, fizyczne czy chemiczne, zachodzące w otaczającym nas świecie, fascynują dzieci już od najmłodszych lat. W naturalny sposób skłaniają do zadawania pytań, do wnikliwej obserwacji. Ten podręcznik to pierwsze spotkanie z fascynującymi naukami przyrodniczymi. Publikacja przygotowuje ucznia do nauki biologii, geografii z elementami chemii i fizyki w kolejnych latach edukacji. Wprowadza ucznia w świat, który go otacza, odnosząc się bezpośrednio do miejsca zamieszkania ucznia. Dodatkowo dzięki treściom zawartym w podręczniku uczeń zapoznaje się z budową własnego organizmu. Poznaje także zasady higieny, dowiaduje się, jak dbać o swoje zdrowie, uczy właściwych nawyków prozdrowotnych. Podręcznik inspiruje do wykonywania obserwacji i doświadczeń oraz zachęca do samodzielnego zdobywania informacji i stawiania pytań. Kształtuje również umiejętność pracy w grupach, polegającą na wykonywaniu zadań według instrukcji.- Wskazówki do samodzielnego wykonania doświadczeń, pomiarów, szkicu terenu, planowania i przebiegu wycieczki pieszej.- Otwarty układ tekstu podręcznika i wyeksponowane pytania rozwijają umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia.- Ciekawe i dobrze dobrane, wysokiej jakości ilustracje wspierają ucznia w procesie poznania.- Postać przewodnia, z którą uczeń może się utożsamić atrakcyjny sposób na zrozumienie i zapamiętanie informacji.
Zamieszczone w książce studia stanowią przykład antropologicznego odczytania wybranych tekstów literatury polskiej XX wieku, poddawanych już wcześniej przez badaczy wielokrotnie procesom interpretacyjnym. Bachelardowska teoria ponadkulturowej jedności wyobraźni oraz Durandowska teoria antropologicznych struktur wyobraźni i koncepcja pluralizmu kulturowego pozwalają spojrzeć na artystę jako fenomen wyobrażeniowy, COGITO MARZĄCE, ŚWIADOMOŚĆ RODZĄCĄ OBRAZY. Zawarte w publikacji szkice mają stanowić próbę ukazania, na przykładzie konkretnych tekstów artystycznych, potencjału interpretacyjnego tkwiącego w Bachelardowsko-Durandowskiej antropologii zastosowanej do hermeneutyki dzieła literackiego.
Z Wprowadzenia
Monografia Marzeny Karwowskiej to wartościowa praca, wpisująca się w międzynarodowy krąg badań mających na celu poszukiwanie uwarunkowanych antropologicznie mechanizmów, którym podlega wyobraźnia artystyczna. Stanowi godną uwagi alternatywę dla dominującego w badaniach literaturoznawczych dyskursu postmodernistycznego, odrzucającego w zasadzie antropologiczną perspektywę badań nad treściami kultury. Książka jest potrzebnym, istotnym przyczynkiem do badań nad wyobraźnią twórczą w literaturze polskiej XX wieku, inspirującym do myślenia o treściach kultury jako o systemie wyobrażeń (w tym przypadku rozpatrywanych na poziomie poetyki tekstu).
Z recenzji prof. dr. hab. Stanisława Jasionowicza
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?