Judaizm jedna z najstarszych religii świata. Podstawą judaizmu jest wiara w jednego Boga. Książki zamieszczone w tej kategorii są bardzo różnorodne, można z nich dowiedzieć się dużo ciekawych informacji zarówno na temat religii, tradycji jak i historii Żydów. Zapraszamy do rozważań na temat tekstów biblijnych, Tory, czy kabały.
Poznaj mistyczną wiedzę i praktyki, które pomogą Ci odkryć wyższe ja
Kabała jest zachodnią niereligijną tradycją mistyczną, oferującą nauki o stworzeniu, pochodzeniu i losie duszy oraz roli istot ludzkich. Składa się z praktyk medytacyjnych i mistycznych, w tym astrologii, Tarota i magii.
Dzięki praktycznym ćwiczeniom poznasz:
rolę Drzewa Życia – centralnego systemu organizacyjnego Kabały,
znaczenie każdej Sefiry, czyli sfery na Drzewie Życia,
praktyczne ćwiczenia i medytacje,
symbolikę każdej Sefiry,
energię medytacji,
metody na stworzenie osobistych symboli,
siłę modlitwy kabalistycznej,
techniki pracy z czterema wielkimi Archaniołami, pozwalające otrzymać codzienne wsparcie i ochronę.
Wszechświat należy do Ciebie!
Historyczny wzrost gospodarczy w państwach Azji Wschodniej doprowadził do przesunięcia centrum cywilizacyjnego z Atlantyku na Pacyfik. Już sam ten fakt skłania do intensywnego poznawania kulturowej specyfiki tego regionu.
Pomimo istnienia barier językowych i koncepcyjnych oraz wciąż silnego przekonania o kulturowej wyższości, które utrudnia przedstawicielom zachodniej cywilizacji dotarcie do fundamentów cywilizacji wschodniej, systematyczne i wyczerpujące badania oraz publikacje porównawcze, w tym dotyczące taoizmu i judaizmu, wydają się właściwą metodą przezwyciężenia tych trudności.
Czytelnik znajdzie w niniejszej książce interpretacje relacji człowiek–natura dokonywane przez pryzmat pojęć Tao i Bóg oraz przykłady ich zastosowania w porównywanych kulturach.
Księga Jubileuszy, zwana w tradycji greckiej Małą Genesis, to apokryficzne dzieło wczesnego judaizmu obecne już w kilkunastu kopiach w bibliotece wspólnoty z Qumran. Niniejsze opracowanie, poza drobnymi częściami oryginału hebrajskiego, odkrytymi niedawno nad Morzem Martwym, zawiera przekład tekstu etiopskiego oraz fragmentów zachowanych w językach greckim, łacińskim i syryjskim.
Wybitna izraelska badaczka w sposób kompetentny analizuje narodziny syjonizmu w Europie. Ukazuje ten proces na tle złożonych relacji Żydów z Arabami i Turkami we wczesnej fazie osadnictwa w Palestynie.
Umiejętnie łącząc wątki dotyczące rozwoju sytuacji politycznej, społecznej i kulturalnej, Anita Shapira tworzy wielobarwny obraz, który umożliwia czytelnikowi zrozumienie procesu tworzenia się narodu w Izraelu i roli w tym procesie masowej imigracji z wielu krajów. Równocześnie objaśnia łączące się z tym problemy polityki i dyplomacji światowej.
Profesor Anita Shapira (ur. w 1940 r. w Warszawie) zajmuje się historią społeczności żydowskiej oraz Państwa Izrael, związana z Uniwersytetem w Tel Awiwie. Autorka cenionych na świecie publikacji naukowych i laureatka wielu nagród (w tym The Israel Prize for History w 2008 r.). Za pracę Historia Izraela otrzymała prestiżowe National Jewish Book Award oraz Azrieli Award for Best Book in Israeli Studies in English or French.
Rabbi Abraham Abulafia (1240 – ok. 1292), czołowy przedstawiciel kabały profetycznej, autor komentarzy do Tory, Sefer Jecira – „Księgi Formowania”, More Newuchim – „Przewodnika błądzących” oraz licznych podręczników autorskiego systemu technik medytacyjnych, zwanego chochmat ha-ceruf, „mądrość kombinowania”. Jego Sefer ha-Ot, „Księga Znaku” jest jedyną spośród ksiąg prorockich, która zachowała się do naszych czasów.
Ciąg dalszy bestsellerowej serii! Po dwóch książkach, które okazały się wydawniczymi hitami – „Bóg, Biblia, Mesjasz” i „Kościół, Żydzi, Polska” – otrzymujemy kolejny tom rozmów z ks. profesorem Waldemarem Chrostowskim. W 2014 roku został pierwszym polskim laureatem Nagrody Ratzingera, nazywanym „teologicznym Noblem”. W uzasadnieniu kard. Camillo Ruini wskazał na zaangażowanie laureata w dialog katolicko-judaistyczny i polsko-żydowski. Tym razem wywiad-rzeka poświęcony jest meandrom relacji Kościoła z Żydami i judaizmem w ostatnim półwieczu. Aby lepiej zrozumieć ich specyfikę, należy cofnąć się do czasów, gdy rozchodziły się drogi Kościoła i Synagogi, ze szczególnym uwzględnieniem osoby i działalności św. Pawła.
Autor przedstawia relacje, jakie łączyły Mickiewicza z szeroko pojętym judaizmem, z którym poeta zetknął się, przebywając na emigracji oraz jego zainteresowanie mistyką żydowską, kabałą, reinkarnacją, literaturą i kulturą Żydów. Obszerne studium uzupełniają teksty, które szczegółowo analizują różne „żydowskie” wątki w życiu i twórczości Mickiewicza, a także innych wybitnych polskich romantyków (J. Słowacki, Z. Krasiński, C.K. Norwid, J.I. Kraszewski i M. Czajkowski).
Materiał analityczny aneksów pochodzi z mało lub w ogóle nieznanych archiwaliów polskich i zagranicznych. W kilku z nich, o charakterze historyczno-kulturowym, omówiono m.in.: historię Żydów na ziemiach polskich, ich walkę w obronie Rzeczypospolitej, podejście księży zmartwychwstańców do kwestii żydowskiej, ruch frankistowski, fenomen karczm prowadzonych przez Żydów.
Jaką rolę w historii zbawienia wyznaczył Żydom Pan Bóg? Czy „ich czas” już na pewno bezpowrotnie minął? Czy ich pierwsza misja – „ludu wybranego” – dobiegła kresu? Roy H. Schoeman na kartach swej książki mierzy się z tymi i z wieloma innymi pytaniami, analizując miejsce judaizmu i Żydów w Bożym planie zbawienia ludzkości. Swe rozważania Schoeman rozpoczyna od przywołania postaci Abrahama, kończy zaś na paruzji. Nie ukrywa przy tym - stawiając wiele tez prowokujących do dyskusji – że pojmuje judaizm jako „spełniony” w chrześcijaństwie, a zarazem jako istotny element historii zbawienia. Dowodzi barwnie, ukazując choćby korzenie nazistowskiego antysemityzmu, że na przestrzeni dziejów ataki na Żydów i judaizm zakorzenione były nie w chrześcijaństwie, lecz w siłach natury antychrześcijańskich.
Lektura obowiązkowa dla Żydów i nie-Żydów. Schoeman bowiem tłumaczy ze swadą trudne relacje między judaizmem a chrześcijaństwem, sprawiając, iż czytelnik zanurzony w starotestamentalne proroctwa o Mesjaszu i odnoszone do nich słowa Talmudu, głębiej pojmować zaczyna Pismo Święte i w końcu pełniej rozumieć dzieje „ludu wybranego”.
Żydzi żyją w Polsce od tysiąca lat, a chasydyzm powstał tutaj w drugiej połowie XVIII wieku. Agnieszka Traczewska z wielką intuicją, empatią, determinacją, wdziękiem i profesjonalizmem ukazała chasydów w najbardziej intymnych duchowych momentach, o których świat zewnętrzny wie bardzo niewiele.
Album ten zabiera nas w podróż, która może się wydawać podróżą w przeszłość, choć naprawdę odbywa się całkowicie w teraźniejszości.
prof. Jonathan Webber
Chasydzi wierzą, że raz w roku dusza każdego zmarłego powraca do miejsca, gdzie pogrzebane jest jego ciało. Cadyk wracający w rocznicę śmierci na miejsce swego grobu czyta wszystkie kwitle, a następnie zanosi prośby do nieba.
Fotografie Agnieszki Traczewskiej pokazują to, czego nie udało się opisać innym. Pokazują, czym jest chasydyzm.
prof. Marcin Wodziński
Z poziomu snu prostego człowieka- czyli każdego z nas, interpretacja podnosi się do pułapu alegorycznego. W Psalmie CXXVI naród Izraela porównuje galut (wygnanie) do snu. Jeśli całe nasze życie to galut w oczekiwaniu Olam ha-Ba (Świata Przyszłego), to w istocie jest wędrówką przez pustynię snu w nadziei wielkiego przebudzenia. Michał Samet
This book, edited by two leading scholars in the field, Michal Galas, head of the Marcell and Maria Roth Center for the History and Culture of Polish Jews and Polish-Jewish Relations at the Jagiellonian University, and Shoshana Ronen of the University of Warsaw, contains articles by major scholars from Poland, Israel and Germany on different aspects of Thon's life. (...) Among the topics covered in this comprehensive volume are the intellectual background in Lviv in which Thon grew up, the concept of Jewish identity reflected in his early works and his cooperation with his friend, Marcus Braude, in advancing Jewish education in Poland. Thon's role in local government and in supporting the arts in Krakow are also discussed, as are aspects of his philosophical thought, including his understanding of the work of the British philosopher Herbert Spencer and of the German-Jewish sociologist Georg Simmel. Other articles describe the religious life of Krakow's 'progressive' Jews and the character of Thon's preaching. Thon's interest in the development of Hebrew literature is extensively analyzed as is his journalistic oeuvre. The volume concludes with a moving account of Thon's funeral in Krakow in November 1936. (...) Unusually for a collection of this type, the different essays hang very well together and make a coherent whole. This is a major study of a neglected figure with contributions from the foremost scholars in the field.
A panoramic history of Judaism from its origins to the presentJudaism is by some distance the oldest of the three Abrahamic religions. Despite the extraordinarily diverse forms it has taken, the Jewish people have believed themselves bound to God by the same covenant for more than three thousand years. This book explains how Judaism came to be and how it has developed from one age to the next, as well as the ways in which its varieties have related to each other.A History of Judaism ranges from Judaism's inception amidst polytheistic societies in the second and fi rst millennia, through the Jerusalem Temple cult in the centuries preceding its destruction, to the rabbis, mystics and messiahs of medieval and early modern times and, finally, the many expressions of the modern and contemporary Jewish worlds. Throughout, Martin Goodman shows how Judaism has been made and remade over the millennia by individuals as well as communities, and shaped by the cultures and philosophies in which Jews have been immersed. It becomes a truly global story, spanning not only the Middle East, Europe and North Africa, but also China, India and America, andone that untangles the threads of doctrinal and philosophical debate running through Judaism's history. Goodman demonstrates that its numerous strains have often adopted incompatible practices and ideas - about the authority of ancestral traditions, the meaning of scripture, the nature of God, the afterlife and the End of Days - but that disagreement has almost always been tolerated without schism.There have been many histories of the Jewish people but remarkably few attempts to describe the history and evolution of Judaism itself. This panoramic book, the fi rst of its kind in almost seventy years, does glorious justice to the inexhaustible variety of one the world's great religions.
Język religijny i praktyki religijne to niewątpliwie dwa zasadnicze wyznaczniki odrębności niemieckich Żydów w XIX wieku. Ograniczały one integrację żydowskiej mniejszości z chrześcijańskimi współobywatelami, dlatego też została podjęta próba analizy wybranych tekstów religijnych z tego okresu. Należą do nich pisma związanych z Breslau rabinów i nauczycieli – przedstawicieli ruchu Wissenschaft des Judentums, ich mowy okolicznościowe, modlitewniki, podręczniki, artykuły naukowe i prasowe, sprawozdania z działalności edukacyjnej, a także inskrypcje nagrobne z najstarszych pól na cmentarzu żydowskim przy ul. Ślężnej. Źródła te odzwierciedlają językowy obraz świata oraz częściową akulturację językową wrocławskich Żydów. Priorytetem pozostało dla nich zachowanie żydowskiej tożsamości, a religia, język religijny, liturgia oraz praktyki religijne wyznaczały na ogół nieprzekraczalne granice integracji.
„A jeśli język ptaków jest mową Boga? A jeśli Bóg śpiewa w ptasim języku? Jeśli ptaki, drzewa, mchy, porosty, aksolotle i bolimuszki kleparki, nie są wcale stworzeniami bożymi, lecz, jak chciał Spinoza nieskończonymi atrybutami Nieskończonego? A jeśli wszystko jest Jedno, i nie jest ważne jedno pokolenie... Pomysł współwieczności świata i Boga (mundus coæternus) został sprowokowany przez shellenizowanego żydowskiego intelektualistę Filona w Legum allegoriæ; skoro właściwością odwiecznego Boga jest tworzenie, tworzy On odwiecznie. Pogląd ten podjął żydowski „kacerz wyklęty” Majmonides a doprowadził do zaskakująco finezyjnej konkluzji inny heretyk - Spinoza; Bóg przejawia się światem, świat jest przejawem Boga - substancji o nieskończonej liczbie atrybutów, świergotów i chrząknięć. Tym samym okazuje się, że istnieje tylko jedna substancja - i jest nią Bóg, lub/czyli: świat. W każdym razie, Spinoza zanegował Boga, lub jak wolą inni, za jednym zamachem zanegował cały wszechświat."
Humans cannot live without stories. But one story has proved itself the most durable and hauntingly real of all time. The mythic tale of Adam and Eve has shaped conceptions of human origins and destiny for centuries. Stemming from a few verses in an ancient book, it became not just the foundation of three major world faiths, but has evolved through art, philosophy and science to serve as the mirror in which we seem to glimpse the whole, long history of our fears and desires. What is it about Adam and Eve's story that fascinates us? What does it tell us about how our species lives, dies, works or has sex? In a quest that begins at the dawn of time, Stephen Greenblatt takes us from ancient Babylonia to the forests of east Africa. We meet evolutionary biologists and fossilised ancestors; we grapple with morality and marriage in Milton's Paradise Lost; and we decide if the Fall is the unvarnished truth or fictional allegory. Ultimately, The Rise and Fall of Adam and Eve allows us a new understanding of ourselves.
Tożsamość i zróżnicowanie filozofii dialogu. Wstęp do myśli Franza Rosenzweiga
JOACHIM PIECUCH, Judaizm i chrześcijaństwo - dwie drogi zbawienia. Filary myślenia religijnego Franza Rosenzweiga
MICHAŁ WĘCŁAWSKI, Franz Rosenzweig - filozof hebrajski. O dawnych korzeniach nowego myślenia
WITOLD P. GLINKOWSKI, Franza Rosenzweiga eksplikacja "Boskiej antropologii"
JAN KRASICKI, Inny i śmierć Innego w filozofii G.W.F. Hegla i Franza Rosenzweiga
JAN WADOWSKI, Odosobnienie - Responsoryjność - Partycypacja. Dramat człowieka w relacji do Innego, świata i Boga
DOMINIKA JACYK, Wpływ Immanuela Kanta i jego filozofii na myśl dialogiczną Franza Rosenzweiga
Niniejsza publikacja oferuje polskiemu czytelnikowi pierwszy od ponad półwiecza przekład adnotowany tzw. tekstów konstytutywnych wspólnoty qumrańskiej, tj. Reguły Zrzeszenia (1QS), Reguły Całego Zgromadzenia (1QSa), Reguły Błogosławieństw (1QSb), Dokumentu Damasceńskiego (CD) i Reguły Wojny (1QM). Można je razem określić jako "reguły", którymi kierowała się społeczność "nowego przymierza" na różnych etapach swojego istnienia. Pisma te nie ograniczają się do wyliczenia konkretnych norm życia wspólnotowego danej grupy. Zawierają znacznie więcej niż sam opis wewnętrznej struktury świata zewnętrznego, 'reguły' te obejmują także szereg innych tematów. Znajdujemy w nich traktaty teologiczne, refleksje nad historią świętą, a nawet teksty liturgiczne. Ten szczególny gatunek literacki nie ma wzorca we współczesnym judaizmie. Przełożone dokumenty poprzedzone są wprowadzeniami z obszernymi wykazami bibliograficznymi, a same teksty opatrzone szczegółowymi objaśnieniami z wykorzystaniem najnowszej literatury przedmiotu.
Jest to przekład zbioru zwojów z Qumran, z próbą rekonstrukcji i krytycznym komentarzem. Sensacyjne odkrycie w Qumran dokumentów z okresu, w którym powstawały pierwsze wspólnoty chrześcijańskie wzbudzało wiele emocji. Praca dra Deca to szczegółowy wgląd w myśl, duchowość i wrażliwość religijną pierwszych lat naszej ery. Jest to czas niezwykle ważny dla przemian w judaizmie i rodzącym się chrześcijaństwie.
Pojęcie dybuka, wywodzące się z mistyki żydowskiej, z wiary w wędrówkę dusz, stało się niezwykle ważnym elementem żydowskiej tradycji ludowej, kultury popularnej głównie wśród Żydów wschodnioeuropejskich. Religijne aspekty żydowskiej wiary w gilgul, metempsychozę, są głównym tematem referatu rabina Szaloma Ber Stamblera z polskiego centrum chasydzkiego ruchu Chabad Lubawicz. Za sprawą pierwszych dziewiętnastowiecznych etnografów i etnologów (m.in. Henryka Lewa, którego artykuł opublikowany w 1896 roku w warszawskim tygodniku „Izraelita” przedrukowujemy w niniejszym tomie) motyw grzesznej duszy nawiedzającej żywego człowieka stał się toposem kulturowym obecnym nie tylko w kulturze i sztuce żydowskiej, ale też chrześcijańskiej i – w pewnym stopniu – laickiej. Dzięki „legendzie dramatycznej” An-skiego (właśc. Szlojme Zajnwel Rapoport) temat dybuka zagościł na stałe w szeroko rozumianej europejskiej literaturze i sztuce.
Książka jest kolejną publikacją Marii i Kazimierza Piechotków poświęconą synagogom drewnianym. Pierwsza, pt. Bóżnice drewniane ukazała się w 1957 r. (w języku angielskim w – 1959 r.). W wydawnictwie Krupski i S-ka autorzy wydali kolejno w 1996 r. Bramy Nieba. Bożnice drewniane na ziemiach dawnej Rzeczypospolitej (angielski przekład w 2004 r.), w 1999 r. Bramy Nieba. Bóżnice murowane na ziemiach dawnej Rzeczypospolitej i w 2004 r. Oppidum Judaeorum. Żydzi w przestrzeni miejskiej Rzeczpospolitej.
Obecne wydanie, przygotowane już po śmierci Kazimierza Piechotki, stało się możliwe dzięki staraniom prof. Jerzego Malinowskiego, dotacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a także przy współpracy Instytutu Sztuki PAN i Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie.
Książka składa się z dwóch części. W pierwszej, poprzedzonej wprowadzeniem (prezentującym tło historyczne, podstawowe informacje o diasporze żydowskiej, synagodze, syntetyczne przedstawienie murowanej architektury bóżniczej w Rzeczypospolitej) omówione zostały rozwiązania architektoniczne, konstrukcyjne i rozplanowanie wnętrza bóżnic drewnianych, jakie powstały między połową XVII i początkiem XX w. na ziemiach dawnej Rzeczypospolitej.
Druga część – albumowa, zawiera opisy, dokumentację rysunkową i fotograficzną wybranych bóżnic drewnianych z tego samego okresu. W obecnym wydaniu zmieniono układ rozdziałów książki, przeredagowano i rozszerzono niektóre rozdziały, a także w nieznaczny sposób zmieniono katalog bóżnic.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?