Judaizm jedna z najstarszych religii świata. Podstawą judaizmu jest wiara w jednego Boga. Książki zamieszczone w tej kategorii są bardzo różnorodne, można z nich dowiedzieć się dużo ciekawych informacji zarówno na temat religii, tradycji jak i historii Żydów. Zapraszamy do rozważań na temat tekstów biblijnych, Tory, czy kabały.
Mądrości rabinów wprowadzają nas w fascynujący świat żydowskich mistrzów i egzegetów, którzy od wieków zastanawiają się nad sensem Słowa Bożego objawionego w Piśmie Świętym ? Torze.
Każda litera, każde słowo i zdanie Tory były komentowane w Talmudzie i midraszach. Ale żadne rozwiązanie proponowane przez pokolenia rabinów nie jest ustalone raz na zawsze. Pismo Święte bowiem nie zostało dane tylko po to, by je studiować ? ma ono pobudzać do dalszych interpretacji i nowego odczytania, zgodnie z duchem czasów.
Książka rabina Philippe?a Haddada pozostaje wierna takiej interpretacyjnej tradycji. Komentując wybrane zagadnienia Biblii, Talmudu i kabały, autor przybliża nas do prawd i ducha judaizmu. Jego rozważania koncentrują się wokół czterech głównych tematów ? Boga, człowieka, świata i nadziei.
Jeśli dzięki prezentowanym tu refleksjom i słowom mądrości wielkich rabinów czytelnik znajdzie parę iskierek szczęścia w swoim życiu, to jak powiadają żydowscy nauczyciele: dajenu ? ?to nam wystarczy?!
Praca niniejsza jest próbą wykazania obecności elementów, motywów i tematów Kabały żydowskiej w twórczości Tadeusza Micińskiego.
Przedmiotem pracy w sensie ogólniejszym stają się następujące zagadnienie: 1. mistyczna doktryna Boga, 2. Dwa aspekty aktu stworzenia: teogonia i kosmogonia, 3. Natura doświadczenia mistycznego ('przeżycie mistyczne'), 4. Mistyka nihilistyczna, 5. Teoria chasydzkiej 'etyki wyższej'.
Księga Sędziów jest istotnym dokumentem dziejów Izraela i kształtowania się judaizmu. Za wyjątkiem pięknej bajki Jotama (jednego z dwóch, obok sławnej pieśni Debory, fragmentów poetyckich) nie ma tu miejsca na przypowieści czy napomnienia moralne znane z późniejszych ksiąg proroków. Jednak wiele jej fragmentów to prawdziwe klejnoty nowelistyki, nie tylko zresztą batalistycznej, jak wyprawa Gedeona na Midianitów. Podstęp Ehuda, który zabił Eglona, tłustego króla Moabu; śmierć kanaanejskiego wodza Sysery z rąk pięknej Jael; zawarta w kilku wersetach poruszająca opowieść o anonimowej córce wodza Jeftego, złożonej Bogu w ofierze dziękczynnej; wreszcie dzieje Samsona, herosa-nazyrejczyka o nadludzkiej sile ? weszły do literatury powszechnej i światowej mitologii. Stały się również źródłem inspiracji dla żydowskiej baśni ludowej, z której wyrosło świeckie piśmiennictwo, nierzadko nawiązujące w diasporze i w dzisiejszym Izraelu do tamtego okresu wewnętrznego chaosu, rozproszenia i kryzysu przywództwa ? i dostrzegające powtarzalność mechanizmów historycznych i ludzkich postaw.
W Bożej koncepcji szabatu możemy dostrzec, że został on ustanowiony na każdy okres historii, dla całej ludzkości - jako dar. Szabat dotyczy pielęgnowania więzi z Bogiem i naszego odpoczynku. Sam Jezus Chrystus zapewnia nas o błogosławieństwie w nim zawartym.
O szabacie często myślimy w kategoriach żydowskich tradycji, które praktykowane do dziś przez naród wybrany, nie muszą mieć żadnego odniesienia w codziennym życiu chrześcijan. Biorąc jednak pod uwagę całe Pismo Święte oraz Bożą koncepcję szabatu, przedstawioną zarówno w Starym Testamencie, jak i ugruntowaną przez samego Jezusa Chrystusa, możemy dostrzec, że w planie Boga Ojca szabat został ustanowiony na każdy okres historii, dla całej ludzkości.
Zapraszamy gorąco do odkrywania prawdziwego znaczenia SZABATU w wymiarze wiecznego Królestwa Bożego
Ku życiu, które ma sens" jest podsumowaniem nauk Rebego spisanym przez jego ucznia, również lubawickiego rabina, z myślą o czytelnikach różnych wyznań, a także niewierzących. Jest książką dla każdego, kto czuje potrzebę nadania swemu życiu głębszego sensu.
Żydzi, którzy słuchali kazania Jezusa dobrze rozumieli, co on ma na myśli, mówiąc, że widzi Bożą chwałę. Oni czytali na ten temat w wielu miejscach Starego Testamentu.
Jeśli ktoś chce się wypowiadać na temat dialogu żydowsko-katolickiego, musi pamiętać, że ten dialog ma zaledwie czterdzieści lat. Po blisko dwóch tysiącach lat tarć i napięć, a często nawet nienawiści i przemocy, Sobór Watykański II zmienił dynamikę i podstawy naszego wzajemnego odniesienia. (...) dawne przekonania, które prowadziły do nienawiści, zostały odrzucone i zastąpione zaangażowaniem na rzecz wzajemnego poszanowania i zrozumienia.
Wbrew potocznemu mniemaniu współczesny judaizm nie jest monolitem. Wielu myślicieli żydowskich podejmowało i wciąż podejmuje wysiłek wypracowania `właściwego` pojęcia Boga. Rekonstrukcjonizm żydowski , który rozwinął się w Stanach Zjednoczonych, jest racjonalną próbą ujęcia problematyki Boga. Czy próbą udaną? Na to pytanie stara się odpowiedzieć autor w niniejszej książce. Poszukiwanie rozwiązania domaga się wyjaśnienia pośrednio wielu innych kwestii: czym jest współczesny judaizm, jakie są koncepcje Boga w judaizmie, czym jest rekonstrukcjonizm, na czym opiera się postulat nie-osobowego Boga w rekonstrukcjonizmie, czy rekonstrukcjonizm jest judaizmem. Podjęty temat nie tylko przybliża czytelnikowi nowy sposób pojmowania Boga przez Żydów, lecz także skłania do refleksji nad własnym rozumieniem Najwyższej Prawdy, co stanowi fundament owocnego dialogu chrześcijańsko-judaistycznego.
Książka stanowi kompedium wiedzy o historii chasydów w granicach województwa podkarpackiego. Ułatwia wgląd w ich obrządek religijny i obyczaje. Każdego roku kilkanaście tysięcy chasydów odwiedza groby cadyków na żydowskich cmentarzach w Podkarpackiem. Leżajsk jest dla nich jednym z najświętszych miejsc judaizmu.
Kanoniczne księgi wielkich monoteizmów rzadko próbują odpowiadać na pytania o to, czym jest naprawdę Bóg i skąd ?się wziął?, jaka jest prawdziwa przyczyna, natura i cel stworzonego świata, czym jest i skąd pochodzi zło itd. ?Oficjalne? wyjaśnienia w tych kwestiach dociekliwym umysłom często wydają się niezadowalające, ba, naiwne.
Sefer ha-Zohar, czyli ?Księga Blasku?, najbardziej chyba znana i popularna księga Kabały (powstała w Hiszpanii w XIII w.), usiłuje odsłonić najgłębsze, ukryte warstwy znaczeń Tory. Jest to niezwykle bogata, barwna i dramatyczna opowieść o wewnętrznym życiu Boga ? ?biblia? żydowskiej teozofii i mistyki. Ale nie tylko: głębia intuicji, oryginalność spekulacji lingwistycznej o potężna ekspresja poetycka czynią z Zoharu również wielkie dzieło światowej literatury religijnej.
Tłumaczone z wersji hebrajskiej Opowieści Zoharu to zaledwie szczupły wybór z olbrzymiego objętościowo oryginału. Komentarzem do nich jest kilka esejów tłumacza, publikowanych wcześniej w ?Znaku? i ?Kwartalniku Filozoficznym?.
O Kabale i Zoharze to obszerna analiza tradycji kabalistycznej, jej miejsca w myśli żydowskiej i europejskiej oraz niezmiernie interesujący esej o pierwotnym języku Ewangelii.
Lena Einhorn w książce Wielka mistyfikacja. Czy Jezus i Święty Paweł to jedna osoba? próbuje wyjaśnić tajemnice, jakimi owiana jest postać Jezusa z Nazaretu. Opierając się na licznych badaniach autorka kolejno opisuje: narodziny Jezusa, jego dzieciństwo i zagadkową relację z Janem Chrzcicielem. Docieka czy Jezus rzeczywiście umarł na krzyżu oraz co tak naprawdę przydarzyło się Świętemu Pawłowi w drodze do Damaszku. Einhorn analizuje rozbieżności ewangelii dotyczące życia Chrystusa i sugeruje, że wystarczy zmienić kilka imion uczestników i świadków wydarzeń biografii Jezusa oraz przesunąć czas jego publicznej działalności z lat 30. do 50. n.e., a wtedy okazać się może, że Jezus i Święty Paweł to jedna osoba...
Początki chrześcijaństwa związane są z judaizmem. Życie pierwotnego Kościoła, skupiającego głównie chrześcijan pochodzenia żydowskiego, toczyło się początkowo w cieniu Świątyni Jerozolimskiej i synagogi. W Ewangelii napotykamy Jezusa, który odwiedzał Świątynię Jerozolimską czy nauczał w synagogach w Nazarecie, Kafarnaum. Później czynili tak Jego uczniowie.
Pierwsza część nowej pozycji z serii Archeolog czyta Biblię poświęcona jest synagodze jako instytucji religijnej i jej znaczeniu. Część druga to relacja z badań archeologicznych synagog pochodzących czy funkcjonujących zasadniczo w I w. przede wszystkim w czasach Jezusa aż po 26/27 r. po Chr. oraz ich charakterystyka oparta na wybranych przykładach. Warto zapoznać się z tymi zagadnieniami, aby choć po część zdawać sobie sprawę, jaką synagogę znał Jezus.
Książka wzbogacona o ilustracje czarnobiałe i kolorowe.
Broszura Świątynia przedstawia niezwykłe fakty na temat Świątyni Jerozolimskiej. Każdy jej element jest dokładnie opisany, podobnie jak funkcje i cele, jakie miał spełniać. Ukazano także, jakie znaczenie w odwzorowaniu Przybytku znajdującego się w Niebie miały wszystkie elementy Świątyni. Piękne i kolorowe ilustracje pokazują na podstawie zapisów biblijnych jak mogła na przestrzeni historii wyglądać Świątynia Jerozolimska, zarówno zewnątrz, jak i od środka. Broszura przedstawia takie elementy Świątyni, jak:
- Kadź z brązu i ołtarz
- Stół na chleby pokładne
- Miejsce Najświętsze
- Dziedziniec pogan
- Arka Przymierza
- Dziedziniec nazirejczyków
- Cheruby
- Brama Nikanora i inne
Dzięki sugestywnym ilustracjom możemy odbyć swoisty spacer po Świątyni. Broszura zawiera także zestaw pytań i odpowiedzi związany z najciekawszymi faktami dotyczącymi Świątyni, a także jej historyczną chronologię od powstania, poprzez przebudowę, aż do zniszczenia. Broszura jest znakomitą pomocą na lekcje religii czy spotkania biblijne.
Niniejsza książka przedstawia kosmologię, która zostanie przyjęta jedynie przez tych, którzy są gotowi przyswoić sobie "nową fizykę, nową koncepcję przestrzeni i nową ideę relacji między Bogiem a człowiekiem".
Kosmologia ta nie jest nowa. Została opisana dawno temu, w czasach, które szczerze mówiąc, wielu uważa za prymitywne.
Fragment książki
Są takie podróże, których nigdy się nie zapomina. Są takie miejsca, których nie można nie odwiedzić. Kraina Biblii ? te wszystkie historyczne miejsca, święte miejsca... Niechaj wszystkie dzieci czują się zaproszone w niezwykłą podróż. Dzięki niej dowiedzą się, gdzie nauczał Jezus, gdzie mieszkali Jego uczniowie, gdzie rozgrywały się te wszystkie ważne wydarzenia, o których czytamy w Biblii. Czy zastanawialiście się kiedyś, gdzie dokładnie leży Betlejem, Kana Galilejska, Jerycho, Nazaret. Zapewne jesteście też ciekawi, jak żyli ludzie mieszkający na tych terenach ? czym się trudnili, w co się ubierali, jakim językiem się posługiwali. Bez tej podstawowej wiedzy nie sposób zrozumieć biblijnego przesłania, nie sposób powiązać historycznych faktów
i wreszcie nie sposób rozkochać się w Biblii. Wspaniała wyprawa do krainy Biblii... Wyruszcie
z nami już dziś!
System, według którego funkcjonowała większość państw Bliskiego Wschodu końca epoki brązu, był oparty na znacznej specjalizacji ekonomicznej. Umożliwiały ją powiązania międzynarodowe opierające się na ścisłej współpracy i pomocy. W systemie tym brakowało naturalnych proporcji pomiędzy potencjałem i populacją miasta, wsi. pasterstwa. Pojawiający się pod koniec późnego okresu epoki brązu kryzys międzynarodowy ujawnił, że takie rejony jak kraj Hetytów czy Lewant nie były ekonomicznie samowystarczalne.
Publikacja wydana we współpracy z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
MARTIN BUBER jest jednym z tych filozofów, których myśl jest bardzo mocno przeniknięta religią. Podobnie jak Franz Rosenzweig czy Emmanuel Lévinas czerpał on inspiracje do swego filozoficznego i teologicznego myślenia m.in. z judaizmu. Pozostawał jednak zawsze poza ortodoksyjnym jego nurtem. Inspirowała go, inaczej niż np. Levinasa, nauka chasydów, tworzących religijny ruch ludowy uważany przez samego Bubera za ?ostatni i najwyższy zryw w łonie żydowskiego mistycyzmu?. Ruch ten pojawił się w połowie XVIII- go wieku, na polskich wówczas ziemiach dzisiejszej Ukrainy.
Martin Buber
Zainteresowanie tradycją chasydzką wyrosło w trakcie osobistych kontaktów Martina Bubera, który urodził się w 1878 roku w Wiedniu i wychowywał się we Lwowie, z żywym jeszcze za jego życia ruchem. Potwierdza to sam Buber gdy w ?Opowieściach chasydów? wspominając synów sławnego cadyka (tak chasydzi nazywali swoich przywódców religijnych) rabbiego Izraela z Różyna pisze: ?W młodości, któregoś lata przebywałem w pobliżu jednego z nich, najszlachetniejszego, zmarłego w roku 1903, rabbiego Dawida Mosze z Czortkowa, łagodnego człowieka, przyjaznego wszelkiemu stworzeniu, alem go nie poznał?. Mieszkając we Lwowie, u swego dziadka Salomona Bubera, który był znanym egzegetą Talmudu, Martin Buber uczęszczał do polskiego gimnazjum. Swoje pierwsze teksty, drukowane w polskich czasopismach, pisał po polsku. Z tego okresu życia pochodzi też jego specyficzne doświadczenie religijne związane z chasydyzmem.
Z domu dziadków wyniósł Buber również gruntowną znajomość języka hebrajskiego oraz Talmudu i Biblii, którą w późniejszym okresie tłumaczył, razem z Franzem Rosenzweigiem, na język niemiecki. Równie staranne wykształcenie otrzymał młody Buber w zakresie języka i kultury niemieckiej. Wykształcenia dopełniły studia uniwersyteckie odbywane w Wiedniu, Berlinie, Zurychu, Monachium i Lipsku.
Przełomowym momentem w życiu żydowskiego myśliciela było odkrycie wartości, poznanego w młodości, chasydyzmu. Odtąd poświęcił wiele czasu na gromadzenie i opracowanie nauk chasydzkich. W tym okresie zrodziło się centralne zagadnienie filozoficznych poszukiwań Bubera: pytanie o możliwość partnerskiej relacji między Bogiem a człowiekiem. Znajdując pozytywną odpowiedź na to pytanie w nauce chasydów myśliciel pragnął przełożyć tę naukę na język filozofii. W 1923 roku ukazała się pierwsza książka Bubera, początkującego wówczas filozofa, wykładowcy judaizmu i religioznawstwa na uniwersytecie we Frankfurcie nad Menem pt. ?Ja i Ty?. Książka ta pozostała jego najważniejszą rozprawą filozoficzną. Zawarte w niej idee w kolejnych pracach Martin Buber jedynie wyjaśniał i poszerzał. Idea spotkania człowieka z Bogiem za pośrednictwem innych ludzi i całego świata przyrody została podniesiona wówczas do rangi antropologicznej ?zasady dialogicznej?.
Zajęcie się problematyką relacji Boga i człowieka wyrasta u Martina Bubera na bazie osobistego doświadczenia religijnego, które było bliskie opisywanemu przez chasydów. Jak stwierdza sam autor ?Ja i Ty?, książka ta powstała pod wpływem ?wewnętrznej konieczności? dania świadectwa wizji, która nawiedzała go ?od młodości?.
Wraz z zagładą Żydów w czasie II wojny światowej została zniszczona ich kultura materialna. Większość obiektów związanych z religią i kulturą zburzono. Dom przedpogrzebowy na żydowskim cmentarzu przy ulicy Miodowej w Krakowie pozostał jednym z niewielu tego typu obiektów zachowanych w Europie Środkowej. Ocalał, bo hitlerowcy zamierzali w nim urządzić miejskie krematorium. Wielkość domu i sposób jego dekoracji odpowiada ogólnej tendencji przemian w obyczajach Żydów w XIX i na początku XX wieku. Budynek wykorzystywano do przygotowania zwłok do pogrzebu i samego pogrzebu. Wygłaszano w nim obowiązkową mowę pogrzebową. Zachowane na ścianach domu przedpogrzebowego modlitwy przypominają o praktykowanej z dawien dawna liturgii.
Jeśli wciąż bezskutecznie poszukujesz swojej bratniej duszy, to może czas spróbować nowego rozwiązania.
Dowiesz się, w jaki sposób Uniwersalne Prawa działają na twoją korzyść, a kiedy zaczniesz je rozumieć, rozpoznasz potencjał kochania i dzielenia się, jaki każdy z nas posiada.
Tom prezentuje najnowsze badania nad zagadnieniem konwersji w świecie żydowskim, wypełniając lukę w studiach dotyczących tego tematu. Konwersja jest tu rozumiana stosunkowo szeroko: od przyjęcia przez Żydów chrześcijaństwa po przejście nie-Żydów na judaizm. Autorzy z Polski, Rosji i Izraela przybliżają różne aspekty tego skomplikowanego i nierzadko obciążonego stereotypami tematu. Poruszają takie zagadnienia, jak: dzieje konwertytów w dawnej Rzeczypospolitej, nobilitacje Żydów przyjmujących chrześcijaństwo, polemiki wokół kwestii zmiany wiary, działalność misyjna wśród Żydów, sekty religijne, społeczna i literacka recepcja konwertytów na przestrzeni wieków, a także wiele innych. Książka stawia również pytania o znaczenie konwersji i zasadność mówienia o niej w przypadkach zjawisk granicznych, jak ruch rosyjskich judaizantów, chasydyzm postrzegany jako sekta, czy religia uniwersalna. Tom W poszukiwaniu religii doskonałej? przybliża – oprócz religijnego – także społeczny, kulturowy oraz polityczny kontekst konwersji w świecie żydowskim.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?