Zamierzaliśmy stworzyć publikację, która – mimo skromnej objętości – opowie o fenomenie węgierskiego kina z dwóch punktów widzenia. Pierwszy, krytyczny, reprezentują eseje węgierskich badaczy filmu, Györgya Bárona, Gábora Gelencséra, Lóránta Stőhra i Balázsa Vargi, będące analizą istotnych dla dzieł tamtych lat aspektów politycznych, historycznych, stylistycznych czy wreszcie wpływu Nowej Fali na odradzające się kino węgierskie. Kontekst artystyczny nie był jednak jedynym, który budował legendę filmów węgierskich złotej ery. Szczególny dla Europy Środkowej czas, w jakim powstawały tamte dzieła, zwrócił naszą uwagę na aspekt społeczny, wyrażający się recepcją dokonań węgierskich reżyserów w Polsce i w Republice Czeskiej (ówczesnej Czechosłowacji).
Opowieści Jiřiego Králíka, Radima Valaka oraz Andrzeja Wernera ukazują nie tak odległy, ale trochę już zapomniany świat, w którym film potrafił być wydarzeniem nie tylko artystycznym czy intelektualnym, ale i społecznym, a nawet politycznym. Przypominają czasy, w których obecność w kinie oznaczała wręcz przyjęcie takiej czy innej postawy; mówiła wiele o świadomości widza.
Robert Kardzis, Jan Topolski
Nowa muzyka amerykańska to przełomowa na rynku antologia blisko dwudziestu tekstów przedstawiających czołowe postaci, zjawiska i nurty w muzyce współczesnej USA. Książka tworzy oryginalny obraz egalitarnego i eksperymentalnego środowiska, pełnego dziwaków i indywidualistów, nierzadko ożywczo czerpiącego inspirację z muzyki jazzowej i popularnej. W tomie znalazły się zarówno eseje najważniejszych krytyków, kompozytorów amerykańskich (Adam Fong, Kyle Gann, Thom Holmes, Richard Kostelanetz, Alvin Lucier) i zagranicznych (Mervyn Cooke, Raoul Morchen), jak i polskich specjalistów (Wojciech Blecharz, Andrzej Cłopecki, Marianna Dąbek, Maciej Karłowski, Anna Piotrowska, Tomasz Szachowski).
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?