Nadużywanie substancji uzależniających prowadzące do uzależnienia stanowi poważny problem medyczny i społeczny. Uzależnienie lekowe należy traktować w kategoriach złożonej choroby ośrodkowego układu nerwowego. Charakteryzuje się ona utratą kontroli nad zachowaniem, w szczególności głodem narkotykowym. Mechanizmy neuronalne i molekularne związane z uzależnieniem są wciąż słabo poznane i stanowią poważne wyzwanie dla badaczy. Opracowanie przygotowane przez Romana Stefańskiego jest podsumowaniem cyklu wieloletnich badań nad uzależniającym działaniem metamfetaminy. Jest pracą doświadczalną na zwierzętach. Badania te są prowadzone na jednym z najbardziej nowoczesnych i adekwatnych dla uzależnienia lekowego modelu behawioralnym, jakim jest instrumentalne dożylne samopodawanie leku. Niniejsza praca jest przykładem współczesnego nurtu badań nad neurobiologią uzależnień, stanowi zarazem cenny wkład do wiedzy w tym zakresie. Przybliża także te trudne i złożone zagadnienia lekarzom, psychologom i biologom zainteresowanym problematyką uzależnień.
Książka zawiera aktualną, obszerną i rzetelną wiedzę na temat substancji psychoaktywnych. Omawia zagrożenia związane ze stosowaniem narkotyków, skutki ich nadużywania oraz mechanizmy działania na struktury mózgu, leżące u podstaw zjawisk tolerancji i uzależnienia. Autor przedstawił szczegółową klasyfikację narkotyków: opioidów, amfetamin, kokainy, kannabinoidów, benzodiazepin barbituranów, halucynogenów i inhalantów, opisał ich budowę chemiczną, właściwości oraz metody wykrywania w materiale biologicznym. Na szczególną uwagę zasługuje omówienie dwóch grup wyjątkowo groźnych narkotyków: narkotyków zmodyfikowanych, otrzymywanych drogą syntezy oraz narkotyków wykorzystywanych w celach przestępczych (tzw. “pigułki gwałtu” lub “tabletki niepamięci”). Kompendium jest adresowane do lekarzy, toksykologów, analityków laboratoryjnych, a także do wykładowców i prelegentów prowadzących wykłady na temat zagrożeń związanych z narkotykami oraz ich zapobieganiu.
Książka jest jedną z nielicznych publikacji na polskim rynku zawierającą porównanie agresywnej działalności nieletnich sprawców zabójstw z aktywnością dorosłych zabójców. Jej autor, specjalista w dziedzinie psychologii sądowej, ukazuje różnice w motywacji działania, właściwościach osobowościowych i percepcji norm społecznych obu grup przestępczych. Książka zainteresuje z pewnością psychologów, psychiatrów sądowych, socjologów oraz wszystkich, którzy zajmują się problemami patologii społecznej.
„Książka jest monografią poświęconą zachowaniom ryzykownym młodzieży. Pytania o strukturę, dynamikę, uwarunkowania i konsekwencje zachowań ryzykownych są centralne zarówno dla pedagogiki, jak i psychologii i socjologii. Co sprawia, że młody człowiek wymyka się mechanizmom społecznej kontroli? Co natomiast chroni przed zejściem, jak by powiedział laik, na złą, czy tylko ryzykowną drogę? Jak to się dzieje, że niektórzy młodzi ludzie mimo całego splotu niekorzystnych okoliczności wychodzą na ludzi? Znać dobre odpowiedzi na te pytania to dzierżyć w ręku klucz do skutecznego wychowania”.
(z recenzji dr. hab. Romana Dolaty, prof. UW)
Pierwsza część książki – to bardzo ciekawy i przystępnie napisany przegląd aktualnej wiedzy na temat zachowań ryzykownych młodzieży. Autor uwzględnił w nim sposoby wyjaśniania i interpretowania problemów wieku dojrzewania, koncepcję resilience, koncepcję pozytywnego rozwoju młodzieży oraz autorską propozycję modelu pozytywnej profilaktyki.
Część druga – stanowi efekt dobrze przemyślanych 3-letnich badań podłużnych nad zachowaniami ryzykownymi gimnazjalistów. Wyniki potwierdzają znaczenie mechanizmów resilience dla profilaktyki zachowań ryzykownych młodzieży, a także wskazują na konkretne czynniki i mechanizmy chroniące. Wykorzystanie tej wiedzy w praktyce może zwiększać skuteczność działań profilaktycznych i jednocześnie wspierać prawidłowy rozwój młodzieży, czyli służyć idei pozytywnej profilaktyki propagowanej przez Autora.
Książka została napisana z myślą o ludziach, którzy profesjonalnie zajmują się profilaktyką zachowań ryzykownych młodzieży: zarówno badaczach tej problematyki, jak również liderach i animatorach działań profilaktycznych, którzy poszukują wiedzy na temat zachowań ryzykownych młodzieży oraz mechanizmów chroniących. Świetnie sprawdzi się w procesie kształcenia studentów nauk społecznych w zakresie podstaw profilaktyki zachowań ryzykownych młodzieży. To z pewnością wyjątkowa na polskim rynku pozycja.
Książka „Życie po Zagładzie” opisuje skutki przeżyć wojennych Żydów polskich i rumuńskich. Autorka przeprowadziła szereg wywiadów z osobami ocalałymi z Holokaustu i na tej podstawie opisuje różnice w nasileniu zespołu pourazowego oraz inne konsekwencje traumy – wpływ na relacje w rodzinie, na poczucie tożsamości, a także poczucie winy i wstydu oraz potrzebę odwetu i wybaczenia u osób ocalałych z Zagłady.
Celem praktycznym badań nad traumą jest określenie obszarów psychiki dotkniętych w sposób szczególny przez traumę, co może stanowić wskazówki dla terapeutów zajmujących się psychoterapią osób, które jej doświadczyły. W pracy takimi obszarami okazała się tożsamość osobista i społeczna ocalałych, problemy z bliskością odczuwane w relacjach rodzinnych, praca z żałobą. Z punktu widzenia terapeutycznego istotne jest wyodrębnienie czynników wpływających na powstanie większych trudności w „życiu po traumie”. Takimi czynnikami są: wczesna separacja, znalezienie się w sytuacji prowadzącej do zaburzeń tożsamości oraz brak oparcia w środowisku po doświadczeniach traumy.
Autorka odnosi się także do siły ocalałych, która umożliwiła im przetrwanie . Zobaczenie tej siły jest istotnym celem psychoterapii. Osoby takie wymagają pomocy psychoterapeutycznej, ukierunkowanej na zmianę obrazu siebie z osoby słabej i bezradnej na silną, która przetrwała najgorsze.
Ukazanie się w języki polskim pozycji na temat konsekwencji psychologicznych traumy Holocaustu jest ważne, gdyż temat ten nadal stanowi tabu, także dla społeczności profesjonalistów – psychologów i psychiatrów.
Palenie tytoniu jest uznanym czynnikiem ryzyka udaru mózgu, ponad dwukrotnie zwiększającym szansę na wystąpienie tej choroby, jak również ryzyko zgonu oraz ponownego udaru w ciągu kilku lat od pierwszego incydentu. Opracowanie przygotowane przez Halinę Sienkiewicz-Jarosz zawiera podstawowe informacje na temat mechanizmów uzależnienia od nikotyny, skal służących do oceny stanu uzależnienia i motywacji do zaprzestania palenia, a także przegląd możliwości leczenia tego uzależnienia w codziennej praktyce lekarskiej. Autorka zawarła w nim również wyniki własnych badań na temat rozpowszechnienia palenia tytoniu wśród pacjentów hospitalizowanych z powodu udaru mózgu, wpływu palenia tytoniu na charakterystykę kliniczną chorych, czynników wpływających na podejmowanie prób zaprzestania palenia, jak również predyktorów utrzymywania abstynencji. Niniejsza monografia może pomóc w opiece nad pacjentami po udarze mózgu uzależnionymi od palenia tytoniu. Adresowana jest nie tylko do lekarzy neurologów, ale również do lekarzy innych specjalności zainteresowanych tą problematyką.
Broszurę napisano z myślą o osobach angażujących się w zapobieganie zdrowotnym i społecznym problemom związanym z używaniem substancji uzależniających.
Adresatami są nauczyciele, wychowawcy, pedagodzy i pielęgniarki szkolne, policjanci, duchowni, osoby pracujące z rodzicami, liderzy młodzieżowi i wszyscy inni pracujący z młodzieżą i dla młodzieży.
Książka jest przeznaczona dla małżeństw przeżywających konflikty zagrażające rozwodem i dla tych, które są w trakcie rozwodu, a także dla wszystkich profesjonalistów stykających się z tym problemem.
Ma ona pomóc w zrozumieniu zjawiska rozwodu i w wyborze takich zachowań, które ustrzegą przed działaniem na własną szkodę i na szkodę innych, a zwłaszcza dzieci.
Monografia prezentuje prace badaczy i praktyków biorących aktywny udział w tworzeniu środowiska na rzecz promocji zdrowia psychicznego w Polsce.
Zawiera trzy watki:
(1) koncepcje i poglądy specjalistów dotyczące tej problematyki,
(2) rodzime prace badawcze,
(3) przykłady praktycznych zastosowań idei promocji zdrowia psychicznego,
Mimo postępów, podejście do promocji zdrowia psychicznego w Polsce nadal znacznie odbiega od systemowych działań podejmowanych w wielu krajach Unii Europejskiej:
- brakuje nam skoordynowanych działań opartych na wiedzy naukowej,
- powszechnym zjawiskiem jest nieznajomość i niezrozumienie tej koncepcji wśród decydentów,
- władze rządowe i samorządy niedostatecznie wspomagają profesjonalistów w ich działaniach na rzecz promocji zdrowia psychicznego.
Mamy nadzieję, że ta książka przyczyni się do większego zainteresowania badaniami i działaniami praktycznymi oraz lepszego zrozumienia znaczenia promocji zdrowia psychicznego w wymiarze społecznym i indywidualnym.
Redaktorzy K. Okulicz-Kozaryn i K. Ostaszewski
Monografia prezentuje prace badaczy i praktyków biorących aktywny udział w tworzeniu środowiska na rzecz promocji zdrowia psychicznego w Polsce.
Zawiera trzy watki:
(1) koncepcje i poglądy specjalistów dotyczące tej problematyki,
(2) rodzime prace badawcze,
(3) przykłady praktycznych zastosowań idei promocji zdrowia psychicznego,
Mimo postępów, podejście do promocji zdrowia psychicznego w Polsce nadal znacznie odbiega od systemowych działań podejmowanych w wielu krajach Unii Europejskiej:
- brakuje nam skoordynowanych działań opartych na wiedzy naukowej,
- powszechnym zjawiskiem jest nieznajomość i niezrozumienie tej koncepcji wśród decydentów,
- władze rządowe i samorządy niedostatecznie wspomagają profesjonalistów w ich działaniach na rzecz promocji zdrowia psychicznego.
Mamy nadzieję, że ta książka przyczyni się do większego zainteresowania badaniami i działaniami praktycznymi oraz lepszego zrozumienia znaczenia promocji zdrowia psychicznego w wymiarze społecznym i indywidualnym.
Redaktorzy K. Okulicz-Kozaryn i K. Ostaszewski
Napisany przez ekspertów ze Światowej Organizacji Zdrowia, leksykon prezentuje zestaw definicji terminologicznych odnoszących się do alkoholu, tytoniu i innych substancji psychoaktywnych. Może być przydatny dla klinicystów, urzędników, pracowników nauki i innych osób zainteresowanych tą tematyką. Dla każdej ogólnej klasy środków psychoaktywnych i dla niektórych klas związków z nimi spokrewnionych przedstawiono definicje wyjaśniające, często wraz z opisem efektów działania psychoaktywnego, symptomatologią, następstwami i wskazówkami terapeutycznymi. Zdefiniowano podstawowe kategorie diagnostyczne w tej dziedzinie a także kluczowe pojęcia w znaczeniu naukowym lub/i potocznym. Uwzględniono również społeczne i zdrowotne aspekty używania środków psychoaktywnych oraz związane z tym problemy. Wyrażenia złożone uszeregowano alfabetycznie, najczęściej w postaci, w której najprawdopodobniej mogą być wyszukiwane.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?