Książka powstała w efekcie teoretyzacji procesu trójstronnego (akademia /studenci + młodzi mieszkańcy miejskich defaworyzowanych sąsiedztw + pracownicy instytucji zaangażowanych w system wsparcia mieszkańców takich miejsc) współtworzenia przestrzeni miejsca życia w przebiegu partycypacyjnego badania-działania (PAR) prowadzonego w latach 2018–2021. W jego genezie uwidacznia się związek prac teoretycznych z klinicznym praktykowaniem i edukacją akademicką, charakterystyczny dla działań teoriotwórczych w łódzkim modelu rozwoju pracy społecznej.
Książka prezentuje złożone uzasadnienia i bogate w empiryczne ilustracje, rezultaty tego badania.
Trzy pierwsze rozdziały obejmują teoretyczne uzasadnienia społeczno-pedagogicznie zorientowanego PAR z dziećmi i młodzieżą z defaworyzowanych miejskich sąsiedztw. Czwarty wyjaśnia metodologiczne założenia pracy ze szczególną dbałością uzasadnia wybór metody, problematykę badawczą, techniki zbierania danych w badaniu jakościowym regulowanym prawidłowościami partycypacyjnej strategii badawczej. Wprowadza w teren badań oraz w ich przebieg.
Kolejne obejmują rezultaty badania:
– typologiczny opis sąsiedztw;
- siły ludzkie, społeczne, historyczne i ekonomiczne zdiagnozowane w tych miejscach;
– rekonstrukcję procesu współtworzenia społeczno-pedagogicznej rewitalizacji środowiska życia śródmiejskich sąsiedztw (nazwaną przez Autorów „małą rewitalizacją podwórek”).
W końcowej części pracy Czytelnik/czka znajdzie elementy refleksji na temat zmian opracowanych odrębnie dla wybranych grup podmiotów uczestniczących w tym kolektywnym akcie poznania i działania organizowanego w formacie partycypacyjnie konstruowanej zmiany rewitalizacyjnej czerpiącej inspiracje z źródłowej tożsamości pedagogiki społecznej oraz refleksję krytyczną.
[?] monografia staje się w tej sytuacji przyczynkiem szczególnie aktualnym i pożytecznym, podejmującym w stosownym czasie (dynamicznie narastającej skali potrzeb socjalnych), i miejscu (społeczeństwie poddawanym ciężkiej i skutkującej traumatycznie próbie adaptacji do warunków gospodarki rynkowej) kluczowe dla teorii i praktyki pracy socjalnej zagadnienia. Stanowią je przede wszystkim: specyfika, strategia i realia świadczenia profesjonalnej pomocy w rozwiązywaniu społecznego i indywidualnego problemu niemocy w podmiotowym i zbiorowym radzeniu sobie z oporną materią egzystencji ludzkiej, pomocy którą zwyczajowo i ustawowo określa się mianem pracy socjalnej. [...]
Niewątpliwie, co uznać należy za szczególny walor rozważań nad ową formą praktyki społecznej, mają one charakter interdyscyplinarny, przywołując i podkreślając jej aspekty filozoficzno-ideologiczne, psychospołeczne (socjologiczno-historyczne i psychologiczno-społeczne), dopełnione ekonomiczno-kulturowym (zwłaszcza antropologicznym) i prakseologicznym ? w znacznej mierze pomieszczonym w obszarze i dorobku pedagogiki społecznej ? tak jak rozumie się i kształtuje jej przedmiot w kręgu kultury europejskiej, zwłaszcza niemiecko-frankońskiej.
Z recenzji wydawniczej
Prof. dr hab. Jerzego Modrzewskiego
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?