Czy zabijanie jest zawsze złe? Czy istnieją sytuacje, w których kategoryczny zakaz odbierania życia może zostać zrelatywizowany? Czy życie powinno być chronione przez cały czas, czy może należy wyróżniać etapy, kiedy jego zakończenie nie jest już, lub jeszcze, zabójstwem? Czy samobójstwo jest problemem moralnym, czy jedynie jednostkowym wyborem?
Coraz powszechniej kwestionuje się niegdyś oczywiste prawo człowieka do uśmiercania innych gatunków. Naukowe sposoby wyjaśniania procesów psychicznych zmuszają nas do przemyślenia takich kwestii jak ciągłość tożsamości człowieka czy relacja między jego osobowością i biologicznym ciałem. Co wówczas z naszym pojmowaniem śmierci i zabijania?
Sięgając zarówno do ustaleń nauk przyrodniczych, jak i narzędzi filozoficznych, Jeff McMahan w książce Etyka zabijania systematycznie analizuje etyczne wyzwania naszej współczesności, zdolnej zabijać w sposób bezprecedensowy.
„Ostatecznym celem tej książki jest zrozumienie, na czym polega moralność zabijania. Wydaje się, że w tych wypadkach, w których zabijanie jest złe, musi istnieć jakiś decydujący element wyjaśniania jego zła, który by wskazywał na to, że sprawia ono ofierze coś strasznego: sprawia, że umiera. Rzeczywiście, zupełnie naturalne jest założenie, że normalnie śmierć jest tak dużym nieszczęściem, iż morderstwo jest najbardziej niemoralną ze zbrodni. Morderstwo jest najohydniejszą zbrodnią, ponieważ, ogólnie rzecz ujmując, wyrządza największą krzywdę – powoduje śmierć. Jeśli to prawda, to aby zrozumieć moralność zabijania, musimy znaleźć odpowiedź na pytanie, dlaczego i w jakim stopniu śmierć jest zła dla tego, kto umiera. (...) Przy czym nie pytamy tu o to, czy jedna śmierć może być gorsza pod względem okoliczności, ponieważ jest jasne, że może. Niektóre śmierci są na przykład boleśniejsze niż inne lub mniej godne. Nie jest to też pytanie o to, czy dla kogoś śmierć jednej osoby może być gorsza niż śmierć drugiej. Również tu odpowiedź jest oczywista: śmierć osoby, która jest powszechnie kochana i od której wielu zależny, jest czymś gorszym dla pozostałych przy życiu niż śmierć osoby, która jest po prostu uciążliwa. Pytamy natomiast o to, czy zakładając pewną stałość sposobu umierania, jedna osoba, przestając istnieć, może być bardziej pokrzywdzona niż druga”.
Z tekstu
Według Petera Singera, Etyka zabijania jest obowiązkową lekturą dla każdego, kto chce dzisiaj pisać o aborcji, śmierci mózgu, eutanazji czy prawach zwierząt.
Co jest najważniejsze w seksie – jakie wartości, jaki cel? Prokreacja? Przyjemność? Miłość? Komunikacja? A może seks to „po prostu seks” i nie ma potrzeby doszukiwania się w nim żadnego pozaseksualnego sensu.
Co jest normalne w seksie? Czy w ogóle jest coś normalnego lub nienormalnego? Czym zatem jest perwersja? Co złego albo co dobrego w różnych formach relacji seksualnych: w małżeństwie, w związkach homoseksualnych, w prostytucji – a nawet w pedofilii, relacji obarczonej najsilniejszym społecznym potępieniem.
Filozofia seksu, pierwsza tego typu książka w Polsce, bada otwarcie wszystkie te problemy. Jest to przegląd najważniejszych koncepcji seksu i seksualnych związków oraz sposobów ekspresji seksualnej. Autor zwięźle, spokojnie i jak najbardziej obiektywnie rozważa kontrowersyjne zagadnienia. Z zacięciem prawdziwego racjonalisty przygląda się po kolei argumentom za i przeciw różnym seksualnym wzorcom. Przytacza wywody filozofów zajmujących się tą problematyką. Zadaje proste etyczne pytania o praktyczne konsekwencje, jakie wynikają z danego podejścia do seksu – seksu jako narzędzia do stworzenia rodziny, do osiągnięcia przyjemności, do porozumiewania się lub do czystej ekspresji seksualności.
Druga część książki to analizy najważniejszych problematycznych zagadnień: prostytucji, homoseksualności, pedofilii czy gwałtu. Autor pokazuje, że czas jednoznacznego bezrefleksyjnego potępienia dla tradycyjnie bulwersujących zjawisk seksualnych minął. Mamy oczywiście prawo odrzucać w naszym prywatnym życiu różne przejawy seksualności, ale bądźmy świadomi faktów – dotyczących na przykład poczucia godności prostytutek lub seksualności dzieci. Igor Primoratz przedstawia te fakty rzeczowo, racjonalnie, uczciwie, i choć można się nie zgadzać z jego wnioskami, warto się zapoznać z całą argumentacją.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?