Każda piosenka Zero Defex trwała jakieś piętnaście do trzydziestu sekund i absolutnie nie dało się ich od siebie odróżnić.
Cały ich koncert mieścił się w czasie, który innym zespołom zabierało nastrojenie instrumentów.
Od kiedy byłem mały, zawsze chciałem przebrać się w kostium potwora, ale nie miałem pojęcia, że są one tak sztywne i ciężkie – i że tak cuchną.
Rzeczywistość nie ma o niczym pojęcia.
Rzeczywistość jest pełna wątpliwości i niepewności.
Rzeczywistość bywa napalona i miewa dni, kiedy lubi czytać gazetki z dowcipami. Rzeczywistość to ten starszy gość w miasteczku, narzekający, że wnuki znowu zwinęły mu sztuczną szczękę.
Rzeczywistość to pięciu kolesiów, którzy usiłują nastroić trzy gitary i i jeden keyboard i strasznie im to nie idzie.
Rzeczywistość jest źródłem każdej gwiazdy i planety, każdej galaktyki. Każdego pyłku, każdego atomu, każdego kleptonu, sleptonu i leptonu.
Rzeczywistość jest źródłem każdego gluta w twoim nosie, każdej plamy potu na koszulce twojego starego, każdego kawałka gówna, który przyczepił ci się do zadka.
Rzeczywistość to ta chwila.
Nie ma co do tego wątpliwości: zazen jest głupotą. Zazen jest również nudny. Po prawdzie chyba trudno byłoby znaleźć nudniejsze ćwiczenie.
Ze wstępu: Jesteśmy osaczeni przez terapie, diety i programy samodoskonalenia, a wszystkie one obiecują nas naprawić. Nie zdajemy sobie sprawy, że w ten sposób próbują one cichaczem wpoić w nas przeświadczenie, że jesteśmy popsuci i wymagamy naprawy. Co się jednak stanie, gdy zamiast poszukiwać kolejnej formy naprawy, raz na zawsze zakwestionujemy to założenie?
Legendarna książka Shunryu Suzukiego, jedna z najważniejszych pozycji zachodniego zen, podręcznik dwóch pokoleń nauczycieli i uczniów tradycji zen soto znów w Polsce!
Po niemal trzydziestu latach wydajemy ponownie zbiór mów Dharmy wielkiego Japończyka, tym razem w przejrzanym i uzupełnionym tłumaczeniu, z opuszczonym przez poprzedniego wydawcę oryginalnym wstępem Zentatsu Richarda Bakera oraz nowym, napisanym specjalnie dla polskiego wydania wstępem innego ucznia roshiego Suzukiego, roshiego Jakusho Kwonga.
Umysł zen, umysł początkującego to pozycja podstawowa, obowiązkowa w każdej biblioteczce zachodniego buddysty, szczególnie podążającego drogą zen.
Oddajemy w Państwa ręce kolejną książkę znanej w całym świecie zen współzałożycielki szkoły zen Zwykły Umysł Charlotte Joko Beck, uczennicy m.in. rosiego Maezumiego. Mimo, iż rozpoczęła praktykę w wieku ponad czterdziestu lat, jako nauczycielka stała się jedną z najbardziej wpływowych kobiet w świecie zen, a jej publikacje weszły do kanonu literatury buddyzmu Zachodu.
Joko Beck reprezentuje oryginalną odmianę zachodniego zen. Zaczęła praktykować mając ponad czterdzieści lat, najpierw pod kierunkiem rosiego Maezumiego, później zaś z rosim Yasutanim i rosim Seanem. Joko jest współczesną kobietą, której osobowość była już w pełni ukształtowana przed rozpoczęciem praktyki. Niczego nie udaje i nie wyolbrzymia znaczenia własnej osoby, naucza zen, starając się wcielać w życie starożytną zasadę wu shih, czyli "nic niezwykłego".
Książka podejmuje zagadnienia praktycznego zastosowania zasad etycznych nie jako norm regulujących codzienne życie, lecz drogowskazów mających pomóc nam odnaleźć ukryte mechanizmy rządzące naszymi zachowaniami. Nie zajmuje się genezą ani znaczeniem norm. Zachowywania ich nie traktuje jako celu, lecz jako środki, by się przebudzić.
Punk rock filmy o potworach i prawda o rzeczywistości
Każda piosenka Zero Defex trwała jakieś piętnaście do trzydziestu sekund i absolutnie nie dało się ich od siebie odróżnić.
Cały ich koncert mieścił się w czasie, który innym zespołom zabierało nastrojenie instrumentów.
Od kiedy byłem mały, zawsze chciałem przebrać się w kostium potwora, ale nie miałem pojęcia, że są one tak sztywne i ciężkie – i że tak cuchną.
Rzeczywistość nie ma o niczym pojęcia.
Rzeczywistość jest pełna wątpliwości i niepewności.
Rzeczywistość bywa napalona i miewa dni, kiedy lubi czytać gazetki z dowcipami. Rzeczywistość to ten starszy gość w miasteczku, narzekający, że wnuki znowu zwinęły mu sztuczną szczękę.
Rzeczywistość to pięciu kolesiów, którzy usiłują nastroić trzy gitary i i jeden keyboard i strasznie im to nie idzie.
Rzeczywistość jest źródłem każdej gwiazdy i planety, każdej galaktyki. Każdego pyłku, każdego atomu, każdego kleptonu, sleptonu i leptonu.
Rzeczywistość jest źródłem każdego gluta w twoim nosie, każdej plamy potu na koszulce twojego starego, każdego kawałka gówna, który przyczepił ci się do zadka.
Rzeczywistość to ta chwila.
Nie ma co do tego wątpliwości: zazen jest głupotą. Zazen jest również nudny. Po prawdzie chyba trudno byłoby znaleźć nudniejsze ćwiczenie.
W stronę serca jest pierwszą pracą współczesnego sufickiego nauczyciela w języku polskim, która wprowadza czytelnika do zagadnienia i doświadczenia bliskiej relacji nauczyciela-ucznia w mistycznej tradycji islamu: sufizmu.Przebudzenie na ścieżce sufich
W stronę serca jest pierwszą pracą współczesnego sufickiego nauczyciela w języku polskim, która wprowadza czytelnika do zagadnienia i doświadczenia bliskiej relacji nauczyciela-ucznia w mistycznej tradycji islamu: sufizmu. Autor jest sufickim nauczycielem z autentyczną linią przekazu, posiada wiedzę i doświadczenie z pierwszej ręki, co jest dziś dość rzadko spotykane, kiedy widzimy, że wielu autorów piszących o sufizmie są albo nauczycielami akademickimi, albo zwiastunami new age.
Po wstępie opisującym pięć wielkich sufickich bractw i linii przekazu znamienitych sufickich nauczycieli, współczesny suficki mistrz odpowiada na często zadawane i ważne kwestie.
Erudycyjna, jednocześnie przystępna, autorytatywna, ale również skromna, stonowana, ale mocno osadzona w duchowej tradycji, W stronę serca rzuca wyzwanie z góry utartym opiniom na temat islamu. W świecie tak bardzo potrzebującym autorytetów moralnych i przewodniego światła prawdy, łagodny głos Szajcha Hazrata instruuje, informuje, a co najważniejsze inspiruje.
Styl Szajcha jest ciepły i serdeczny, nie zatraca jednocześnie przejrzystości i zwięzłości, w wyczerpujący sposób omawiając ogromny zakres tematów. Większość czytelników po przeczytaniu książki odchodzi z większym zrozumieniem, czym sufizm jest, a czym nie jest, oraz co sufizm może zaoferować współczesnemu człowiekowi.
Wprawdzie książka pisana jest z perspektywy muzułmanina, który kroczy mistyczną drogą islamu, książka ma bardzo uniwersalny oddźwięk, gdyż poruszane kwestie mają zastosowanie również do innych tradycji duchowych, gdzie pielęgnowane cechy i cnoty są dla większości mistycznych ścieżek wspólne.W stronę sercaSpis treści
Przedmowa do wydania polskiego
Biografia autora
Uwagi wstępne
Pytania i odpowiedzi
Część I– Tematy ogólne
Pytanie 1: Sufizm
Czym jest sufizm?
Pytanie 2: Porównanie mistycznych ścieżek
Czym różni się sufizm od innych mistycznych ścieżek,
takich jak buddyzm czy joga?
Pytanie 3: Wybierając ścieżkę
Skąd mogę wiedzieć, że sufizm jest dla mnie odpowiednią ścieżką?
Pytanie 4: Popularność sufizmu na Zachodzie
W ostatnich latach wzrasta zainteresowanie sufizmem na Zachodzie.
Czemu przypisujesz ten wzrost popularności?
Pytanie 5: Uwarunkowania ludzi Zachodu
Jaka jest różnica pomiędzy studentami mieszkającymi na Wschodzie a tymi,
którzy mieszkają na Zachodzie?
Pytanie 6: Osobista transformacja
Nazwałeś sufizm „transformującym”. Czy mógłbyś rozwinąć temat zmian,
jakie przynosi transformacja i jak one przebiegają?
Pytanie 7: Humanizm i humanitaryzm
Czy można uznać sufizm za filozofię humanistyczną?
Czy uczeń na ścieżce angażuje się w działalność humanitarną?
Pytanie 8: Zagadnienia globalne
Czy sufizm zajmuje się zagadnieniami globalnymi,
takimi jak niszczenie środowiska, ubóstwo czy konflikty?
Pytanie 9: Stres, niepokoje i depresja
Jaki wpływ mogą mieć metody sufich na stres,niepokój,
depresje czy nerwice?
Pytanie 10: Psychoterapia
Dzisiaj wielu ludzi skupia się na istocie psychicznego dobrostanu.
Jak sufi traktują psychologię? Czy sufizm można uważać
za religijną formę psychoterapii?
Pytanie 11: Nauki Gurdżijewa
Czy poszukujący mogą osiągnąć doskonałość poprzez nauki Gurdżijewa?
Pytanie 12: Rola kobiet
Wiele się dziś dyskutuje na temat roli kobiet w społeczeństwie.
Czy mógłbyś przybliżyć ten temat w kontekście sufizmu i islamu?
Pytanie 13: Czynniki wpływające na powodzenie w podróży
Które czynniki czy cechy są najistotniejsze, by osiągnąć powodzenie
na drodze sufi?
Pytanie 14: Trudności na duchowej ścieżce
Słyszałem, że ścieżka suficka może być dla wielu dużym wyzwaniem
i wytrwanie na niej jest już osiągnięciem. Czy to sama ścieżka jest trudna,
czy trudności wypływają z innego źródła?
Pytanie 15: Miłość i transformacja
Wiele książek sufickich wspomina miłość jako technikę transformacji.
W jakim stopniu stosujesz tę metodę?
Pytanie 16: Progres
Jak mógłbyś zdefiniować „progres” w kontekście sufickiej ścieżki?
Pytanie17: Suficki styl życia
Czy wymaga się, aby ludzie na ścieżce sufickiej przyjmowali
konkretny styl życia? Na przykład czy muszą odrzucić wszystko,
co posiadają, praktykować samowyrzeczenie lub oderwać się
od wszelkich spraw ziemskich?
Pytanie 18: Osiągnięcia studentów – przeszłość i teraźniejszość
Czy studenci mogą dziś osiągnąć ten sam stopień wglądu jak ci
w poprzednich wiekach?
Pytanie 19: Długość podróży
Jak dużo czasu zajmie podróż?
Pytanie 20: Studia w grupie
Czy twoi studenci zaangażowani są w grupowe praktyki?
Czy możesz zasugerować jakieś wskazówki dla grup?
Pytanie 21: Sufickie praktyki w codziennym życiu
Jak sufickie praktyki przenoszą się na życie codzienne?
Jak dużą wagę się do tego przywiązuje?
Pytanie 22: Cechy rozwijane przez aspiranta
Czy mógłbyś, proszę, opisać cechy człowieka,
który osiągnął cel sufizmu?
Pytanie 23: Przenoszenie sufizmu na Zachód
Czy zetknąłeś się z jakimiś wyzwaniami, przenosząc metody sufickie
z Indii na Zachód?
Część II: Szczegółowe rozważania i wyjaśnienia techniczne
Pytanie 24: Rola islamu na ścieżce sufickiej
Czy niezbędne jest przyjęcie islamu w celu
kontynuowania praktyk? Islam nie tylko jest mi obcy,
ale – jak rozumiem – związany z inną kulturą
i sposobem życia całkowicie odmiennym od mojego.
Pytanie 25: Źródła sufizmu
Jakie są źródła sufizmu? Niektórzy uważają, że wywodzi się on
spoza filozofii i religii islamu. Jakie jest twoje zdanie?
Pytanie 26: Bractwa sufickie (tariki)
Kim byli pierwsi sufi? Wspominałeś o kilku bractwach.
Jak powstały i co stanowi ich istotę?
Pytanie 27: Rola sufizmu w życiu muzułmanina
Co muzułmanin zyskuje, praktykując „tasawwuf”?
Pytanie 28: Inicjacje (bajat)
Czy udzielasz inicjacji rutynowo, nawet początkującym?
Pytanie 29: Relacja nauczyciel-student
Niektórzy uważają, iż mogą studiować sufizm bez nauczyciela.
Czy każdy powinien mieć przewodnika?
Pytanie 30: Akademickie studia sufizmu
Czy akademickie studia sufizmu pomogą podróżującemu na ścieżce?
Czy poleca się studentom czytanie prac sławnych mistrzów sufickich
i uczonych muzułmańskich?
Pytanie 31: Ośrodki świadomości (lata’if)
Mówiłeś kiedyś o „lata’if” jako o „ośrodkach świadomości”.
Czy mógłbyś je bardziej szczegółowo opisać? Czy są tym samym,
co czakramy jogi, czy też mają odniesienie do psychologicznych terminów,
takich jak „id”, „ego” czy „superego”. Jakie jest ich znaczenie?
Pytanie 32: „Tam, gdzie inni kończą, jest nasz początek (indiradż an-nihaja fi’l-bidaja)
Czy zechciałbyś wyjaśnić, na czym polega idea „gdzie inni kończą,
tam jest nasz początek”?
Pytanie 33: Transmisja (tawadżdżuh) i powinowactwo (nisba)
Powiedziałeś, że w twoim bractwie nauka odbywa się poprzez
transmisję („tawadżdżuh”) i powinowactwo między mistrzem
i uczniem („nisba”). Jak te aspekty sufizmu rozwinęły się i dlaczego
są stosowane? Czy stosował je już prorok Muhammad (s.a.w.s.)?
Pytanie 34: Medytacja (murakaba)
Rozumiem, że studenci twojej gałęzi bractwa
Nakszbandijja-Mudżaddidijja wkładają wiele wysiłku
w praktykowanie medytacji („murakaba”). Czy byłbyś łaskaw
wyjaśnić tę praktykę?
Pytanie 35: Obudzenie serca
Co oznacza przebudzone i oświecone serce?
Pytanie 36: Wspominanie (zikr)
Czy mógłbyś, proszę, rozwinąć temat znaczenia określenia „zikr”?
Jak stosuje się tę praktykę i jakie ma znaczenie dla studenta?
Pytanie 37: Znajdowanie czasu na samodoskonalenie
Sądzę, iż wielu ludzi ma problem ze znalezieniem czasu
na duchowe praktyki. Jeśli studenci sufizmu nie są w stanie poświęcić
czasu na medytację, czy istnieją inne drogi samodoskonalenia
w codziennym życiu?
Pytanie 38: Sajjid Abdul Bari Szach
Wnioskuję ze sposobu, w jaki mówisz o Sajjidzie Abdulu Barim Szachu,
że odegrał on znaczącą rolę w twoim bractwie, jednak nigdy wcześniej
o nim nie słyszałem. Kim był i dlaczego jest znany?
Pytanie 39: Urzeczywistnienie na ścieżce
Czy mógłbyś, proszę, podzielić się wiedzą na temat duchowego
spełnienia studentów na ścieżce sufizmu?
Pytanie 40: Sufizm a przyszłość
Jaką rolę może odegrać sufizm w przyszłości ludzkości?
Aneks A.Szadżara (drzewo rodowodu)
bractwa Mudżaddidijja, Nakszbandijja, Kadirijja, Czisztijja i Szazilijja
Aneks B.Szaradża (drzewo rodowodu) mistrzów sufickich z uwzględnieniem dat i lokalizacji
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?