Przedłożony materiał uważam za niezwykle cenny, bowiem w ostatnich latach niewiele się pojawiło publikacji uwzględniających perspektywę badawczą profilaktyki społecznej. Zakres problemów jest tak szeroki, że zawarte zagadnienia nie powielają się, a w tym przypadku uzupełniają i poszerzają dotychczasowe obszary. Eksponowane problemy oraz wynikające z nich zadania i czynności profilaktyczne znajdują swoje miejsce w mikrosystemie społecznym i określonych procedurach profilaktycznych.
Autorzy tekstów wyraźnie podkreślają w działaniach pedagogicznych znaczenie wzajemnych relacji, więzi emocjonalnych, zachodzących przemian społecznych i nowych zagrożeń, przed którymi stoi młody człowiek, a także konieczność wspierania człowieka w sytuacjach trudnych, kryzysowych i podnoszenia młodzieży na wyższy stopień wzrastania społecznego.
Książka jest zbiorem 10 artykułów, przygotowanych przez różnych Autorów, o zróżnicowanej problematyce, obejmującej zagadnienia odnoszące się między innymi do holistycznego ujęcia profilaktyki społecznej, prawnych podstaw działań profilaktycznych, uzależnień (np. od portali internetowych), problemowych zachowań seksualnych dzieci i młodzieży, zachowań autodestrukcyjnych, profilaktyki HIV i AIDS oraz do przykładów dobrych praktyk realizowanych w środowiskach wychowawczych.
Z recenzji dr hab. Anny Kieszkowskiej, prof. UJK
Problematyka zła należy do zasadniczych problemów filozofii i teologii, ale jej rozumienie jest nieodzowne w szczegółowych dyscyplinach naukowych, których przedmiotem badań są zjawiska patologii społecznej i indywidualne zachowania, odbiegające od społecznych norm (moralnych, prawnych, obyczajowych). W ujęciach szczegółowych rzadko podejmuje się oryginalne próby definiowania zła, szukania jego istoty i pierwotnych przyczyn.
Na tym gruncie wystarczy odwołanie się do koncepcji wypracowanych wcześniej w obszarze preferowanego systemu filozoficznego i logiczne wyprowadzanie wniosków, użytecznych do analiz konkretnych przejawów zła, określanych jako problemy społeczne i zachowania jednostkowe. Szersze i bardziej źródłowe analizy problematyki zła są szczególnie przydatne we współczesnej pedagogice resocjalizacyjnej, zwłaszcza w polskiej, która przez długi okres była skrępowana przez zafałszowany system światopoglądowy i stosunkowo niedawno weszła w szeroki kontekst oddziaływań zróżnicowanych systemów myśli społecznej, u których podstaw tkwią zróżnicowane światopoglądy.
Jasne koncepcje zła potrzebne są nie tylko do określenia celów działań resocjalizacyjnych, ale również do bardziej konkretnych przedsięwzięć badawczych: metateoretycznych badań nad efektywnością systemów resocjalizacyjnych. Z tego względu podjęta przez Krzysztofa Biela i Mariusza Sztukę inicjatywa przynajmniej częściowo usuwa odczuwane w polskiej literaturze resocjalizacyjnej braki i zasługuje na bezdyskusyjne wsparcie.
Prof. zw. dr hab. Bronisław Urban
Książka dotyczy istotnych i bardzo interesujących aspektów pedagogiki resocjalizacyjnej. Ujęcie przedmiotowego zagadnienia readaptacji i reintegracji społecznej stanowi dziś szansę na szersze spojrzenie w kierunku kształtowania oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku życia, a tym samym pozwoli budować nowe relacje społeczne z innymi. Dążenie do inkluzji stanowi dziś warunek dojrzałości społecznej.
Szczególnym walorem publikacji staje się, poza naukowymi teoriami, efektywna resocjalizacja w środowiskach, która dziś wymaga globalnego spojrzenia na jednostkę w mikrosystemie, lub stworzenia określonych sytuacji, aby mogła do niego powrócić. Tu wyłania się w zamieszczonych tekstach indywidualność, motywacja, zaangażowanie, odpowiedzialność czy też wsparcie w trudnych sytuacjach jako predyktory warunkujące pozytywną reintegrację społeczną, odnoszące się do wspólnoty narkomanów, jak i osadzonych czy byłych więźniów.
(z recenzji dr hab. Anny Kieszkowskiej)
Książka jest próbą opisania, zbadania, zrozumienia i zinterpretowania zagadnień resocjalizacyjnych i readaptacyjnych, rozpatrywanych przez pryzmat nie tylko teorii, ale również praktyki wychowania, kształcenia czy kreowania i tworzenia modeli tzw. lepszej rzeczywistości zarówno w przestrzeni zamkniętej z pozbawieniem wolności jako konsekwencją, jak i otwartej w środowisku wolnościowym.
(z recenzji dra hab. Sławomira Przybylińskiego)
Recenzowany zbiór tekstów oparty jest na literaturze naukowej i popularnonaukowej, w dużym zakresie anglojęzycznej. Struktura i treści wszystkich opracowań odpowiadają wymogom prac pedagogicznych: na początku zawierają opis zjawisk i wyniki badań empirycznych, a dalej autorskie interpretacje i wskazania praktyczne. Z punktu widzenia kryteriów czysto poznawczych, na wyróżnienie zasługują te opracowania, które opisują problemy nieznane w polskiej literaturze, albo prezentują nowe sposoby ich rozwiązywania. Wszystkie opracowania są wartościowe i przydatne dla praktyki dydaktycznej na różnych specjalnościach studiów.
Z recenzji prof. zw. dr hab. Bronisława Urbana
W ostatnim dziesięcioleciu wielokrotnie podejmowano próbę wyjaśnienia etiologii przestępczości nieletnich w Polsce. Szczególna uwaga badaczy skierowana była jednak prawie wyłącznie na chłopców. O przestępczych dziewczętach pisano sporadycznie, a w badaniach koncentrowano się na identyfikowaniu pojedynczych zmiennych.
Książka Przestępczość dziewcząt. Rodzaje i uwarunkowania jest studium etiologii przestępczych dziewcząt objętych resocjalizacją zakładową. Analizowana obszernie literatura przedmiotu oraz zastosowany w badaniach model dynamiczny, który zakłada dialektyczne oddziaływanie czynników osobowościowych i społecznych, pozwoliły na dogłębną diagnozę uwarunkowań przestępczości dziewcząt oraz sformułowanie humanistycznych postulatów dla wyspecjalizowanej działalności psychokorekcyjnej i resocjalizacyjnej zgodnie z założeniami nowoczesnej pedagogiki.
Książka rozpoczyna nową serię wydawniczą: Dylematy resocjalizacji i jest adresowana do naukowców zajmujących się badaniem przestępczości nieletnich, psychologów sądowych, studentów nauk społecznych oraz praktyków resocjalizacji instytucjonalnej.
Kusztal Justyna
SYSTEM RESOCJALIZACJI MŁODZIEŻY NIEDOSTOSOWANEJ SPOŁECZNIE W POLSCE I W NIEMCZECH
Książka stanowi analizę porównawczą systemu resocjalizacji młodzieży niedostosowanej społecznie w Polsce i w Niemczech. Analizie poddane zostały działania pomocowe nakierowane na profilaktykę oraz działania tradycyjnie resocjalizacyjne. System, ze względu na regulacje ustawowe, obejmuje generalnie młodzież do 21 roku życia. Opracowanie nie stanowi jedynie komentarza do obowiązujących aktów prawnych konstytuujących funkcjonowanie systemów resocjalizacji młodzieży społecznie niedostosowanej w Polsce i w Niemczech, ale jest również przedstawieniem podobieństw i różnic w strukturze systemu i jego funkcjonowaniu w praktyce prawnej i resocjalizacyjnej. Uwzględniając stan prawny ze stycznia 2008 roku, książka może stanowić cenną pomoc dla wszystkich, którzy zajmują się w praktyce resocjalizacją młodzieży, jak i tych, którzy do takiej pracy się przygotowują.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?