„Chełmoński na fotografiach i we wspomnieniachˮ
Unikatowa pozycja zawierająca wspomnienia o malarzu ludzi mu współczesnych. Książka jest świadectwem uczestników i świadków życia Chełmońskiego. Znajdują się w niej wspomnienia osób mu bliskich, przyjaciół, malarzy, znajomych, mecenasów sztuki, protektorów czy członków rodziny. Wśród autorów tekstów znajdziemy między innymi Adama Chmielowskiego, Wojciecha Kossaka, Antoniego Piotrowskiego, Edwarda Krasińskiego, Pię Górską czy Helenę Modrzejewską. Wyboru i opracowania tekstów dokonała Zofia Kucówna. W albumie zaprezentowane zostały również wszystkie istniejące fotografie malarza. Większość z nich nie była do tej pory nigdzie publikowana.
Publikacja przygotowana przez wybitnego znawcę twórczości Chełmońskiego przywraca zbiorowej pamięci tę część spuścizny malarza, którą w wyniku zawirowań historii i ludzkich losów uznajemy obecnie za zaginioną. Katalog Chełmoński poszukiwany obejmuje 108 pozycji, ułożonych chronologicznie, a liczba ta stanowi wedle ustaleń autora niemal połowę z namalowanych przez Chełmońskiego obrazów olejnych.
Pieczołowicie wyszukany materiał ilustracyjny pozwala „zobaczyć” większość z dzieł utraconych w burzliwym wieku XX. Są to zarówno zachowane w zbiorach różnych placówek muzealnych i badawczych, znakomitej jakości, dawne, czarno-białe, szklane negatywy, jak i mocno nadwątlone działaniem czasu stare odbitki fotograficzne, niekiedy barwne pocztówki z epoki lub reprodukcje z ówczesnej prasy ilustrowanej czy dawnych katalogów. Materiał zgromadzony w tym katalogu, mimo że odnosi się jedynie do zaginionej części obrazów olejnych artysty, pozwala na prześledzenie ewolucji stylistycznej wszystkich zaistniałych w jego malarstwie wątków i w zestawieniu z wydawnictwami przedstawiającymi zachowane dzieła Chełmońskiego, pozwala na ukazanie wielkości jego sztuki i ogromu talentu.
Autorka, wybitny historyk sztuki, długoletni pracownik Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk 2001. Znana z nie tylko z rzetelnego warsztatu naukowego, ale również z talentu erudycyjnego, kilka lat temu napisała nową monografię Józefa Chełmońskiego.
Aleksandra Melbechowska-Luty opowiada w niej barwnie i ze swadą o kolejach trudnego życia wielkiego artysty i omawia jego sztukę. Przedstawia jego dzieło na szeroko zarysowanym tle osiągnięć środowiska artystycznego Warszawy, następnie kolonii polskiej w Monachium lat 70. XIX w., jak też rodaków przewijających się przez Paryż lat 80. Podkreśla podobieństwa, punktuje różnice.
Poddaje wnikliwej analizie dzieła malarskie Chełmońskiego, zwracając uwagę na wątki ikonograficzne i warsztat malarza. Umiejętnie wplata cytaty zarówno z ówczesnej krytyki, jak i późniejszych omówień twórczości. Ubarwia swoje wywody przywołując wspomnienia przyjaciół artysty i świadków jego życia. Szczególnie trafione wydają się piękne fragmenty poetyckie, zarówno wielkich romantyków, jak i tuzów epoki Młodej Polski, podkreślające nieuchwytne związki malarstwa i słowa.
Pochodząca z Woli Pękoszewskiej Pia Górska (1878 – 1974) była malarką, poetką, działaczką społeczną. Malarstwa uczyła się u Józefa Rapackiego, Józefa Mehoffera jednak jej mistrzem, przewodnikiem duchowym i przyjacielem był Józef Chełmoński. Gdy w 1932 roku nakładem wydawnictwa Gebethner i Wolff ukazały sie wspomnienia „O Chełmońskim” Pii Górskiej okazało się też że ich autorka była wyjątkowo bacznym obserwatorem, o dużej wrażliwości i pisarskich zdolnościach. Stąd też książka ta stała się niezwykle cennym i barwnym świadectwem sylwetki malarza, z wszystkimi jego sprzecznościami i rozterkami.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?