Praca dotyczy problematyki psychologii rodziny. Przedstawione w niej rozważania koncentrują się wokół wybranych zjawisk swoistych dla współczesnych nam czasów, które charakteryzują obecną rodzinę, ze wskazaniem ich skutków dla rozwoju indywidualnego członków rodziny. Obejmują one kwestie takie jak: specyfika funkcjonowania dorosłych w rolach rodzicielskich, także doświadczających długotrwałych chorób i w różnych typach rodzin, relacje międzypokoleniowe w rodzinie (ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji interpersonalnej), rola rodziny w procesie wkraczania w dorosłość młodszych członków rodziny, a także obawy związane z rodzicielstwem osób w fazie preparentalnej oraz trudności w podejmowaniu ról rodzinnych, zwłaszcza małżeńskich, i ich związek z tożsamością młodych dorosłych.
W książce przedstawiono teoretyczną i empiryczną analizę rodzicielstwa, ujmowanego głównie z perspektywy funkcjonowania dorosłych. Przyjęto, iż rodzice zmieniają się podejmując działania opiekuńcze i wychowawcze wobec dziecka, a zmiany te mogą mieć charakter rozwojowy. Przeniesienie uwagi z wychowawczych aspektów rodzicielstwa na doświadczenia dorosłych wpisuje się w nurt badań nad rozwojem człowieka dorosłego w kontekście rodziny, któremu w monografii towarzyszy wizja człowieka kreującego swoje życie, a tym samym wpływającego na swój rozwój. Przeprowadzone badania wskazują, że zaangażowane rodzicielstwo można interpretować w terminach ponadjednostkowych efektów rozwojowych, odnoszących się do doświadczeń autokreacyjnych dorosłych i pożądanych warunków rozwoju dziecka, określonych przede wszystkim rodzicielską postawą akceptacji.
Z recenzji dr hab. Ludwiki Wojciechowskiej:
Odnosząc się do całości pracy należy podkreślić, że stanowi ona cenne źródło wiedzy o rodzinie i problemach z nią się wiążących ? o rolach rodzicielskich, o rozwoju rodziców, o znaczeniu troski rodziców dla własnego rozwoju i rozwoju dzieci. Wprowadzenie teoretyczne zawiera ogrom materiału. Autorka dotarła do bardzo licznych źródeł polskoi anglojęzycznych. Nie ograniczyła się do literatury stricte rozwojowo-wychowawczej, ale skorzystała z dorobku psychologii ogólnej, osobowości, czy klinicznej. Źródła te traktowała jako pomocne przy wyjaśnianiu i doskonalszym uzasadnieniu określonego poglądu lub interpretowaniu przytaczanych danych empirycznych. Każdy przedstawiony przez autorkę sąd jest więc rzetelnie podbudowany teoretycznie, a każda teoria czy wyniki badań opatrzone są krytycznym komentarzem i interpretacją autorki. Część badawczą książki również cechuje niezwykła precyzja i rzetelny opis, a także wnikliwa interpretacja wyników. Na podkreślenie zasługuje też piękny naukowy język, (?) który jest jednocześnie przystępny i zrozumiały.
Niewątpliwymi atutami książki są z jednej strony rzetelna informacja o zmianach zachodzących w życiu młodych ludzi – podana w sposób logiczny i uporządkowany, z drugiej zaś – spojrzenie poradnikowe: jak dorośli mogą na te zmiany reagować i które reakcje pomagają, a które przeszkadzają w rozwoju i układaniu wzajemnych relacji. Autorka pokazuje trudności, ale przedstawia je jako normalne i rozwojowe, wyjaśnia, obala mity. Pisze w sposób wyważony, nie posługuje się stereotypami, nie straszy, lecz uspokaja, buduje zrozumienie, co nadaje całości konstruktywny, pozytywny wydźwięk.
Praca łączy w sobie wysokie walory merytoryczne dobrej książki naukowej z przystępnością formy i lekkością pióra książki popularnej. Co więcej, zawiera jasne i cenne wskazówki dotyczące postępowania. To połączenie wiedzy, mądrości i dobrego stylu czyni z niej pozycję ze wszech miar wartą polecenia.
Z recenzji prof. dr. hab. Piotra K. Olesia
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?