W niniejszej publikacji autorka stara się odpowiedzieć na pytanie. Czy mezopotamski świat podziemny, opisywany w różnych przekazach ustnych istniejących na starożytnym Bliskim Wschodzie, miał wpływ na koncepcje biblijnego Szeolu?
Tyr i Sydon to największe miasta fenickie. Księgi biblijne najczęściej wymieniają je razem. Chociaż Pismo Święte nie wiąże z nimi zbyt wielu doniosłych czy przełomowych wydarzeń, to jednak warto przyjrzeć się ich historii, co pozwoli lepiej zrozumieć i głębiej wniknąć w wydarzenia historii zbawienia, w którą te pogańskie miasta także się wpisały. Z tego też powodu kolejny tomik serii „Archeolog czyta Biblię”, który oddajemy do rąk Czytelników, im właśnie został poświęcony.
Czytelnik studiujący listy Pawła z Tarsu często myśli o autorze w błędnych kategoriach, uznając go, za przekazem Łukaszowym, wyłącznie za Żyda, który konwertował na chrześcijaństwo. Przy uważnej lekturze zostanie jednak zaskoczony licznymi odwołaniami do obrazów z życia codziennego miast greckich – w tym praktyk sportowych. Niniejsza książeczka koncentruje się właśnie na zagadnieniu sportu, ukazując w tym świetle Pawła jako człowieka o otwartym umyśle, wychowanego w wielokulturowym Tarsie i być może bacznego obserwatora greckich świąt i rozrywek, w których najistotniejsze miejsce zajmowały cyklicznie organizowane igrzyska – głównie cztery: w Olimpii, Delfach, Nemei i Istmii – fascynujące cały zhellenizowany świat, w którym przyszło Pawłowi żyć.
Filistyni pojawiają się na arenie historii ok. 1200 przed Chr., w przełomowym dla wschodniego regionu basenu Morza Śródziemnego okresie. Upadek imperiów, klęski żywiołowe, migracje, kryzys społeczno-ekonomiczny, zniszczone miasta, a w tym chaosie wiodącą rolę odgrywały tzw. Ludy Morza, m.in. Filistyni. Po okresie walk i wędrówek osiedlają się na południowym wybrzeżu Kanaanu, organizując się wokół pięciu miast-państw. Jako niesemicki, wojowniczy lud popadają w konflikt z Izraelitami.
Dzieje tych wojen opisuje Biblia, a coraz więcej informacji dostarcza nam archeologia.
Słownik ? zgodnie ze swoim tytułem ? mówi o miejscach, wydarzeniach i realiach świata Biblii widzianego oczyma archeologa. Opowiada o odkryciach i pracach badawczych, nadmienia o najważniejszych zabytkach i artefaktach, które czekają na pielgrzymów w ziemi biblijnej. Opracowane hasła zawierają maksymalnie skondensowane informacje, zapisane komunikatywnym językiem, z odnośnikami do Pisma Świętego, w którym Czytelnik odnajdzie szersze tło prezentowanych tematów.
Bogata w treść, świetnie ilustrowana publikacja z serii Archeolog czyta Biblię, poświęcona poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie o miejsce grobu Jezusa. Praca Joanny Jaromin podejmuje merytoryczną dyskusję z archeologicznymi sensacjami ostatnich lat, mówiącymi o rzekomym odkryciu zaginionego grobu Jezusa, propagowanymi przez postacie współczesnej literatury popularnej czy filmu (Dan Brown, James Cameron).
Wydane w poręcznym, niewielkim formacie.
Dzieło ma cztery krótkie, ale treściwe rozdziały: analiza tekstów biblijnych, badania archeologiczne, dzieje Bazyliki Grobu Świętego w Jerozolimie i współczesne odkrycia pochówków Jezusa.
W zakończeniu znajdujemy ponadto fragmenty apokryficznych tekstów na temat grobu Jezusa i bibliografię. Każdy poszukujący merytorycznych wyjaśnień w kwestii Grobu Pańskiego powinien przeczytać tę książkę.
Początki chrześcijaństwa związane są z judaizmem. Życie pierwotnego Kościoła, skupiającego głównie chrześcijan pochodzenia żydowskiego, toczyło się początkowo w cieniu Świątyni Jerozolimskiej i synagogi. W Ewangelii napotykamy Jezusa, który odwiedzał Świątynię Jerozolimską czy nauczał w synagogach w Nazarecie, Kafarnaum. Później czynili tak Jego uczniowie.
Pierwsza część nowej pozycji z serii Archeolog czyta Biblię poświęcona jest synagodze jako instytucji religijnej i jej znaczeniu. Część druga to relacja z badań archeologicznych synagog pochodzących czy funkcjonujących zasadniczo w I w. przede wszystkim w czasach Jezusa aż po 26/27 r. po Chr. oraz ich charakterystyka oparta na wybranych przykładach. Warto zapoznać się z tymi zagadnieniami, aby choć po część zdawać sobie sprawę, jaką synagogę znał Jezus.
Książka wzbogacona o ilustracje czarnobiałe i kolorowe.
Dla poznania historii czy archeologii biblijnej konieczne jest najpierw zapoznanie się z geografią krajów biblijnych. Trzeba je rozpocząć od ogólnego spojrzenia na geografię Bliskiego Wschodu, czyli terenów nazywanych popularnie Żyznym Półksiężycem, które były teatrem dziejów Starego Testamentu.
Najwięcej miejsca w publikacji poświęcono Palestynie, gdzie rozegrała się duża część wydarzeń historii biblijnej. Omawianie poszczególnych krain biblijnych łączy ze sobą prezentację geografii fizycznej z elementami politycznej. Druga część książki poświęcona jest archeologii biblijnej ujętej w formie szkicowej, dlatego ogranicza się do omówienia najważniejszych biblijnych odkryć archeologicznych.
Autor wybrał najciekawsze i istotnie odkrycia z tego ponad 4 tysiące lat trwającego okresu i omawia je w porządku chronologicznym. Ryciny, barwne ilustracje i mapy dopowiadają narrację.
Niewielka, ale wypełniona treścią, książeczka odnosząca się do Heroda Wielkiego i wielu budowli, które zostały wzniesione podczas jego rządów. Bardzo klarowna prezentacja dwóch rodzajów konstrukcji, jakie wznosił Herod: twierdzy i miast.
Czytelnik może dokładnie zapoznać się z dokonaniami tego władcy pasjonata budowania, mając również do dyspozycji, rysunki, wizualizacjie i zdjęcia poszczególnych konstrukcji czy projektów. Otrzymujemy również syntezę epoki historycznej i charakterystykę rządów Heroda, określonego przez Józefa Flawiusza przydomkiem Wielki.
Fascynująca lektura dla historyka, archeologa czy studenta.
Szlakami Azji Mniejszej przemierzali handlowcy, ale nierzadko również i potężne armie. W I w. po Chr. podążali nimi pierwsi chrześcijanie niosąc Dobrą Nowinę o zbawieniu świata, starając się kształtować nowy styl życia oparty na Ewangelii. Ich wiara została poddana próbie w konfrontacji z religijnością grecko-rzymską oraz w zmaganiu się z propagowanym na Wschodzie kultem cesarskim.
Autor zaprasza do wyruszenia szlakami zmagań duchowych pierwszych chrześcijan. Swoją wędrówkę rozpoczyna od Patmos, gdzie Jan doświadczył mistycznego spotkania z głosem Boga. Następnie kieruje się do wspólnot w Efezie, Smyrnie, Pergamonie, Tiatyrze, Sardes, Filadelfii i Laodycei i pokazuje ich życie codzienne. W tym kontekście próbuje odczytać orędzie teologiczne listów skierowane do siedmiu Kościołów, pragnąc pozostać wierny zachęcie: „Błogosławiony, który odczytuje, i którzy słuchają słów Proroctwa, a strzegą tego, co w nim napisane, bo chwila jest bliska” (Ap 1, 3).
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?