Żyjemy w dynamicznie zmieniającym się świecie – przepełnionym informacją, która atakuje
nas codziennie i ze wszystkich stron: z telewizji, radia, gazet, Internetu… Jak owa
rzeczywistość wpływa na nasz mózg, umiejętność przyswajania nowej wiedzy, uczenia
się, poszerzana horyzontów myślowych, a także rozumowania i wnioskowania, czyli –
krótko mówiąc – na wzrastanie i rozwój świadomego, inteligentnego człowieka? Jaką
rolę w tym procesie odgrywa system edukacji?
W książce Choroba egzaminacyjna został nakreślony obraz współczesnego świata, w którym
– według badań – człowiek stale podłączony do sieci nie czyta tekstu ze zrozumieniem,
lecz skanuje go jak robot, a już wkrótce zdolność skutecznego przyjmowania skomplikowanych
tekstów, czytania złożonej literatury […] stanie się elitarnym przywilejem, dostępnym
tylko specjalnej kaście ludzi… Okazuje się bowiem, iż pomimo postępującego rozwoju
technologicznego i cywilizacyjnego – niestety – nasza inteligencja spada…
Autor podejmuje wyzwanie i mierzy się z tematem. Wskazuje przyczyny takiego stanu
rzeczy oraz przedstawia receptę na to, jak zahamować proces degradowania ludzkich
umysłów, a także wzmocnić ich potencjał do przyswajania wiedzy oraz korzystania z niej.
Ukazuje rolę poszczególnych elementów nauczania systemowego i dobrze zorganizowanej
samodzielnej nauki w tym procesie. Komentuje także obowiązujący system oceniania,
jednocześnie podpowiadając, jak z łatwością wyeliminować stres towarzyszący egzaminom.
Podsumowując swoje przemyślenia, autor przedstawia propozycję organizacji nowego
systemu kształcenia, który sprostałby wyzwaniu wspierania w rozwoju inteligentnego,
świadomego obywatela. Czy, aby nie zatracić umysłowych zdolności właściwych Homo
sapiens, potrzebna jest nam rewolucja, czy jedynie ewolucyjna zmiana w podejściu do
edukacji? Odpowiedź na to pytanie została zapisana na kartach tej książki.
Tylko dzięki pytaniom można znaleźć uniwersalną metodę obudzenia umysłu i odtworzenia sieci informacyjnej swego myślenia. W starożytności poznawczą metodę pytań stosował Sokrates (469–399 p.n.e.), którego technika konwersacji okazała się tak bardzo skuteczna, że jego oponenci nie potrafili pokonać go wprost w dyskusji. Dlatego też woleli go zabić…
Główny motyw tej metody opierał się na założeniu „Do myślenia potrzebne są myśli”. Jeśli w umyśle jest pustka, to trzeba ją wypełnić pierwszym pytaniem: „dlaczego?” i iść dalej po logicznej nitce, a potem dobierać inne metody. Włączając pytania w badawcze myślenie, można wyrazić wszystko. Autor jest przekonany, że w tej książce każdy może znaleźć „swoje pytanie” i jeżeli ono trafi do refleksji innych osób, to już jest o czym mówić… Właśnie o to chodzi, jest to początek nowej integracji społecznej. Dobrze skonstruowane pytanie daje czasem zaskakujące sugestie. Na przykład: „Jakie trzy myśli ukryte są w zdaniu «Gdyby nie szkoła, byłbyś mądrym człowiekiem»?”. Odpowiedź w całości wcale jest nie taka prosta, pytanie bowiem sugeruje stwierdzenie:
– że „on” nie jest mądry,
– że jest to wina szkoły,
– że „on” jest usprawiedliwiony.
Od Autora
Autor udowadnia, że znaczenie pytań – zarówno tych, które sobie stawiamy, jak i tych, które słyszymy – jest daleko ważniejsze niż odpowiedź, którą można uzyskać. W tym sensie nie rozpatruje tu metody erotematycznej, a raczej objaśnia sposób, w jaki pytanie inicjuje myślenie oraz dochodzenie do informacji prawdziwej, rzetelnej i samodzielnie pozyskanej. W książce czytelnik znajdzie obszerny katalog pytań – początków myślenia.
Od redakcji
Patroni: Sztukater.pl, Nova Edita
Książka "Szachy. Ćwiczenia stosowane. Zarys metodyczny dla nauczycieli i rodziców" ma pomóc w uporządkowaniu ćwiczeń i metod stosowanych w treningu szachowym juniorów. Jakie ćwiczenia wybrać? Co jest w danym momencie najbardziej potrzebne w treningu, aby podczas gry zawodnik mógł prawidłowo określać relacje w sytuacji szachowej? Jak znaleźć ćwiczenia wzajemnie się uzupełniające. Od czego zacząć, trenując najmłodszych? Kiedy i dlaczego dane ćwiczenia należy stosować oraz jakie braki w systemie informacji szachowej są one w stanie wypełnić lub skorygować? Autor stara się odpowiedzieć na te i inne pytania, jednocześnie podsuwając najlepsze metody treningowe, aby w praktyce zbliżyć się do ideału.
Nauczycielem gry w szachy może zostać każdy umiejący grać na średnim poziomie. Jednak kto podejmuje się uczenia innych, powinien pamiętać, że cały czas będzie musiał się uczyć, doskonalić swój warsztat metodyczny i ciągle poszukiwać nowych dróg w nauczaniu gry w szachy i w treningu szachowym. W tym właśnie ma mu pomóc ta książka.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?