Poetka, eseistka, badaczka literatury XVII wieku, profesor nauk humanistycznych dr hab., związana z Uniwersytetem Mikołaja Kopernika w Toruniu. Autorka pięciu tomów poezji: Nikt nie kłamie (1980),
Wróżba (1981), Cztery strony światła (1986), Kaktusowe ogrody. Wiersze z Afryki (1990), Mała wyspa. A Little Island (1996). Publikuje wiersze w czasopismach: Nowy Wyraz, Poezja, Przegląd Artystyczno-Literacki, Twórczość, Topos, Akcent. Zainteresowania naukowe: poezja metafizyczna XVII wieku, emblematyka barokowa, kultura dawnej Rzeczypospolitej.
Autorka książek: Idea vanitas, jej tradycje i toposy w poezji polskiego baroku (1993, 1996), Człowiek i cierpienie w poezji polskiego baroku (2000, 2002), Anioł w poezji baroku. Dzieje postaci w kulturze dawnej Europy (2007, 2011).
Książka stanowi popularny wykład o dziejach pierwszego
zjednoczonego państwa chińskiego, które trwało cztery stulecia
i rozpadło się w początkach III wieku n.e. na trzy niezależne
organizmy. Był to okres kształtowania się Chin i ich kultury.
Wznowienie publikacji po kilkudziesięciu latach od pierwszego
wydania umożliwiło Autorowi wprowadzenie niezbędnych
uzupełnień i informacji o nowych odkryciach archeologicznych,
takich jak odkrycie armii terakotowej w kompleksie
grobowca Pierwszego Cesarza. Zmieniono również transkrypcję
chińskich nazw na obecnie obowiązującą i uaktualniono
podstawową bibliografię.
Niezwykle ważną cechą sztuki chińskiej - a może w ogóle cywilizacji tego kraju - jest wielka trwałość podstawowych jej kanonów, a co za tym idzie - powolność ewolucji. Inną jej cechą charakterystyczną jest to, że w Chinach nigdy nowy styl nie eliminował całkowicie stylu poprzedniego, a jedynie ograniczał się do ilościowych modyfikacji form już istniejących. Specyficzny jest też stosunek sztuki chińskiej do człowieka. W przeciwieństwie do sztuki naszego kręgu kulturowego chińskiego twórcy nie interesuje człowiek. Dotyczy to przede wszystkim malarstwa, ale też i rzeźby, zwłaszcza monumentalnej. Dla malarza chińskiego człowiek jest tylko fragmentem pejzażu, który jest poza tym tematem samoistnym także bez postaci ludzkiej.
Książka prezentuje historię kultury chińskiej we wszystkich aspektach od czasów najdawniejszych po dzień dzisiejszy. Autor ukazuje zjawiska i tendencje, które charakteryzują rozwój cywilizacji chińskiej. Szeroko omawia kulturę poszczególnych dynastii w ujęciu chronologicznym, a następnie archeologię, piśmiennictwo, sztukę zdobniczą, język, literaturę, filozofię, osiągnięcia naukowe i wkład Chin w zdobycze nauki i techniki światowej oraz religie panujące w Państwie Środka. Wykład uzupełnia słownik pojęć typowych dla kultury chińskiej, uwzględniający fakty i zjawiska fundamentalne dla rozwoju chińskiej cywilizacji, a obce kulturze Europejczyków.
Książka prezentuje historię kultury chińskiej we wszystkich aspektach od czasów najdawniejszych po dzień dzisiejszy. Autor ukazuje zjawiska i tendencje, które charakteryzują rozwój cywilizacji chińskiej. Szeroko omawia kulturę poszczególnych dynastii w ujęciu chronologicznym, a następnie archeologię, piśmiennictwo, sztukę zdobniczą, język, literaturę, filozofię, osiągnięcia naukowe i wkład Chin w zdobycze nauki i techniki światowej oraz religie panujące w Państwie Środka. Wykład uzupełnia słownik pojęć typowych dla kultury chińskiej, uwzględniający fakty i zjawiska fundamentalne dla rozwoju chińskiej cywilizacji, a obce kulturze Europejczyków.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?