Ostatnimi czasy zawód trenera zdobył sobie ogromną popularność i jednocześnie uznanie społeczne. Jest profesją, która wymaga łączenia wiedzy merytorycznej, będącej przedmiotem szkoleń, z umiejętnościami społecznymi. W książce w nowatorski sposób przedstawiono, jak zastosować wiedzę psychologiczną w praktyce szkoleniowej. Jan Trenerski, główny bohater książki, na własnych błędach uczy się, jakie są prawidłowości pracy z grupą oraz jak w przygotowaniu treści szkoleniowych wykorzystać wiedzę o procesie uczenia się, o różnicach między ludźmi w sposobach uczenia się i zapamiętywania, o motywacji i problematyce osobowości człowieka.
Autorzy mają doświadczenie zarówno trenerskie, jak i akademickie. W książce omawiają szczegółowo:
- koncepcje psychologiczne, które pozwalają zrozumieć mechanizmy aktywizowania zachowań ludzi, co pomoże trenerom radzić sobie z brakiem zaangażowania uczestników szkoleń,
- mechanizmy funkcjonowania grupy (role grupowe, struktura grupy, przywództwo),
- genezę emocji oraz ich związek z motywacją i osobowością,
- sposoby radzenia sobie z emocjami w kontaktach z grupami szkoleniowymi.
Czytelnik znajdzie tu również wiedzę o procesie komunikacji, modelach komunikacji, a także o samokontroli. Książkę zamyka rozdział na temat etyki w działalności szkoleniowej.
Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji opis wydawcyW czwartym, zaktualizowanym i rozszerzonym, wydaniu książki, która w sposób kompleksowy ujmuje problematykę zarządzania zasobami ludzkimi, przedstawiono:- istotę i ewolucję zarządzania kadrami,- podmioty, funkcje i struktury ZZL we współczesnych dużych organizacjach,- zarządzanie kompetencjami oraz rozwój zawodowy,- kształtowanie, racjonalizację i restrukturyzację zatrudnienia,- adaptację społeczno-zawodową ludzi w organizacji,- motywowanie, systemy wynagradzania i zasady ich budowy,- wymiarowanie pracy i ocenę pracowników,- kulturę i etykę organizacji w kontekście ZZL,- najważniejsze wyzwania ZZL mające w dużym stopniu charakter zewnętrzny.Autorowi udało się pogodzić szerokie i dogłębne ujęcie tematu z przystępną formą oraz klarownością wywodu - przy opisie zagadnień często złożonych, niejednoznacznych i kontrowersyjnych. Cennym uzupełnieniem publikacji jest obszerny słownik wyjaśniający pojęcia związane z ZZL.
Koncepcja zmiany roli specjalistów HR w kierunku HR Business Partnerów jest rozwijana od pewnego już czasu. Wydaje się jednak, że dopiero teraz zdobyliśmy odpowiedni zakres wiedzy i doświadczeń pozwalający na przejście przez ten proces w optymalny sposób. Książka ta może być traktowana jako swoisty przewodnik dla tych osób i organizacji, które doszły już do wniosku, że odpowiednio prowadzona polityka personalna jest kluczowym czynnikiem sukcesu firmy, i szukają sposobów na wdrożenie najlepszych rozwiązań w tym zakresie. Nie jest to zatem wyłącznie omówienie koncepcji, lecz także - a może przede wszystkim - prezentacja wniosków z badań i najlepszych praktyk w możliwie jak najbardziej użyteczny sposób.
Opracowanie to powinno zainteresować wszystkie osoby, które kształtują czynniki wpływające na realizację strategicznych celów organizacji z wykorzystaniem jej najcenniejszego zasobu, jakim są sami pracownicy. Poruszono takie kwestie jak:
- budowanie wysokoefektywnych organizacji,
- kształtowanie kapitału ludzkiego zapewniającego stały rozwój firmy,
- wdrażanie w organizacji roli HR Business Partnera,
- wykorzystanie innowacyjnych narzędzi, sprawdzonych rozwiązań i najlepszych praktyk.
Lektura książki może przyczynić się do podjęcia kluczowych decyzji dotyczących zmiany funkcjonowania całego obszaru HR w organizacji.
Warunki współczesnej gospodarki i wprowadzane na dużą skalę zmiany w organizacjach wymagają profesjonalnych przedsięwzięć w obszarze HR, przede wszystkim racjonalizacji poziomu zatrudnienia oraz dostosowania potencjału zatrudnionych do nowych wymagań dotyczących zadań i stanowisk.
Publikacja dostarcza kompleksowej wiedzy na temat stosowanych w praktyce zarządzania rozwiązań prowadzących do racjonalizacji zatrudnienia w firmie i do wzrostu jej efektywności. Omówiono w niej szczegółowo takie zagadnienia, jak:
- znaczenie optymalizacji zatrudnienia w zarządzaniu firmą,
- przeprowadzanie analizy zatrudnienia oraz organizacji pracy i struktury firmy,
- zadania kadry kierowniczej w procesie optymalizacji zatrudnienia,
- sposób analizy przerostów i niedoborów zatrudnienia oraz luki kompetencyjnej,
- działania uzupełniające w procesie optymalizacji zatrudnienia (przesunięcia wewnętrzne, telepraca, zadaniowy czas pracy, outsourcing),
- redukcja zatrudnienia (polityka i zasady zwolnień, odpowiednia komunikacja),
- outplacement, czyli zwolnienia monitorowane.
Zawarte w książce narzędzia ułatwiające przeprowadzenie procesu racjonalizacji zatrudnienia - procedury postępowania, formularze, ankiety - pozwolą na przygotowanie i przeprowadzenie tego procesu w sposób sprawny, a także na zminimalizowanie negatywnych skutków zwolnień pracowników.
Pierwsze wydanie tej publikacji ukazało się w 2009 roku pod tytułem Optymalizacja zatrudnienia. Zwolnienia, outsourcing, outplacement. W obecnej edycji tekst został uaktualniony, a także znacznie rozszerzony - dodano dwa rozdziały poświęcone działaniom niezbędnym przy optymalizacji zatrudnienia (zarządzanie wiekiem pracowników, talentami i ryzykiem personalnym) oraz racjonalizacji systemu wynagrodzeń.
W publikacji przedstawiono najważniejsze elementy procesu rekrutacji i selekcji z punktu widzenia najnowszych międzynarodowych badań naukowych z tej dziedziny. Autor kompleksowo, przystępnie i z humorem omawia m.in. takie tematy jak:- psychologia rekrutacji i selekcji,- analiza pracy a modelowanie kompetencji,- efektywność pracy i jej pomiar,- testy psychometryczne,- badanie zachowania w selekcji kandydatów,- zbieranie i kombinacja danych.Menedżerowie i specjaliści HR znajdą w tej książce opis sposobów zwiększenia skuteczności i ograniczenia kosztów rekrutacji i selekcji, przydatne wskazówki, przykładowe narzędzia i pytania testów selekcyjnych, studenci i wykładowcy - pierwszy systematyczny przegląd wiedzy naukowej na temat rekrutacji i selekcji oraz jej przełożenie na praktykę, a osoby poszukujące pracy - informacje i rady oparte na badaniach na temat skuteczności zachowań kandydatów chcących pozyskać pracę oraz typowych zachowań rekruterów.
Kompetencje interpersonalne to jedne z ważniejszych kompetencji zawodowych. Pomagają pracownikowi odnaleźć się na rynku pracy, a organizacji zdobyć i utrzymać przewagę konkurencyjną. Książka stanowi praktyczne wprowadzenie w zagadnienia pomiaru i doskonalenia kompetencji społecznych ujmowanych jako umiejętności interpersonalne. Nacisk położono w niej na podstawowe kwestie związane z doborem i konstruowaniem narzędzi pomocnych w oszacowaniu umiejętności interpersonalnych kandydata do pracy oraz na strategie i metody treningowe służące doskonaleniu talentów interpersonalnych pracowników.Szczegółowo omówiono w niej m.in.:uwarunkowania kompetencji społecznych i zasady ich pomiaru,predyspozycje do rozwoju kompetencji społecznych,rolę metod edukacyjnych w kształtowaniu tych kompetencji,modele treningu umiejętności społecznych,coaching umiejętności interpersonalnych,programy doskonalenia kompetencji społecznych.Adresaci:Książka jest przeznaczona dla specjalistów ds. zarządzania zasobami ludzkimi, trenerów zajmujących się miękkimi szkoleniami, a także wszystkich osób zainteresowanych rozwojem osobistym i zawodowym.
Coraz więcej firm opracowuje i wdraża programy tworzone z myślą o utalentowanych pracownikach. W gospodarce opartej na wiedzy zarządzanie talentami jest nie tylko kolejnym działaniem w ramach funkcji personalnej, lecz także składnikiem strategii przedsiębiorstwa. Pozostaje jednak wiele niedostatecznie wyjaśnionych kwestii związanych z tą problematyką, począwszy od rozumienia istoty talentów i zarządzania nimi, poprzez czynniki sprzyjające rozwijaniu talentów oraz bariery w tym procesie, a na różnym postrzeganiu roli talentów w organizacji skończywszy. Zagadnienia te omówiono w niniejszej publikacji będącej efektem studiów teoretycznych oraz badań empirycznych. Przedstawiono w niej między innymi:
- przyczyny wzrostu znaczenia talentów w organizacjach,
- role głównych podmiotów w procesie zarządzania talentami,
- propozycję modelowego ujęcia procesu zarządzania talentami w organizacji,
- strategię zarządzania talentami,
- sposoby pozyskiwania talentów,
- zagadnienia związane z zatrzymywaniem i rozwojem talentów w firmie, a także ich pomiarem i oceną.
Książka zawiera kompleksowe omówienie wszystkich najważniejszych zagadnień związanych z badaniem kompetencji zawodowych oraz sposobami ich rozwijania. Opisano w niej zarówno od strony teoretycznej, jak i praktycznej między innymi takie kwestie jak:
- budowanie i wdrażanie systemu zarządzania kompetencjami,
- kompetencyjne opisy stanowisk,
- rekrutacja i selekcja pracowników pod kątem kompetencji,
- szkolenia i rozwój potencjału zawodowego pracowników,
- zarządzanie talentami oraz budowanie ścieżek kariery.
Specjaliści i menedżerowie HR oraz HR Biznes Partnerzy znajdą tu informacje i wskazówki dotyczące tego, jak budować i wdrażać systemy zarządzania kompetencjami w firmie. Kadra menedżerska może skorzystać szczególnie z tych części, które pokazują, w jaki sposób rozwój kompetencji przyczynia się do wzrostu efektywności pracowników. Sami pracownicy natomiast mogą być zainteresowani zagadnieniami związanymi z rozwojem i karierą zawodową. Wszystkich powinno zaciekawić nowoczesne widzenie organizacji, w której paradygmat rozwoju i efektywności decyduje o niemal wszystkich aspektach funkcjonowania.
Książka jest piątym wydaniem klasycznej już pracy Małgorzaty Sidor-Rządkowskiej na temat systemów ocen okresowych. Publikacja ta łączy solidne podstawy teoretyczne z przeglądem rozwiązań stosowanych w praktyce. Kompleksowo omówiono w niej zagadnienia, z którymi należy się zapoznać przed wprowadzeniem systemu ocen sprzyjającego otwartej polityce informacyjnej i wzmacniającego motywację pracowników, takie jak:
- powiązanie sposobów oceny z typem działalności i celami strategicznymi organizacji,
- planowanie systemów oraz szkolenia osób oceniających,
- wybór odpowiednich metod oceny i ustalanie kryteriów,
- zasady prowadzenia rozmów oceniających,
- ocena oddolna jako uzupełnienie systemu,
- unikanie błędów oceniania,
- system ocen okresowych na tle głównych aspektów polityki personalnej organizacji.
Autorka przytacza również liczne przykłady i studia przypadków oraz zamieszcza bardzo przydatny zestaw formularzy ocen pracowników.
Podręcznik zawiera kompletny zestaw narzędzi, technik i informacji niezbędnych w pracy coacha. Zaprezentowano w nim istotę i zasady coachingu wraz ze wskazówkami dotyczącymi konkretnych sytuacji szkoleniowych, zarówno w kontekście biznesowym, jak i osobistym.
Autorka odnosi się do szczególnie wartościowego modelu - coachingu kooperacyjnego, a w jego opisie uwzględnia takie zagadnienia jak:
- zasady i system wartości dobrego coacha,
- konieczne umiejętności i kompetencje coacha oraz ich rozwijanie,
- używanie stylu nienakazowego dla osiągnięcia najlepszych rezultatów,
- planowanie sesji coachingowych,
- ścieżka treningu - struktura sesji coachingowych,
- efektywne sposoby rozpoczynania i kończenia sesji, przeprowadzania rozmów, zadawania pytań,
- bariery w procesie coachingu i ich pokonywanie,
- rozwijanie dojrzałości emocjonalnej u coacha i podopiecznych.
Zawarte w książce wskazówki są zilustrowane licznymi przykładami potencjalnych sytuacji i próbkami dialogów coachingowych. Najnowsze, zmienione wydanie podręcznika zostało ponadto uzupełnione o praktyczną sekcję "Narzędzia", która zawiera dodatkowe ćwiczenia i opisy przydatnych procedur.
Książka omawia niezwykle aktualne zagadnienie jakim jest zarządzanie zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwach działających na rynkach międzynarodowych. Prawdziwe wyzwanie dla menedżerów takich przedsiębiorstw stanowi większa złożoność otoczenia i niepewność towarzysząca prowadzeniu działań poza granicami kraju pochodzenia. Wykonywanie zadań przez pracowników znajdujących się w różnych miejscach, często odległych od siebie geograficznie i kulturowo, wymaga także opracowania i wdrożenia adekwatnych strategii i metod zarządzania zasobami ludzkimi.
Szczegółowo przedstawiono w niej m.in.:
- genezę i istotę międzynarodowego zarządzania zasobami ludzkimi,
- czynniki determinujące funkcjonowanie międzynarodowych rynków pracy oraz występujące na nich tendencje,
- rozwój pracowników i przebieg kariery w firmach międzynarodowych,
- wykorzystanie modeli kompetencyjnych w zarządzaniu zasobami ludzkimi na rynkach międzynarodowych,
- strukturę zatrudnienia w przedsiębiorstwach międzynarodowych,
- delegowanie pracowników na misje zagraniczne oraz ich adaptację w nowym środowisku pracy,
- zarządzanie efektywnością pracy w środowisku międzynarodowym,
- kształtowanie wynagrodzeń w przedsiębiorstwach funkcjonujących na rynkach międzynarodowych i zatrudniających pracowników z różnych krajów,
- wykorzystanie technologii informatycznych w zarządzaniu zasobami ludzkimi na rynkach międzynarodowych.
Zarządzanie wynagrodzeniami polega na formułowaniu i wdrażaniu strategii i procesów, których celem jest należyte wynagradzanie pracowników za pomocą środków finansowych i niefinansowych. Wiąże się ono z projektowaniem, wdrażaniem i obsługą systemów wynagrodzeń uwzględniających potrzeby zarówno firmy, jak i jej grup interesów. Ogólnym zadaniem zarządzania wynagrodzeniami jest sprawiedliwe i spójne wynagradzanie pracowników zgodnie z tworzoną przez nich wartością, w sposób ułatwiający firmie realizację celów strategicznych. Książka Michaela Armstronga to kompleksowy podręcznik dla każdego, kto zajmuje się tworzeniem i wdrażaniem strategii, polityki i procedur dotyczących wynagradzania pracowników lub chce zdobyć wiedzę w tym zakresie. Jego treść jest zgodna ze standardami zawodowymi w zakresie wynagradzania pracowników opracowanymi przez Chartered Institute of Personnel and Development (CIPD). Stanowi on cenną pomoc dla wykładowców i studentów, a specjalistom ds. zasobów ludzkich i zarządzania wynagrodzeniami oferuje wiele porad i wskazówek. W podręczniku przedstawiono zarówno ramy pojęciowe, jak i praktyczne aspekty zarządzania wynagrodzeniami. Czytelnik znajdzie tu wiele informacji o najważniejszych teoriach i najlepszych praktykach wynagradzania pracowników. Są one przedstawione w sposób przejrzysty i zrozumiały, uzupełnione listami kontrolnymi, diagramami i podsumowaniami. Oto najważniejsze tematy omówione w książce: * podstawowe założenia i ramy pojęciowe zarządzania wynagrodzeniami * wartościowanie stanowisk pracy i zależności między nimi * struktura płac i kategorii zaszeregowania płace uwarunkowane sytuacyjnie * zarządzanie wynagrodzeniami wybranych grup pracowników * świadczenia pracownicze i programy emerytalne * procedury i przypadki dotyczące zarządzania wynagrodzeniami Przedstawiono ponadto wyniki badań przeprowadzonych przez firmę e-reward oraz przykłady ponad 30 najlepszych praktyk w dziedzinie zarządzania wynagrodzeniami. Ważne zagadnienia, takie jak budowanie zaangażowania, programy premiowania czy wynagradzanie pracowników wiedzy zostały przedstawione w nowym świetle. Michael Armstrong jest niezależnym konsultantem ds. zarządzania oraz partnerem zarządzającym firmy e-reward. Napisał wiele międzynarodowych bestsellerów, m.in. znany podręcznik Zarządzanie zasobami ludzkimi i książkę Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi. W przeszłości pełnił również funkcję głównego egzaminatora w instytucie CIPD (Chartered Institute of Personnel and Development) w zakresie wynagradzania pracowników.
O konkurencyjności przedsiębiorstw funkcjonujących na wolnym rynku w dużej mierze decydują ich zasoby ludzkie. Zasoby te wymagają jednak ponoszenia określonych, często bardzo wysokich kosztów, należą także do czynników ryzyka biznesowego.
Wykorzystanie zasobów ludzkich można zoptymalizować przez wprowadzenie w przedsiębiorstwie controllingu personalnego, który integruje podejście psychologiczne z podejściem finansowym. Niniejsza książka traktuje o zastosowaniu w organizacji tego właśnie obszaru funkcjonalnego controllingu. Wskazano w niej, w jaki sposób zasoby ludzkie wpływają na kształtowanie się finansowej efektywności organizacji, oraz szczegółowo omówiono takie zagadnienia, jak:
- zasilanie informacyjne controllingu personalnego,
- identyfikacja, budżetowanie i rozliczanie kosztów personalnych,
- analiza ryzyka kadrowego,
- narzędzia analityczne w controllingu personalnym - metody ABC i XYZ,
- ocena potencjału kadrowego przedsiębiorstwa przy zastosowaniu metod matematycznych,
- mierniki controllingu personalnego i strategiczna karta wyników,
- analizy strukturalne oraz analiza macierzowa zasobów ludzkich - portfolio personalne,
- analiza SWOT zasobów ludzkich,
- audyt zasobów ludzkich - cele, zasady i metody,
- zastosowanie controllingu personalnego w środowisku międzynarodowym i wielokulturowym.
Zarządzanie procesem odchodzenia pracowników z firmy jest ważnym elementem polityki personalnej, a jego jakość - sprawdzianem kultury organizacji. Omawiając kwestie zarówno zwalniania pracowników przez pracodawcę, jak i ich odchodzenia z własnej woli, autorka rozważa przyczyny i skutki tych zjawisk oraz towarzyszące im problemy i sposoby ich rozwiązywania.
Drugie wydanie cieszącej się niesłabnącym zainteresowaniem książki znanej autorki. Pozycja daje przegląd zagadnień, które należy rozważyć, wdrażając system ocen oparty na kompetencjach. Opisano w niej szczegółowo sposób przygotowania i wprowadzania takiego systemu. Omówiono także metody integrowania systemu ocen z innymi dziedzinami III, takimi jak rekrutacja i selekcja, rozwój zawodowy, kształtowanie wynagrodzeń oraz restrukturyzacja organizacji.Kompleksowe ujęcie tematu sprawia, że książka jest cennym źródłem wiedzy dla menedżerów wszystkich szczebli, dyrektorów i pracowników działów zasobów ludzkich, a także osób zajmujących się naukowo problematyką zarządzania.
"Książka została opracowana przez cenioną autorkę, łączącą kompetencje pracownika naukowego i dydaktyka oraz konsultanta. [...] Widoczna jest tu równowaga między aspektami teoretycznymi i praktycznymi. Autorka wykazuje się dobrą znajomością zarówno rozległej literatury przedmiotu, jak i szeregu rozwiązań stosowanych w praktyce. Książkę wzbogacają studia przypadków oraz opisy systemów stosowanych w praktyce". - dr hab. Tadeusz Oleksyn, prof. UJ
Liderzy, którzy zadają pytania, wspierają swoich ludzi, zachęcają ich do partycypacji w zarządzaniu, do pracy zespołowej, do dzielenia się pomystami i zgłaszania innowacji. Za pomocą pytań budują relacje i rozwiązują problemy. Pytania zachęcają do myślenia. Za ich sprawą rodzą się nowe pomysły i powstają nowe sposoby podejścia do dobrze znanych zadań. Dzięki nim jesteśmy pewniejszymi siebie nadawcami komunikatów. Niestety, wielu liderów jest nieświadomych niezwykłej mocy zadawania pytań w zarządzaniu ludźmi. Nie interesują się tym, co dzieje się z ich podwładnymi, dlatego umyka im wiele informacji, które mogłyby pomóc w zarządzaniu zespołami i osiąganiu celów. Ciekawość bowiem pomaga w zarządzaniu. Ćwiczyć ją można właśnie poprzez zadawanie pytań. Dobre pytania otwierają zamknięte dotychczas drzwi, stymulują do oryginalnego myślenia, prowokują zmianę. Dzięki nim ludzie sprawdzają swoje aspiracje, motywacje, wybory, założenia, priorytety i zachowania.
Autorka książki głosi tezę, że zadaniem współczesnego menedżera jest zadawanie większej liczby właściwych pytań, a umiejętność komunikacji stanowi esencję sukcesu. Nie uważa jednak, że menedżerowie zadają za mało pytań. Często zadają nieodpowiednie pytania. Jedni nie pytają w sposób, który prowadzi do szczerych, głębokich odpowiedzi, inni nie wiedzą, jak słuchać odpowiedzi i jak zbudować klimat, w którym zadawa¬nie pytań będzie pożądanym standardem. Dlatego powstała ta książka. Dzięki jej lekturze staniesz się silniejszym liderem, nauczysz się, jak zadawać właściwe pytania, jak efektywnie słuchać i jak kreować atmosferę, w której zadawanie pytań jest czymś naturalnym.
Publikacja jest adresowana do menedżerów różnych szczebli, zarówno tych, którzy dopiero zaczynają karierę i nabywają umiejętności kierowania zespołami, jak i prezesów firm oraz dyrektorów zarządzających.
Istnieje bezpośrednia zależność między jakością relacji międzyludzkich w przedsiębiorstwie a jego efektywnością i sukcesem. Przyjmując to założenie, autorzy - doświadczeni zawodowi konsultanci do spraw mediacji - przedstawiają najważniejsze koncepcje z dziedziny mediacji pracowniczej oraz rozstrzygania konfliktów w organizacjach. Wskazują, w jaki sposób można rozwiązać skomplikowane problemy w relacjach międzyludzkich i odbudować stosunki oparte na wzajemnym poszanowaniu i harmonijnej współpracy, omawiając:
- przyczyny powstawania konfliktów w miejscu pracy,
- zalety mediacji, zasady jej funkcjonowania, przebieg procesu
- umiejętności komunikacyjne przydatne przy rozwiązywaniu konfliktów
- skuteczne sposoby rozstrzygania sporów między pracownikami, z klientami itp. dla osób na stanowiskach kierowniczych
- techniki służące doskonaleniu komunikacji i negocjacji na wszystkich poziomach zarządzania, a także poprawie jakości relacji z kontrahentami
- przykłady typowych mediacji w zakładzie pracy wśród pracowników, kierowników, zespołów i kadry zarządzającej oraz własne doświadczenia z prowadzenia mediacji w sporach międzyludzkich i w wypadku skarg.
Dzięki prezentacji metod i procesów mediacyjnych oraz licznych studiów przypadków, przewodnik ten skutecznie pomoże w rozwiązywaniu konfliktów na wszystkich poziomach: nieporozumień między pojedynczymi osobami, niesnasek w zespole, a nawet sporów w zarządzie. Przydatny będzie zarówno specjalistom w dziedzinie mediacji, jak i pracownikom działów personalnych i osobom odpowiedzialnym za politykę i strategię organizacyjną.
Znana od wieków, niezastąpiona relacja mistrz-uczeń coraz częściej wykorzystywana jest we współczesnych organizacjach, przybierając postać ustrukturyzowanych programów mentoringowych. Profesjonalne podejście do mentoringu omawia szeroko w pierwszej części książki Małgorzata Sidor-Rządkowska, ceniona ekspertka i autorka wielu publikacji z dziedziny zarządzania kapitałem ludzkim, podejmując takie tematy jak:
- współczesne definicje, rodzaje i formy mentoringu,
- różnice między mentoringiem a coachingiem, etyka mentoringu,
- zadania i kompetencje mentora oraz najważniejsze aspekty jego pracy,
- wdrażanie programu mentoringu w organizacji - etapy, dobór par mentor-podopieczny, zadania działu HR, rola przełożonego, "kwartet mentoringu",
- korzyści z programów mentoringowych dla podopiecznych, mentorów i organizacji.
Wszystkie te zagadnienia są następnie rozwinięte w ciekawych i inspirujących studiach przypadków, których autorami są specjaliści biorący udział w przygotowaniu, wdrażaniu i przeprowadzaniu efektywnych programów mentoringu, mentoringu akademickiego i tutoringu - w firmach biznesowych, instytucjach administracji publicznej, na wyższych uczelniach, a także programów mentoringu społecznego. Szczegółowe charakterystyki tych procesów i związanych z nimi doświadczeń dostarczą wartościowej wiedzy zarówno pracownikom organizacji wdrażających programy mentoringowe, jak i wszystkim zainteresowanym tą formą wspierania jednostek i zespołów.
Jak powinien funkcjonować dział personalny, aby efektywnie wpływał na rozwój pracowników i całej organizacji? Jakie kompetencje powinni posiadać specjaliści ds. HR, aby ich działalność nie sprowadzała się do administrowania, ale była wpisana w strategię organizacji? Na te i wiele innych pytań znajdziesz odpowiedź w tej książce.
Autorzy poruszają takie zagadnienia, jak:
- nowe modele, struktury i mechanizmy w zarządzaniu zasobami ludzkimi,
- rola działu personalnego jako partnera strategicznego,
- kontakty i budowanie relacji z różnymi grupami interesów - zarządem, menedżerami liniowymi, pracownikami,
- najnowsze procedury zarządzania personelem i wykorzystanie nowoczesnych technologii (e-HR),
- oszczędność kosztów a rozwój pracowników,
- sposoby monitorowania i oceny działu zasobów ludzkich oraz przedstawiania jego osiągnięć.
Dzięki lekturze książki dowiesz się, jak można osiągnąć maksymalną skuteczność funkcjonowania działu personalnego, uczestniczącego jednocześnie w tworzeniu i realizacji strategii organizacji. Opisane problemy dotyczą zarówno firm prywatnych, jak i instytucji publicznych.
W ostatnich latach wzrosło niepomiernie zainteresowanie kompetencjami zarówno organizacji, jak i pracowników. Oferowana książka podejmuje to wyzwanie. Autor wyjaśnia pojęcia związane z zarządzaniem kompetencjami i rolami organizacyjnymi, podaje charakterystyki najważniejszych kompetencji, opisuje przywództwo od strony kompetencji i ich zwiększania. Omawia portfele kompetencji najważniejszych grup ludzi związanych z sektorem przedsiębiorstw: przedsiębiorców-biznesmenów, menedżerów i liderów (pokazując różnice między nimi), specjalistów, pracowników merytoryczno-wykonawczych i operacyjnych. Charakteryzuje także zarządzanie własnymi kompetencjami (self-management). Obecne, drugie wydanie zostało zaktualizowane i rozszerzone, między innymi o zaprezentowane w załącznikach profesjogramy.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?