Koneserzy wina mawiają, że „wino prawdę Ci powie" (in vino veritas), co z perspektywy menedżerskiej może oznaczać, że w „smaku" wina zawarte jest podejście do prowadzenia biznesu winiarskiego. Degustacja jako kluczowa usługa w drodze do sukcesu, powinna przypominać udział w „misteriach bachusowskich", a więc przebiegać zgodnie ze sztuką ceremonii, celebracji i rytualizacji konsumpcji wina. Dlatego im bardziej usługa degustacyjna jest zorientowana na kreowanie zmysłowych i pochłaniających doświadczeń dla agroturysty, tym więcej przepływów wiedzy jest zakodowanych w modelu biznesu gospodarstwa agrowinnego. Podczas konwersacji z winiarzem klient powinien pozyskać podstawową wiedzę z zakresu nauki o winie (enologii), przekazywanej w formie „wielkich narracji" nt.:
• filozofii wina (koncepcji znaczenia wina w życiu człowieka),
• wiedzy technologicznej (orientacji manualnej, zmechanizowanej, ekologicznej),
• tajników produkcji wina (metodach winifikacji),
• szczepów, gatunków i roczników (podstaw typologii win),
• kompozycji i faktury wina („poetyckie" opisy walorów smakowych wina),
• doboru dań do wina (rekomendacje win równoważących spożywany posiłek).
Na podstawie autorskich badań, przeprowadzonych w renomowanych, benchmarkingowych regionach agroturystyki winnej, m.in. w Alzacji i na Morawach, przedstawiane w książce modele biznesu gospodarstw agrowinnych pokazują zarówno procesy, procedury, narzędzia i narracje funkcjonowania gospodarstw agrowinnych, jak również najlepsze praktyki współpracy w tworzeniu szlaków winnych (projektowania „wędrówek" dla agroturystów). Proponowane zalecenia i rekomendacje są szczególnie przydatne dla rozwoju gospodarstw agrowinnych oraz enoturystyki w Polsce.
W monografii podjęta została próba określenia znaczenia publicznych uczelni zawodowych w procesie rozwoju społeczno-gospodarczego na szczeblu regionalnym i lokalnym. Rezultaty przeprowadzonych analiz, opartych na wskaźnikach statystycznych, opiniach respondentów oraz strategiach rozwoju jednostek samorządu terytorialnego, uzupełnione obserwacjami i doświadczeniami zdobytymi przez autora w ciągu blisko 20 lat funkcjonowania w publicznej uczelni zawodowej, pozwoliły na opracowanie spodziewanych i pożądanych modeli funkcjonowania omawianych szkół wyższych, zmierzających do wzmocnienia ich roli w rozwoju miast, powiatów i podregionów, na terenie których są zlokalizowane.
Skoncentrowanie uwagi na współpracy publicznych uczelni zawodowych z otoczeniem społeczno-gospodarczym oraz budowaniu partnerskich relacji z różnymi podmiotami, opartych na zaangażowaniu i wzajemnym zaufaniu, a w konsekwencji umiejscowienie prowadzonych rozważań w kontekście trzech teorii wpisujących się w aktualną dyskusję nad rozwojem, a mianowicie: teorii instytucji (nowej ekonomii instytucjonalnej), teorii kapitału społecznego oraz teorii regionu uczącego się, miało na celu ograniczenie luki w polskiej literaturze ekonomicznej, w której wpływ szkolnictwa wyższego na procesy rozwojowe jest rozpatrywany przede wszystkim przez pryzmat teorii kapitału ludzkiego.
Praca, wpisując się w nurt badań nad rozwojem społeczno-gospodarczym, jest próbą wzbogacenia dorobku nauk ekonomicznych o zagadnienia dotyczące roli publicznego wyższego szkolnictwa zawodowego w kreowaniu procesów rozwojowych poza metropoliami oraz na obszarach, które można by określić mianem obszarów problemowych. Rezultaty badań empirycznych i rozważań o charakterze koncepcyjnym mogą być przydatne dla osób zarządzających publicznymi uczelniami zawodowymi oraz podmiotów współpracujących z tymi uczelniami. Warto podkreślić, że problematyka pracy wpisuje się w prowadzoną obecnie szeroką dyskusję nad zmianami w polskim systemie szkolnictwa wyższego.
Gospodarka wiedzy, innowacyjność i internacjonalizacja oraz pomoc publiczna to kluczowe pojęcia, które organizują współczesną debatę na temat rozwoju regionalnego. Dlatego też stały się centralnymi zagadnieniami dyskutowanymi w prezentowanej książce. Autorzy swoje zainteresowania koncentrują na przedsiębiorstwach-lokatorach parków technologicznych w Polsce oraz samych parkach technologicznych, które traktowane są jako podstawowy instrument regionalnej polityki rozwoju.
Monografia jest połączeniem teoretycznej refleksji nad perspektywami rozwoju gospodarczego z gruntownymi, wieloaspektowymi badaniami parków technologicznych i operujących w nich przedsiębiorstw. Celem przeprowadzonych badań jest m.in. określenie, na ile i w jakim zakresie parki technologiczne są skutecznym narzędziem budowania gospodarki opartej na wiedzy i osiągania przewagi konkurencyjnej na tym polu.
Zaprezentowane analizy przynoszą między innymi odpowiedzi na pytania o stopień innowacyjności i internacjonalizacji firm-lokatorów parków technologicznych oraz kondycję parków technologicznych w Polsce, a także wpływ pomocy publicznej na rozwój sektora innowacyjnych przedsiębiorstw. Przeprowadzone studia empiryczne pozwalają też na zaprezentowanie pożądanego modelu funkcjonowania parków technologicznych, a w szerszej perspektywie zasad skutecznej polityki regionalnej wpisującej się we współczesne teorie handlu i rozwoju endogennego.
Książka kierowana jest do szerokiego grona odbiorców zainteresowanych zagadnieniami internacjonalizacji, innowacyjności i polityki publicznej. Przedstawione w niej ustalenia mogą być - zdaniem autorów - ciekawe zarówno dla czytelników zajmujących się tymi problemami od strony naukowej i poznawczej, jak też praktyków: menadżerów, decydentów oraz ekspertów związanych z polityką proinnowacyjną i rozwojową.
Zgodnie z koncepcją tzw. pól zdrowia nasz stan zdrowia w połowie zależy od stylu życia. Mniejsze znaczenie mają natomiast: warunki środowiska (20% ogółu wpływu), czynniki genetyczne (20%) oraz organizacja opieki medycznej (10%). W pewnym stopniu sami zatem decydujemy o długości i jakości naszego życia, gdyż to my modelujemy nasz styl życia. Głównymi elementami tzw. prozdrowotnego stylu życia są natomiast: aktywność fizyczna, racjonalne odżywianie, unikanie używek, badania kontrolne itp. Będąca przedmiotem pracy aktywność fizyczna przyczynia się do poprawy sprawności i wydolności fizycznej, zmniejsza ryzyko wystąpienia takich chorób, jak: osteoporoza, cukrzyca typu 2, otyłość, nadciśnienie tętnicze, choroba wieńcowa i niektóre rodzaje nowotworów oraz pozytywnie wpływa na sferę psychiczną i sprawność umysłową. Podejmowanie aktywności fizycznej jest niezwykle ważne w odniesieniu do osób w wieku produkcyjnym, gdyż umożliwia im utrzymanie sprawności funkcjonalnej i intelektualnej na poziomie pozwalającym na efektywne wykonywanie pracy zawodowej. Jest to szczególnie ważne w kontekście takich zjawisk społeczno-demograficznych, jak: wydłużanie średniej długości życia, wzrost odsetka osób w wieku starszym, czy zmiany ustawodawstwa emerytalnego (podnoszenie wieku emerytalnego).
Aktywność fizyczna, jako zjawisko nie tylko biologiczne, lecz także kulturowe zależy również od statusu społeczno-ekonomicznego ludzi. W niniejszej monografii podjęto tę ważną problematykę i obok oceny aktywności fizycznej wrocławian w wieku produkcyjnym, dokonano także analizy jej związków z takimi czynnikami społeczno-ekonomicznymi, jak: wiek, płeć, wykształcenie, status zawodowy, poziom dochodów oraz wielkość oszczędności i zadłużenia. Tego rodzaju wiedza, obok walorów poznawczych, ma również wartość aplikacyjną, gdyż może być pomocna osobom zajmującym się szeroko pojętym zdrowiem publicznym w Polsce.
Książka „Uwarunkowania działalności małych i średnich przedsiębiorstw - Przywództwo, marketing, budżet" - stanowi zbiór zagadnień dotyczących funkcjonowania sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Dokonując analizy problemów tego sektora oraz dostrzegając perspektywy jego rozwoju, należy stwierdzić, że stwarza on znaczącą szansę na zwiększenie zatrudnienia, poprawienie dynamiki eksportu, a przede wszystkim na skuteczne konkurowanie polskiej gospodarki na rynku europejskim.
W publikacji szczegółowej analizie poddano:
• determinanty funkcjonowania sektora małych i średnich przedsiębiorstw,
• rolę przywództwa i umiejętność budowania zaangażowania pracowników,
• specyfikę działalności marketingowej i budowania wartości marki w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw,
• prowadzenie sprawozdawczości finansowej w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw,
• kompetencje z zakresu finansowania działalności małych i średnich przedsiębiorstw z wybranych projektów Unii Europejskiej.
Każdą organizację tworzą ludzie. Relacje występujące między nimi wpływają na sposób, w jaki ona działa, jak jest postrzegana przez innych oraz jaką ma przewagę na rynku. Monografia ta poświęcona jest właśnie funkcjonowaniu człowieka w organizacji, przybliża i omawia szereg jego aspektów dotyczących: zaufania, przywództwa, kreatywności i innowacyjności, satysfakcji, zaangażowania w pracę oraz kultury organizacyjnej.
Publikacja pokazuje liczne relacje organizacyjne i ich wzajemne oddziaływania, z podkreśleniem fundamentalnego znaczenia zaufania w kreowaniu więzi międzyludzkich. Książka ma przekrojowy, interdyscyplinarny charakter, jest spójna, a jej treści uporządkowane są pod względem strukturalnym i logicznym.
Do napisania monografii posłużył bogaty i aktualny materiał źródłowy, obejmujący około 400 pozycji literaturowych, zarówno krajowych, jak i zagranicznych.
Publikację przygotowaliśmy z myślą o menedżerach średniego i wyższego szczebla na co dzień kreujących i zarządzających relacjami międzyludzkimi, a także pracownikach naukowych i studentach, zgłębiających takie dziedziny wiedzy, jak: nauki o zarządzaniu, zarządzanie zasobami ludzkimi, czy też socjologia organizacji.
Książka doskonale spełni rolę jako podręcznik akademicki na kierunkach: zarządzanie, zarządzanie zasobami ludzkimi czy socjologia, będzie przydatnym źródłem wiedzy dla prowadzących lub uczęszczających na zajęcia dydaktyczne z zakresu nauk o organizacji, zachowań organizacyjnych, zarządzania przedsiębiorstwem, zarządzania wiedzą, zarządzania kapitałem ludzkim i intelektualnym, zarządzania zaufaniem, zarządzania usługami, zarządzania relacjami z klientem.
Zapewnienie energii niezbędnej dla dalszego wzrostu gospodarczego z jednoczesną dbałością o środowisko naturalne i przyszłe pokolenia stanowi jedno z podstawowych wyzwań gospodarki XXI wieku.
Potrzeba ulepszenia procesów gospodarowania i zarządzania zużyciem zasobów, w tym energetycznych, wymaga innowacji organizacyjnych i profesjonalnej koordynacji. Konieczne jest stworzenie rozwiązań, które będą wytyczały skuteczną drogę w procesie zarządzania energią. Duże szanse stwarzają tu klastry energii, które są potencjalnym narzędziem nowego zrównoważonego modelu dostarczającego kompleksowych rozwiązań, pozwalających na optymalne i efektywne wykorzystanie lokalnego potencjału dla zapewnienia finansowo korzystnego bezpieczeństwa energetycznego w sposób przyjazny dla środowiska. Klastry energii stają się elementem, który w energetyce rozproszonej zaczyna cieszyć się coraz większym zainteresowaniem.
„...w opinii Departamentu Energii Odnawialnej publikacja ta stanowi cenny wkład w dyskusję nad koncepcją rozwoju klastrów energii w Polsce."
Ministerstwo Energii DEO.I.4100.47.2017
„Omawiana publikacja może stać się jedną ze znaczących pozycji nie tylko dla studentów kierunków energetyka, ochrona środowiska i zarządzanie, ale także dla wąskich kręgów specjalistów i szerszego grona laików, którzy chcą uzyskać podstawowe informacje na temat zasad budowania struktur zarządzania energią w kompleksowej i przede wszystkim zrozumiałej formie."
Doc. Ing. Andrej KAPJOR, PhD
„...współpracę uczyniono bardzo ważnym narzędziem polityki energetycznej, przy czym współpraca ta może odbywać się w ramach klastra energetycznego, ale także poprzez współdziałanie w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego lub w innych wspólnie działających organizacjach."
Prof. dr hab. Andrzej Piotr Wiatrak
Z książki dowiesz się:
• Jak optymalizować gospodarowanie energią
• Jak budować zespoły ds. zarządzania energią
• Jak rozwijać kompetencje niezbędne do zarządzania energią
• Po co i jak tworzyć klaster energii
Zmieniający się rynek usług turystycznych w Polsce i na świecie oraz zmiany w jego otoczeniu zmuszają do stałego monitorowania tej branży.
Przedstawiona publikacja jest próbą analizy funkcjonowania rynku biur podróży. Czytelnik dowie się z niej między innymi o:
• sytuacji finansowej biur podróży,
• instrumentach ustawowych redukujących ryzyko upadłości biur podróży,
• instytucjach kontrolno-wspomagających na rynku biur podróży,
• ubezpieczeniach zabezpieczających klientów biur podróży przed problemami finansowymi,
• kosztach leczenia za granicą.
Książka jest podręcznikiem, w którym przystępnie zostały przedstawione najważniejsze zagadnienia rachunkowości zarządczej w przedsiębiorstwach.
Po przestudiowaniu książki Czytelnik zdobędzie wiedzę o tym:
- jaka jest istota i rola rachunkowości zarządczej w procesie zarządzania przedsiębiorstwem,
- jakie są koncepcje rachunkowości zarządczej, ukierunkowane na działalność w dynamicznym i konkurencyjnym otoczeniu,
- jakimi instrumentami dysponuje rachunkowość zarządcza,
- jak wykorzystać różne koncepcje i instrumenty rachunkowości zarządczej w praktyce.
Książka jest adresowana do:
- studentów kierunków ekonomicznych,
- słuchaczy studiów podyplomowych i szkoleń,
- dyrektorów, menedżerów, controllerów i analityków finansowych,
- głównych księgowych i pracowników służb finansowo-księgowych,
- biegłych rewidentów i kandydatów na biegłych rewidentów,
- właścicieli jednostek gospodarczych.
Globalizacja, zanikanie granic państw, postęp technologiczny i niestabilność rynków finansowych zaostrzają warunki konkurencji przedsiębiorstw i uświadamiają znaczenie ryzyka. W tych warunkach umiejętność zarządzania ryzykiem staje się dla przedsiębiorstw kryterium decydującym o pozycji konkurencyjnej na rynku.
Szczególnie istotnym zagadnieniem w tym kontekście jest ryzyko walutowe. Wzrost wymiany międzynarodowej przy jednoczesnym zwiększaniu się zmienności kursów walut sprawia, że zarządzanie ryzykiem walutowym staje się dla wielu przedsiębiorstw wręcz koniecznością.
Książka "Ryzyko walutowe" jest próbą odpowiedzi na pytania:
- Czym jest ryzyko walutowe?
- Jak szacować ryzyko walutowe?
- Jakie instrumenty i metody stosować przy zabezpieczaniu przed ryzykiem walutowym?
- Jak uniknąć błędów w procesie zarządzania ryzykiem walutowym w przedsiębiorstwie?
Turbulentne zmiany dokonujące się w dzisiejszym otoczeniu, czasem określane mianem rewolucji cywilizacyjnej osiągają coraz większą skalę i prowadzą do głębokich przemian gospodarczych, społecznych i politycznych. W takich warunkach zarządzanie przedsiębiorstwem staje się szczególnie trudne, a poszukiwanie skutecznych sposobów kształtowania konkurencyjności stanowi przedmiot dyskusji wielu środowisk naukowych i biznesowych.
Zakres zagadnień poruszanych w niniejszej publikacji nawiązuje do problematyki zmienności warunków funkcjonowania współczesnych przedsiębiorstw oraz ciągłego doskonalenia procesów zarządzania organizacją. Dzięki prezentacji wyników badań prowadzonych w różnych ośrodkach naukowych w kraju i za granicą, omawiane zagadnienia przyczyniają się do wyjaśnienia aktualnych tendencji rozwojowych oraz wyzwań.
Opublikowane artykuły i podjęta w nich dyskusja stanowią inspirację do dalszych badań i kreowania nowych koncepcji w tym zakresie oraz mogą być wykorzystywane w praktyce gospodarczej do implementacji rozwiązań biznesowych w celu ciągłego doskonalenia zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem.
Współczesny rynek, niezwykle turbulentny i często nieprzewidywalny, stwarza obecnie przedsiębiorstwom nieograniczone możliwości ukierunkowywania działań na uwolnienie potencjału innowacyjnego i marketingowego. Dyskusja na ten temat generuje rosnące zapotrzebowanie na wiedzę z zakresu rozwoju innowacji i mechanizmów marketingowych, która została podjęta w niniejszym zbiorze artykułów.
Zebrane i omówione materiały zostały pogrupowane przez pryzmat dwóch domen tematycznych: innowacji i wiedzy oraz marketingu i relacji. Na stronach niniejszej publikacji Autorzy prezentują zarówno wyniki dociekań teoretycznych, jak i badań empirycznych w przekonaniu, że przyczynią się one do poszerzenia wiedzy i kreowania nowych koncepcji służących podniesieniu poziomu innowacyjności współczesnych przedsiębiorstw.
Omawiane zagadnienia zostały ujęte bardzo różnorodnie, co przyczynia się do tego, że prezentowana publikacja może być przydatna szerokiemu gronu odbiorców.
Książka jest pierwszą w literaturze polskiej monografią w całości poświęconą problematyce rachunkowości zarządczej w grupach kapitałowych.
Po przestudiowaniu tej książki Czytelnik zdobędzie wiedzę o tym:
- jaki jest zakres, zadania i istota rachunkowości,
- jakich informacji dostarcza rachunkowość zarządcza na potrzeby zarządzania w grupach kapitałowych,
- rozwiązanie jakich problemów decyzyjnych i kontrolnych w grupach kapitałowych wspomaga informacyjnie rachunkowość zarządcza,
- jakie instrumenty wykorzystuje się w rachunkowości zarządczej w grupach kapitałowych,
- jak badać wpływ różnych czynników na poziom kosztów.
Książka jest adresowana do:
- kadry kierowniczej, menedżerów i specjalistów ds. controllingu w grupach kapitałowych,
- analityków finansowych i doradców biznesowych,
- słuchaczy studiów podyplomowych i szkoleń,
- studentów kierunków ekonomicznych.
W monografii zaprezentowano wielopłaszczyznowe spojrzenie na bezpieczeństwo ekonomiczne państwa, łącząc aspekty teoretyczne z podejściem praktycznym. Podjęto analizę zagadnień dotyczących wewnętrznych i zewnętrznych uwarunkowań bezpieczeństwa, w tym:
wpływu procesów globalizacji oraz koncepcji zrównoważonego rozwoju,
koncepcji pułapki średniego dochodu", a także wpływów z podatku VAT,
korupcji i kosztów zwalczania przestępczości,
barier dyfuzji innowacji,
rządowego programu Rodzina 500 plus".
Książka może stanowić inspirację do badań i dyskusji nad tym popularnym obecnie i ważnym tematem oraz opracowania systemowych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa ekonomicznego na różnych poziomach, a także pomoc dydaktyczną dla studentów.
„Zarządzanie ryzykiem w małym banku" to kontynuacja wcześniejszej książki „Zarządzanie ryzykiem bankowym w praktyce". Pokazuje genezę nowoczesnych regulacji nadzorczych od Bazylei I do Bazylei III i CRD IV, od próby poprawiania bezpieczeństwa biznesu bankowego do szoku regulacyjnego. Wychodząc od definicji ryzyka, niepewności i prawdopodobieństwa zdarzeń odnosi się do metod i technik zarządzania poszczególnymi rodzajami ryzyka.
Autor w przystępny sposób omawia:
• rolę kapitału w funkcjonowaniu banku,
• ryzyko kredytowe w jego podstawowej funkcji,
• metody ograniczania ryzyka kredytowego,
• aspekty ryzyka rynkowego,
• realne uwarunkowania ryzyka stopy procentowej,
• obszary ryzyka operacyjnego,
• ryzyko płynności i finansowania aktywów,
• sens przeprowadzania testów warunków skrajnych,
• podporządkowanie organizacji banku regulacjom ładu korporacyjnego,
• zasadę proporcjonalności, która powinna być uwzględniona w regulacjach nadzorczych.
Żadne regulacje nie działają samoistnie, a poza zdefiniowanymi rodzajami ryzyka występuje jeszcze ryzyko zwykłej głupoty ludzkiej, które trudno zmierzyć, a jeszcze trudniej nim zarządzać.
Współpraca pomiędzy organizacjami w ramach sieci i klastrów obejmuje wiele obszarów, w tym obszar kreatywności, a więc umiejętności tworzenia nowych, niespotykanych do tej pory rozwiązań. Zjawisko to zostało przebadane w klastrach kreatywnych, czyli klastrach działających w sektorach kreatywnych i kultury. W monografii przedstawiono wyniki badań dotyczących tworzenia i przekazywania wiedzy, prowadzonych w sieciach i klastrach w Polsce oraz krajach UE.
Wyjaśnienie teoretyczne współpracy sieciowej w klastrach kreatywnych odnosi się do teorii sieci działań, która wpisuje się w nurt podejścia sieciowego w naukach organizacji i zarządzania. Autor proponuje zastosowanie koncepcji sieci działań tworzących wartości emocjonalne, która pozwala na opis działań sieci międzyorganizacyjnej, wykorzystując do tego celu:
• analizę relacji między członkami sieci z zastosowaniem oprogramowania SNA (Social Network Analysis),
• mapę kompetencji członków sieci,
• diagram sieci działań obrazujący powiązania pomiędzy działaniami a zasobami i efektami, bazujący na standardzie EPC (Event Process Chain).
Wartości emocjonalne, które są efektem oraz unikalnym zasobem sieci i klastrów, mają coraz większy udział w modelach biznesowych w przemysłach kreatywnych oraz pozostałych sektorach gospodarki. Mają również ogromne znaczenie społeczne związane z umacnianiem tożsamości regionów, miast i społeczności lokalnych.
Publikację można polecić naukowcom, doktorantom, studentom, jak również praktykom zajmującym się zarządzaniem w sieciach i klastrach.
Gospodarowanie wielopokoleniowym (zróżnicowanym generacyjne) kapitałem ludzkim nabiera coraz większego znaczenia wraz z wydłużaniem się przeciętnego trwania życia, co w konsekwencji wiąże się także z wydłużaniem aktywności zawodowej. Dlatego warto temu zagadnieniu poświęcić więcej uwagi.
Czytelnicy książki znajdą w niej m.in.:
• klasyfikację krajów Unii Europejskiej według dynamiki i kierunku zmian udziału poszczególnych grup wieku potencjalnych zasobów pracy w latach 1995-2015;
• opis składowych kapitału multigeneracyjności oraz dowody na to, iż zmniejsza on ryzyko personalne;
• wskazówki, jak włączyć gospodarowanie wielopokoleniowym kapitałem ludzkim na poziomie organizacji w zarządzanie zasobami ludzkimi;
• wyniki badań dotyczących otwartości na doświadczenie i sumienności przedstawicieli pokolenia Z;
• głos praktyka na temat potrzeby różnicowania metod dotarcia do kandydatów do pracy i ich badania ze względu na przynależność generacyjną;
• generacyjne preferencje modelu czasu pracy;
• prezentację etapów projektowania szkoleń dla multigeneracyjnej załogi;
• typologię użytkowników bibliotek ze względu na przynależność pokoleniową oraz propozycję specyfikacji obszarów zarządzania multigeneracyjnego w bibliotece;
• cenne informacje dla osób udzielających korepetycji o oczekiwaniach w tym zakresie przedstawicieli pokolenia Z;
• algorytm postępowania przy wykorzystaniu dokumentów zastanych i analizy kohortowej do pozyskiwania wiedzy o generacjach pracowniczych.
Monografia stanowi pierwsze w Polsce tak kompleksowe opracowanie dotyczące społecznej odpowiedzialności instytucji finansowych z perspektywy banków, pośredników i doradców finansowych. Autorzy w książce skoncentrowali się na takich zagadnieniach, jak:
• CSR instytucji finansowych w ujęciu globalnym.
• Reklamacje usług finansowych jako narzędzie ochrony konsumentów.
• Edukacja finansowa dzieci a społeczna odpowiedzialność instytucji finansowych.
• Raportowanie społeczne w instytucjach finansowych.
• Rola społecznej odpowiedzialności biznesu w ograniczaniu ryzyka wiktymizacji na rynku usług bankowych.
• Społeczna odpowiedzialność biznesu instytucji finansowych, pośredników i doradców finansowych - konflikt interesów.
• Plan Finansowy - efekt pracy Licencjonowanego Doradcy Finansowego.
• Odpowiedzialna sprzedaż pośredników finansowych a etyka biznesu.
Monografia jest adresowana do teoretyków - naukowców, studentów uczelni i wydziałów ekonomicznych, ale także praktyków - pracowników instytucji finansowych, w tym banków, pośredników i doradców finansowych, jako cenne źródło wiedzy o założeniach i praktycznej realizacji społecznej odpowiedzialności biznesu w tych instytucjach.
Książka jest pozycją interesującą, umiejętnie wprowadzającą w trudne interdyscyplinarne problemy, z jakimi stykają się zarówno teoretycy, którzy poszukują właściwej interpretacji wielu zjawisk ekonomicznych, jak i praktycy oraz klienci (...). Z pełnym przekonaniem można rekomendować tę interesującą monografię.
Z recenzji prof. dr. hab. Włodzimierza Szpringera
Przekazujemy na ręce Czytelnika unikalny na rynku wydawniczym poradnik - skierowany do osób planujących rozpoczęcie działalności gospodarczej, szukających dobrego pomysłu, źródeł finansowania oraz wskazówek z zakresu procedur prawnych i codziennego zarządzania własną firmą. Polecamy go osobom bezskutecznie szukającym pracy lub zatrudnionym poniżej swoich predyspozycji, oczekiwań i wykształcenia. Także tym, którzy już „działają" - młodym stażem przedsiębiorcom.
To publikacja na wskroś praktyczna, bowiem autorami rozdziałów są osoby, które dorobek naukowy i zawodowy kreatywnie wykorzystują, skutecznie prowadząc działalność gospodarczą w różnorodnych działach gospodarki. Od lat też przekazują swą wiedzę i doświadczenie uczestnikom licznych projektów dotacyjnych w zakresie:
• wykreowania własnego pomysłu na biznes oparty na innowacyjności,
• skutecznego redagowania biznesplanów dotacyjnych,
• opracowania strategii marketingowej,
• prawa administracyjnego i podatkowego.
W książce przedstawiono zarys polskiej powojennej historii przedsiębiorczości, opisany poprzez pryzmat wspomnień ówczesnych przedsiębiorców. Pokazano jak trudny to zawód, jakie bariery (często aktualne do dzisiaj) można spotkać na swojej drodze. Z ich doświadczeń można też zaczerpnąć wiele inspiracji.
W poradniku umieszczono także wiele kompletnych biznesplanów, wymaganych zarówno przez urzędy pracy, jak i instytucje realizujące konkursy dotacyjne ze środków unijnych czy udzielające preferencyjnych kredytów.
Dynamiczne zmiany występujące na rynkach powodują, że zarządzanie firmami z sektora MŚP jest w wielu przypadkach procesem ciągłego dostosowywania się do nowych warunków funkcjonowania i pokonywaniem pojawiających się zagrożeń. Osiągnięcie sukcesu w takiej sytuacji jest uwarunkowane odpowiednim wykorzystaniem dostępnych zasobów i podejmowaniem trafnych decyzji przez menedżerów. Głównym celem książki jest zaprezentowanie znaczenia poszczególnych zasobów dla osiągania efektywności biznesowej oraz wskazanie działań inwestycyjnych, jakie powinny być podejmowane na kolejnych etapach rozwoju MŚP. W pierwszej, teoretycznej części książki omówiono:
• koncepcje rozwoju organizacji,
• w sposób szczegółowy charakterystykę etapów rozwoju MŚP,
• znaczenie zasobów finansowych, ludzkich, organizacyjnych, relacyjnych i rzeczowych w budowaniu efektywności MŚP,
• formy inwestowania w poszczególne kategorie zasobów.
W drugiej, empirycznej przedstawione zostały wyniki badań przeprowadzonych na grupie 382 polskich MŚP. Pozwoliły one na sformułowanie m.in. następujących wniosków:
• Struktura inwestycji rozwojowych na kolejnych etapach rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw znacząco różni się.
• Struktura inwestycji w firmach osiągających wyższą i niższą stopę zwrotu różni się na każdym etapie rozwoju.
• Inwestycje w kapitał organizacyjny mają kluczowe znaczenie dla efektywności firm na początkowym etapie ich funkcjonowania.
• Wraz z rozwojem organizacji zwiększa się znaczenie inwestycji w kapitał relacyjny oraz w kapitał ludzki.
Wyniki przeprowadzonych badań stanowią cenną wskazówkę dla właścicieli MŚP, gdyż dzięki określeniu poziomu rozwoju organizacji możliwe jest zoptymalizowanie struktury inwestycji tak, by osiągać lepsze efekty biznesowe. Książka ta, ze względu na zakres prowadzonych rozważań (obejmujący m.in. modele rozwoju organizacji, teorię zasobową), może stanowić również źródło inspiracji dla badaczy zajmujących się problematyką MŚP.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?