W książce Budżetowanie i controlling w zarządzaniu przedsiębiorstwem"" przedstawiono zagadnienia implementacji zintegrowanych systemów informatycznych - budżetowania i controllingu, niezwykle przydatnych w zarządzaniu współczesnym przedsiębiorstwem. Jest to opracowanie o charakterze teoretyczno-implikacyjnym. Traktuje na najistotniejszych kwestiach dotyczących planowania, wdrażania controllingu wraz z niezbędnymi narzędziami. Na podstawie przedsiębiorstwa zaprezentowano przebieg i efekty wdrożenia controllingu.W książce przedstawiono genezę controllingu, jego funkcje i rodzaje. Zwrócono uwagę na miejsce controllera w strukturze organizacyjnej i jego zadania. Wskazano na pozytywne aspekty posiadania controllingu w przedsiębiorstwie oraz na bariery jego wdrażania.Książka stanowi materiał dydaktyczny dla studentów kierunków ekonomicznych.
W książce w sposób całościowy przedstawiono tematykę jakości w usługach turystycznych i rekreacyjnych. Autorzy opisali szczegółowo: - normy jakościowe, które możliwe są do zastosowania w organizacjach turystycznych i rekreacyjnych, - wytyczne standardów branżowych, m.in. dotyczące hoteli i innych obiektów, zakwaterowania, bezpieczeństwa w obsłudze ruchu turystycznego, przewodników turystycznych itd., - metody projektowania, pomiaru i standaryzacji jakości oraz wzbogacili je o najbardziej aktualne i nowatorskie, jak chociażby Design Thinking, czy propozycja sekwencji obsługi klienta z zastosowaniem autorskiej instrukcji postępowania. Większość opisywanych metod i narzędzi poparta została przykładami praktycznymi. Książka ma charakter uniwersalny, do wykorzystania przez studentów kierunków turystyka, rekreacja, zarządzanie oraz innych, jak również praktyków (personel zarządzający i wykonawczy, zajmujący się szeroko rozumianą obsługą ruchu turystycznego i rekreacją, a także właścicieli tych podmiotów). ...Na rynku księgarskim nie było dotychczas pozycji, która odnosiłaby się do jakości zarówno usług turystycznych, jak i rekreacyjnych. Autorzy podjęli skuteczną próbę przełożenia uniwersalnych wymagań norm międzynarodowych na realia branżowe, które zawierają szeroką gamę usług, np. hotelarskich, transportowych, rekreacyjnych, gastronomicznych, obsługi ruchu turystycznego i wiele innych. Istotnym walorem publikacji jest niewątpliwie fakt, że opisy metod, narzędzi czy wreszcie standardów zarządzania wzbogacone zostały przykładami praktycznymi."" Prof. nadzw. dr hab. Piotr Jedynak Dyrektor Instytutu Ekonomii, Finansów i Zarządzania Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie ...Autorzy zawarli w publikacji: specyfikację i aktualizację norm branżowych; uwzględnienie rekreacji, która dotychczas w zakresie jakości nie była opisywana, a także uzupełnili dotychczas stosowane metody pomiaru i sterowania jakością w usługach turystycznych i rekreacyjnych o narzędzia współcześnie wykorzystywane... Książka ma duże walory użyteczne i poznawcze. Dotyka trudnej tematyki przedstawionej przystępnym językiem w interesujący sposób..."" Prof. nadzw. dr hab. Wiesław Drobek Kierownik Katedry Geografii i Ekonomiki Turystyki Instytut Turystyki i Rekreacji, Politechnika Opolska
Książka dotyczy problematyki realizacji funkcji personalnej w przedsiębiorstwie i wybranych uwarunkowań wpływających na jej realizację.
W pierwszej części książki poruszono m.in. problemy dotyczące:
- pozyskiwania personelu (planowania zasobów ludzkich, rekrutacji wewnętrznej i zewnętrznej, charakterystyki procesu selekcyjnego),
- szkolenia i doskonalenia pracowników (przygotowania i przeprowadzenia procesu szkoleniowego, oceny skuteczności oraz efektywności procesów szkoleniowych),
- związków między wynagrodzeniami za pracę a kosztami pracy (zakresu i konsekwencji „klina" podatkowego dla funkcjonowania przedsiębiorstwa),
- procesu restrukturyzacji zatrudnienia (możliwości ograniczenia strat kapitału ludzkiego w trakcie restrukturyzacji).
Podsumowaniem jest rozdział odnoszący się do controllingu personalnego, w którym zaproponowano narzędzia mogące pomóc w określeniu efektywności prowadzenia działań personalnych, z których korzystać można w praktyce, dokonując wyboru odpowiedniego zestawu mierników, w zależności od specyfiki przedsiębiorstwa.
Druga część książki dotyczy wybranych elementów otoczenia zewnętrznego oddziałujących na postawy pracobiorców. W grupie omawianych uwarunkowań znalazły się:
- przekształcenia na rynku pracy i związane z nimi uelastycznienie zatrudnienia,
- stosunek młodzieży wchodzącej na rynek pracy do elastycznych form zatrudnienia,
- problemy płci na rynku pracy i towarzyszące im stereotypy, a także
- uwarunkowania prawne z zakresu prawa pracy mające w swym zamierzeniu ułatwić godzenie życia zawodowego z rolami rodzicielskimi.
Książka łączy jakościowy opis praktyk w zarządzaniu zespołami sprzedaży z perspektywą nauk o zarządzaniu. Możemy znaleźć w niej perspektywę badacza i jego obraz rytualnego zarządzania w zarządzaniu zespołami sprzedaży, uchwyconego za pomocą długotrwałych badań metodami jakościowymi, głównie w oparciu o metodę teorii ugruntowanej stosowanej dość rzadko w badaniach nad zarządzaniem. W wyniku prowadzonych badań powstał autorski zestaw charakterystycznych elementów kultury rytualnej Menedżerów Sprzedaży, interesujący dla:
• teoretyków zarządzania - ze względu na szereg danych jakościowych i ich opracowania,
• praktyków sprzedaży - ze względu na poznanie zróżnicowanych metod stosowanych w procesie edukacji Przedstawicieli Ubezpieczeniowo-Finansowych i Menedżerów Sprzedaży.
Publikacja może być również kompendium, pokazującym jak prowadzić badania jakościowe w oparciu o teorię ugruntowaną, co oznacza, że może służyć jako podręcznik w zakresie badań jakościowych w zarządzaniu przy użyciu teorii ugruntowanej. Opracowanie wyników badań, przeplatane głębokim rysem teoretycznym bogatym w odniesienia praktyczne oraz narracją autora, pozwala czytać tę książkę jak powieść edukacyjną.
„Rytuały w procesie zarządzania zespołami sprzedaży są jednym z filarów współczesnej przewagi konkurencyjnej firm sprzedaży bezpośredniej. To poprzez rytuały w sprzedaży, kwalifikacje Sprzedawców oraz Menedżerów doprowadzają codziennie na świecie do transakcji pomiędzy firmą a klientem. Obraz ich roli został stworzony przez Autora poprzez zastosowanie badania jakościowego trwającego kilka lat, poprzez wniknięcie do społeczności badanej - Sprzedawców i Menedżerów ubezpieczeń. Bycie w społeczności i „wychodzenie na zewnątrz" by uzyskać obiektywny obraz rytualnych działań indywidualnych i zbiorowych przeplata się z metodologiczną konsekwencją i przeglądem jakościowym, co pozwala również nazwać tę pozycję rodzajem kompendium praktycznych metod jakościowych w badaniach nad zarządzaniem. Zdecydowanie polecam książkę praktykom, jak również teoretykom zarządzania".
Prof. dr hab. Dariusz Jemielniak,
Katedra Zarządzania Międzynarodowego Akademii Leona Koźmińskiego
Technologia informacyjno-komunikacyjna zawsze miała silny wpływ na organizacje i społeczeństwo. Prawdziwą rewolucję przyniósł jednak Internet, bowiem umożliwił funkcjonowanie w cyberprzestrzeni organizacji, które coraz chętniej przenoszą pewne obszary swojej działalności do wirtualnego świata.Przeniesienie całej działalności do sieci nie jest jednak rozwiązaniem możliwym dla każdej organizacji. Dotyczy to zwłaszcza organizacji zhierarchizowanych - przedsiębiorstw produkcyjnych, instytucji finansowych, administracji publicznej czy służb mundurowych, które chcą i muszą prowadzić część swojej działalności w sposób tradycyjny.Organizacje zhierarchizowane z sukcesem jednak uzupełniają swoją tradycyjną działalność o różne wirtualne rozwiązania, takie jak strony internetowe (zawierające poza informacjami, interaktywne funkcjonalności), praca zdalna, symulatory, gry decyzyjne i inne, opisane w tej publikacji.
Od kilkunastu lat zaobserwować można rosnące znaczenie badań marketingowych w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Świadczą o tym postawy menedżerów, którzy coraz częściej podejmowane decyzje uzależniają od informacji uzyskanej z badań. Niezbędna staje się w szczególności aktualna, wiarygodna i szybko dostępna wiedza o zachowaniach konsumentów, a także o działaniach konkurentów. Systematycznie rośnie zatem rola „dobrej" informacji pochodzącej z badań marketingowych - zarówno ilościowych, jak i jakościowych. Co więcej, wartość takiej informacji doceniana jest nie tylko przez duże korporacje międzynarodowe i agendy rządowe, ale również przez małe i średnie przedsiębiorstwa, o lokalnym zasięgu działania.
Równocześnie dostrzegany jest coraz większy dysonans pomiędzy tym, co klienci oficjalnie deklarują a tym, jakie podejmują działania. Zastosowanie metodologii badań jakościowych, której celem jest dotarcie do „wnętrza" konsumenta, rozpoznanie jego emocji, ukrytych motywów i potrzeb, staje się więc niezbędne w identyfikacji rzeczywistych zachowań rynkowych. Metody jakościowe umożliwiają „wyjście" poza deklaracje konsumenta, rozpoznanie jego nieświadomych schematów postępowania oraz zrozumienie przyczyn irracjonalnych decyzji.
„Autorki, decydując się na przyjęcie pragmatycznego podejścia do problematyki jakościowych badań marketingowych, stworzyły spójną pracę o charakterze podręcznika, ukazującą zagadnienia skomplikowane w sposób przejrzysty i prosty. Są to z pewnością walory recenzowanego opracowania. (...) Do atutów pracy należą prezentowane w niej liczne przykłady pochodzące z praktyki gospodarczej, zwłaszcza z własnych doświadczeń Autorek, zaangażowanych w wiele przedsięwzięć projektowych dedykowanych przedsiębiorcom. (...)
Praca stanowi interesującą propozycję wydawniczą, która może wejść do kanonu lektur obowiązkowych dla młodych badaczy, przedsiębiorców zainteresowanych tematem jakościowych badań marketingowych i studentów kierunków ekonomicznych".
Z recenzji prof. UG dr hab. Anny Marii Nikodemskiej-Wołowik
We współczesnych przedsiębiorstwach coraz częściej spotyka się pasywnych inwestorów - zainteresowanych finansowym sukcesem firm, w które zainwestowali, ale niemających możliwości podejmowania decyzji związanych z zarządzaniem nimi oraz zawodowych menedżerów, którzy takowe decyzje podejmują, ale nierzadko nie zainwestowali w zarządzane przez siebie przedsiębiorstwa nawet złotówki. To rozdzielenie funkcji właścicielskich i zarządczych spowodowało, że władza i odpowiedzialność za wyniki finansowe firm leżą w innych rękach niż własność. W konsekwencji zarządzanie stało się domeną „klasy" profesjonalistów, zaś „kapitalistom" pozostało przewidywanie, która ze spółek będących w obrocie giełdowym osiągnie najwyższy wzrost notowań w określonej perspektywie i zainwestowanie w nią odpowiedniej kwoty. W tym uproszczonym modelu, obejmującym dwie kluczowe grupy podmiotów, rola inwestora staje się podobną do roli hazardzisty próbującego odgadnąć wynik zdarzeń, których kontrolować nie jest w stanie. Oceniając te perspektywy inwestorzy muszą wziąć pod uwagę wiele zmiennych (prawnych, technologicznych, rynkowych i innych), zaś oceniając ryzyko i perspektywy poddać się działaniu mechanizmów psychologicznych. Rola menedżera jest znacznie bliższa tradycyjnej roli przedsiębiorcy, choć różni się od niej poziomem zaangażowania własnych środków. Niemniej zarządzanie przedsiębiorstwami polega na realizacji funkcji przedsiębiorczych: wprowadzaniu nowych metod kierowania ludźmi, wdrażaniu innowacji produktowych, procesowych czy technologicznych, realizowaniu inwestycji itp.
Książka stanowi kompendium wiedzy na temat procesów planowania i rozwoju nowych produktów - wiedzy, która z powodzeniem może być wykorzystywana przez studentów, pracowników naukowych realizujących prace badawcze, menedżerów zaangażowanych w projekty innowacyjne oraz przedsiębiorców zainteresowanych wdrażaniem innowacji.Stworzenie kompendium wiedzy w obszarze planowania i rozwoju nowych produktów oznaczało konieczność uwzględnienia w prezentowanych treściach wszystkich istotnych etapów tego procesu: od początkowych aspektów strategicznych, przez techniczne wcielanie w życie, aż po marketingowe wyjście na zewnątrz z gotowym produktem. Takim - umownie wydzielonym - etapom, przez które powinien przejść każdy podmiot tworzący nowy lub rozwijający dotychczas istniejący produkt, odpowiada konstrukcja książki: część I poświęcona została aspektom strategicznym (dobór najbardziej odpowiedniej strategii dla przedsiębiorstwa i jej efektywna realizacja, kreowanie pomysłów na nowe produkty), część II - technicznym (projektowanie technologiczne, wytwórcze, jakościowe), część III zaś - marketingowym (budowanie marki, kreowanie wizerunku produktu i przedsiębiorstwa).W efekcie powstała publikacja zawierająca pakiet komplementarnej wiedzy (uwzględniającej najnowszy dorobek nauki) z zakresu każdego z etapów planowania i rozwoju nowych produktów.
DESIGN, designerski, to pojęcia robiące współcześnie spektakularną karierę, przypisywane do wielu aspektów otaczającej nas rzeczywistości, począwszy od sztuki, architektury, przemysłu, a skończywszy na multimediach, modzie, a nawet jedzeniu. Współcześnie niemal wszystko nazwać można mianem designerskie, lub niedesignerskie, stąd pojemność tego pojęcia zdaje się być niewyczerpana.Czy rzeczywiście pojęcie design jest aż tak pojemne? Czy przedostanie się tego pojęcia do świadomości społecznej jest wyrazem wzrastającej świadomości w zakresie wzornictwa, czy raczej brakiem świadomości co do kryjącej się za tym pojęciem treści? Wreszcie, czy nie warto ogłosić narodzin socjologii designu, która podjęłaby próbę zrozumienia relacji na linii design - społeczeństwo? Socjologię designu można zdefiniować jako społeczny aspekt kształtowania wzornictwa.Wśród obszarów zainteresowania socjologii designu należy wyeksponować następującą problematykę:Funkcjonowania designu w społecznej świadomości;Oddziaływania designu na społeczeństwo (Czy i jak design oddziałuje na społeczeństwo? Dlaczego niektóre projekty przedostają się do masowej wyobraźni, a inne nie? W jaki sposób design kształtuje gusta, upodobania, a także generuje w danym człowieku potrzebę posiadania jakiegoś dobra?);Oddziaływania społeczeństwa na design (Czy i na ile społeczne potrzeby przekładają się na tworzone projekty? Czy i w jakim stopniu tworzone projekty są użyteczne dla społeczeństwa?);Relacji między masowością a elitarnością designu.Książka ta może być interesującą lekturą nie tylko dla osób zainteresowanych socjologią, ale również dla designerów i wszystkich, którzy dostrzegają znaczenie społecznego tworzenia rzeczywistości.
Autorzy zapraszają czytelników w podróż do krainy racjonalności, która różni się od znanych nam dotąd terytoriów kognitywistyki czy ekonomii. Tradycyjne wizje racjonalności mają w zwyczaju przedstawiać ludzi jako istoty o nadludzkiej sile rozumu, nieograniczonej wiedzy i całej wieczności na dokonanie wyboru. Aby zrozumieć proces podejmowania decyzji w prawdziwym świecie potrzebujemy innego, bardziej psychologicznie realnego pojęcia o racjonalności, a ta książka je zapewnia. Opowiada o prostych i szybkich heurystykach - łatwych zasadach pomagających podjąć decyzję pod presją czasu, kiedy przemyślenia to luksus, na który nie można sobie pozwolić. Heurystyki te mogą umożliwić zarówno żywym organizmom, jak też sztucznej inteligencji dokonywanie inteligentnych wyborów, klasyfikacji i predykcji przy użyciu racjonalności ograniczonej.Jednak jak i kiedy takie proste i szybkie heurystyki mogą zadziałać? Czy osądy dokonane na podstawie jednego dobrego powodu mogą okazać się tak dokładne jak te, opierane na wielu powodach? Czy mniejsza wiedza może doprowadzić do lepszych osądów niż większa? Zagadki heurystyk decyzyjnych odpowiadają na te pytania, rozwijając modele obliczeniowe heurystyk oraz testując je poprzez eksperymenty i analizy.Publikacja ta pokazuje jak szybkie i proste heurystyki mogą stworzyć adaptacyjne decyzje w sytuacjach tak różnych, jak wybór partnera, podział środków między potomków czy inwestycje na rynku akcji.Jako interdyscyplinarna praca, która jest zarówno użyteczna, jak i angażująca, książka ta przeznaczona jest dla szerokiej publiczności. Jest idealna dla badaczy psychologii poznania, psychologów ewolucyjnych, podobnie jak ekonomistów i naukowców zajmujących się sztuczną inteligencją. Zainteresuje również każdego, kto po prostu pragnie podejmować trafne decyzje.W ciągu ostatnich kilku lat teoria racjonalnego (rozsądnego) zachowania ludzkiego uwolniła się od iluzorycznego i empirycznie nieuzasadnionego poglądu, że racjonalne podejmowanie decyzji oznacza maksymalizację oczekiwanego pożytku. Badania nauczyły się poważnie traktować i empirycznie badać sposób, w jaki istoty ludzkie ... faktycznie rozwiązują ogrom złożoności świata, który zamieszkują. Książka Zagadki heurystyk ... oferuje fascynujące wprowadzenie do tej rewolucji w nauce kognitywnej, zadając ogromny cios zdrowemu rozsądkowi w podejściu do ludzkiej racjonalności. Herbert A. Simon, Laureat Nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii i Profesor Informatyki i Psychologii w Carnegie Mellon UniversityJeżeli pasjonujesz się sztuczną inteligencją, dzięki tej książce poznasz kluczowe właściwości ludzkiego umysłu, pomocne przy konstruowaniu sztucznego mózgu.dr hab. Piotr Zielonka, prof. nadzw. SGGW, autor książki Giełda i psychologia""
Polska jest postrzegana jako kraj o dużej korupcji, występującej we wszystkich obszarach życia społeczno-gospodarczego i politycznego. Najbardziej społecznie szkodliwa jest korupcja w:
- administracji - ponieważ nieetyczne zachowania urzędnika dają moralne przyzwolenie na podobne zachowania przez obywatela, u którego rodzi się brak zaufania do prawa;
- ochronie zdrowia - gdzie jest bardziej etycznie naganna niż w innych branżach, bo jej stawką jest zdrowie i życie pacjenta.
Doświadczenia krajów o niskiej korupcji wskazują, że walka z nią jest działaniem wielopłaszczyznowym, angażującym wszystkie instytucje państwa i całe społeczeństwo, a widoczne jej efekty mogą pojawić się w następnych pokoleniach. Działania doraźne zamiast zmniejszyć mogą zwiększyć zjawisko korupcji.
Opracowanie koncentruje się na przeciwdziałaniu korupcji w relacjach placówki medycznej z pacjentem, mając świadomość występowania korupcji w innych obszarach ochrony zdrowia (NFZ, kwalifikowanie świadczeń oraz leków itp.). Jednak efekty przeciwdziałania korupcji można uzyskać szybciej w skali małej organizacji niż w skali całej gospodarki, gdzie wymaga to zmian systemowych oraz zaangażowania wielu organizacji i instytucji, często o nieczytelnych wzajemnych związkach i uprawnieniach.
W publikacji są pokazane te elementy i narzędzia „wpisane" w system zarządzania organizacją, których właściwe postrzeganie przez kierownictwa organizacji zwiększa świadomość społeczną pracowników, eliminując wiele zagrożeń korupcyjnych, co zostało potwierdzone w praktyce przez szpitale i inne placówki medyczne, które w swój model zarządzania wpisały przeciwdziałanie zagrożeniom korupcyjnym.
Koncepcja kluczowych wskaźników ryzyka (KRI) wywodzi się z zarządzania ryzykiem instytucji finansowych. Niniejsza monografia zawiera dopracowaną merytorycznie i analitycznie autorską propozycję wykorzystania tych miar w przedsiębiorstwach niefinansowych. W płaszczyźnie teoretycznej poruszono problemy:
• roli i znaczenia KRI w zarządzaniu ryzykiem,
• ogólnych ram identyfikacji KRI i zasad tworzenia systemu KRI w przedsiębiorstwie,
• właściwej budowy i interpretacji KRI,
• możliwości i kierunków budowy systemu KRI dla wsparcia zarządzania ryzykiem płynności finansowej w przedsiębiorstwie.
Monografia adresowana jest zarówno do przedstawicieli środowiska nauki, jak i praktyki. W sferze naukowej zakres problemowy monografii może stanowić inspirację do badań prowadzonych w obszarze finansów przedsiębiorstwa, analizy finansowej i zarządzania ryzykiem. Zaproponowany system kluczowych wskaźników ryzyka płynności ma natomiast walor aplikacyjny i może stanowić wsparcie decyzji menadżerskich w obszarze zarządzania płynnością finansową. Jest to bowiem zestaw narzędzi, który można zaadaptować do istniejących w przedsiębiorstwie systemów informatycznych, wspomagających zarządzanie zapasami, należnościami, gotówką i zobowiązaniami bieżącymi. Publikacja spotka się również z zainteresowaniem tych studentów, którzy pragną pogłębić wiedzę i kompetencje w sferze decyzji operacyjnych przedsiębiorstwa.
Tematem wiodącym książki jest analiza wykorzystania outsourcingu jako narzędzia racjonalizacji działań w zakładach opieki zdrowotnej na przykładzie polskich szpitali publicznych, ze szczególnym uwzględnieniem procesów restrukturyzacyjnych dziejących się w opiece zdrowotnej.
W publikacji:
• dokonano porównania polskiego systemu opieki zdrowotnej z wybranymi modelami stosowanymi na świecie;
• usystematyzowano i uporządkowano wiedzę z zakresu stosowania outsourcingu w polskim szpitalnictwie;
• przeprowadzono analizę i krytyczną ocenę skali stosowania outsourcingu w szpitalach;
• określono przydatność outsourcingu w funkcjonowaniu polskich szpitali publicznych.
Ważną częścią książki jest prezentacja wyników badań w zakresie stosowania outsourcingu w polskich szpitalach publicznych w latach 2004-2013. Zidentyfikowano w nich obszary szczególnie podatne na outsourcing, oceniono efekty i przyczyny wydzieleń, a także opisano zagadnienia związane z oceną interesów najważniejszych grup wpływu w szpitalach na działania outsourcingowe. Dokonano również oceny stopnia zadowolenia kadry kierowniczej placówek z przeprowadzonych wydzieleń, zbadano korelacje pomiędzy trybem, przebiegiem i zakresem outsourcingu w zależności od poziomów referencyjnych szpitali, a także zidentyfikowano rodzaje działalności planowane do wydzielenia w najbliższych latach.
Książka jest polecana zarówno kadrze zarządzającej szpitalami i specjalistom z branży opieki zdrowotnej, jak też osobom zawodowo zajmującym się outsourcingiem, kadrze badawczo-naukowej, ale również studentom wyższych uczelni medycznych oraz biznesowych.
Pomimo nieustających afer na rynku żywności, istota i rola kultury bezpieczeństwa żywności jest tematem stosunkowo nowym, nie tylko w naszym kraju. Jest to jednak temat bardzo istotny, gdyż przyjmuje się, iż brak tej kultury, brak troski o jej zapewnienie, należy do kategorii tzw. nowych zagrożeń dla bezpieczeństwa produktu żywnościowego. Kultura bezpieczeństwa żywności to podzielane postawy, wartości oraz przekonania wobec zapewnienia bezpieczeństwa produktu żywnościowego, na co dzień demonstrowane w organizacjach zajmujących się produkcją i obróbką żywności. Niestety, jak wskazują wyniki badań prowadzonych na świecie, kultura bezpieczeństwa jest w wielu przypadkach w obszarze łańcucha żywności niemal zupełnie ignorowana. Nie jest także dostatecznie doceniana i rozumiana przez najwyższe kierownictwo organizacji. Jest to zjawisko niezwykle złożone i wręcz krytyczne dla bezpieczeństwa zdrowia oraz życia każdego konsumenta, dlatego też wymaga ono szerokiego rozpoznania i rozpropagowania. Niniejsza książka pozwala wypełnić lukę wiedzy w tym zakresie.
Czytelnik zapozna się w niej:
• z podstawami definicyjnymi i założeniami ogólnej istoty bezpieczeństwa, a następnie bezpieczeństwa żywności,
• ze zjawiskiem, dotąd słabo sygnalizowanym, jakim jest food crime, czyli przestępstwa wymierzone w żywność i łańcuch żywnościowy,
• z problematyką klimatu i kultury bezpieczeństwa żywności, a także mało jeszcze znanym i rozpoznanym w łańcuchu żywnościowym - zjawiskiem kultury sprawiedliwego traktowania (just culture),
• z czynnikami oraz uwarunkowaniami sprzyjającymi tworzeniu kultury bezpieczeństwa żywności,
• z narzędziami pozwalającymi określić, zmierzyć i ocenić dojrzałość poziomu kultury bezpieczeństwa żywności w organizacji oraz wskazać na obszary wymagające doskonalenia.
Przyczyny zjawisk ekonomicznych są złożone i niejednorodne. Dlatego konstruując modele takich procesów, jak podejmowanie decyzji czy komunikowanie w reklamie, ekonomiści wykorzystują ustalenia innych nauk badających uwarunkowania poznawczej aktywności człowieka: psychologii, neurobiologii, kognitywistyki, pragmatyki i filozofii. Warto podkreślić, że tego typu interdyscyplinarność w naukach ekonomicznych nie jest chwilową modą, ale adekwatną odpowiedzią na coraz lepiej rozpoznawaną złożoność badanych zjawisk.
Niniejsza publikacja stanowi próbę zastosowania podejścia interdyscyplinarnego w naukach ekonomicznych. Autorzy zebranych w niej prac reprezentują takie dziedziny wiedzy, jak: ekonomia, psychologia, neuronauka, medycyna, kognitywistyka, pragmatyka i filozofia. Każdy z rozdziałów przedstawia inne spojrzenie na procesy podejmowania decyzji oraz mechanizmy komunikacji. Są to spojrzenia komplementarne, a nie alternatywne - składają się na obraz, który uwzględnia złożoność badanych zjawisk.
Prace zebrane w niniejszej książce zainteresują więc nie tylko ekonomistów, ale wszystkich tych, którzy badają wybrane aspekty i uwarunkowania złożonych zjawisk społecznych.
Asystent wie wszystko; adiunkt wie, w których książkach można wszystko znaleźć, a profesor wie, gdzie znaleźć adiunkta. Aby dojść z pierwszego stanowiska na ostatnie, trzeba przebyć drogę pełną nawrotów pasji, upadków na kolana, uderzeń zimnych potów, ciosów w plecy i szczęśliwych zbiegów okoliczności.
Książka ta jest poradnikiem, jak przetrwać w tym środowisku.
Jak przetrwać...
członków komisji,
studentów na zajęciach,
recenzentów publikacji,
VIP-ów na odczytach,
marudzących na konferencjach,
kolegów przy wielkim żarciu,
szefa.
Książka jest efektem ponad dziesięciu lat pracy naukowo-badawczej autora, którą rozpoczął w Uniwersytecie Szczecińskim i kontynuował od 2010 roku wraz z zespołem w Uniwersytecie Zielonogórskim. W tym czasie przebadano ankietowo ponad 7000 przedsiębiorstw sekcji przetwórstwo przemysłowe w Polsce w poszukiwaniu systemowych prawidłowości w zakresie realizowanej tam działalności innowacyjnej.
Reguł rządzących systemem nie można zrozumieć z perspektywy jednostki (przedsiębiorstwa) i uogólnień, metodą dedukcji, przekładając na pełną zbiorowość podmiotów gospodarczych. Stąd pomysł, aby zbadać możliwie dużą ich grupę i ocenić jakie zasady rządzą krajowym systemem innowacji w Polsce. To oryginalne studium badawcze bazuje na analizach statystycznych przeprowadzonych na grupie 5209 przedsiębiorstw przemysłowych docelowo przyjętych do końcowych obliczeń (warstwowanie regionalne). Próba przebadania blisko 80 000 przedsiębiorstw trwała sześć lat.
Poza autorskim systemowym badaniem ankietowym, autor skorzystał z danych skumulowanych udostępnionych przez Główny Urząd Statystyczny i Stowarzyszenie Organizatorów Ośrodków Innowacji i Przedsiębiorczości w Polsce. Dzięki nim dopełniono badanie przemysłu analizami instytucji otoczenia biznesu oraz sfery B+R w Polsce w latach 1994-2014.
Dzięki przeprowadzonym bogatym studiom literaturowym i dwóm równoległym badaniom empirycznym, autor sformułował szereg uwag, nierzadko krytycznych, pod adresem prowadzonej w Polsce polityki innowacyjnej, zwracając uwagę na jej częstą nieadekwatność w stosunku do potrzeb gospodarki. Specyfika kraju i poziom jego dojrzałości społeczno-ekonomicznej, to naturalne okoliczności wymagające uwzględnienia w programowaniu jego długofalowego rozwoju.
This book explores an important but often neglected aspect of a firm's finances: trade credit management (TCM). When firms offering credit to each other so purchases can be made on open account it is a vital source of business-to-business credit flows. Trade credit is the life-blood of competitive economies. Trade credit involves taking calculated credit risks. In return, selling firms boost sales and profitability. Buying firms get access to credit. But trade credit has to be carefully managed. To generate cash, accounts receivable need to be collected. In the meantime, working capital must be managed so that cash flow is sufficient to pay the firm's bills. The price of error is financial distress and even bankruptcy. The book explores the topic from many angles and is anchored in the hard realities of Poland's marketplace. Particular attention is paid to the dynamics of trade credit in small to medium enterprises, firms which often have special needs. The focus of this book is threefold:
• the analysis of the role of TCM from inside and outside of the firm;
• a detailed investigation of best practice in TCM collection processes;
• the presentation of issues concerning working capital management.
Uwarunkowania adaptacji społeczno-zawodowej nieletnich niedostosowanych społecznie to jeden z priorytetów współczesnej resocjalizacji. W publikacji przedstawiono jak przebiega ona w Republice Federalnej Niemiec. Książka zawiera cenne informacje o cechach przygotowania zawodowego, usamodzielnienia i uwarunkowań procesów adaptacji społeczno-zawodowej nieletnich - niedostosowanych w kontekście specyfiki kulturowej tego państwa. Zgromadzony materiał pozwolił na dokonanie analizy i oceny specyfiki rozwiązań stosowanych w tym państwie, w odniesieniu do badanych nieletnich, jako kategorii społecznej. Dokonano jej w perspektywie porównawczej, opierając podjęte rozważania na rozwiązaniach prawnoformalnych i organizacyjnych różnych rodzajów pracy z nieletnimi, prowadzących do ich uzawodowienia i adaptacji zawodowej.
Publikacja może zostać wykorzystana zarówno przez studentów pedagogiki, w szczególności pedagogiki resocjalizacyjnej, socjoterapii, pracowników instytucji czy podmiotów zaangażowanych w pracę z nieletnimi niedostosowanymi społecznie, jak też przez osoby niezwiązane z pracą pedagogiczną. Umożliwia ona poszerzenie wiedzy na temat zjawiska patologii społecznych i innych im towarzyszących. Obszerna literatura obcojęzyczna stanowi znaczący walor książki.
Koneserzy wina mawiają, że „wino prawdę Ci powie" (in vino veritas), co z perspektywy menedżerskiej może oznaczać, że w „smaku" wina zawarte jest podejście do prowadzenia biznesu winiarskiego. Degustacja jako kluczowa usługa w drodze do sukcesu, powinna przypominać udział w „misteriach bachusowskich", a więc przebiegać zgodnie ze sztuką ceremonii, celebracji i rytualizacji konsumpcji wina. Dlatego im bardziej usługa degustacyjna jest zorientowana na kreowanie zmysłowych i pochłaniających doświadczeń dla agroturysty, tym więcej przepływów wiedzy jest zakodowanych w modelu biznesu gospodarstwa agrowinnego. Podczas konwersacji z winiarzem klient powinien pozyskać podstawową wiedzę z zakresu nauki o winie (enologii), przekazywanej w formie „wielkich narracji" nt.:
• filozofii wina (koncepcji znaczenia wina w życiu człowieka),
• wiedzy technologicznej (orientacji manualnej, zmechanizowanej, ekologicznej),
• tajników produkcji wina (metodach winifikacji),
• szczepów, gatunków i roczników (podstaw typologii win),
• kompozycji i faktury wina („poetyckie" opisy walorów smakowych wina),
• doboru dań do wina (rekomendacje win równoważących spożywany posiłek).
Na podstawie autorskich badań, przeprowadzonych w renomowanych, benchmarkingowych regionach agroturystyki winnej, m.in. w Alzacji i na Morawach, przedstawiane w książce modele biznesu gospodarstw agrowinnych pokazują zarówno procesy, procedury, narzędzia i narracje funkcjonowania gospodarstw agrowinnych, jak również najlepsze praktyki współpracy w tworzeniu szlaków winnych (projektowania „wędrówek" dla agroturystów). Proponowane zalecenia i rekomendacje są szczególnie przydatne dla rozwoju gospodarstw agrowinnych oraz enoturystyki w Polsce.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?