
Tradycje opery, tradycje sztuki. Szaleństwo i patos w utworach scenicznych Georga Friedricha Handla
Szaleństwo i patos w utworach scenicznych Georga Friedricha Handla
-
Autor: Anna Igielska
- ISBN: 9788376542881
- EAN: 9788376542881
- Oprawa: oprawa: twarda
- Wydawca: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk
- Format: 240x170x18 mm
- Język: polski
- Liczba stron: 280
- Rok wydania: 2020
- Wysyłamy w ciągu: 48h
-
Brak ocen
-
45,13złCena detaliczna: 63,00 złNajniższa cena z ostatnich 30 dni: 45,13 zł
x

`Nie istniał zapewne ani wcześniej, ani później taki rodzaj teatru, w którym balansowanie na skraju przepaści - pomiędzy antynaturalistyczną artyficjalnością a idealną naiwnością - wyniesione byłoby do rangi zasady w sposób tak konsekwentny, w jaki uczyniła to opera seria` - pisał w roku 1987 Stefan Kunze. Tą samą formułą można by objąć teatr operowy Georga Friedricha Handla, mimo iż odpowiedź tego kompozytora na wypracowane przez gatunek rozwiązania dramatyczno-muzyczne częstokroć była całkowicie osobna. Punktem wyjścia niniejszej pracy są trzy słynne Handlowskie epizody szaleństwa: scena śmierci Bajazeta z opery `Tamerlano` (1724), wzorowana na eposie Ariosta furia Orlanda z opery `Orlando` (1733) i scena szału Dejaniry z `Herculesa` (1745). Jak mało która dawna konwencja operowa, sceny te inspirują z jednej strony do poszukiwać miejsc naruszania tradycji, obszarów modyfikowania utartych schematów przedstawieniowych, z drugiej natomiast domagają się wyprawy w przeszłość, przebadania trwałości istniejących w sztuce obrazów szaleństwa, a wraz z nimi koncepcji prezentowania namiętności, nierozerwalnie zawiązanych z dziejami opery.