Teatr i teatrologia. Podstawowe pytania
-
Autor: Fischer-Lichte Erika
- ISBN: 9788361835844
- EAN: 9788361835844
- Oprawa: oprawa: broszurowa
- Wydawca: Instytut im. Jerzego Grotowskiego
- Format: 238x170 mm
- Liczba stron: 212
- Rok wydania: 2012
- Wysyłamy w ciągu: 3 - 5 dni
-
Brak ocen
-
12,60złCena detaliczna: 15,00 złNajniższa cena z ostatnich 30 dni: 12,60 zł
x
Autorka poszerza tradycyjnie rozumianą teatrologię i włącza w jej obręb także zjawiska estetyczne i społeczno-kulturowe wykraczające poza teatr, będące przedmiotem performance studies (choć sama tego terminu ani jego odmian nie stosuje). Książka ma układ trójdzielny. Część pierwsza Przedmiot teatrologii i podstawowe pojęcia prezentuje konstytutywne dla nauki o teatrze zagadnienia i pojęcia przynosi definicję przedstawienia jako zdarzenia estetyczno-społecznego i wyjaśnia jego specyfikę (współobecność uczestników, ulotność, budowę znaczeń i aspekty odbioru). Część druga Dziedziny badań, teorie i metody obejmuje problemy związane z analizą przedstawienia, metodami i praktykami pisarstwa historycznego o teatrze w kontekście przemian, jakie zaszły na gruncie historii w minionych dwóch stuleciach, a także prezentuje podstawowe modele teoretyczne w świetle najnowszych kierunków humanistyki oraz mechanizm powstawania, rozwoju i weryfikacji teorii. Część trzecia, zapowiedziana tytułem Rozszerzenia i powiązania wewnętrzne, podejmuje problem relacji zachodzących między teatrem a innymi sztukami oraz między teatrem a przedstawieniami kulturowymi.
Książka Eriki Fischer-Lichte nie stanowi sprawozdania z istniejących i stosowanych przez innych badaczy procedur badawczych, lecz w oparciu o poddany redefinicji paradygmat przedstawienia jest autorską propozycją spójnego ujęcia świata widowisk estetycznych i kulturowo-społecznych.
Fragment recenzji wydawniczej prof. Małgorzaty Leyko
Wydanie dofinansowane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Książka Eriki Fischer-Lichte nie stanowi sprawozdania z istniejących i stosowanych przez innych badaczy procedur badawczych, lecz w oparciu o poddany redefinicji paradygmat przedstawienia jest autorską propozycją spójnego ujęcia świata widowisk estetycznych i kulturowo-społecznych.
Fragment recenzji wydawniczej prof. Małgorzaty Leyko
Wydanie dofinansowane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego