Hans Asperger był uznanym wiedeńskim psychiatrą, który w uniwersyteckiej klinice dziecięcej badał osoby z zaburzeniami umysłowymi. Brał również udział w nazistowskiej akcji mordowania niepełnosprawnych dzieci. Dbał o higienę rasową w III Rzeszy. Reżim nazistowski sortował ludzi według rasy, religii i kondycji fizycznej. Nazistowscy psychiatrzy wybierali dzieci z różnymi zaburzeniami rozwoju, zwłaszcza z autyzmem. Asperger i jego koledzy starali się je przekształcać w produktywnych obywateli Rzeszy. Te, które uznali za nieuleczalne, wysyłano do kliniki Spiegelgrund, a następnie zabijano. Dzieci Aspergera to przejmująca książka o tym, co człowiek może zrobić drugiemu słabszemu. To również opowieść o człowieku wplątanym w morderczą ideologię i historia początków badań nad autyzmem, która zmusza do rozważań nad dziedzictwem hitlerowskiej nauki.
Bądź od małego. Holistyczne spojrzenie na zdrowie psychiczne dzieci Twoje dziecko jest całością. Zadbaj o nie w pełni! Książka, którą trzymasz w ręku, to nietypowy, bo holistyczny poradnik dotyczący zdrowia psychicznego dzieci. Napisany w przystępny sposób, bierze pod uwagę kluczowe czynniki wpływające na stan psychiki najmłodszych. Porusza kwestie dotyczące ich dobrostanu społecznego, emocjonalnego i behawioralnego, warunkujące zdrowy rozwój i szczęśliwe życie. Z lektury dowiesz się między innymi, jak wielkie znaczenie ma sen w rozwoju dziecka i jak na jego wewnętrzny spokój wpływa dieta, a jak ruch. Ekspertki i eksperci, którzy w poszczególnych rozdziałach dzielą się swoją wiedzą, zwracają uwagę na kwestię emocji i na to, jak my, dorośli, możemy pomagać dzieciom sobie z nimi radzić. Przyglądają się roli prawidłowego oddychania jako czynnika dobrostanu. Zachęcają, by więcej czasu spędzać z najmłodszymi w naturze, i podpowiadają, jak mądrze wprowadzać je w świat nowych mediów. Bądźmy w zdrowiu i równowadze od najmłodszych lat.
Jak zrozumieć i wspierać w rozwoju nastolatka z chorobą afektywną dwubiegunową?Choroba afektywna dwubiegunowa (ChAD) u nastolatków łączy w sobie najnowszą dostępną obecnie wiedzę naukową z rozsądnymi, praktycznymi radami rodziców, którzy zetknęli się z tym zaburzeniem nastroju u swoich dzieci. Porusza między innymi przyczyny choroby afektywnej dwubiegunowej, sygnały ostrzegawcze, na które należy zwrócić uwagę, możliwości leczenia dla młodych ludzi oraz praktyczne strategie pomocy nastolatkowi w radzeniu sobie w domu i w szkole. Zawiera także wskazówki, jakim językiem rozmawiać otwarcie o chorobie umysłowej i zdrowiu psychicznym z twoim dzieckiem oraz z każdą inną osobą w Twoim otoczeniu.Im lepiej zrozumiesz chorobę swojego dziecka, tym łatwiej będzie Ci zapewnić mu skuteczne leczenie oraz właściwą edukację, a co za tym idzie zdrowsze i szczęśliwsze życie. To ty możesz spowodować tę kluczową różnicę. Nigdy o tym nie zapominaj.
Skuteczne narzędzia do pracy z OCDOsoby zmagające się z zaburzeniami obsesyjno-kompulsyjnymi (OCD) każdego dnia muszą stawić czoło natrętnym myślom. Przymus wykonywania określonych czynności utrudnia realizację codziennych zadań i znacząco obniża jakość życia. Dzięki odpowiednim narzędziom opartym na terapii poznawczo-behawioralnej (CBT) oraz uważności możliwa jest zmiana, która pozwoli złagodzić lęki i poprawić funkcjonowanie w społeczeństwie.Jon Hershfield i Tom Corboy z dużą dozą empatii i współczucia wyjaśniają, czym charakteryzuje się OCD i jak minimalizować jego objawy. W przystępny sposób tłumaczą, jak wykorzystywać medytację, techniki wyobrażeniowe oraz ekspozycję z powstrzymaniem reakcji (ERP) do radzenia sobie z obsesyjnymi myślami i kompulsjami. W uzupełnionym i zaktualizowanym wydaniu znalazły się informacje o najnowszych metodach wzmacniających myśli adaptacyjne, techniki oparte na metaforach zgodne z założeniami terapii akceptacji i zaangażowania (ACT) czy wskazówki dotyczące pracy z OCD egzystencjalnym. Wyjaśniony krok po kroku proces habituacji pozwala trwale zmienić błędne przekonania.Książka zawiera praktyczne ćwiczenia, które pomogą usprawnić proces terapeutyczny. Z poradnika skorzystają nie tylko specjaliści, ale przede wszystkim pacjenci oraz ich bliscy.Jon Hershfield - terapeuta par i rodzin, dyrektor Center for OCD and Anxiety przy szpitalu psychiatrycznym Sheppard Pratt w Towson. Specjalizuje się w stosowaniu uważności (mindfulness) oraz terapii CBT w leczeniu zaburzeń obsesyjno-kompulsyjnych oraz pokrewnych.Tom Corboy- dyrektor wykonawczy OCD Center for Los Angeles. Licencjonowany psychoterapeuta specjalizujący się w leczeniu zaburzeń obsesyjno-kompulsyjnych i powiązanych z nimi zaburzeń lękowych.
Większość zaburzeń psychicznych wiąże się z przykrymi emocjami, lecz mimo to w psychopatologii często uważa się je za drugorzędne w etiologii i leczeniu.
Książka ta oferuje alternatywny model psychoterapii, wykorzystujący emocje pacjenta jako centralny punkt leczenia. Ta wyjątkowa publikacja traktuje emocje jako główny cel interwencji, w ramach której są one doceniane, doświadczane i stanowią temat psychoedukacji, a nie tylko podlegają regulacji. Opierając się na najnowszych osiągnięciach w dziedzinie neuronauki afektywnej, dr Stevens stosuje oparte na podstawach naukowych interwencje z sekwencyjnym podejściem do pomocy pacjentom z zaburzeniami psychicznymi. Koncentruje się na tym, jak wykorzystać świadomość emocjonalną, walidację emocjonalną, współczucie dla siebie i rekonsolidację afektu w praktyce terapeutycznej. Opisuje interwencje dotyczące konkretnych emocji, takich jak gniew, porzucenie, zazdrość i pożądanie.
Książka ta jest obowiązkową lekturą dla klinicystów praktykujących psychoterapię.
„Ta doskonała książka, jak żadna inna wcześniej, łączy najnowsze odkrycia w obszarze podstaw neuronauki afektywnej i praktyki psychoterapeutycznej. Rekomenduję ją psychoterapeutom, a także każdemu klinicyście, który poważnie traktuje przetwarzanie emocji w psychoterapii i pragnie wiedzieć, jak i dla[1]czego to działa”.
Richard D. Lane, M.D., Ph.D.
profesor psychiatrii, psychologii i neuronauki, University of Arizona; redaktor (wraz z Lynn Nadel) Neuroscience of Enduring Change: Implications for Psychotherapy
(Oxford University Press)
„Dr Stevens wykonał świetną robotę, dokonując syntezy najnowszych informacji na temat neuronauki afektywnej i jej zastosowania w terapii. Jego przykłady kliniczne pomagają zilustrować kluczowe kon[1]cepcje. Ta książka stanowi pomocne wprowadzenie do tych tematów”.
Alexis D. Abernethy, Ph.D.
profesor psychologii klinicznej, School of Psychology & Marriage and Family Therapy,
Fuller Theological Seminary
Dieta to bardzo ważna część składowa szeroko pojętej medycyny stylu życia, mogąca stanowić cenny element skutecznej terapii, w tym terapii chorób psychicznych. Światowa Organizacja Zdrowia wymienia ponad 50 jednostek chorobowych związanych ze złym odżywianiem, m.in. zaburzenia nastroju, depresję czy zaburzenia afektywne i lękowe, a jak się okazuje, działania dietetyczne są niezwykle ważne i pomagają w osiągnięciu harmonii psychicznej.
Depresja plasuje się w ścisłej czołówce najczęściej występujących chorób: cierpi na nią około 350 mln osób na świecie, w tym około 1,5 mln w Polsce. Statystki przekładają się również na liczbę pacjentów z problemami psychicznymi przyjmowanych w gabinetach dietetycznych. Zaburzenia afektywne i lękowe w istotny sposób obniżają jakość życia, a nieodpowiednio leczone mogą doprowadzić do śmierci (samobójstwa), dlatego należy zintegrować wszystkie możliwe instrumenty terapeutyczne, w tym dietoterapię, aby zwiększyć efektywność leczenia chorych.
Zainteresowanie znaczeniem diety w regulacji dobrego samopoczucia fizycznego i psychicznego przyczyniło się do pojawienia się pojęcia „nutripsychiatria”, definiowanego jako psychiatria „żywieniowa”, która uznaje rolę diety w powstawaniu i przebiegu zaburzeń psychicznych oraz jej wpływ na skuteczność ich leczenia i profilaktyki. Niniejsza publikacja to pionierskie zmierzenie się z rzetelnymi informacjami opartymi na najnowszych badaniach naukowych, stanowiące próbę kompleksowego przedstawienia możliwości terapii dietą w zaburzeniach psychicznych.
Książkę dedykujemy głównie dietetykom klinicznym i lekarzom psychiatrii, którzy wiele wiadomości z publikacji będą mogli zastosować w swojej praktyce klinicznej. Mogą z niej skorzystać również studenci medycyny, psycholodzy i terapeuci oraz wszyscy interesujący się zagadnieniem wpływu odżywiania na psychikę.
"Autentyczna, empatyczna, wnikliwa i momentami osobista opowieść o doświadczeniu traumy relacyjnej w dzieciństwie. O tym, jak ją rozumieć, i o realistycznych sposobach wychodzenia z niej. Aby krok po kroku przesuwać się od życia, które jest zmaganiem z wewnętrznym cierpieniem, do życia, w którym coraz bardziej doświadczamy rozkwitu. Co ważne, autor pokazuje, jakie rany zostawia już samo zaniedbanie emocjonalne w młodych latach, nawet bez jawnej przemocy.
Książka zawiera wiele przykładów, pomagających lepiej zrozumieć opisywane mechanizmy. Zawiera też wiele praktycznych wskazówek, tworzących fundament pracy nad sobą dla osób, które doświadczyły w dzieciństwie zaniedbania emocjonalnego albo przemocy i w dorosłym życiu zmagają się z ich skutkami. Napisana uczciwie, bez składania fałszywych obietnic. A równocześnie niosąca nadzieję. Równie pomocna dla szerokiego grona odbiorców, jak i dla psychoterapeutów. Jedna z najlepszych książek dotyczących tematyki C-PTSD, z jakimi się spotkałem. Bardzo cieszę się, że mogła zostać wydana po polsku".
Paweł Malinowski certyfikowany psychoterapeuta, współzałożyciel i członek zarządu NTPP, od 20 lat związany z Laboratorium Psychoedukacji, autor książki Umysł, ciało, duchowość
Karen Horney (1885-1952) urodziła się w Niemczech, była jedną z pierwszych kobiet, które ukończyły tam studia medyczne (1911).Niedługo potem zetknęła się z Freudowską psychoanalizą, którą studiowała pod kierunkiem Karla Abrahama.W 1932 roku podobnie jak wielu intelektualistów, wyemigrowała do Stanów Zjednoczonych. Tam też powstały wszystkie jej książki, w których stopniowo coraz bardziej krytycznie odnosiła się do Freuda. Współpracowała i przyjaźniła się z Erichem Frommem, Margaret Mead, Paulem Tillichem i Ruth Benedict. Karen Horney poszukiwała i odkrywała nowe drogi nie tylko w psychoanalizie. Cała jej biografia o tym świadczy.Była kobietą bardzo odważną, niezależną i dociekliwą. Można powiedzieć, że zarówno swymi poglądami, jak i stylem życia wyprzedzała swoją epokę co najmniej o dwa pokolenia.Nasuwają się analogie z Marią Skłodowską-Curie. Może stąd, z tej nowoczesności, taka jej popularność do dzisiaj. Gdyby Alfred Nobel przewidział swoją nagrodę także dla humanistów, na pewno by ją otrzymała.Do jej najważniejszych dzieł należą "Nowe drogi w psychoanalizie", "Nasze wewnętrzne konflikty", "Autoanaliza" i "Neurotyczna osobowość naszych czasów" (wszystkie dostępne w serii Meandry kultury) Wykłady ostatnie obejmują pięć wygłoszonych przez w ostatnim roku życia na Uniwersytecie wykładów dotyczących jakości pracy psychoanalityka, swobodnym skojarzeniom, sposobom służącym zrozumieniu pacjenta stosowanym w psychoanalizie, trudnościom i strategiom obronnym, wreszcie rozważaniom zatytułowanym "Proces intelektualny czy doświadczenie emocjonalne"
W pierwszym tomie klasycznej trylogii Attachment and Loss (Przywiązanie i strata) John Bowlby omówił teorię przywiązania i wyjaśnił, w jaki sposób więzi emocjonalne wytworzone na początku życia człowieka stają się podstawą budowania relacji na jego dalszych etapach. Drugi tom trylogii dotyczy problemów związanych z lękiem separacyjnym – dystresu występującego podczas separacji i często pojawiającego się w jej następstwie lęku. Bowlby omawia powiązane z lękiem zjawiska, w szczególności różne formy zachowań uznawanych za wskaźniki strachu oraz właściwości sytuacji, które powszechnie wywołują strach. Podejmuje także kwestię różnic w indywidualnej podatności na strach i lękowego przywiązania. W przygotowaniu znajduje się Tom III, Strata, dotyczący problemów związanych z żalem i żałobą oraz procesów obronnych, które mogą być uruchamiane przez lęk i stratę. *** Gdyby nie istniało tak wiele błędnych przekonań na temat norm zachowania, jakich należy oczekiwać od małych dzieci, gdy pozostawia się je, nawet na krótko, w obcym miejscu z obcymi ludźmi, nie trzeba by było tak wyczerpująco przedstawiać tych danych. A jednak błędne przekonania nie ustępują, szczególnie wśród osób zajmujących się zawodowo wychowaniem dzieci. Raz po raz sugeruje się, że zdrowe, normalne dziecko nie powinno robić zamieszania, gdy matka wyjeżdża, a jeśli to robi, jest to oznaką, że matka je rozpieszcza lub że cierpi ono na jakiś patologiczny lęk. Nadzieja w tym, że reakcje takie zostaną ujrzane w nowym i bardziej realistycznym świetle, dzięki zrozumieniu naturalnego przebiegu rozwoju oraz funkcji zachowań przywiązaniowych. *** Otóż, gdy tylko małe dziecko, które miało wcześniej sposobność wykształcić przywiązanie do figury matki, zostaje z nią wbrew swej woli rozdzielone, przejawia ono dystres; jeśli dodatkowo znajduje się w nieznanym otoczeniu i pod opieką zmieniających się obcych ludzi, jego dystres prawdopodobnie będzie silniejszy. Zachowanie dziecka układa się w typową sekwencję. Najpierw dziecko energicznie protestuje i próbuje wszelkimi dostępnymi sposobami odzyskać matkę. Później zdaje się rozpaczać, że nie uda mu się jej odzyskać, ale mimo to pozostaje skoncentrowane na niej i czujnie wypatruje jej powrotu. W końcu wydaje się, że traci zainteresowanie matką i zaczyna się od niej emocjonalnie odłączać. Jednak, o ile okres separacji nie trwa zbyt długo, dziecko nie pozostaje w stanie odłączenia w nieskończoność. Prędzej czy później, po ponownym spotkaniu z matką jego przywiązanie do niej na nowo odżywa. Odtąd dziecko przez kilka dni lub tygodni, a czasami znacznie dłużej, nalega na przebywanie w pobliżu matki. Ponadto, gdy tylko podejrzewa, że znowu ją straci, przejawia silny lęk. Kiedy zająłem się badaniem problemów teoretycznych wynikających z tych obserwacji, stało się jasne, że pierwszym krokiem musi być wyraźniejsze zrozumienie więzi łączącej dziecko z matką. Potem stopniowo przekonywałem się, że każda z trzech głównych faz reakcji małego dziecka na separację jest związana z takim lub innym centralnym zagadnieniem teorii psychoanalitycznej. I tak, faza protestu, jak się okazuje, porusza problem lęku separacyjnego; rozpacz – żalu i żałoby; odłączenie – obrony. Zgodnie z wysuniętą wówczas tezą, te trzy rodzaje reakcji – lęk separacyjny, żal i żałoba oraz obrona – to fazy pewnego jednolitego procesu i tylko wówczas, gdy tak się je traktuje, możliwe jest uchwycenie ich prawdziwego znaczenia.
Jak żyje się z depresją, napadami lęku i paniki, kompulsywnym jedzeniem, bulimią czy anoreksją? Z myślami samobójczymi? Z nerwicą natręctw? Jak odbierają to rodzice, rodzeństwo, przyjaciele, nauczyciele i opiekunowie?
Wzruszająca i poruszająca książka o życiu z chorobami duszy, o codzienności na oddziale psychiatrii dzieci i młodzieży – oraz o mocy nadziei i dobrych myśli. Książka uświadamiająca. Książka, która dodaje otuchy.
„Poruszająca książka o życiu z chorobą psychiczną, o codziennym życiu dzieci i młodzieży zmagających się z problemami emocjonalnymi oraz o sile nadziei i pewności siebie. Książka, która porusza problemy, wyjaśnia, dotyka, a także zachęca.”
Honey Magazine 09.10.2021
„Podsumowując, bardzo przystępnie napisana książka edukacyjna, która emanuje zadziwiającą ilością nadziei.”
Antje Scherer, MOZ.de
Ekopsychiatria. Jak bliskość natury wspiera naszą psychikę Wzmacniaj swoje zdrowie psychiczne, czerpiąc z sił natury Termin "ekopsychiatria" został oficjalnie wprowadzony w latach 70. XX wieku przez Amerykańskie Stowarzyszenie Psychiatrów. Kryje się za nim szerokie, ekologiczne podejście do pacjenta uwzględniające nie tylko to, w jakich relacjach społecznych on funkcjonuje, ale także otoczenie i środowisko przyrodnicze, w którym żyje. Okazuje się bowiem, że na kondycję psychiczną człowieka wpływa na przykład zanieczyszczenie powietrza, ruch, przeludnienie czy gęsta zabudowa. Złe warunki życia mogą się przyczyniać do występowania chorób cywilizacyjnych, alergii, infekcji, zwiększonej śmiertelności, jak również sprzyjać takim negatywnym zjawiskom jak bieda, bezdomność, przestępczość i bezrobocie. Ekopsychiatria budzi coraz większe zainteresowanie wśród specjalistów, którzy zajmują się zdrowiem psychicznym, a także wszędzie tam, gdzie poruszane są kwestie relacji człowiek - środowisko. Niebanalne znaczenie w budowaniu świadomości ekopsychiatrii ma postępujący kryzys klimatyczny i reperkusje, jakie wywołuje on w odniesieniu do kondycji społeczeństwa. Ta publikacja, przygotowana przez polskich psychiatrów, psychoterapeutów i naukowców, ma za zadanie uporządkować wiedzę o ekopsychiatrii pod kątem teorii i praktyki tego nowatorskiego i bardzo aktualnego podejścia do zdrowia psychicznego człowieka, który przecież funkcjonuje w środowisku społecznym i ekologicznym. Dowiedz się, dlaczego ekopsychiatria promuje dbanie o relacje z otoczeniem przyrodniczym i jakie korzyści może przynieść Twojemu umysłowi i ciału. Skorzystaj z leczniczej mocy środowiska naturalnego!
Terapia schematów stworzona przez doktora Jeffreya E. Younga to nowatorskie podejście terapeutyczne wywodzące się z tradycyjnego nurtu poznawczo-behawioralnego. Łączy aspekty terapii poznawczo-behawioralnej z innymi modelami terapeutycznymi, między innymi z teorią przywiązania, z koncepcją psychodynamiczną oraz z modelami terapeutycznymi skoncentrowanymi na emocjach. Celem terapii schematów jest pomoc pacjentom w rozpoznaniu ich podstawowych potrzeb emocjonalnych i wskazanie, jak mogą je zaspokoić. Terapia ta znajduje zastosowanie szczególnie w przypadku pacjentów z długotrwałymi, utrwalonymi problemami emocjonalnymi, także z zaburzeniami osobowości. Doktor Christof Loose idzie o krok dalej i prezentuje zastosowanie terapii schematów w pracy z dziećmi i młodzieżą oraz z ich rodzicami. Podręcznik pod jego redakcją został napisany przez klinicystów dla klinicystów. W sposób niezwykle przystępny prezentuje teoretyczne i praktyczne zasady pracy psychoterapeutycznej z dziećmi na różnych etapach rozwoju (od narodzin do wczesnego okresu dorosłości) oraz z ich opiekunami. Czytelnik, dzięki przedstawionym przykładom klinicznym, dowie się, jak: • zaangażować dziecko i rodziców w obserwację i zrozumienie problemu, który pojawił się w rodzinie; • opisać i zilustrować problem dziecka i systemu w ujęciu terapii schematów i frustracji potrzeb; • zbudować relację terapeutyczną, w której terapeuta wciela się w rolę troskliwego rodzica, przy jednoczesnym zastosowaniu innych technik terapeutycznych, w tym także silnie oddziałujących na przeżycia i emocje oraz je aktywizujących.
Współczesna psychiatria opiera się na dwóch filarach: biologicznym i psychologiczno-społecznym. Neuronauka i farmakoterapia wraz z całym tłem kulturowym, społecznym, doświadczeniem życiowym człowieka są podwaliną tej wyjątkowej specjalizacji medycznej. Leczenie psychiatryczne obejmuje zarówno farmakologię, psychoterapię, jak i terapię rodziny oraz relacje z samym terapeutą. Lekarz psychiatra musi być wyczulony nie tylko na objawy prezentowane przez chorego, lecz także na kontekst, w jakim one wystąpiły. Kompendium jest źródłem rzetelnej i usystematyzowanej wiedzy przekazanej przez zespół znanych i cenionych autorów. Specjaliści zadbali o wnikliwe analizy porównawcze współczesnych klasyfikacji psychiatrycznych: DSM-5, ICD 10 oraz ICD 11. Książka z pewnością zainteresuje lekarzy praktyków, adeptów psychiatrii i osoby przygotowujące się do egzaminów specjalizacyjnych.
Działania niepożądane i powikłania leczenia psychotropowego - pod redakcją Marcina Siwka i Jarosława WoroniaMonografia pod redakcją dwóch wybitnych specjalistów Profesorów: Marcina Siwka i Jarosława Woronia to praktyczny przewodnik dla lekarzy, który omawia szeroko objawy będące efektem działań niepożądanych leczenia psychotropowego. Dolegliwości te stanowią jeden z najtrudniejszych obszarów diagnozowania i leczenia, stąd cenna inicjatywa Redaktorów, by wiedzę tę zgromadzić w jednym kompendium.Autorami poszczególnych rozdziałów są lekarze z wieloletnim doświadczeniem klinicznym, specjalizujący się w psychiatrii, seksuologii, farmakologii i anestezjologii, którzy w sposób zrozumiały i nietendencyjny wprowadzają czytelnika w świat występujących patomechanizmów, prezentując klarownie ich obraz.Niewątpliwą zaletą monografii jest jej solidne umocowanie w obszernej współczesnej literaturze naukowej. Ogrom zebranej wiedzy, znakomicie skategoryzowanej, z powodzeniem zaspokoi wymagania nawet najbardziej wymagających odbiorców.Na podkreślenie zasługuje również wysoki poziom edytorski opracowania, jego przejrzystość, czytelność i nienaganna estetyka.Monografia będzie cennym narzędziem wspomagającym pracę każdego lekarza, zwłaszcza psychiatry.
Niezwykły polski psychiatra, który wyprzedził epokę Opowieść nie tylko o życiu jednego z najsłynniejszych polskich lekarzy, ale także przewodnik po jego koncepcjach – do dziś wpływających na leczenie w klinikach psychiatrycznych. Przemierzamy z nim drogę od entuzjazmu studenta medycyny przez obóz w Hiszpanii w czasach generała Franco po poznawanie psychotycznych stanów (czy tylko w teorii?) już w powojennej Polsce. Autorka opisuje każde z jego przełomowych dzieł (Schizofrenię, Melancholię, Lęk czy Poznanie chorego) napisanych krótko przed przedwczesną śmiercią. Kolejne wydanie biografii poszerza opowieść, na nowo przyglądamy się szczegółom życia genialnego badacza. Dzięki Antoniemu Kępińskiemu pacjenci klinik psychiatrycznych zyskali większą godność. Dzięki jego książkom lepiej rozumiemy każdego człowieka: ludzkie potrzeby, dotykające nas zaburzenia psychiczne oraz fakt, jak głęboko jesteśmy zanurzeni w świecie. Zapraszając do czytania książki o osobie i dziele Profesora, nie sposób nie dotknąć pytania ważnego, niekiedy osłoniętego mgłą tajemnicy: czy Kępiński przeszedł w swoim życiu epizod psychotyczny? Są przesłanki potwierdzające tę hipotezę i o tym autorka książki pisze wprost. prof. Bogdan de Barbaro Gdyby zapytać polskich psychiatrów, czyje książki wpłynęły na ich wybór kierunku kształcenia, bardzo wielu odpowie, że Kępińskiego. Nie ma chyba drugiej takiej inspiracji w psychiatrii polskiej jak jego dzieła. dr Łukasz Cichocki Ten wie o człowieku więcej niż Freud, Heidegger, Levinas. ks. prof. Józef Tischner (o Antonim Kępińskim) Krystyna Rożnowska – dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem, autorka pozycji tak cenionych jak biografia prof. Juliana Aleksandrowicza (Uleczyć świat), monografii niezwykłego miejsca (Można oszaleć. Osobliwy świat szpitala psychiatrycznego) czy książki zawierającej rozmowy z przestępcami (Każdy może zabić).
Nowa książka autora bestsellerowej Czarnej owcy medycyny. Schizofrenia. Przez wielu uważana za najbardziej tajemniczą chorobę psychiczną. Dawniej nie znano jej przyczyn, więc chorych uznawano za opętanych przez diabelskie siły. Nie dawało się jej leczyć, więc pacjentów i pacjentki trzymano w zamkniętych ośrodkach i poddawano okrutnym zabiegom. Jednak dzięki dziesiątkom badań, setkom eksperymentów, tysiącom prób i błędów dziś o schizofrenii wiemy już bardzo dużo i wkrótce być może uda się jej zapobiegać. Jeffrey A. Lieberman w przystępny sposób dzieli się swoją bogatą wiedzą psychiatryczną. Wciągające opisy badań naukowców i przypadków klinicznych przeplata z dramatycznymi przeżyciami pacjentów i swoimi doświadczeniami z praktyki medycznej. Jego książka to obowiązkowa, pełna empatii lektura dla zainteresowanych historią medycyny i psychiatrią oraz tych, których życie zostało naznaczone schizofrenią dla bliskich i rodzin osób zmagających się z tym zaburzeniem.
Emocjonalne życie nastolatka bywa bardzo trudne. Na szczęście, ten poradnik odsłania ścieżkę prowadzącą do poprawy samopoczucia oraz odkrycia pełnego potencjału w podróży ku dorosłości. Opisane w nim umiejętności terapii dialektyczno-behawioralnej (DBT) to niezwykle praktyczne narzędzia, które pomagają radzić sobie ze stresem, utrzymywać równowagę emocjonalną i pewność siebie oraz budować trwałe i zdrowe relacje. Poradnik został napisany w formule gamifikacyjnej – jest pełen zabawnych aktywności i angażujących ćwiczeń, zbędny tekst jest zastąpiony komiksem, ilustracjami i klarownymi wyjaśnieniami tych prawdziwie magicznych umiejętności.
dr Anna Englert-Bator
Polskie Towarzystwo Terapii Dialektyczno-Behawioralnej Instytut Psychologii UR
Perfekcjonizm kliniczny odgrywa istotną rolę w rozwoju oraz w przebiegu wielu zaburzeń i problemów psychicznych – jako czynnik predysponujący do nich i czynnik je podtrzymujący – w tym zaburzeń emocjonalnych, odżywiania i obsesyjno-kompulsyjnych, myśli samobójczych czy prokrastynacji. Ponieważ rzutuje na efekty psychoterapii, jak również na budowanie przymierza terapeutycznego, bardzo ważne jest jego rozpoznanie i wdrożenie odpowiednich strategii w celu zapewnienia skuteczności procesu psychoterapeutycznego. Niniejsza książka to praktyczny przewodnik dla specjalistów w dziedzinie zdrowia psychicznego, który zawiera przegląd różnorodnych teorii ujmujących perfekcjonizm jako zjawisko wielowymiarowe i prezentuje wynikające z tych teorii rozwiązania kliniczne. Poszczególne rozdziały są poświęcone związkom perfekcjonizmu z zaburzeniami i problemami psychicznymi takimi jak zaburzenia emocjonalne, zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne, zaburzenie stresowe pourazowe, zaburzenia odżywiania, zaburzenia należące do spektrum autyzmu, samokrytycyzm, ruminowanie, prokrastynacja, ból przewlekły i wypalenie zawodowe. Opierając się na wynikach najnowszych badań naukowych i na własnym doświadczeniu klinicznym, autorzy szczegółowo opisują konceptualizację przypadku, planowanie i przebieg terapii oraz zalecane interwencje terapeutyczne. Książka stanowi nieocenione źródło wiedzy dla psychoterapeutów pracujących z osobami, które zmagają się z problemami i zaburzeniami powiązanymi z perfekcjonizmem.
Kolejne wydanie psychiatryczne w serii W gabinecie lekarza specjalisty, pod redakcją prof. dr hab. n. med. Marka Jaremy poświęcone leczeniu zaburzeń lękowych i coraz częściej zgłaszanych przez pacjentów trudności w funkcjonowaniu, będących ich konsekwencją. Publikacja obejmuje różne rodzaje lęku i zaburzeń nim wywoływanych, możliwości terapeutyczne zespołów specjalistów oraz zasady farmakoterapii zaburzeń lękowych.
Niniejsza książka bez wątpienia zajmuje jedno z głównych miejsc w kanonie literatury z zakresu psychoterapii opartej na dowodach naukowych.
Mimo że od jej oryginalnego wydania mija właśnie 15 lat (a to dużo czasu dla tak dynamicznie rozwijającej się dziedziny), to nadal zaskakuje swoją aktualnością. Pokazuje, że psychoterapia poznawczo-behawioralna to nurt, którego skuteczność wynika z bazowania na współczesnej wiedzy psychologicznej i wynikach badań naukowych, ale także wnikliwym rozumieniu danej osoby i zindywidualizowanym podejściu w planowaniu leczenia. W 2020 roku jedna ze współautorek tej książki, wybitna psychoterapeutka Christine Padesky, opublikowała w czasopiśmie naukowym „Cognitive and Behavioral Practice” artykuł zatytułowany w sposób, który niezwykle trafnie opisuje proponowany tutaj model – „Konceptualizacja oparta na współpracy: Klient(ka) wie najlepiej”. Wspólny wysiłek oraz zaufanie do mądrości i doświadczenia osoby uczestniczącej w terapii to podstawy empiryzmu realizowanego w nurcie poznawczo-behawioralnym.
dr n. społ. Karolina Staniaszek
Psycholożka, psychoterapeutka, superwizorka Wiceprzewodnicząca Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?