ryb wykonywania prac z zakresu gospodarki finansowej, rachunkowości i sprawozdawczości jednostek sektora finansów publicznych jest ustalony w aktach prawnych regulujących sposób i terminy ich wykonywania. Nie są to zasady jednolite. Stąd w praktyce powstaje wiele wątpliwości na temat tego, jak wyliczać poszczególne terminy oraz co robić w przypadku, gdy wyliczone terminy przypadają na dni wolne od pracy.
W przygotowanym kalendarium dla jednostek sektora finansów publicznych są podane wszystkie terminy na I półrocze 2022 r. ważne dla księgowych. Wskazano terminy wykonania czynności dotyczących:
gospodarki finansowej, m.in.: obowiązkowych płatności z tytułu zobowiązań podatkowych jednostek jako podatników i płatników, rozliczeń budżetów JST z budżetem państwa,
szczegółowego trybu wykonania budżetu państwa, m.in.: procedur rozliczania państwowych jednostek budżetowych z budżetem państwa w zakresie dochodów budżetowych oraz wydatków budżetowych (środki krajowe i zagraniczne), rozliczeń w tzw. okresie przejściowym po zakończeniu roku budżetowego 2021,
rachunkowości, m.in.: wykonania czynności związanych z zakończeniem roku obrotowego 2021 (inwentaryzacja) oraz z prowadzeniem ksiąg rachunkowych 2022 r. (zamknięcie i otwarcie ksiąg roku obrotowego, zamykanie miesiąca, wycena kwartalna należności i zobowiązań w kwocie wymaganej/wymagalnej płatności oraz w walutach obcych),
sprawozdawczości finansowej (bilansu, rachunku zysków i strat, zestawienia zmian w funduszu oraz informacji dodatkowej),
sprawozdawczości w zakresie operacji finansowych po nowelizacji z 20 grudnia 2021 r., sprawozdawczości budżetowej (z wykonania budżetu państwa, budżetu UE i budżetów JST) zgodnie ze starym rozporządzeniem z 9 stycznia 2018 r. i nowym rozporządzeniem z 11 stycznia 2022 r. oraz sprawozdawczości zadaniowej.
Podano tylko terminy ustalone przepisami na konkretny dzień lub dające się wyliczyć (ustalone jako liczba dni od określonego przepisami zdarzenia). Pozostałe terminy jednostki muszą wyliczyć we własnym zakresie i wpisać do kalendarium.
Poradnik ten z pewnością ułatwi głównemu księgowemu oraz pracownikom służb finansowo-księgowych przestrzeganie terminów wypełniania nałożonych na nich obowiązków.
ROLA KONTROLI ZARZĄDCZEJ W ZAPOBIEGANIU I WYKRYWANIU DEFRAUDACJI W JEDNOSTKACH SEKTORA PUBLICZNEGO – CZĘŚĆ I
?Rola kontroli zarządczej w zapobieganiu i wykrywaniu defraudacji w jednostkach sektora publicznego – część I
?Defraudacja środków publicznych
?Zadania kontroli zarządczej w zapobieganiu i wykrywaniu nadużyć
?Mechanizmy zapobiegania i wykrywania defraudacji środków pieniężnych z kas i rachunków bankowych
?Mechanizmy zapobiegania i wykrywania defraudacji środków pieniężnych przez inkasentów (poborców)
?Mechanizmy defraudacji środków publicznych w obszarze ustalania, poboru, rozliczania i ewidencji dochodów budżetowych
Spis treści dodatku: Dodatek specjalny
?Ćwiczenia pozwalające na samodzielne sprawdzenie wiedzy i umiejętności w wykrywaniu luk w kontroli zarządczej, mogących prowadzić do defraudacji
ROLA KONTROLI ZARZĄDCZEJ W ZAPOBIEGANIU I WYKRYWANIU DEFRAUDACJI W JEDNOSTKACH SEKTORA PUBLICZNEGO – CZĘŚĆ II
?Rola kontroli zarządczej w zapobieganiu i wykrywaniu defraudacji w jednostkach sektora publicznego – część II
?Zapobieganie defraudacji w zakresie gospodarowania drukami ścisłego zarachowania
?Mechanizmy zapobiegania i wykrywania defraudacji środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych
?Mechanizmy defraudacji dokonywanych na etapie wydatkowania środków publicznych
?Przywłaszczenie mienia jednostki
?Wykorzystywanie zasobów ludzkich i rzeczowych jednostek publicznych do celów prywatnych
Spis treści dodatku: Dodatek specjalny
?Ćwiczenia pozwalające na samodzielne sprawdzenie wiedzy i umiejętności w wykrywaniu luk w kontroli zarządczej, mogących prowadzić do defraudacji
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?