Ocalenie
-
Autor: Joseph Conrad
- ISBN: 978-83-7998-184-7
- EAN: 9788379981847
- Oprawa: Twarda
- Wydawca: Vis-a-vis/ Etiuda
- Format: 13.0x20.5cm
- Język: polski
- Liczba stron: 496
- Rok wydania: 2021
- Wysyłamy w ciągu: niedostępny
-
Brak ocen
-
19,80złCena detaliczna: 36,00 złNajniższa cena z ostatnich 30 dni: 19,80 zł
Artykuł chwilowo niedostępny
x
Joseph Conrad, a właściwie Teodor Józef Konrad Nałęcz Korzeniowski (1857-1924) to bodaj najsłynniejszy w świecie polski pisarz. Tyle że to przecież pisarz angielski. W wieku 16 lat wyjechał z Polski. Najpierw trafił do Marsylii, został marynarzem, bpływał do Indii, na Malaje, odwidził zarówno afrykańskie Kongo jak i Australię; prowadził burzliwe, pełne przygód życie stąd w jego twórczości mnóstwo wątków marynistycznych. W roku 1894 porzucił morze i ostatecznie zajął się pisarstwem. Napisał kilkanaście książek. zrewolucjonizował literaturę, pisząc charakterystycznym oszczędnym stylem, ale jednoczęsnie zerwał z linearną chronologią. Łączył awanturnicze wątki z głęboką analizą psychologiczną, odkrywając w ludzkiej naturze głębikie pokłady mroku. Do jego najsłynniejszych dzieł należą "Jądro ciemności", "W oczach Zachodu", "Tajny agent", "Lord Jim", "Nostromo", "Złota strzała" i właśnie "Ocalenie": książka - klasyczna wręcz dla Conrada, związana z tematyką morską, malajską, ale przecież dotycząca wartości uniwersalnych jak honor, dotrzymywania słowa, moralność, walka dobra ze złem. Conrad jak zawsze genialnie stawia pytania dotyczące ludzkiej natury, sensu życia i nihilizmu., główny bohater powieści kapitan Tom Lingard to człowiek heroiczny choć jego bohaterstwo musimy przyjąć na wiarę, bo w zasadzie nic o nim tak do końca nie wiemy. Natomiast pani Travers główna bohaterka kobieca "Ocalenia" jest wg krytyków bodaj najlepiej zarysowaną postacią kobiecą ze wszystkich powieści Conrada. Jak pisze Zdzisław Najder "Zawartość "Ocalenia" ma niewiele cech czegoś materialnego i namacalnego. Miejsce realnych postaci zajmują w tej powieści schematyczne duchy, a akcja jest w znacznej części zastąpiona przez pajęczyny iluzji (...). Jest utworem bardzo charakterystycznym dla tego, co potocznie i przysłowiowo nazywa się typowo Conradowską problematyką moralną."