Nudges jako narzędzie behawioralne polityki public
-
Autor: Danuta Miłaszewicz
- ISBN: 9788379726660
- EAN: 9788379726660
- Oprawa: Miękka
- Wydawca: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego
- Format: 16.6x24.0cm
- Język: polski
- Liczba stron: 194
- Rok wydania: 2024
- Wysyłamy w ciągu: 48h
-
Brak ocen
-
42,58złCena detaliczna: 50,00 złNajniższa cena z ostatnich 30 dni: 42,58 zł
W ostatnich latach wyniki badań nauk behawioralnych, w tym ekonomii behawioralnej, wpłynęły na tradycyjne rozumienie procesów i wzorców podejmowania decyzji, funkcjonowanie rynków i prowadzenia polityki publicznej. Naukowcy i instytucje publiczne na całym świecie uznają, że lepsze zrozumienie ludzkich zachowań może poprawić politykę publiczną. Na podstawie badań z zakresu nauk behawioralnych starają się zrozumieć, dlaczego ludzie zachowują się w określony sposób, i wykorzystują te spostrzeżenia behawioralne (SB) do opracowywania, testowania i wdrażania rozwiązań behawioralnych w kwestiach politycznych.
Monografia, którą czytelnik ma przed sobą, poświęcona jest głównie jednemu wycinkowi tego szerokiego problemu badawczego. W części teoretycznej opisuje zagadnienia przedstawiające nudge jako jedną z możliwości, którą polityka publiczna, patrząca na ludzi przez tzw. soczewkę behawioralną, pryzmat behawioralny (Ewart, 2020), może zastosować do zwiększenia swojego oddziaływania. Ponieważ w każdym przypadku o skuteczności polityki publicznej decydują odzew i reakcje ludzi, w części empirycznej pracy przedstawiono i przeanalizowano wyniki badań własnych przeprowadzonych w Polsce, które dotyczą poparcia dla tych instrumentów behawioralnej polityki publicznej (BPP).
Z wprowadzenia