Fascynująca, otwierająca oczy opowieść o niezwykłych kobietach w sercu klasycznych mitów greckich, od Heleny Trojańskiej po Pandorę, Amazonki i Medeę.Opowiadacze greckich mitów - historycznie mężczyźni - odsuwali na bok postacie kobiece. Kiedy już odgrywają większą rolę, kobiety są często przedstawiane jako potworne, mściwe lub po prostu złe - jak Pandora, której ciekawość ma wywołać całe cierpienie i niegodziwość świata.Nathalie Haynes odwraca sytuację, stawiając kobiety z greckich mitów na równi z mężczyznami. Rewolucjonizuje nasze rozumienie epickich wierszy, opowieści i sztuk, wskrzeszając je z kobiecej perspektywy i śledząc pochodzenie ich mitycznych postaci kobiecych. Niuansuje tysiącletnie mity i legendy oraz zadaje pytanie: Dlaczego tak szybko stygmatyzujemy te kobiety - i tak chętnie akceptujemy historie, które nam opowiedziano?
Funny, sharp explications of what these sometimes not-very-nice women were up to!' – Margaret Atwood, author of The Handmaid's Tale
The Greek myths are among the world's most important cultural building blocks and they have been retold many times, but rarely do they focus on the remarkable women at the heart of these ancient stories.
Stories of gods and monsters are the mainstay of epic poetry and Greek tragedy, from Homer to Aeschylus, Sophocles and Euripides, from the Trojan War to Jason and the Argonauts. And still, today, a wealth of novels, plays and films draw their inspiration from stories first told almost three thousand years ago. But modern tellers of Greek myth have usually been men, and have routinely shown little interest in telling women’s stories. And when they do, those women are often painted as monstrous, vengeful or just plain evil. But Pandora – the first woman, who according to legend unloosed chaos upon the world – was not a villain, and even Medea and Phaedra have more nuanced stories than generations of retellings might indicate.
Now, in Pandora's Jar: Women in the Greek Myths, Natalie Haynes – broadcaster, writer and passionate classicist – redresses this imbalance. Taking Pandora and her jar (the box came later) as the starting point, she puts the women of the Greek myths on equal footing with the menfolk. After millennia of stories telling of gods and men, be they Zeus or Agamemnon, Paris or Odysseus, Oedipus or Jason, the voices that sing from these pages are those of Hera, Athena and Artemis, and of Clytemnestra, Jocasta, Eurydice and Penelope.
'A treasure box of classical delights. Never has ancient misogyny been presented with so much wit and style' - historian Amanda Foreman
Shortlisted for the Women's Prize for Fiction
In A Thousand Ships, broadcaster and classicist Natalie Haynes retells the story of the Trojan War from an all-female perspective, for fans of Madeline Miller and Pat Barker.
This was never the story of one woman, or two. It was the story of them all . . .
In the middle of the night, a woman wakes to find her beloved city engulfed in flames. Ten seemingly endless years of conflict between the Greeks and the Trojans are over. Troy has fallen.
From the Trojan women whose fates now lie in the hands of the Greeks, to the Amazon princess who fought Achilles on their behalf, to Penelope awaiting the return of Odysseus, to the three goddesses whose feud started it all, these are the stories of the women embroiled in the legendary war.
Powerfully told from an all-female perspective, A Thousand Ships puts the women, girls and goddesses at the centre of the story.
'With her trademark passion, wit, and fierce feminism, Natalie Haynes gives much-needed voice to the silenced women of the Trojan War' – Madeline Miller, author of Circe
'A gripping feminist masterpiece' – Deborah Frances-White, The Guilty Feminist
Myślisz, że słyszałeś już wszystko o wojnie trojańskiej? Ta powieść to epopeja, w której kobiety, dziewczęta i boginie znalazły się w centrum największej opowieści świata zachodniego.To była wojna kobiet, tak samo jak mężczyzn. One już wystarczająco długo czekały na swoją kolej. W środku nocy budzą się i widzą, że ich ukochane miasto stoi w płomieniach. Dziesięć pozornie niekończących się lat konfliktu między Grekami a Trojanami dobiegło końca - Troja upadła.Poczynając od trojańskich kobiet, których los leży teraz w rękach Greków, przez amazońską księżniczkę, która w ich imieniu walczyła z Achillesem, Penelopę oczekującą powrotu Odyseusza, aż po trzy boginie, od których waśni wszystko się zaczęło - oto historie kobiet, których życie na zawsze zmieniło się w wyniku długiej i tragicznej wojny.W tej powieści poznasz matki, córki, siostry, żony i boginie, które wychowywały, kochały, niszczyły i opłakiwały sławnych bohaterów. Dowiesz się, czy Penelopa była faktycznie tak delikatna, jak ją sobie wyobrażamy, czy uroda Heleny stanowiła prawdziwy powód wojny oraz czy miłość macierzyńska to zawsze najszczersza siła na świecie
Medusa is the sole mortal in a family of gods. Growing up with her Gorgon sisters, she begins to realize that she is the only one who experiences change, the only one who can be hurt.
When Poseidon commits an unforgiveable act against Medusa in the temple of Athene, the goddess takes her revenge where she can: on his victim. Medusa is changed forever – writhing snakes for hair and her gaze now turns any living creature to stone. She can look at nothing without destroying it.
Desperate to protect her beloved sisters, Medusa condemns herself to a life of shadows. Until Perseus embarks upon a quest to fetch the head of a Gorgon . . .
So to mortal men, we are monsters. Because of our flight, our strength. They fear us, so they call us monsters.’
Medusa is the sole mortal in a family of gods. Growing up with her Gorgon sisters, she begins to realize that she is the only one who experiences change, the only one who can be hurt. And her mortal lifespan gives her an urgency that her family will never know.
When the sea god Poseidon commits an unforgivable act in the temple of Athene, the goddess takes her revenge where she can – and Medusa is changed forever. Writhing snakes replace her hair, and her gaze now turns any living creature to stone. The power cannot be controlled: Medusa can look at nothing without destroying it. She is condemned to a life of shadows and darkness.
Until Perseus embarks upon a quest to fetch the head of a Gorgon . . .
In Stone Blind, Natalie Haynes – the Women’s Prize-shortlisted author of A Thousand Ships – brings the infamous Medusa to life as you have never seen her before.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?