Nanook w googlach
Przewodnik po filmie dokumentalnym internetem wspomagany
-
Autor: Mirosław Salski
- ISBN: 9788379720774
- EAN: 9788379720774
- Oprawa: Twarda
- Wydawca: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego
- Format: 17.5x24.5cm
- Język: polski
- Liczba stron: 400
- Rok wydania: 2016
- Wysyłamy w ciągu: niedostępny
-
Brak ocen
-
53,52złCena detaliczna: 68,00 złNajniższa cena z ostatnich 30 dni: 53,52 zł
Artykuł chwilowo niedostępny
x
O ile film fabularny stał się już przedmiotem opracowań dla każdego typu odbiorcy, o tyle na temat filmu dokumentalnego powstają głównie akademickie pozycje skierowane do grona bardzo wąskiego. Propozycja Mirosława Salskiego nie tylko wypełnia tę lukę na rynku wydawniczym, ale wychodzi naprzeciw wyzwaniom, jakie postawił przed książką XXI wiek – książka nie musi przegrywać z internetem i czytnikami elektronicznymi, ale włączona w pejzaż medialny nadal może pełnić swą funkcję upowszechniania wiedzy o świecie i kształtowania właściwych postaw. Autor przygotował obszerny popularnonaukowy przewodnik po filmach dokumentalnych, od kanonicznego Nanooka Roberta Flaherty’ego po Naszą klątwę, a zatem obejmujący ponad stulecie historii dokumentu, zarówno światowego, jak i polskiego. Trudno przy materiale o takiej wadze opracować książkę, która nie przytłoczyłaby czytelnika swym ciężarem. Autorowi udało się uniknąć tego niebezpieczeństwa. Świadomy swoich pisarskich atutów i pogłębionej wiedzy o historii i praktyce dokumentu wysyła potencjalnemu czytelnikowi jednoznaczny sygnał zabawnym, nowomedialnym, a zarazem osadzonym w tradycji tytułem Nanook w googlach. Książka napisana jest potoczystym stylem, pełnym językowego dowcipu, inteligentnego humoru, barwnej polszczyzny osoby o wysokiej kulturze literackiej. Co więcej, to przewodnik – jak głosi podtytuł – uzbrojony w kody QR, umożliwiające odtworzenie omawianych filmów nawet za pomocą smartfona. Oczywiście, współczesny odbiorca dysponuje dostępem do legalnych i (częściej) nielegalnych źródeł, ale tym razem to Autor wyręczył go w tych filmowych poszukiwaniach. Ograniczając wskazania do legalnych źródeł, książka kształtuje taką postawę odbiorczą, która mimo chaotycznego zarządzania prawami autorskimi i niekontrolowanego piractwa w sieci, utrwala właściwe zachowania – poszanowanie praw twórców i korzystanie z portali upowszechniających kulturę filmową.
Z recenzji
dr hab. Moniki Talarczyk-Gubały prof. PWSFTviT