Metateoria pedagogiki chrześcijańskiej
-
Autor: Magier Piotr
- ISBN: 978-83-7306-835-3
- EAN: 9788373068353
- Oprawa: Miękka
- Wydawca: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego
- Format: 16.5x24.0cm
- Język: polski
- Liczba stron: 230
- Rok wydania: 2019
- Wysyłamy w ciągu: niedostępny
-
Brak ocen
-
34,29złCena detaliczna: 57,50 złNajniższa cena z ostatnich 30 dni: 34,29 zł
Artykuł chwilowo niedostępny
x
Dzieje związku religii z nauką sięgają początków filozofii. Już wówczas deklarowana była potrzeba oddzielania nauki od religii, choć w praktyce postulat ten nie zawsze był realizowany. Powstanie chrześcijaństwa i jego ekspansja na terenie kultury europejskiej, a następnie rozwój matematycznego przyrodoznawstwa zaostrzył dyskusje dotyczące możliwości (potrzeby) obecności religii (chrześcijaństwa) w nauce. Mimo że ich głównym polem pozostają nauki przyrodnicze, są one podejmowane również na terenie humanistyki. Pojawiają się także w pedagogice, gdzie dotykają przede wszystkim zagadnień światopoglądowej i ideologicznej autonomii tej dyscypliny wiedzy.
Prezentowana publikacja dotyczy problemu obecności chrześcijaństwa w pedagogice. Nie analizuje go jednak w aspekcie teoretycznym, lecz metodologicznym. Wskazane w niej zostały elementarne problemy metodologiczne, jakie generuje uprawianie pedagogiki chrześcijańskiej, niejasności dotyczące jej: definiowania, typologizacji, języka, sposobów uzasadniania twierdzeń oraz struktury. Ambicją autora książki nie było ich rozwiązanie, lub wygenerowanie koncepcji pedagogiki chrześcijańskiej, lecz zestawienie uwag służących zrozumieniu metodologicznej specyfiki tej subdyscypliny pedagogicznej.