Do tego działu zapraszamy zwolenników medycyny konwencjonalnej. Jest bardzo wiele chorób, z którymi nie wygralibyśmy bez leków farmakologicznych, czy też radioterapii. Dlatego, aby zgłębić swją wiedzę z zakresu medycyny konwencjonalnej zapraszamy po podręczniki, poradniki, publikacje, altasy, literaturę medyczą dla uczniów, studentów, lekarzy i nie tylko. Chirurgia, terapia laserem, anatomia, piwrwsza pomoc, fizjologia i patofizjologia ambulatoryjna i kliniczna, diagnostyka neurologiczna, otolaryngologiczna, audiologiczna i radiologiczna i wiele innych.
Praca ta jest bardzo interesującą pozycją w literaturze naukowej dotyczącej problemów zaburzeń odżywiania się. Jest ciekawa jako źródło wiedzy o dotychczasowych badaniach w tej dziedzinie, jest ciekawa ze względu na pomysł badań i uzyskane wyniki, wreszcie – jako oryginalny wkład w lepsze rozumienie etiologii zaburzeń odżywiania się, a w konsekwencji – w doskonalenie metod leczenia tych zaburzeń.
Z recenzji prof. dr. hab. Jana Czabały
Prezentowana książka stanowi kontynuację moich wieloletnich zainteresowań i badań w zakresie zaburzeń odżywiania się oraz problematyki rodzinnej. Moje doświadczenia jako terapeuty rodzinnego, często pracującego z rodzinami osób chorujących na zaburzenia odżywiania się, stały się inspiracją do podjęcia badań omawianych w tej publikacji. (…) Obszarem zainteresowania objęta została, z jednej strony, problematyka więzi i autonomii w rodzinach pochodzenia pacjentek i w rodzinach pochodzenia ich rodziców, z drugiej – ocena funkcjonowania rodziny jako całości, wzajemna ocena relacji pacjentek z ich rodzicami i wreszcie ocena relacji małżeńskiej rodziców pacjentek.
Ze wstępu autorki
Fizjologia człowieka, czyli nauka o czynności zdrowego organizmu ludzkiego, należy do podstawowych przedmiotów nauczanych w akademiach medycznych oraz w wyższych szkołach wychowania fizycznego. Zrozumiałe jest, że w wyższych szkołach wychowania fizycznego główny nacisk kładzie się na fizjologią wysiłku. Wysiłek mięśniowy, zwłaszcza trwający dłużej i/bądź o większej intensywności nasila pracę nie tylko mięśni szkieletowych, ale również układu nerwowego, układu krążenia, układu oddechowego i układu wewnętrznego wydzielania. Wpływa na przemianą materii, funkcją nerek, wątroby, przewodu pokarmowego i innych narządów. Fakt ten stawia zarówno przed nauczycielem, jak i przed studentem szczególnie trudne zadanie. Po to, by zrozumieć i ocenić zmiany w organizmie w czasie wysiłku należy najpierw przyswoić wiedzą o jego funkcjonowaniu w spoczynku. Niezbądny do tego jest odpowiednio skonstruowany podręcznik. Podręcznika takiego brakuje, niestety, w naszym kraju. Zastępują go skrypty, a także książki pisane zwykle dla różnego szczebla szkół medycznych. Skrypty obejmują jedynie fragmenty niezbędnej wiedzy, podręczniki medyczne z kolei problematykę fizjologii wysiłku traktują jedynie marginesowo. Kierując się powyższymi przesłankami przygotowaliśmy ten podręcznik. Autorzy są pracownikami Akademii Medycznej w Białymstoku, Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie i Poznaniu oraz Polskiej Akademii Nauk. W większości to specjaliści w zakresie szeroko pojętej fizjologii wysiłku.
Taki dobór autorów ułatwił, niewątpliwie, właściwą selekcję materiału i ukierunkowanie go na potrzeby słuchaczy zarówno wyższych szkół wychowania fizycznego, jak i akademii medycznych. Służy temu również układ książki. Każdy rozdział poświęcony czynności danego narządu, czy też układu, składa się z 2 oddzielnych części. W pierwszej omówiono funcjonowanie tego narządu (czy też układu) w spoczynku. W części drugiej natomiast przedstawiono zmiany czynności tegoż narządu (układu) w czasie wysiłku. Dołączono też inne, niezbędne naszym zdaniem, rozdziały, a mianowicie: Równowaga kwasowo-zasadowa, Termoregulacja, Metabolizm substratów energetycznych, Wydolność fizyczna, Fizjologiczne następstwa bezczynności ruchowej oraz Znaczenie aktywności ruchowej w zapobieganiu chorobom cywilizacyjnym. Zdajemy sobie sprawą, że pewne rozdziały podręcznika mogą być zbyt obszerne, zwłaszcza dla niektórych kierunków licencjackich. Układ podręcznika pozwala jednakże na dowolne korzystanie z poszczególnych jego części. Jeśli prowadzący uzna na przykład, że część dotycząca fzjologii określonego narządu w spoczynku jest zbyt obszerna, może korzystać tylko z jej fragmentów. Podręcznik, który oddajemy do rąk czytelnika, jest pierwszą tego typu publikacją w Polsce przeznaczoną do nauczania fizjologii wysiłku. Jesteśmy świadomi, że wymaga on doskonalenia. Dlatego też będziemy niezmiernie wdzięczni za wszelkie uwagi na jego temat. Nawet te drobne zaowocują ulepszeniem w następnych wydaniach.
Prof. dr hab. n. med. Jan Górski – przedmowa do ksiażki Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego Spis Treści
1. UKŁAD NERWOWY
Budowa i czynność układu nerwowego - Piotr Krutki, Jan Celichowski
Komórki glejowe
Neuron
Anatomiczna organizacja ośrodkowego układu nerwowego
Receptory i czucie
Odruchy rdzeniowe
Sterowanie ruchami dowolnymi
Wyższe czynności nerwowe
Autonomiczny układ nerwowy
Czynność układu nerwowego w procesie treningu - Jan Celichowski, Piotr Krutki
Wpływ układu nerwowego na siłę skurczu mięśnia
Trening układu nerwowego
Rola receptorów
Zmęczenie
Koordynacja czynności mięśni w czasie ruchów
Nauczanie ruchów
2. UKŁAD MIĘŚNIOWY
Budowa i czynność tkanki mięśniowej - Jan Celichowski
Budowa mięśni poprzecznie prążkowanych szkieletowych
Pobudliwość tkanki mięśniowej poprzecznie prążkowanej
Unerwienie motoryczne mięśni poprzecznie prążkowanych
Struktura czynnościowa mięśni poprzecznie prążkowanych
Czynność jednostek ruchowych w czasie ruchów dowolnych
Czynność elektryczna mięśni szkieletowych
Receptory mięśniowe
Tkanka mięśniowa gładka
Wpływ wysiłku fizycznego na mięśnie szkieletowe - Łucja Pilaczyńska--Szczęśniak, Jan Celichowski
Zmienność składu mięśni jako uwarunkowanie aktywności ruchowej
Adaptacja tkanki mięśniowej do obciążenia wysiłkiem fizycznym
Trening wytrzymałościowy
Trening siły mięśniowej
3. UKŁAD KRĄŻENIA - Ewa Czyżewska, Jan Górski
Serce
Elektrofizjologia komórek mięśnia sercowego
Podstawy elektrokardiografii
Skurcz mięśnia sercowego
Naczynia krwionośne
Krwiobieg duży i krwiobieg mały (płucny)
Regulacja funkcji układu krążenia
Mikrokrążenie
Rodzaje krążenia narządowego
Czynność układu krążenia podczas wysiłku - Krystyna Nazar
Reakcja układu krążenia na wysiłki dynamiczne
Reakcja układu krążenia na wysiłki statyczne
Wpływ treningu na układ krążenia
4. UKŁAD ODDECHOWY - Ewa Czyżewska, Jan Górski
Mechanika oddychania
Geneza rytmu oddechowego
Regulacja oddychania
Czynność układu oddechowego podczas wysiłku - Krystyna Nazar
Wymiana gazowa
Wentylacja płuc (VE)
Mechanizmy reakcji układu oddechowego na wysiłek
Wpływ treningu na układ oddechowy
5. UKŁAD POKARMOWY - Jan Stasiewicz
Ślina
Żucie i połykanie
Przełyk
Żołądek
Trzustka
Układ żółciowy
Jelito cienkie
Jelito grube
Wątroba
Wpływ wysiłku na czynność przewodu pokarmowego
Wpływ wysiłku na zarzucanie treści żołądkowej do przełyku
Wpływ wysiłku fizycznego na czynność żołądka
Wpływ wysiłku fizycznego na czynność jelita cienkiego
Wpływ wysiłku fizycznego na czynność jelita grubego
6. UKŁAD WEWNĘTRZNEGO WYDZIELANIA - Maria Górska
Wprowadzenie
Biosynteza i wydzielanie hormonów Transport hormonów we krwi
Mechanizmy regulacji wydzielania hormonów
Rytmy wydzielania hormonów
Mechanizmy działania hormonów
Pod wzgórze i przysadka mózgowa
Nerwowa część przysadki mózgowej
Tarczyca
Hormonalna regulacja metabolizmu wapnia
Nadnercza
Wewnątrzwydzielnicza czynność trzustki
Gruczoły płciowe
Inne narządy o czynności wewnątrzwydzielniczej
Wpływ wysiłku na układ wewnętrznego wydzielania - Maria Górska, Jan Górski
7. FIZJOLOGIA KRWI - Krzysztof Spodaryk
Elementy morfotyczne krwi
Erytrocyty (układ czerwonokrwinkowy)
Leukocyty (układ białokrwinkowy)
Hemostaza
Zmiany hematologiczne pod wpływem wysiłku i treningu fizycznego
8. FIZJOLOGIA NEREK l WYDALANIE MOCZU- Olgierd Smoleński
Budowa i czynność nerek
Budowa nerki
Nerkowy przepływ krwi
Filtracja kłębuszkowa
Czynność kanalików
Badania czynnościowe nefronu
Wytwarzanie moczu
Bilans wodny organizmu
Nerkowa regulacja gospodarki elektrolitowej
Regulacja równowagi kwasowo-zasadowej przez nerki
Nerkowy transport substancji nieelektrolitowych
Wewnątrzwydzielnicza funkcja nerek
Wydalanie moczu
Wpływ wysiłku fizycznego na czynność nerek
9. RÓWNOWAGA KWASOWO-ZASADOWA - Krzysztof Duda
Stałość środowiska wewnętrznego ustroju
Dobowy bilans jonu wodorowego
Układy buforowe ustroju
Parametry i podział zaburzeń równowagi kwasowo-zasadowej
Równowaga kwasowo-zasadowa w czasie wysiłku fizycznego
Wpływ treningu na równowagę kwasowo-zasadową organizmu
10. FIZJOLOGIA KOŚCI - Krzysztof Spodaryk
Wpływ wysiłku i treningu fizycznego na tkankę kostną
11. TERMOREGULACJA-//«H«a Kaciuba-Uściłko
Fizjologiczne podstawy regulacji temperatury ciała
Wymiana ciepła między organizmem a otoczeniem
Podstawowe elementy układu termoregulacji
Reakcje termoregulacyjne na gorąco
Reakcje termoregulacyjne na zimno
Adaptacja do zmiennych warunków środowiska termicznego
Cykliczne zmiany temperatury wewnętrznej
Zaburzenia mechanizmów termoregulacji
Hipotermia
Hipertermia
Gorączka
Regulacja temperatury podczas wysiłków fizycznych
12. METABOLIZM SUBSTRATÓW ENERGETYCZNYCH -Jan Górski
Glukoza
Wolne kwasy tłuszczowe
Aminokwasy
Regulacja metabolizmu substratów energetycznych
Glikogen
Regulacja stężenia glukozy we krwi
Kwasy tłuszczowe
Związki ketonowe
Udział kinazy białkowej aktywowanej przez adenozynomonofosforan oraz receptorów aktywowanych przez proliferatory peroksysomów w regulacji
metabolizmu węglowodanów i tłuszczów
AMPK
PPAR
Białka i aminokwasy
Wpływ wysiłku na metabolizm substratów energetycznych
Węglowodany
Wpływ treningu na wykorzystanie węglowodanów
Znaczenie wielkości zasobów węglowodanowych ustroju w kształtowaniu zdolności do wysiłku
Tłuszcze
Wpływ treningu wytrzymałościowego na wykorzystanie tłuszczów
Suplementacja tłuszczu
Zależność pomiędzy wykorzystaniem węglowodanów a tłuszczów
Białka i aminokwasy
Zapotrzebowanie na białko w czasie treningu
13. WYDOLNOŚĆ FIZYCZNA CZŁOWIEKA - Jerzy A. Żolądż
Pojęcie wydolności fizycznej
Wydolność w wysiłkach krótkotrwałych o mocy maksymalnej
Moc maksymalna mięśni szkieletowych człowieka
Energetyka wysiłków krótkotrwałych o mocy maksymalnej
Znaczenie budowy morfologicznej mięśnia w generowaniu mocy maksymalnej
Przyczyny zmęczenia w wysiłkach krótkotrwałych o mocy maksymalnej
Bolesność mięśni wywołana wysiłkiem fizycznym
Wpływ starzenia się na moc maksymalną mięśni szkieletowych człowieka
Wpływ treningu na maksymalną siłę izometryczną, maksymalną szybkość skracania mięśnia oraz na moc maksymalną mięśni szkieletowych człowieka
Metody oceny wydolności w wysiłkach krótkotrwałych o mocy maksymalnej
Wydolność w wysiłkach długotrwałych
Podział intensywności wysiłków długotrwałych
Energetyka wysiłków długotrwałych
Maksymalny pobór tlenu
Pobór tlenu w wysiłkach o stałej mocy
Iloraz oddechowy
Koszt energetyczny wysiłku
Współczynnik pracy użytecznej
Próg mleczanowy (LT)
Zmęczenie w wysiłkach długotrwałych
Trening a wydolność w wysiłkach długotrwałych
Wpływ warunków wysokogórskich na wydolność fizyczną
14. FIZJOLOGICZNE NASTĘPSTWA BEZCZYNNOŚCI RUCHOWEJ l DŁUGOTRWAŁEGO POZOSTAWANIA W POZYCJI LEŻĄCEJ - Hanna Kaciuba-Uścilko, Krystyna Nazar
Skutki zaprzestania lub ograniczenia treningu
Fizjologiczne następstwa długotrwałego pozostawania w pozycji leżącej
15. ZNACZENIE AKTYWNOŚCI RUCHOWEJ W ZAPOBIEGANIU CHOROBOM CYWILIZACYJNYM - Krystyna Nazar, Hanna Kaciuba-Uścilko
Zwiększenie wydolności i sprawności ruchowej
Profilaktyka chorób układu krążenia
Aktywność ruchowa w zapobieganiu i leczeniu otyłości
Aktywność ruchowa a osteoporoza
Podstawowe zasady „treningu zdrowotnego"
Piśmiennictwo Skorowidz
Książka jest pierwszym w literaturze polskiej (pomijając tłumaczenia) systematycznym wykładem psychopatologii – dyscypliny łączącej psychologiczne, biologiczne i medyczne modele teoretyczne i badania nad zaburzeniami psychicznymi. W odróżnieniu od podręczników amerykańskich uwzględnia międzynarodową, obowiązującą w Polsce klasyfikację zaburzeń psychicznych ICD-10 (WHO, 1992), co ma duże znaczenie praktyczne. Lidia Cierpiałkowska wyczerpująco przedstawiła fundamentalne zagadnienia psychopatologii. Od teorii wyjaśniających zaburzenia psychiczne przez postępowanie diagnostyczne do zagadnień szczegółowych. Wśród nich wiele miejsca poświęciła zaburzeniom na tle organicznym, zaburzeniom spowodowanym używaniem substancji psychoaktywnych, zaburzeniom afektywnym, schizofrenii, zaburzeniom seksualnym, nerwicowym, zaburzeniom dysocjacyjnym i zespołom zaburzeń pod postacią somatyczną.
W tym to nowoczesnym podręczniku omówiono różne procesy fizykochemiczne, z którymi na pewno spotka się farmaceuta w swojej przyszłej pracy. Dotyczy to przede wszystkim farmakinetyki leków, zjawisk dotyczących roztworów elektrolitów, elektrochemii, zjawisk powierzchniowych i układów dyspersyjnych, spektroskopii i radiofarmacji. Odbiorcy: studenci farmacji, analityki medycznej, biologii i kierunków pokrewnych
Lekka i z pewną dozą humoru książka przedstawia rozważania Autora nad istotą zdrowia.
Zamieszcza również uwagi, określa istotę i znaczenie badań naukowych, problematykę współistnienia człowieka z drobnoustrojami oraz kwestie odkryć i wynalazków mających związek z ochroną zdrowia, a także czyhające zagrożenia z tym związane.
Bowiem oprócz metod naukowych stosowanych w medycynie istnieją również myśli i rozważania, które aż ?same się proszą?.
Główną przyczyną niedokrwistości spowodowanej niedoborem żelaza są niedobory tego pierwiastka w diecie, związane z niewiedzą i wynikającymi z niej błędami żywieniowymi. Modyfikacja codziennego jadłospisu pozwala w większości przypadków odzyskać zdrowie. W książce znajdują się interesujące przepisy na potrawy bogate w żelazo i kwas foliowy - składniki, które są szczególnie ważne w profilaktyce anemii.
Książka stanowi pokłosie Konferencji „Prawo dziecka do zdrowia”, którą w 2005 roku zorganizowało Polskie Stowarzyszenie im. Janusza Korczaka.
Celem konferencji, a także książki jest przedstawienie sytuacji dzieci i młodzieży we współczesnym świecie, ich prawa do zdrowia, warunków i stopnia przestrzegania tego prawa. Zdrowie traktowane jest - zgodnie z definicją WHO – jako dobrostan fizyczny, psychiczny, moralny i społeczny. Według Janusza Korczaka zdrowie to nie tylko dobra kondycja fizyczna, ale również radość z bycia kochaną i szanowaną istotą, to poczucie bezpieczeństwa w świecie jasnych reguł moralnych, w świecie sprawiedliwości społecznej...
KTG. To proste to tłumaczenie nowoczesnej monografii opisującej jeden z powszechnie stosowanych sposobów nadzoru stanu płodu. W podręczniku zawarto opis czynników fizjologicznych wpływających na zmienność częstości akcji serca płodu i przedstawiono zasady oceny klinicznej uzyskiwanych zapisów KTG. W osobnym rozdziale podano przykłady prawidłowych i nieprawidłowych zapisów kardiotokograficznych wraz z ich interpretacją.
Podręcznik jest przeznaczony głównie dla młodych położników, lekarzy specjalizujących się w położnictwie i ginekologii oraz studentów medycyny.
W części pierwszej autor opisuje podstawowe objawy chorób neurologicznych i badanie chorego.Część druga zawiera opis jednostek chorobowych, które są przyczyną objawów opisanych w części pierwszej.W części trzeciej omówiono powikłania chorób neurologicznych.Książka jest przeznaczona dla lekarzy pierwszego kontaktu, lekarzy rodzinnych i internistów oraz dla studentów medycyny.
Poprawione i rozszerzone wydanie drugie tego znakomitego podręcznika proponuje sprawdzone strategie służące poprawie długoterminowych skutków leczenia oraz jakości życia osób cierpiących na zaburzenia afektywne dwubiegunowe. Czerpiąc wiedzę z wielu badań i bogatego doświadczenia, autorzy opracowują pełne ramy zindywidualizowanej terapii poznawczo-behawioralnej.
Podręcznik pełen jest przykładów i opisów przypadków. Został zaprojektowany tak, by uwzględnić złożoność procesu leczenia trudnych, przewlekłych zaburzeń. W tym wydaniu dawny protokół dwudziestu sesji terapii (w dodatku na końcu książki) został zastąpiony nowym, bardziej elastycznym modelem oceny i procesu leczenia. Format książki ułatwia przeprowadzenie skutecznych interwencji w pracy z pacjentami o różnych historiach choroby i profilach klinicznych – osobami z niedawno rozpoznanymi zaburzeniami, chorymi z objawami ustabilizowanymi oraz pacjentami codziennie zmagającymi się z objawami. Podręcznik zawiera jasne wskazówki dotyczące konceptualizacji indywidualnych potrzeb pacjentów oraz współpracy, która ma im pomóc w:
• lepszym zrozumieniu natury zaburzeń afektywnych dwubiegunowych;
• systematycznym przestrzeganiu sposobu i pór dawkowania leków;
• rozpoznawaniu wczesnych sygnałów ostrzegających o epizodach maniakalnych i depresyjnych;
• radzeniu sobie z objawami poznawczymi, behawioralnymi i afektywnymi;
• rozwijaniu umiejętności radzenia sobie i rozwiązywania problemów;
• wzmacnianiu relacji nadwątlonych zaburzeniem.
Podręcznik ma charakter praktyczny i został napisany w przystępny sposób. Na końcu każdego rozdziału zamieszczono najważniejsze informacje, które terapeuta powinien zapamiętać oraz zagadnienia, które należy omówić z pacjentem.
W książce przedstawiono aktualny stan wiedzy na temat psychopatologii, etiopatogenezy, diagnozy, rozumienia i terapii zaburzeń obsesyjno-kompulsyjnych. (…) Zainteresuje (ona) niewątpliwie większość psychoterapeutów poznawczo-behawioralnych oraz osoby biorące udział w takich szkoleniach. Mogą chcieć się z nią zapoznać psychoterapeuci innych orientacji, psychologowie kliniczni oraz psychiatrzy leczący chorych na zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne. (…) Z jednej strony napisana jest językiem przeglądów piśmiennictwa publikowanych w czasopismach naukowych, a z drugiej zawiera wiele bardzo łatwych w odbiorze przykładów rozmów terapeutycznych z pacjentami. (…) W obecnej postaci jest bardzo cenną pomocą dla osób zajmujących się leczeniem zaburzeń obsesyjno-kompulsyjnych, bądź szkolących się w tym kierunku.
Z recenzji Prof. Andrzeja Kokoszki
Dla przeciętnego klinicysty, kliniki czy oddziału stacjonarnego jednostki z zaburzeniem osobowości z pogranicza często są najtrudniejszymi i niedającymi się rozwikłać przypadkami. Książka ta ? będąca pierwszą pracą zawierającą strategie, które dowiodły swojej skuteczności w kontrolowanych badaniach klinicznych ? przedstawia wszechstronne, zintegrowane podejście do leczenia tej populacji. Autorka udziela konkretnych wskazówek, które twórczo łączą najlepsze elementy metod behawioralnych, psychoanalitycznych, systemowych i innych powszechnie stosowanych. Jako innowator kliniczny Linehan dokonała rozbioru aspektów osobowości z pogranicza na części składowe i opracowała systematyczne ujęcie każdej z nich.
W pierwszej części książki autorka przedstawiła ogólny obraz tego zaburzenia i naszkicowała ramy teoretyczne, które wyznaczają kierunek terapii. W drugiej szczegółowo opisała sposób oceny pacjentek z osobowością z pogranicza oraz hierarchicznej organizacji celów behawioralnych.
Omawiając najbardziej stresujące zachowania pacjentów, z jakimi mają do czynienia klinicyści, autorka opisuje krok po kroku, jak ocenić ryzyko samobójstwa, radzić sobie z groźbami samobójczymi i pracować nad przewlekłym zachowaniem samobójczym. Przedstawia także ujęcia integracyjne tak specyficznych problemów, jak kryzysy, niestosowanie się do zaleceń i załamania w relacji terapeutycznej.
W jasny sposób wyszczególniając skuteczne techniki, które można odtworzyć w praktyce klinicznej, praca ta naświetla przeżycia wewnętrzne jednostek z osobowością z pogranicza i dostarcza klinicystom praktyczne narzędzia kliniczne do pracy z nimi. Jest nieocenionym źródłem dla wszystkich specjalistów, którzy pracują z tą trudną do leczenia populacją.
Książka Zaburzenia integracji sensorycznej zapewnia czytelnikowi wiele praktycznych i skutecznych porad oraz strategii działania dotyczących pomocy dzieciom dotkniętym dysfunkcją sensoryczną. Skupiając się na wczesnej interwencji, pokazuje, że dzieci, u których zdiagnozowano to schorzenie, mogą osiągnąć swój pełny potencjał w domu, szkole i społeczności. Autorki opisują i analizują objawy, przyczyny, dodatkowe czynniki oraz zachowania związane z zaburzeniami integracji sensorycznej, zwłaszcza w ramach autyzmu, ADHD i zaburzeń dwubiegunowych, skupiając się m.in. na pomocnych ćwiczeniach, tajnikach diagnozy oraz modyfikacji programów edukacyjnych. Ta zrozumiała i przystępna książka to niezastąpione źródło wiedzy dla rodzin, nauczycieli i opiekunów mających kontakt z dziećmi doświadczającymi zaburzeń integracji sensorycznej. Polly Godwin Emmons ma licencjat z biologii i psychologii zdobyty na uniwersytecie Binghamton, a także dyplom magistra pedagogiki (specjalność: edukacja podstawowa) uzyskany w Elmira College. Ma także uprawnienia w zakresie pedagogiki specjalnej dzieci do dwunastego roku życia. Mieszka w Nowym Jorku z dwójką swoich dzieci i pracuje jako pedagog specjalny w lokalnej szkole średniej. Liz McKendry Anderson jest magistrem pedagogiki (specjalność: edukacja podstawowa) w Lesley College i magistrem pedagogiki specjalnej na uniwersytecie Binghamton. Ma także uprawnienia w zakresie pedagogiki specjalnej dzieci do dwunastego roku życia. Była dyrektorką agencji Edukacja dla Wczesnej Interwencji, a obecnie robi doktorat z pedagogiki na uniwersytecie Binghamton. Mieszka w Nowym Jorku z mężem Richardem i czwórką dzieci.
Od 18 lat Kutscher diagnozuje często współwystępujące schorzenia neuropsychiatryczne takie jak ADHD, zaburzenia ze spektrum autystycznego, trudności w nauce czy depresję dwubiegunową. Jego przystępnie i zrozumiale napisany poradnik opisuje ogólne zasady diagnozowania i terapii tych zaburzeń u dzieci; kolejne rozdziały książki dotyczą różnych schorzeń i przybliżają czytelnikom przyczyny i objawy zaburzeń, ich wzajemny wpływ na siebie oraz sposoby leczenia. Po zapoznaniu nas z najnowszą wiedzą na temat przyczyn poszczególnych zaburzeń, Kutscher odsłania przed nami konkretne strategie działania i wskazówki... To stabilny i efektowny fundament, na którym można budować dalszą wiedzę na temat zaburzeń rozwojowych. Jednak zarazem jest to książka na tyle bogata w treść, że może stanowić także samodzielne źródło informacji. Z całego serca polecam tę książkę wszystkim nauczycielom i rodzicom mającym do czynienia z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Będę ją popularyzować. - Heidi Bernhardt, badaczka zajmująca się tematyką ADHD Kutscherowi sprawnie udaje się zarówno wywołać współczucie dla chorych dzieci, jak również z optymizmem pokazać, jak wielką rolę mogą odegrać troskliwi rodzice i nauczyciele. To wspaniałe znaleźć jedną książkę, którą można polecić rodzicom szukającym pomocnych informacji dotyczących kilku różnych zaburzeń dotykających ich dziecko. - dr Leslie Packer, psycholog, specjalistka ds. zespołu Tourette'a
Jest to nowoczesny podręcznik akademicki, w którym omówiono podstawowe składniki odżywcze, witaminy i składniki mineralne oraz ich przemiany w organizmie. Przedstawiono też główne grupy produktów żywnościowych, ich wartość odżywczą, występowanie i pożądaną wielkość spożycia. Cenne jest uwzględnienie problemu interakcji witamin z lekami. Szczególną uwagę zwrócono na racjonalny sposób odżywiania się różnych grup ludności, metody oceny sposobu żywienia i stanu odżywienia oraz rolę dietetyki w profilaktyce chorób cywilizacyjnych. Jeden z rozdziałów poświęcono różnym rodzajom diet, stosowanym współcześnie, oraz alternatywnym sposobom żywienia. Publikacja jest przeznaczona dla studentów wydziałów farmaceutycznych akademii medycznych i innych uczelni, które w swych programach nauczania uwzględniają naukę o żywności i żywieniu, np. dietetycy, pielęgniarki, studenci uczelni rolniczych.
Nowoczesny. dwujęzyczny podręcznik z zakresu histopatologii został przygotowany zgodnie z najnowszymi osiągnięciami naukowymi w tej dziedzinie (m.in. z klasyfikacją WHO i Bethesda). Zawiera najwyższej jakości kolorowe mikrofotografie zmienionych chorobowo tkanek (ułożone w kolejności alfabetycznej łacińskich nazw zmian patologicznych), przejrzyste opisy preparatów tkankowych w języku polskim i angielskim, ze zwróceniem szczególnej uwagi na ich najistotniejsze cechy morfologiczne (oznaczone strzałkami i gwiazdkami) oraz skorowidz nazw preparatów oraz nazw zmian chorobowych wg. lokalizacji narządowej w języku polskim i angielskim. Autorzy zastosowali wiele przydatnych zabiegów dydaktycznych, m.in. nazwy zmian chorobowych są podane w trzech kolorach: czerwony oznacza nowotwory złośliwe, zielony - nowotwory łagodne, a czarny - inne zmiany. Szczegółowe wyjaśnienia (za pomocą mikrofotografii i opisu) mikroskopowej budowy tkanek i narządów umożliwiają zrozumienie podstaw patogenezy również na poziomie molekularnym, a także pozwalają na trafniejsze diagnozowanie i różnicowanie objawów chorób. Atlas jest przeznaczony dla studentów wydziałów medycyny i stomatologii akademii medycznych, a także lekarzy.
Jest to zupełnie nowe opracowanie ważnego zagadnienia, jakim jest zespolenie śródszpikowe stosowane w terapii złamań. W książce przedstawiono bogate doświadczenie polskich i zagranicznych specjalistów w tym zakresie oraz omówiono kierunki rozwoju tego sposobu terapii. Zespolenie śródszpikowe jest przydatne u chorych po urazach, szczególnie z mnogimi obrażeniami ciała. Wiadomości zawarte w książce stanowią podstawę właściwego zaopatrywania złamań na wszystkich oddziałach urazowo-ortopedycznych w kraju, co może się przyczynić do optymalizacji oraz poprawy klinicznych i ekonomicznych wyników leczenia chorych po urazach. Książka jest przeznaczona dla lekarzy, ortopedów, chirurgów i rehabilitantów.
Zawarte w książce opisy chorób zakaźnych nie mają na celu zastąpienia obszernych podręczników z tej dziedziny, ale dzięki bogatej dokumentacji fotograficznej przybliżenie klinicyście obrazu wybranych chorób zakaźnych.
Wybór jednostek chorobowych wynika z kilkudziesięcioletniego doświadczenia autorów i znajomości potrzeb lekarzy różnych specjalności. Wobec postępów w profilaktyce załączono w książce także aktualne schematy szczepień.
Jest to nowoczesny podręcznik onkologii dla lekarzy rodzinnych i internistów, prezentujący interdyscyplinarne, holistyczne podejście do pacjenta leczonego onkologicznie. Obecnie terapia chorego na nowotwór wymaga, oprócz zastosowania najnowszych rozwiązań w dziedzinie biotechnologii, wysiłku zespołu specjalistów: chirurga, onkologa-radioterapeuty i onkologa klinicznego, a także psychologa, specjalistów od rehabilitacji, leczenia bólu i żywienia, genetyka, immunologa oraz transplantologa. Niezbędne jest zatem zaznajomienie z tą problematyką lekarzy podstawowej opieki medycznej, którzy kontaktują się z chorymi jako pierwsi, leczą ich i służą pomocą im oraz ich rodzinom na co dzień. W podręczniku zawarto wiedzę o najnowocześniejszych metodach diagnostyki patomorfologicznej oraz terapii nowotworów, najnowszych sposobach leczenia bólu. podstawach rehabilitacji w onkologii oraz opiece terminalnej nad chorymi na nowotwory. Książka jest akceptowana przez Kolegium Lekarzy Rodzinnych w Polsce.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?