Szeroki wybór książek, multimediów z zakresu szeroko pojętej kultury: architektura, duchowy wymiar twórczości, szlaki kajakowe, współczesne media, przemoc w mediach, polityka. Odnajdziesz tu również książki i podręczniki idealne dla uczniów oraz studentów. Szeroki wybór beslsellerów i nowości.
Publikacja nawiązuje do dyskusji nad etnogenezą Słowian. Opierając się na wynikach analizy diachronicznej, autor opowiada się za modelem przemian systemu społeczno-kulturowego prezentowanym przez koncepcję umiejscawiającą kolebkę Słowian w dorzeczu Odry i Wisły na przełomie er.
Publikacja Dobra kultury w Sieci ukazuje możliwości wypracowywania wspólnych bibliotekom, archiwom i muzeom założeń metodologicznych, standardów metadanych oraz narzędzi słownikowych, służących dokumentacji dziedzictwa kulturowego i udostępnianiu informacji o nim. Przedstawione zostały nowe rozwiązania metodologiczne, do których można zaliczyć rozbudowę istniejących standardów, powstawanie nowych, a także opracowywanie i wdrożenie technologii, oferujących lepszą jakość zwłaszcza w zakresie udostępniania informacji. Osobną grupę tekstów stanowią artykuły prezentujące projekty oraz kolekcje udostępnione online. Ilustracje i tabele uzupełniające treść artykułów zostały zamieszczone na dołączonej do książki płycie CD, zawierającej prezentacje w technologii flash.
Kolejny numer ?Prac Kulturoznawczych? poświęcony jest klasycznemu zagadnieniu poznawania kultury, to znaczy jej relacji do natury. Charakterystyka tego stosunku zawiera się w sposobie definiowania kultury, ale w ciągu wieków zmieniało się zarówno rozumienie każdego z jego członów, jak i związku między nimi, związku, którego najważniejszą właściwością zdaje się graniczność. Autorzy artykułów zebranych w tym tomie, analizując współczesne dyskusje wokół posthumanizmu i koncepcji aktora-sieci, ekspansywny rozwój neuronauk czy nowe koncepcje ontologiczne, ukazują współzależności i napięcia na tym pogranicznym obszarze, ich strukturę i dynamikę. Z kolei zawarte materiały historyczne (G. Klemm, L. Gumplowicz, J. Czekanowski, J. Szczepański i inni) przedstawiają tytułowe zagadnienie w odniesieniu do kwestii rasy. Pokazują one wyraźnie, jakie podstawy i różnorodne konsekwencje miało dane stanowisko. Do ponawiania pytania o relację między tym, co kulturalne, a tym, naturalne, skłaniają bowiem zarówno przemiany samej rzeczywistości oraz namysłu nad nią, jak i autorefleksyjność ludzkiego działania, w tym zwłaszcza naukowego.
Teksty zamieszczone w ?Pracach Kulturoznawczych? XIV Natura (w) granica(ch) kultury poświęcone są płynności i przenikaniu się sfer natury i kultury oraz poznawczymi i etycznymi dylematami związanymi z tym faktem. Podejmują problem złożonych relacji wzajemnego obcowania ludzi i zwierząt oraz wyzwania, jakie stanowi dla człowieka jego ciało i współczesne biotechnologie. Prezentują artystyczne odpowiedzi na te pytania, a także kulturowe wyobrażenia przyrody i ich historyczne przemiany. Tom stanowi kontynuację i dopełnienie problematyki poprzedniego numeru ?Prac Kulturoznawczych? Kultura (w) granica(ch) natury.
Książka wpisuje się w awangardowy obecnie nurt etyki stosowanej (etyki praktyk społecznych). Wątki przewodnie to: wzajemne relacje między deontologią, arctaizmem i supererogacją jako modelami etyki stosowanej w kontekście ich społecznej funkcjonalności, moralne komponenty profesjonalizmu, intrakategorialne zależności między odpowiedzialnością indywidualną, zbiorową i instytucjonalną, zagadnienia form sprawiedliwości/niesprawiedliwości społecznej oraz problemy i paradoksy komunikacji interpersonalnej - pojętej jako społeczny fakt normatywny.
Żyjemy otoczeni przedmiotami, które sami stworzyliśmy, ale których nie rozumiemy. Wiemy jedynie, po co są, na najniższym czysto technicznym i instrumentalnym poziomie: by nas chronić i pomagać w opanowywaniu środowiska, by czynić nasze życie bardziej przewidywalnym i komfortowym, by dawać poczucie władzy i wymuszać podporządkowanie, by nas bawić i dostarczać rozrywki. Wiemy zaledwie w cudzysłowie, bo wiedza to raczej przedrefleksyjna, wdrukowana w nasze ciało przez wielokrotne powtarzanie tych samych działań w codziennym rutynowym kontekście. Ciało użytkownika wie, co robić z przedmiotem, ale sam użytkownik nie wie, dlaczego po niego sięgnął, dlaczego posługuje się nim w określony sposób, jakie są społeczne i kulturowe konsekwencje jego działań. Ta wiedza nie jest mu potrzebna, by skutecznie działać, milczenie zaś otaczających nas obiektów jest funkcją ich użyteczności. Przedmioty niższej rangi, jak nazywał otaczające nas materialne obiekty Tadeusz Kantor, sprawiają, że nasz świat trwa, jest stabilny, przewidywalny, ale one same są przezroczyste. Dostrzegamy je, gdy przestają działać, gdy zawodzą, kiedy wyrwiemy je z codzienności i poddamy refleksji, przekształcimy w ready made, rodzinną pamiątkę, ulubiony, osobisty obiekt.
Ze wstępu
Oddajemy do rąk Czytelnika tom ofiarowany Profesor Krystynie Zamiarze z okazji czterdziestolecia Jej pracy naukowej. Składają się nań teksty badaczy związanych z Panią Profesor od wielu lat, czy to instytucjonalnie, czy też wspólnymi zainteresowaniami i kontaktami na forum ogólnopolskim.
W polskim życiu naukowym Krystyna Zamiara od wielu lat odgrywa niepoślednią rolę, a jej prace są uważnie czytane i szeroko komentowane na forum ogólnopolskim.
Problematyka płci, zwłaszcza płci kulturowej, zajmuje współcześnie ważne miejsce w naukach społecznych, a zwłaszcza w antropologii i socjologii. Tom zawiera zbiór opracowań na temat sytuacji kobiet w różnych kulturach, różnych krajach i stronach świata. Przykładowo: etnograficzne studium o kobiecie berberyjskiej, napisane na podstawie własnych badań terenowych, o poligamii Beduinów czy pogłębione socjologicznie opracowania o sytuacji kobiety indyjskiej, o społecznym statusie kobiet w krajach islamskich w Japonii, Meksyku.
Kultura jest jednym z najważniejszych wymiarów życia człowieka i funkcjonowania społeczeństwa. W czasach gwałtownej zmiany społecznej następują także istotne przeobrażenia kultury, z czym wiążą się niejednokrotnie odmienne od dotychczasowych jej oddziaływań na dzieci i młodzież i dorosłych. Obserwuje się jednocześnie niepokojące zjawiska w sferze aksjologicznej, stosunku ludzi do powszechnie uznawanych dotąd wartości, poglądów i postaw, a także stylu życia. Namysł nad zjawiskami współczesnej kultury i płynącymi stąd implikacjami dla edukacji, a w szczególności wychowaniem młodzieży jest ze wszech miar pożądany. Dlatego z uznaniem trzeba powitać inicjatywę wydania pracy zbiorowej Kultura – młodzież – edukacja, przygotowanej przez zespół autorów polskich i zagranicznych związanych ze środowiskiem naukowym Niepaństwowej Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Białymstoku.
- fragment recenzji prof. zw. dr hab. Mirosława J. Szymańskiego
Leopold Pobóg-Kielanowski (1907-1988) - wysoki, szczupły szatyn o nieco pociągłej twarzy, regularnych rysach i piwnych oczach. Aktor, deklamator, reżyser, inscenizator, dyrektor, pedagog, tłumacz, pisarz, radiowiec, historyk, humanista, bibliofil, erudyta.
Wielki Zapomniany.
Człowiek, za którego przyczyną utworzono londyńską sekcję Radia Wolna Europa.
Analiza biegu życia zawodowego człowieka w okresie transformacji ustrojowej jest w ujęciu autorki źródłem pogłębionych refleksji na temat ludzkich wyborów i ich uwarunkowań. Szczególnie przełom ustrojowy, który symbolizują wydarzenia roku 1989, jest swoistą cezurą mającą wpływ na obszar badań w naukach społecznych. W książce niezwykle interesująca jest refleksja dotycząca modyfikacji wzorców ludzkiego życia - przemian biograficznych występujących na styku starego i nowego ładu. Książka wielowątkowa, wnosząca oryginalne spostrzeżenia, które można odnieść do praktyki edukacyjnej. Stanowi również godny naśladowania wzór zastosowania metody biograficznej.
W badaniach biologii szkieletowych populacji pradziejowych czterdzieści lat temu nastąpił przełom. Wtedy to ukazała się pionierska w sensie metodyki i sposobu ujęcia praca Johnstona (1962). Autor wskazał na ważność badań procesów wzrastania u dzieci z populacji historycznych dlatego, że zmienność obserwowanej u osobników dorosłych.
Ze wstępu
Podręcznik zawiera 10 rozdziałów, z których każdy stanowi oddzielny krąg tematyczny związany z wybranymi z dużą starannością obiektami i zjawiskami kultury oraz sztuki rosyjskiej. Opracowanie o tak szerokim spektrum tematycznym może być uznane za swoiste kompendium wiedzy dla studentów filologii rosyjskiej oraz slawistów. Na szczególne podkreślenie zasługuje chronologiczna prezentacja różnorodnych tekstów z zakresu obiektów kultury i sztuki rosyjskiej na tle zjawisk historycznoliterackich. Podejście takie pozwala czytelnikowi dostrzec dziedzictwo kulturowe Rosji, począwszy od najdawniejszych epok do współczesności. Zawarte w podręczniku teksty stanowią cenne źródło informacji nie tylko dla studentów, ale mogą być przydatne dla historyków literatury, tłumaczy języka rosyjskiego, przewodników wycieczek (zwłaszcza po zapomnianych bądź mało znanych miejscach kultu prawosławnego, muzeach, nekropoliach itp.).
Jeden z najwybitniejszych współczesnych przedstawicieli nauk społecznych skupia się na jednym z najważniejszych historycznych zagadnień minionego tysiąclecia: czy europejski Renesans istotnie zasługuje na swą wyjątkową pozycję w centrum naszych wyobrażeń na temat kształtowania się nowoczesności? Autor stara się określić cechy charakteryzujące „nasz” europejski Renesans, zapoczątkowany w XIV w. w Italii, zwracając szczególną uwagę na to, co Europa zawdzięcza wpływom pozaeuropejskim. Bada następnie, czy i w jakich warunkach do zjawisk odradzania się oraz rozkwitu kultury (po okresach regresu) dochodziło w innych kręgach cywilizacyjnych: w świecie arabsko-muzułmańskim, w Indiach oraz w Chinach. I porównuje procesy zachodzące w tamtych kulturach z modelem europejskim. Podobnie jak w swych wcześniejszych książkach poddaje krytyce europocentryczną wizję historii i zwraca szczególną uwagę na rolę pisma dla dziejów społeczeństw i ich kultury.
Książka prezentuje ważną część dorobku badawczego Zakładu Antropologii Społecznej Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego w zakresie prowadzonych w ciągu ostatnich kilku lat badań nad problematyką etniczną. Są to prace zarówno magistrantów i doktorantów, jak i pracowników zakładu. Większość artykułów opiera się na materiale zebranym podczas długotrwałych badań za granicą; niektóre dotyczą zbiorowości kulturowo odmiennych od większości społeczeństwa polskiego. Książka podnosi kwestię przeobrażeń etniczności we współczesnym świecie, a także pojawiania się nowych etniczności i regionalizmów.
Doświadczenia terenowe młodych oraz wytrawnych badaczy realizują jeden z najgłębszych celów badań antropologicznych. Łączą w sobie umiejętność dostrzeżenia problemu badawczego, pobyt w terenie, metodologię i analizę danych właściwą dla antropologii oraz wykorzystanie zaplecza teoretycznego do interpretacji badanych zjawisk.
Niniejsze opracowanie traktuje o człowieku zmagającym się z wyzwaniami w aktywności cielesnej, jaką jest sport. Przy tym sport ? w przeciwieństwie do pracy fizycznej, mającej zazwyczaj charakter rutyny ? przez zawartą w nim niepewność i nieustanną konieczność podejmowania wyzwań jak żadna inna forma aktywności cielesnej otwiera człowieka na jego ciało, uczy go ciała. Sport jest więc formą wychowania do ciała, ale też wychowania człowieka cielesnego. Nie chodzi tu oczywiście o redukcję bytu ludzkiego do poziomu cielesnego, ale o pełny rozwój potencjału cielesnego człowieka i kształtowanie zdolności wykorzystywania go.
Celem prezentowanej monografii nie jest opis rozwiązań wszystkich problemów, które pedagogika i pedagogika sportu mogłyby stawiać przed edukacją sportową i olimpijską. Stanowi ona jedynie próbę antropologicznego uzasadnienia sensu edukacji sportowej i olimpijskiej, próbę integralnego ujęcia problematyki przez pokazanie jedności doświadczenia (którego podział zarysowany w książce ma charakter czysto teoretyczny, porządkujący) i wyeksponowanie znaczenia aktywności sportowej dla integralnego rozwoju człowieka. Nawet jeśli sportowiec doznaje różnych stanów podczas aktywności sportowej: cielesnych, psychicznych, duchowych, to każde to skoncentrowane doświadczenie promieniuje na pozostałe sfery przeżywania. Sportowiec, wykonując jakąś trudną próbę, doznaje cielesnej radości z pokonania kolejnego progu technicznego, czuje również psychiczną satysfakcję z dobrze wykonanego zadania, a także jakąś formę duchowego spełnienia w związku z przekroczeniem samego siebie, bo dokonał tego, co wydawało się niewykonalne.
Założeniem zastosowanej metody jest nie systematyczny ogląd sportu, ale raczej próba refleksji w głąb fenomenów sportu. Intencję, która mi przyświecała, trafnie wyjaśnia cytat z pracy Michała Hellera Wszechświat jest tylko drogą. Kosmiczne rekolekcje:
Nie chcę przez to twierdzić, że moje myśli są rzeczywiście głębokie. ?W głąb? jest kierunkiem moich intencji, a niekoniecznie wykonania. I z podobnymi intencjami Czytelnik powinien nachylać się nad tymi stronicami. Bo jedno jest pewne ? błądząc po powierzchni, niczego nie da się usprawiedliwić.
Taki wysiłek spojrzenia w głąb w celu lepszego i głębszego rozumienia sportu, czyli jego ?usprawiedliwienia?, powinien być udziałem każdego, kto zajmuje się sportem: nauczycieli, trenerów, zawodników, menedżerów, psychologów, dziennikarzy, kibiców i wreszcie badaczy, którzy chcieliby wyjść poza empiryzm i wąski pragmatyzm. I to przede wszystkim do nich adresowana jest ta monografia.
Autor
Książka Cerkwie drewniane dawnej Galicji Wschodniej jest pierwszym tomem serii, w której publikowane będą wybrane, najcenniejsze fotografie ze zbiorów Fototeki Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego, jednego z najstarszych archiwów fotograficznych o profilu historyczno-artystycznym na ziemiach polskich (rok założenia 1884). Tom zawiera dwa naukowe eseje, autorstwa Piotra Krasnego i Wojciecha Walanusa: pierwszy jest wprowadzeniem w problematykę historyczno-artystyczną i konserwatorską drewnianych świątyń obrządku wschodniego na ziemiach Rzeczypospolitej, drugi przedstawia pokrótce dzieje zbiorów Fototeki, okoliczności powstania zaprezentowanych w tomie fotografii oraz sylwetki ich autorów. Zasadniczą częścią książki jest album ze stu szesnastoma reprodukcjami archiwalnych odbitek, na których utrwalono wygląd ponad siedemdziesięciu cerkwi, przeważnie już nie istniejących lub przekształconych. Albumowi towarzyszy katalog, w którym zostały podane najważniejsze fakty historyczne dotyczące poszczególnych budowli (wraz z podstawową bibliografią) oraz szczegółowe informacje o fotografiach (technika, wymiary, datowanie, autorstwo, inskrypcje, znaki własnościowe itd.).
Książka przedstawia rezultaty badań etnograficznych nad imigrantami w Poznaniu. Badania prowadzone były w latach 2009-2012 przez Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Centrum Badań Migracyjnych UAM pod kierunkiem wybitnych polskich etnologów Prof. Prof. Michała Buchowskiego i Jacka Schmidta. Praca stara się odpowiedzieć na zasadnicze pytanie – jaki wpływ mają migracje na zjawiska kształtującej heterogeniczności kulturowej. Poszczególne studia dotyczą m.in. takich zagadnień jak:
Imigranci – profesjonaliści w sferze biznesu Imigranci w sferze handlu i usług Imigranci profesjonaliści w sferze edukacji Imigranci studenci Imigranci „z miłości” i wolontariusze Imigranci z grup „trudno dostępnych”. Wszystkie pomieszczone w pracy rozprawy mają znamiona pionierskie. Pokazują one trafność tezy, iż kultury nie można rozumieć jako zobiektywizowanego zestawu cech w rodzaju języka, religii, zwyczajów ale jako „realizowaną przez ludzi i kształtowaną w codziennych działaniach praktykę”. Uczestnikami tej dynamicznej praktyki, a więc jej współtwórcami zza granicy, którzy powoli wrastają w pejzaż społeczny i kulturowy Polski.
Książka została wydana przez "Wydawnictwo Nauka i Innowacje"
Jest to nowe, ósme, wydanie znanego i cenionego podręcznika akademickiego, w którym Autor omawia na czym polega proces rozwoju zdrowego człowieka (auksologia), sprawność człowieka dorosłego w jego środowisku życia oraz proces starzenia się (gerontologia). W obecnym wydaniu, oprócz zmian wynikających z nowych doniesień naukowych, m.in. na temat genów regulujących proces różnicowania się komórek macierzystych; dostosowania się organizmu do warunków niedotlenienia w wysokich górach na drodze adiustacji; badań endokrynnej regulacji procesów poznawczych dziecka; biologicznych podstaw zdrowia reprodukcyjnego, jest nowy rozdział na temat nierównomierności wzrastania dziecka.
Książka zawiera następujące działy:
l aspekty rozwoju
l czynniki osobniczego rozwoju człowieka (genetyczne, środowiskowe, tryb życia)
l rozwój struktury i funkcji w ontogenezie; mechanizmy rozwoju
l etapowość rozwoju
l dymorfizm płciowy
l nierównomierność wzrastania - kiedy dziecko rośnie?
l cykle i biorytmy w rozwoju ontogenetycznym człowieka
l międzypokoleniowe przemiany przebiegu ontogenezy.
Publikacja przeznaczona dla studentów: biologii, antropologii, ekologii, biotechnologii, pedagogiki ogólnej i specjalnej, psychologii, medycyny, stomatologii, pielęgniarstwa, fizjoterapii; lekarzy, zwłaszcza pediatrów, epidemiologów, a także nauczycieli wychowania fizycznego ? w zakresie zajęć z biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania, auksologii, gerontologii, edukacji i promocji zdrowia. Ważna także dla rodziców oraz osób zainteresowanych tym tematem.
O Autorze:
Napoleon Wolański ? antropolog, auksolog i ekolog, emerytowany profesor, wykładowca na wielu zagranicznych uniwersytetach; twórca polskiej auksologii; współtwórca światowej ekologii człowieka, współorganizator wielu światowych konferencji ekologii człowieka; członek rzeczywisty Meksykańskiej Akademii Nauk, członek honorowy wielu towarzystw antropologicznych w Polsce i w świecie. Autor setek publikacji wydanych w Polsce i za granicą.
Wieś to miejsce ze wszech miar znaczące, bo uobecniające się w codziennych praktykach jej mieszkańców. Stanowi tym samym intrygujący przedmiot poznania naukowego, uprawianego zwłaszcza na gruncie socjologii, etnopedagogiki oraz edukacji. Dlatego oddawane do rąk Czytelników opracowanie jest propozycją wniknięcia w przestrzenie krajobrazu kulturowego wsi z tych właśnie perspektyw.
Z prezentowanych artykułów wyłania sie bogaty, ale i zróżnicowany krajobraz kulturowy obszarów wiejskich. Z pewnością stanowi odzwierciedlenie wielości ich komponentów rozwojowych, będących zazwyczaj kombinacją możliwości wynikających z posiadanych zasobów własnych: od naturalnych, ekonomicznych i kulturowych poczynając, a na wartościach uznawanych przez ich mieszkańców za godne pożądania kończąc. (Z recenzcji prof. dr. hab. Andrzeja Kalety).
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?