Kształcenie zawodowe
Dylematy i perspektywy. Problemy nauk pedagogicznych. Tom 1
-
Autor: Mydłowska Beata
- ISBN: 9788380955509
- EAN: 9788380955509
- Oprawa: oprawa: broszurowa
- Wydawca: Impuls
- Format: 16x23,5 cm
- Język: polski
- Liczba stron: 268
- Rok wydania: 2019
- Wysyłamy w ciągu: niedostępny
-
Średnia ocena: 5,00 (1)
-
33,31złCena detaliczna: 44,00 złNajniższa cena z ostatnich 30 dni: 33,31 zł
Artykuł chwilowo niedostępny
x
Pierwsza część niniejszej publikacji ukazuje teoretyczne dylematy kształcenia zawodowego, rozpoczynając od aksjologicznej analizy pojęcia pracy, która w sposób personalistyczny wpływa nie tylko na rozwój osobisty człowieka, ale także bezpośrednio oddziałuje na właściwy rozwój systemów kształcenia zawodowego. Niematerialnymi elementami etyki stają się te wartości, które są obiektywnymi i realnymi twórcami pracy, pośrednio przyczyniającymi się do budowania społeczności nakierowanej na umożliwienie rozwoju osobistego każdego człowieka.
Praca w głównej mierze decyduje o kierunkach zmian w szkolnictwie zawodowym. Istotne wydaje się stworzenie takiego kierunku zmian, który pomoże oraz wyposaży w kompetencje i kwalifikacje absolwentów szkół zawodowych ułatwiające im na rynku pracy dostosowanie się do wymogów globalizacji gospodarki światowej. Dlatego ważny staje się dyskurs o przyszłości szkolnictwa zawodowego oraz jego potrzebie utrwalenia i doskonalenia; wskazanie takich zmian, które stworzą szansę holistycznego spojrzenia uczestników potrzeby „uczenia się przez całe życie” (lifelong learning programme, LLP). W tym kontekście ważna wydaje się próba odpowiedzi na pytania o związki i zależności, jakie występują między kształceniem ogólnym a zawodowym.
✖ Opinia niepotwierdzona zakupem
Oficyna Wydawnicza Impuls, ocena: 5/5
2019-03-18
Z recenzji wydawniczej: "Kształcenie zawodowe jest istotnym elementem nie tylko systemu edukacji, ale i szeroko rozumianego systemu gospodarczego. Dynamicznie rosnące w ostatnich latach znaczenie tego typu kształcenia wynika z potrzeb rynku pracy – rozpatrywanego zarówno z lokalnej, jak i globalnej perspektywy. Absolwenci różnych form kształcenia zawodowego, odpowiednio przygotowani do realizacji stale zmieniających się zadań, wynikających z rozwoju techniki i technologii, są poszukiwani przez modernizujące swoją działalność przedsiębiorstwa produkcyjne i usługowe. Ten stan rzeczy wymaga refleksji o charakterze ilościowym i jakościowym nad szkolnictwem zawodowym, nad kierunkami zmian w zakresie celów, treści, form i metod kształcenia, a także nad sposobami oceny kompetencji zawodowych uczniów i absolwentów tego, jakże ważnego, obszaru edukacyjnego. Refleksji tej sprzyja bogaty merytorycznie zbiór tekstów składający się na niniejszą publikację, która ma cechy monografii poświęconej teraźniejszości i przyszłości kształcenia zawodowego. [...]
Poziom naukowy poszczególnych rozdziałów publikacji oceniam wysoko. Ich autorzy umiejętnie łączą teorie pedagogiczne, psychologiczne i socjologiczne z realiami ekonomicznymi odzwierciedlającymi współczesny rynek pracy. Wspomniana integracja teorii z praktyką jest istotnym walorem tej monografii, która jest ważnym głosem w toczącej się dyskusji nad przyszłością kształcenia zawodowego, a szerzej rzecz ujmując, nad perspektywami całego systemu edukacji – analizowanymi w kontekście zmieniającego się w niespotykanym dotąd tempie świata pracy".