Kronos 2/2018
-
Autor: Praca zbiorowa
- EAN: 9771897155182
- Oprawa: Miękka
- Wydawca: Fundacja Augusta hr. Cieszkowskiego
- Format: 16.5x23.5cm
- Język: polski
- Liczba stron: 320
- Rok wydania: 2018
- Wysyłamy w ciągu: niedostępny
-
Brak ocen
-
13,79złCena detaliczna: 20,00 złNajniższa cena z ostatnich 30 dni: 13,79 zł
Artykuł chwilowo niedostępny
x
Musimy ? to jest program filozoficzny ? pomyśleć czas inaczej. Po pierwsze musi się w nim pojawić prawdziwa przeszłość i przyszłość. To znaczy taka przeszłość, do której nie można się cofnąć, i taka przyszłość, której osiągnięcie oznacza zmianę nieodwracalną. Po drugie: czas trzeba pomyśleć jako głęboką formę bytu, jego wewnętrzną strukturę, która wyznacza i organizuje jego widzialne kształty i postacie. Mówiąc inaczej: czas trzeba pojąć nie jako dodatek, lecz jako istotę rzeczywistości.
Próbę takiego pomyślenia czasu znajdujemy w pierwszej wersji Światowieków Schellinga, której stosowny fragment, uzupełniony przez współczesne komentarze, znajdzie czytelnik w tym tomie naszego kwartalnika. Tekst Schellinga powstał w roku 1811. Został opublikowany ponad sto pięćdziesiąt lat później. To opóźnienie nie zmienia jednak w niczym jego rewolucyjnego charakteru. Przeciwnie: wszystko to, co się w międzyczasie w filozofii ? a skądinąd także w naukach przyrodniczych ? wydarzyło, pozwala nam zrozumieć jego powagę i znaczenie. Schelling był pierwszym, który wyciągnął radykalne wnioski z Kantowskiej krytyki pojęcia czasu: jeśli czas jest tylko formą naszych przedstawień, możemy podjąć próbę konstrukcji innego jego pojęcia, bliższego naszemu doświadczeniu.W numerze:
PREZENTACJE
Friedrich Wilhelm Joseph von Schelling, Światowieki. Ułamek z roku 1811
Teresa Pedro, Czas według Światowieków F.W.J. Schellinga
Christophe Bouton, Czas i wolność
Markus Gabriel, Filozofia czasu w Światowiekach Schellinga
ESEJE
Catherine Malabou, Przyszłość Hegla. Plastyczność, czasowość, dialektyka. Wstęp
Cyprian Gawlik, Dlaczego Hegel nie mówi o przyszłości?
Konrad Wyszkowski, Tajemniczy władca nicości i tożsamości. O znaczeniu pojęcia woli dla państwa, prawa etc.
Karol Toeplitz, Soren Aabye Kierkegaard, Bojaźń i drżenie ? nowy przekład. Epilog
Soren Kierkegaard, Bojaźń i drżenie. Epilog
Krzysztof Rutkowski, Misterium. Prze -powieść o końcu czasów według Giorgia Agambena
Michał Otorowski, Dzień XXXVII: Wahania Naturalisty
ARCHIWUM FILOZOFII POLSKIEJ
Paweł Rzewuski, Filozofia demiurgizmu
Włodzimierz Rostowit, Demiurgizm i słowianizm. Wstęp
ANTYKWARIAT
Jean-Jacques Mayoux, Portret heretyka: D.H. Lawrence
RECENZJE I POLEMIKI
Marek Blaszke, Miłość i medycyna
Ivan Dimitrijević, Wieczny uczeń
Aleksander Nalaskowski, Ośmieszanie pedagogiki
Mieszko Wandowicz, O atopiczności i harmonii w cieniu maszyn albo o suplemencie poszukującym łagodności
Dominika Oramus, Angielski gentleman w Nowym Wspaniałym Świecie. W.H. Auden o pożytku z czytania Starożytnych
Jan Tokarski, Andrzej Walicki i Leszek Kołakowski ? korespondencja
Bronisław Świderski, Odpowiedź na list dyrektora Dariusza Stoli z 18 czerwca 2018