Dom, majątek, klient, sługa
Manaifestacja pozycji elit w przestrzeni materialnej i społecznej (XIII-XIX wiek)
- ISBN: 9788389499660
- EAN: 9788389499660
- Oprawa: Miękka
- Wydawca: Instytut Archeologii i Etnologii PAN
- Format: 16.5x23.5cm
- Język: polski
- Liczba stron: 260
- Rok wydania: 2010
- Wysyłamy w ciągu: niedostępny
-
Brak ocen
-
58,17złCena detaliczna: 71,90 złNajniższa cena z ostatnich 30 dni: 58,17 zł
Artykuł chwilowo niedostępny
x
Nieustanne dążenie do indywidualizmu, a co za tym idzie do korzystnego wyróżniania się, elitarności, uznać można za jedną z głównych sił napędowych cywilizacji Zachodu. Dyfuzja wzorców kulturalnych, w tym także adaptacja stylów życia i wzorców konsumpcji warstw wyższych na niższych szczeblach hierarchii społecznej, to zjawisko stałe, charakterystyczne dla wszystkich epok. Elitarność wymagała zatem zastosowania rozmaitych i zmiennych strategii, służących do nieustannego potwierdzania własnej pozycji w odbiorze społecznym. Kwestie te w dużej mierze dotyczą zagadnień z dziejów kultury materialnej, których z tej perspektywy nie da się oddzielić od historii społecznej. Prezentowane studia autorstwa badaczy różnych dyscyplin - historyków różnych epok, archeologa i historyka architektury, obejmują bardzo szeroki krąg problemów badawczych, za wspólny mianownik których uznać można różne formy materialnej i społecznej ostentacji. Charakteryzowane zjawiska bez wątpienia zaliczają się do fenomenów długiego trwania, co usprawiedliwia szerokie ramy chronologiczne od XIII po XIX wiek.