Kultowy komiks Charlesa Burnsa wraca po 24 latach od pierwszego polskiego wydania w nowym przekładzie!
„W 1981 roku mieszkałem w Filadelfii i próbowałem rysować komiksy. (...) Pewnego szarego sobotniego popołudnia skakałem sobie po kanałach telewizyjnych, gdy nagle trafiłem na wrestling. Zobaczyłem człapiącego po ringu wielkiego faceta w tyciej masce, z niesamowitą kolekcją tatuaży. Szybko naszkicowałem go w notatniku i od razu wiedziałem, że znalazłem swojego bohatera. Nazwałem go El Borbah – na cześć podziwianych przeze mnie meksykańskich zapaśników i mojego kolegi Johna Borby, którego nazwisko (i niektóre aspekty osobowości) chciałem uwiecznić”.
Charles Burns
El Borbah, prywatny detektyw olbrzymiej postury, który nigdy nie zdejmuje stroju meksykańskiego zapaśnika i niepokojącej maski. Przemierza ulice pełne punków, maniaków, szemranych biznesmenów i szalonych naukowców, żywi się wyłącznie śmieciowym żarciem i piwem, a śledztwa prowadzi w charakterystycznym dla siebie stylu. Jego słowa są proste i silne jak jego pięści, a stojące mu drodze przeszkody roztrzaskuje bez zastanowienia, podobnie jak czaszki przeciwników.
„El Borbah”, stworzony we wczesnych latach 80., to jeden z pierwszych komiksów Charlesa Burnsa, autora m.in. „Black Hole” czy „Ostatniego spojrzenia”. Przesiąknięty jest estetyką „SF-noir”, opartą na popkulturowej diecie z dzieciństwa Burnsa, która składała się z filmów klasy B i komiksów, ale z poczuciem humoru, które równie często co śmiech, budzi niepokój.
W „Ostatnim spojrzeniu” Charles Burns, autor legendarnego „Black Hole”, zabiera nas w podróż zarówno w głąb pamięci swojego bohatera, szukającego w przeżyciach z młodości źródła nękających go lęków, jak i do świata surrealistycznych wizji i snów.
Doug, początkujący fotograf i student sztuki, patrzy na rzeczywistość przez obiektyw aparatu. Za pomocą kolejnych polaroidów tworzy mapę swoich przeżyć, desperacko próbuje uchwycić rzeczy, które wydają się mu umykać. Stwarza też swoje artystyczne alter ego: Johnny’ego 21. To on wchodzi na scenę, ukryty za prostą, komiksową maską. To także Johnny 21 przeżywa niezwykle sugestywne koszmary.
Świat Douga nabiera szybszych obrotów, gdy bohater poznaje Sarę. Przyciąga go jej pełna prowokacji sztuka i aura tajemnicy. Wszystko zaczyna się jednak komplikować, gdy ich wspólne balansowanie na granicy życia i śmierci przestaje być tylko twórczym eksperymentem. Pogoń za ekstremalnymi doznaniami odsłania pokłady lęku, poczucia winy i niespełnienia.
„Ostatnie spojrzenie” to wielopoziomowa, mroczna podróż w głąb podświadomości. Charles Burns podąża w niej tropami narkotycznych wizji Williama S. Burroughsa, ale również odwołuje się do komiksowego uniwersum Hergégo, twórcy Tintina.
And you thought your adolescence was scary.
Suburban Seattle, the mid-1970s. We learn from the outset that a strange plague has descended upon the area's teenagers, transmitted by sexual contact. The disease is manifested any number of ways - from the hideously grotesque to the subtle (and concealable) - but once you've got it, that's it. There's no turning back.
As we inhabit the heads of several key characters - some kids who have it, some who don't, some who are about to get it - what unfolds isn't the expected battle to fight the plague, or bring heightened awareness of it, or even to treat it. What we become witness to instead is a fascinating and eerie portrait of the nature of high-school alienation itself - the savagery, the cruelty, the relentless anxiety and ennui, the longing for escape.
And then the murders start.
As hypnotically beautiful as it is horrifying (and, believe it or not, autobiographical), Black Hole transcends its genre by deftly exploring a specific American cultural moment in flux and the kids who are caught in it - back when it wasn't exactly cool to be a hippie any more, but Bowie was still just a little too weird.
To say nothing of sprouting horns and moulting your skin . . .
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?