Animacja społeczno-kulturalna współczesne wyzwania
Młodzież i seniorzy jako odbiorcy kultury
- ISBN: 978-83-8095-585-1
- EAN: 9788380955851
- Oprawa: Miękka
- Wydawca: Impuls
- Format: 16x23,5 cm
- Język: polski
- Liczba stron: 196
- Rok wydania: 2019
- Wysyłamy w ciągu: niedostępny
-
Średnia ocena: 5,00 (1)
-
29,55złCena detaliczna: 44,80 złNajniższa cena z ostatnich 30 dni: 29,55 zł
Artykuł chwilowo niedostępny
x
Animacja społeczno-kulturalna jest jednym z kierunków pedagogiki zajmującym się zagadnieniem praktyki wychowawczej i edukacyjnej, realizowanej w obszarze szeroko rozumianej kultury. Można jednak powiedzieć, iż jest to tradycyjne zagadnienie pedagogiki w ogóle, gdyż we wszystkich subdyscyplinach pedagogicznych w mniejszym lub większym stopniu pojawia się i jest podejmowany temat kultury i jej wpływu na proces wychowania.
Przy czym chodzi tu nie tylko o fundamentalne dla animacji społeczno-kulturalnej zagadnienie wartości, które jest przecież podstawą każdego myślenia o wychowaniu i edukacji, ale także o konkretne praktyczne rozstrzygnięcia o wykorzystywanie treści kulturowych w działaniach edukacyjnych. Jest to przestrzeń rozważań i projektów dotyczących wychowania realizowanego przez określone, różnorodne instytucje edukacyjne. Za tym idzie zaś potrzeba nie tylko rozpoznawania i wpisywania się w określony kontekst, dziedzictwo i tożsamość kulturową, ale także odczytywania zmieniających się potrzeb kulturalnych ludzi, co przekłada się na możliwe i potrzebne uczestnictwo w kulturze wszystkich jednostek uczestniczących w życiu społecznym: dzieci, młodzieży, dorosłych oraz osób starych seniorów.
Tradycji rozwoju animacji społeczno-kulturalnej tak szeroko i specyficznie tu rozumianej: jako praktyki wychowawczej odwołującej się do kultury można i należy poszukiwać wieloaspektowo, a także w dość odległej przeszłości na drogach rozwoju pedagogiki.
Przy czym chodzi tu nie tylko o fundamentalne dla animacji społeczno-kulturalnej zagadnienie wartości, które jest przecież podstawą każdego myślenia o wychowaniu i edukacji, ale także o konkretne praktyczne rozstrzygnięcia o wykorzystywanie treści kulturowych w działaniach edukacyjnych. Jest to przestrzeń rozważań i projektów dotyczących wychowania realizowanego przez określone, różnorodne instytucje edukacyjne. Za tym idzie zaś potrzeba nie tylko rozpoznawania i wpisywania się w określony kontekst, dziedzictwo i tożsamość kulturową, ale także odczytywania zmieniających się potrzeb kulturalnych ludzi, co przekłada się na możliwe i potrzebne uczestnictwo w kulturze wszystkich jednostek uczestniczących w życiu społecznym: dzieci, młodzieży, dorosłych oraz osób starych seniorów.
Tradycji rozwoju animacji społeczno-kulturalnej tak szeroko i specyficznie tu rozumianej: jako praktyki wychowawczej odwołującej się do kultury można i należy poszukiwać wieloaspektowo, a także w dość odległej przeszłości na drogach rozwoju pedagogiki.
✖ Opinia niepotwierdzona zakupem
Oficyna Wydawnicza Impuls, ocena: 5/5
2019-03-18
Z recenzji wydawniczej: "Swoją tematyką praca ta trafia absolutnie w aktualne i pilne potrzeby środowiska naukowego i akademickiego w zakresie rozważań teoretycznych i empirycznych dotyczących animacji społeczno-kulturalnej, mającej przyczyniać się do uruchamiania w środowisku sił społecznych, dzięki którym można dokonywać różnorodnych zmian i których rezultatem byłby harmonijny rozwój społeczności we wszystkich dziedzinach życia. […] Zamieszczone w tym zbiorze rozdziały są odzwierciedleniem inspirującej i ożywionej narracji naukowej. Ilustrują one bardzo dobrze bogactwo koncepcji i teorii pojawiających się na gruncie pedagogiki społecznej i pedagogiki kultury. […]
Książka stanowi w mojej ocenie atrakcyjny naukowo kąsek dla każdego odbiorcy zainteresowanego tematyką animacji społeczno-kulturalnej – rozumianej ostatecznie za autorami jako edukacyjna aktywność i działanie mające na celu pobudzanie do twórczej aktywności i społecznego uczestnictwa, realizowanej na drodze edukacji zarówno środowiskowej, jak i kulturalnej – inspirując i rozwijając poznawczo w tym obszarze tematycznym oraz porządkując pewne kategorie, a także ukazując drogi realizacji określonych idei, koncepcji czy założeń praktycznych. […]
Książka z pewnością będzie cieszyła się zainteresowaniem, ponieważ pod względem zarówno merytorycznym – odpowiedniego poziomu naukowego przedstawianych w niej refleksji – jak i formy przekazu spełnia wszelkie standardy pracy naukowej i dydaktyczno-akademickiej".