W 2005 r. miała miejsce 60 rocznica utworzenia Biblioteki Uniwersyteckiej w Łodzi. W tymże roku jej dyrektorem została Maria Wrocławska, a stanowiska wicedyrektorów objęli Irena Kujawska, Danuta Rokoszewska oraz Jerzy Andrzejewski.
W prezentowanej książce przedmiotem uwagi uczyniono funkcjonowanie placówek bibliotecznych UŁ w zasadzie w latach 1945-2005. Wobec istniejącego stanu publikacji poświęconych temu tematowi jest to pierwsze opracowanie ujmujące zagadnienie na przestrzeni historycznej w układzie problemowym analityczno-syntetycznym.
W niniejszym zbiorze przeważają artykuły dotyczące biblioteki głównej, niemniej jednak sprawy dotyczące bibliotek zakładowych UŁ przewijają się w obrębie całości.
Dyskursy i przestrzenie (nie)tolerancji to umysłowe twory niemniej realne niż podmioty tworzące je, z jednej strony i poddane im, z drugiej. Literatura i inne zjawiska kultury wkraczają w dyskursy i przestrzenie nawet mimowolnie. Dialog podmiotowości można uczynić lepszym i subtelniejszym, jeśli będziemy pamiętać o tej fundamentalnej i anty-fundamentalistycznej niepewności bytu i koniecznej pokorze, wynikających z nieostrego poznania i odczucia bytu charakterystycznego, jak się wydaje dla literatury.
Od redaktorów
Głównym celem pracy jest określenie roli, jaką pełnią rady zakładowe w krajowych i transnarodowych przedsiębiorstwach europejskich. Zdefiniowane zostały główne czynniki determinujące pozycję i różnorodność rad zakładowych w przedsiębiorstwach w Europie. Przedstawiona została także działalność tych instytucji w poszczególnych krajach byłej "piętnastki". Ponadto celem pracy jest zaprezentowanie teoretycznych aspektów partycypacji pracowniczej oraz modeli ekonomicznych mających zastosowanie do rad zakładowych. Dokonany został przegląd i weryfikacja dotychczasowego dorobku empirycznego, określającego wpływ rad na ekonomiczne wyniki przedsiębiorstw.
Całkowite przeobrażenie, jakiemu podlega środowisko ponowoczesnego miasta oraz rozwój społeczeństwa konsumpcyjnego sprawiają, że odniesienie do XIX-wiecznej postaci miejskiego obserwatora/włóczęgi wydaje się nie tylko uzasadnione, ale również wyjątkowo interesujące.
Celem niniejszej książki jest zbadanie kontekstów, w jakich obecnie funkcjonuje Baudelaire'owska figura wraz z jej współczesnymi odmianami. Podążanie tym tropem nieuchronnie prowadzi do rozważań nad celowością dalszego posługiwania się metaforą flanerie w obliczu jej "rozlania się" w całokształcie konsumpcyjnego stylu życia.
Człowiek przełomu XX i XXI w jest dumny z niezbywalnego prawa do wolności. Często odrzuca zatem wszelkie formy przymusu społecznego, kulturowego, co sprawia, że staje się on czasem podmiotem działań samowolnych, przyjmuje wolność wyboru myśli i postaw wyłącznie w kontekście wyzwolenia "od" wszelkiej odpowiedzialności, autorefleksji, konsekwencji.
Zagrożenia cywilizacji wolności znane są pedagogom, choć nie zawsze wiedza ta prowadzi do konstruktywnych działań wychowawczych w szerszej czy lokalnej skali. Zapraszając do wypowiedzi pedagogów z różnych ośrodków uniwersyteckich, postawiliśmy pytanie: jak realizować wychowanie do wolności we współczesnej edukacji estetycznej?
Książka ta powstała z myślą o dyrektorach i nauczycielach, którzy pragną sprzyjać rozpowszechnianiu wartości, jaką jest praca na najwyższym poziomie, i dla których kształtowanie korzystnych warunków edukacji dla każdego dziecka jest zasadniczym celem dążeń pedagogicznych.
Głównym celem niniejszej rozprawy było zidentyfikowanie roli oraz charakteru postępującego od kilkunastu lat na całym świecie procesu profesjonalizacji rad nadzorczych.
Podczas badań empirycznych starano się określić czynniki wpływające na liczebność rad nadzorczych oraz ich struktury kwalifikacyjne pod względem rodzajów wykształcenia, kierunków doświadczenia zawodowego oraz profilów zawodowych członków,, a także ocenić procesy determinujące profesjonalne działanie rad.
Potrzeba zwrócenia uwagi na łączenie środków niejęzykowych z językowymi w codziennej komunikacji bezpośredniej, w teatrze, w filmie, przekazach radiowych, telewizyjnych była od dawna o tyle oczywista, że nawet w opracowaniach poświęconych tekstom pisanym, a także dokonywanych głównie na ich podstawie, zauważano np. zależność między graficznymi znakami (wielkość i kształt czcionki, podkreślenia itp.) wyróżniającymi niektóre wyrazy a wartością tych słów, między dzielącymi wypowiedzi akapitami a zmianami siły głosu czy melodii w mówionym (czytanym) wariancie odpowiedniego tekstu.
Fragment wstępu
Książka Moniki Wiśniewskiej-Kin "Miłość jest jak wiatrak" - czyli o poznawczej naturze metafor dziecięcych jest lekturą znakomitą teoretycznie, ale i mogąca zainspirować praktyków związanych z edukacją najmłodszych. Będąc świetnym przykładem rezygnacji z ogólnikowych zaleceń, haseł promujących tzw. Dobrą szkołę, w to miejsce wchodzi z jasną, precyzyjną propozycją otwarcia na lekcjach w szkole ścieżki dla rozwijania całkowicie zapomnianej i zaniedbanej kompetencji poznawczej, jaką jest umiejętność metaforyzowania, umiejętność, której rola intelektualna i emocjonalna została na nowo odkryta w psychologii i pedagogice.
Fragment recenzji prof. dr hab.. Doroty Klus-Stańskiej
The aim of this study is to explore the impact of globalziation processes on selected areas of accounting, management and marketing in Poland and Lithuania. It offers analysis of the present situation in these countries with regard to participation in globalization processes - accelerating as a result of entry to the European Union - and presentation of the authors' observations, experiences the findings of empirical research.
From foreword
"On the densely and richly populated Polish intellectual scene, Stanisław Obirek is one of the most prominent and significant, indeed outstanding actors. He stands out from the rest of actors for the role he designed and scripted for himself and has been consistently, over many years, performing; (...) a role that follows no ready-made scripts and lines, a role that Obirek originated and developed (...) and which it have succeeded by now to make an indispensable part of the Polish intellectual life.
One should be grateful to the publishers for collecting, (...) the manifold Obirek's writings on the subjects ranging from the general condition of religion in contemporary world, through the problems related to the Church's place and role in society (...). and up to the convoluted, intricate and puzzling case of the Polish-Jewish relation, which Stanisław Obirek is not the first Catholic tackling, but perhaps the first scholar attempting to approach it as a Catholic. One should be graleful to the publishers, as what they offer the readers is a genuine treasure-trove of fascinating findings, convincing interpretations and inspiring visions, which will most certainly earn a distinguished and durable place in the ongoing debates in Poland, but also all around our disunited yet struggling to unite planet."
Zygmunt Bauman
Celem rozważań zawartych w książce jest interpretacja sposobów, za pomocą których figura, jaką jest labirynt, wpisuje się w dzieła filmowe. W publikacji trafiającej do rąk czytelnika postaram się udowodnić, że specyficzna struktura błędnika wykorzystuje środki języka filmowego aby wzmocnić ewokowane przez siebie sensy. Problem ten wydaje mi się szczególnie ciekawy, ponieważ labirynt jest symbolem bardzo głęboko zakorzenionym w historii naszej kultury i właściwie nieprzerwanie w niej obecnym od kilku tysięcy lat.
Autorzy niniejszego tomu poruszają wiele niezwykle interesujących, a zarazem i kontrowersyjnych problemów - znajdziemy tu bowiem prowokujące pytanie o potrzebę filozofii wychowania, o to czy współczesny Europejczyk potrzebuje kształcenia. Spotkamy także oryginalną koncepcję systemów autopoietycznych Luhmanna, odniesioną do możliwości wychowania, czy historyczne rozważania nad kryzysem wychowania.
Ze Wstępu
Proponowana Wydawnictwu zbiorowa książka przynosi kolejną, drugą próbę socjologicznego spojrzenia na kulturę miejską Polski i Francji. Pierwszą zaprezentowano parę lat temu (2004) w publikacji pt. Pratiques culturelles et logique des institutions, którą redakcyjnie opracowali Norbert Bandier, Anna Matuchniak-Krasuska i Bogusław Sułkowski. Polscy i francuscy socjologowie przeprowadzili w niej analizę funkcjonowania instytucji kulturalnych w porównywalnych pod wieloma względami ośrodkach miejskich Polski i Francji. Druga - obecna - kontynuuje poprzedni projekt badawczy, koncentrując uwagę na lokalnych miejskich polach kulturalnych obydwu krajów. Obie relacjonują wyniki analiz prowadzonych przez te same zespoły socjologów (Lyonu i Łodzi), według podobnych założeń teoretyczno-metodologicznych, nad bardzo przybliżonym materiałem badawczym. Z tym wszakże, że druga góruje nad pierwszą: jest opracowana przez badaczy lepiej przygotowanych, trzyma się dojrzalszych metod i przynosi pogłębione wyniki.
Łódź, the third largest Polish city, was chosen as an example, as it is one of the few largest cities which experienced the political transition in Poland very painfully. It is also a city of unique history. It was chartered in 1423, but did not start to develop until the second half oh the 19th century. That was the time, when rapid inustrialization brought changes in quantity and quality to the religious structures of the city. The multicultiralism ended with the outbreak of World War II. The multiculturalism is frequently mentioned, it is not the only determinant of Łódź's cultural landscape. Another important factor was the fact, that Łódź was a new industrial city - without any regional, elite, academic or language support. The poverty of working class ha been more visible (also during the People's Republic of Poland period), than the "Four Coultures".
From intrduction
Przedmiotem badań w tej książce będzie polska adaptacja dzieła hiszpańskiego franciszkanina Diega de Estella Libro de la vanidad del mundo, dokonana przez księdza Augustyna Kochańskiego.
[…] Celem będzie monograficzne opracowanie tekstu, który do tej pory ma niezwykle skromną literaturę przedmiotu, wymieniany jest przez badaczy przygodnie, jako pozycja bibliograficzna, jedna z wielu ilustrujących obecność idei contemptus mundi w polskim piśmiennictwie religijnym.
Fragment wstępu
Tom zatytułowany Etos życia - etos sztuki. Wokół legendy o św. Genezjuszu-aktorze (część II) jest efektem drugiej już konferencji zorganizowanej przez Katedrę Dramatu i Teatru Instytutu Teorii Literatury, Teatru i Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Łódzkiego. Konieczność kontynuacji dyskusji wokół zagadnień wyłaniających się z legendy o św. Genezjuszu i jego kontekstów, wydaje się nie tylko uzasadniona, ale stanowi rodzaj przymusu poznawczego dla teatrologów zwłaszcza, choć nie tylko. Nie jest to więc przypadek, raczej potrzeba współbrzmienia ze zmianami zachodzącymi w samym teatrze, jak i w dyskursie teatrologicznym. Pierwsze spotkanie pokazało już wyraźnie jak idea genezyjska, mit przemiany, ukazujący złożony charakter teatralnego sacrum i profanum, wreszcie sama natura chwytu teatru w teatrze, sprawiają że stajemy oto w obliczu starej metafory theatrum mundi, poruszeni jej możliwością reinkarnacji, odnawiania się i zasilania teatralnego bytu siłą transcendencji.
Fragment recenzji prof. dr hab. Elżbiety Kalembry-Kasprzak
Niniejszą książkę można traktować jako pewną propozycję, podpowiedź wyboru podjęcia drogi ku przemianie, ku przywróceniu zasad naturalnego funkcjonowania człowieka w strukturach, które są jego udziałem. W koniecznym dziś światowym i międzykulturowym wymiarze aktywności ludzkiej niezbędne, zasadnicze i wręcz podstawowe jest posiadanie silnej tożsamości narodowej i kulturowej. Jedynie społeczeństwa i jednostki, które legitymizują się własną, codziennie artykułowaną tożsamością, mogą wchodzić w kreatywne relacje z „drugimi”, którzy także posiadają własne tożsamości. Wiedza o tym, kim się jest, daje możliwość otwarcia się na Innych, zaproponowania nowych jakości, tworzenia wspólnych, ciekawych i dla wszystkich uczestników wartościowych realizacji. Natomiast w sytuacji braku takiej świadomości łatwo i niepostrzeżenie można zgodzić się na uległość i uzależnienie. Jednak taka postawa przekreśla szanse na partnerstwo i szlachetny rozwój. Książka składa się z trzech rozdziałów: 1) Kształtowanie postawy humanistycznej współczesnego człowieka w oparciu o dziedzictwo kulturowe ludzkości, 2) Wdrażanie do prowadzenia dialogu i praktyki doświadczania Inności jako zadanie dla nowoczesnej edukacji, 3) Budowanie tożsamości kulturowej Polaków w obliczu szans i zagrożeń współczesnego świata. W każdej z nich Czytelnik znajdzie 5 podrozdziałów, w których autorka stara się podejmować tytułowy problem adekwatnie do swoich zainteresowań. Te, z kolei, są różnorodne. Wiążą się bezpośrednio z jej wykształceniem oraz z doświadczeniami pozaszkolnymi. Jako artysta–muzyk i pedagog proponuje realizowanie przesłania budowania wspólnej przyszłości poprzez sztukę. Stara się w różnorodny, a być może i atrakcyjny sposób przedstawić wielość form i korzyści płynących z odwoływania się do edukacji multikulturowej.
Proponowana do wydania praca doktora Konrada Tatarowskiego nie jest klasyczną biografią ani monografią prezentującą dorobek intelektualny czy też przebieg działalności publicznej (Jana Nowaka-Jeziorańskiego przyp. red.). Ambicje Autora wykraczają (…) poza sztywne ramy konwencjonalnych rozpraw poświęconych jednej, choć naturalnie bardzo znaczącej postaci historycznej. To szczególny walor
w przypadku opracowania, którego przedmiotem staje się bohater wielce niekonwencjonalny (…).
Autor rozprawy poszukuje we wszystkich regionach działalności swojego bohatera przejawów pewnego systemu wartości, pozwalającego scalać rozmaite formy aktywności. Liczą się tu zatem nie tylko pamiętniki czy zbiory publicystyczne (choć autor ze zrozumiałych względów poświęca im wiele uwagi), lecz również elementy gry politycznej i, jak powiedziałby Fussler, medialne "fortele" i "strategie". A zatem praca zatytułowana Aksjologia i polityka… siłą rzeczy lokuje się gdzieś na pograniczu etyki, teorii mediów, politologii i filozofii języka. (…)
W ostatnim rozdziale Konrad Tatarowski analizuje teksty i wystąpienia swojego bohatera. Można powiedzieć, że to imponujący epilog jakże wspaniałej biografii.
Z recenzji prof. dr. hab. Jana Tomkowskiego
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?