To narracyjny, nieomal „blogowy” sposób przestawania z tekstem św. Augustyna, syntetyzujący znaczące teksty interpretacyjne i egzegetyczne. Przebija z nich biegłość autorki w kwestiach filozoficznych i muzykologicznych. […] Autorka zawarła w swej książce poszerzoną interpretację kategorii: musica mundana, musica humana i musica instrumentalis. Za św. Augustynem przeniosła znaczenie tych pojęć z pitagorejskiego świata liczby, porządku, rytmu i sensu w obszar biblijno-teologicznej tożsamości chrześcijaństwa IV–V wieku. Nie jest to jednak książka z zakresu tylko patrystyki, ale ma charakter refleksji historiozoficznej, estetycznej i kulturoznawczej.
Z recenzji prof. dra hab. Karola Klauzy
To książka o charakterze interdyscyplinarnym: łączy zagadnienia filozoficzne, teologiczne i patrystyczne. Jej związek z historią filozofii oraz historią literatury wczesnochrześcijańskiej wynika z przyjętej bazy źródłowej. Stanowi bowiem analizę dialogów filozoficznych św. Augustyna, a więc pism, które autor ten stworzył w pierwszym okresie swej twórczości, gdy fascynował się filozofią i spuścizną antyczną. […] Uważam, że książka będzie pożyteczna dla wszystkich, którzy interesują się filozofią starożytną i wczesnochrześcijańską, myślą św. Augustyna i koncepcją muzyki jako takiej.
Z recenzji ks. prof. dra hab. Józefa Naumowicza
Autorka trafnie i kompetentnie rekonstruuje „muzykologię”, jaką Augustyn na początku swojej drogi twórczej proponuje współczesnej sobie, jak to dzisiaj byśmy nazwali, inteligencji. Używam cudzysłowu, bo w starożytnej muzykologii już od czasów Pitagorasa więcej było arytmetyki, metafizyki, astronomii i antropologii niż muzykologii w dzisiejszym tego słowa znaczeniu. Jej początkiem była fascynacja ładem i porządkiem, jakie panują w widzialnym wszechświecie.
Ze Słowa wstępnego prof. dra hab. Jacka Salija OP
Autor do zagadnienia podchodzi bardzo systematycznie i problematykę prezentuje wielostronnie: książka nie dotyczy jedynie wybranych zagadnień życia społeczności muzułmańskiej Wielkiej Brytanii, ale stanowi przegląd całościowy, syntezę dziejów tej społeczności. [...] Czytelnik otrzymuje więc całościowy obraz funkcjonowania społeczności muzułmańskich w Wielkiej Brytanii, oparty na wiarygodnych źródłach i opracowaniach. Właśnie ta wnikliwość badawcza sprawia, że uważam pracę za encyklopedię wiedzy o islamie w Wielkiej Brytanii. Z recenzji prof. dra hab. Janusza Daneckiego W rezultacie kilkuletniej rzetelnej pracy badawczej autora powstało dzieło wielowątkowe, ukazujące mozaikę przekonań, opinii i refleksji. Wnosi ono istotne wartości poznawcze do dorobku naukowego politologii, religioznawstwa, demografii i stosunków międzynarodowych. Z recenzji prof. dr hab. Marii Marczewskiej-Rytko
Motywem przewodnim, który autor systematycznie i logicznie rozwija, jest pytanie o kondycję ludzkiej wolności w rozwijającej się cyberkulturze, jej specyfikę oraz wpływ wzorów transmitowanych i tworzonych przez uczestników cyberprzestrzeni, głównie we wspólnotach wirtualnych, coraz częściej przenoszonych na naszą realną rzeczywistość społeczną. [...]
Książka jest niewątpliwie bardzo wartościową i ciekawą pod względem naukowym publikacją odzwierciedlającą całą gamę współczesnych problemów z dziedziny antropologii kulturowej, które pojawiły się w związku z nowymi doświadczeniami wynikającymi z obcowania człowieka z rzeczywistością wirtualną.
Z recenzji prof. dr. hab. Ignacego Fiuta
Problemy związane ze zmieniającą się pod wpływem rewolucji technologicznej rzeczywistością doczekały się wielu opracowań. Jednak nieliczne zastanawiają się jaki ma ona wpływ na duchowy wymiar człowieka. Tę lukę w sposób doskonały wypełnia książka Łuksza Trzcińskiego. Autor stara się na nowo przedefiniować najważniejsze, z filozoficznego punktu widzenia, formy funkcjonowania człowieka w świecie. [...]
Kim jest, i czy w ogóle istnieje, współczesny bohater mityczny? Czy cyberkultura potrzebuje bohatera, sztuki, filozofii, dążenia do wolności? To wszystko są zagadnienia, które pokazują, że konieczne jest zbudowanie nowej antropologii. I najnowsza książka Łukasza Trzcińskiego inicjuje ów proces.
Z recenzji prof. dr hab. Marty Kudelskiej
Książka stanowi przykład bardzo dobrej monografii antropologicznej, posiadającej solidne podstawy teoretyczne, metodologiczne i bogatą warstwę empiryczną. Autorka dokonuje w niej analizy etnicznych aspektów tożsamości Łużyczan, opierając się na przeprowadzonych samodzielnie badaniach terenowych z użyciem jakościowych metod i narzędzi badawczych. Przeprowadza tę analizę w sposób kompetentny i twórczy, formułując w konsekwencji interesujące wnioski o charakterze teoretycznym. Publikacja posiada walor nowości naukowej gdyż, wypełnia lukę w dotychczasowych badaniach nad Łużyczanami. Brakuje w nich bowiem tak kompleksowych analiz, uwzględniających w bardzo szerokim zakresie perspektywę badanej zbiorowości. Ponadto zazwyczaj są one prowadzone w oparciu o dane zastane i mają charakter opisu losów Łużyczan z perspektywy zewnętrznego obserwatora. Z recenzji dra hab. Dariusza Niedźwiedzkiego
Głównym tematem książki jest opis organizacji totalnych w oparciu o symboliczny interakcjonizm, a także poznanie społecznych i psychospołecznych wymiarów służby polskich żołnierzy w tzw. misjach pokojowych o charakterze militarnym i paramilitarnym. Jest to pionierski i wielowymiarowy kawał dobrej roboty, polegający na wykorzystaniu obserwacji własnej oraz wtórnej w trudnym dla „cywilnego” badacza polu badawczym. […] Ta naukowo wartościowa pozycja ubogaci dorobek socjologii grup dyspozycyjnych.
Z recenzji prof. dra hab. Kazimierza Doktóra
Dokonując oceny zawartości i poziomu naukowego książki, zwrócę uwagę na jedną, a zarazem najważniejszą moją refleksję, mającą skłonić do sięgnięcia po tę publikację zarówno teoretyków, jak i praktyków w kraju i za granicą. Autorce […] udaje się zaproponować wzorce osobowe żołnierzy pełniących misje wojskowe. Wydziela ona umiejętnie „rzeczywiste typy osobowości” żołnierzy: poszukiwaczy przygód, pragmatyków, uciekinierów, przymuszonych, jednorazowych, profesjonalistów […]. Te wyodrębnione w ponowoczesności wzory osobowe stały się adekwatnym schematem, poprzez który można rozpatrywać kategorie zawodowe żołnierzy realizujących służbę wojskową w szczególnych uwarunkowaniach społecznych.
Z recenzji prof. dra hab. Jana Maciejewskiego
Podjęty przez Autora temat jest niezmiernie aktualny, gdyż mistyczny aspekt religijności cieszy się żywym zainteresowaniem naukowym w całym świecie. […] W książce można zauważyć godną podziwu dbałość o rzetelność dokumentowania toku myśli stosownymi odnośnikami, obszerność cytowanego materiału źródłowego oraz różnorodnych opracowań. W sumie otrzymaliśmy pozycję bardzo istotnie wzbogacającą opracowania dotyczące polskiego pentekostalizmu. […] Szczególnie cenna jest dokonana analiza dotycząca tego, jak doświadczenia opisane przez uczestników pentekostalnego nurtu religijności chrześcijańskiej można oddać w kategoriach mistycznych, używanych zwykle do zupełnie innych dziedzin życia religijnego i zawężanych często do religijnego indywidualizmu. Autor nie odtwarza tylko relacji podanych przez innych, ale dokonuje istotnie wartościowej naukowej dokumentacji ważnego segmentu rzeczywistości religijnej w Polsce.
Z recenzji bpa prof. dra hab. Andrzeja Siemieniewskiego
Książka imponuje szerokim zakresem badawczym, przy jednoczesnym wnikliwym potraktowaniu szczegółowych zagadnień. Problematyka jakiej podjął się autor jest niezwykle trudna, a pole badawcze konieczne do jej opracowania bardzo szerokie, gdyż jest domeną wielu dziedzin nauki, nie tylko humanistycznych. […] Tak szeroko zakreślona perspektywa wymaga wykazania się znajomością literatury przedmiotu i warsztatu badawczego w wielu dziedzinach, co jest wielkim wyzwaniem. Lektura książki wskazuje na to, iż autor sprostał temu wyzwaniu, świadczyć o tym może nie tylko niezwykle bogata bibliografia, ale przede wszystkim imponująca ilość przypisów. Jest to po prostu niezwykle rzetelna, a przy tym pasjonująca książka naukowa, ze wszech miar autorska i nowatorska, także na tle literatury światowej. Z recenzji prof. dr hab. Marty Kudelskiej
Barbara Pasamonik – doktor nauk humanistycznych, absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Wrocławskim i Szkoły Nauk Społecznych przy IFiS PAN w Warszawie. Obecnie pracuje jako socjolog kultury w Instytucie Filozofii i Socjologii Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Jej zainteresowania badawcze obejmują zderzenia wartości kulturowych, dialog międzykulturowy, dylematy tolerancji w społeczeństwach wielokulturowych i perspektywę gender w badaniach migracyjnych. Jest autorką artykułów na temat dylematów wielokulturowości, paradoksów tolerancji i integracji europejskich muzułmanów opublikowanych m.in. w „The Social Studies”, „Edukacji”, „Edukacji i Dialogu”, „The International Affairs Review” oraz w „Kulturze i Społeczeństwie”.
Islam europejski doczekał się wielu opracowań. Również w Polsce powstają liczne publikacje na ten temat. Książka Barbary Pasamonik wpisuje się w ten mający znaczny dorobek polski nurt badań nad islamem europejskim. Szczególną zaletą książki jest odejście od ogólnej tematyki i skupienie się na szczegółowych zagadnieniach związanych z problemem genderu. […] Publikacja ta jest zatem ważnym osiągnięciem badawczym, autorka analizuje w niej postawy muzułmańskie wobec zjawisk genderowych w Europie Zachodniej, przede wszystkim we Francji i Wielkiej Brytanii.
Z recenzji prof. dr hab. Janusza Daneckiego
Praca dorównuje rangą teoretyczną takim pozycjom, które silnie poruszyły czytelników w Polsce, jak niedawno wydany bestseller Paula Scheffera Druga ojczyzna czy Stephena Castlesa i Marka J. Millera Migracje we współczesnym świecie. Wzmacnia również siłę polskich publikacji z tego zakresu, wnoszących poważny wkład teoretyczny w wiedzę o muzułmankach, a pisanych z perspektywy genderowej.
Z recenzji prof. dr hab. Krystyny Slany
Książka zawiera zarówno interesującą i krytyczną prezentację, jak i analizę istotnych współczesnych nurtów refleksji socjologicznej. Jest ona oryginalną i ważną dla współczesnej socjologii propozycją teoretyczną. Jej udostępnienie polskiemu czytelnikowi znacznie wzbogaci ofertę dostępnych w języku polskim fundamentalnych książek dla wpółczesnych sporów socjologicznych. Trudno bowiem wyobrazić sobie charakter tych sporów bez obecności w nich prac Archer.
Andrzej Niesporek
Książka Józefa Baniaka jest kontynuacją i chyba zwieńczeniem jego dotychczasowych badań i licznych publikacji dotyczących postaci księdza w Kościele i kulturze społecznej, jego osobowości, roli, funkcji religijnych i społecznych.
Refleksje autora nad osobowością postaci księdza skłaniają do szerszych rozważań nad relacją postaw czy stanów egzystencjalnych określanych mianem duchowości, a postawami tradycyjnie określanymi jako religijność.
Z recenzji prof. dra hab. Włodzimierza Pawluczuka
W zamyśle autorów pracy wyjaśnianie nieformalnych kategorii postrzegania i oceny klientów stwarza szansę na rozpoznanie ukrytych kryteriów udzielania pomocy.
Autorzy stawiają sobie jeszcze jeden cel - poznanie genezy i wyjaśnienie zasad budowania identyfikacji zawodowej pracowników socjalnych, a w szczególności poznanie stanowienia, podtrzymywania i uzasadniania przez nich granic symbolicznych jako podstawy tożsamości zawodowej.
Książka jest oparta na przemyślanej metodologii oraz rzetelnie przedstawionej i udokumentowanej wiedzy.
Z recenzji prof. dr hab. Anny Michalskiej
Autor podniósł na wyższy poziom refleksję na temat możliwości twórczego dialogu między socjologią a nauką społeczną Kościoła. Powołaniem socjologa jest tu zatem nie tylko orzekanie o tym jak jest, ale też jak powinno być. Wyobraźnia socjologiczna, zdaniem autora, powinna zmierzać do korekty życia społecznego. Dzieje nie są jakimś nieuchronnym fatum. Autor powołuje się na liczne przykłady roli wybitnych jednostek w dziejach, nawet w sytuacji kiedy wydawałoby się, że są one skazane na niepowodzenie.
Z recenzji prof. dra hab. Włodzimierza Pawluczuka
Monografia stanowi wartościowe studium teoretyczno-analityczno-empiryczne, poświęcone komunikacji międzykulturowej w sferze usług publicznych. Sfera ta formalizuje i strukturalizuje związki międzykulturowe. W istocie rzeczy praca traktuje o uniwersalnym i powszechnym zjawisku, jakim jest obsługa prawna i społeczna cudzoziemców, w szczególności gości i imigrantów przebywających w Polsce. Czytelnik otrzymuje dogłębną analizę szczególnej formy i fazy komunikacji międzyklulturowej, jaką jest pierwszy kontakt imigranta ze społeczeństwem przyjmującym.
Z recenzji prof. dra hab. Tadeusza Palecznego
Autor jest profesorem religioznawstwa na Uniwersytecie Ottawa, w Kanadzie, specjalizujący się w socjologii religii. Autor licznych publikacji w renomowanych czasopismach. Rozwija oryginalną teorie religii na podstawie koncepcji systemowych, w tym przede wszystkim Niklasa Luhmanna. W prezentowana książce przedmiotem analizy są wzajemne powiązania pomiędzy religią a zmieniającym się w warunkach globalizacji światem. Jedną z najbardziej zasadniczych konkluzji Beyera jest ta, że na różne sposoby religie dążą do utrzymania swego znaczenia w przestrzeni publicznego dyskursu.
Do istotnych zalet pracy zaliczam jej logiczną i uzasadnioną konstrukcję, umożliwiającą czytelnikowi wniknięcie w niełatwą problematykę doktryny i wierzeń religijnych katarów włoskich. Tytułowe zjawisko zostało przedstawione kompetentnie, w sposób świadczący o szczegółowym poznaniu licznych źródeł i oczytaniu Autora w bardzo bogatej wielojęzycznej literaturze przedmiotu. Przekonująco został ukazany dualizm katarski jako fundamentalny wątek religijny i ideowy omawianego nurtu religijnego. [?] Kataryzm włoski jest poważną, rzetelnie udokumentowaną monografią naukową. Mamy przy tym do czynienia z pracą interesującą, poruszającą niełatwą problematykę w sposób jasny i dostępny dla czytelnika o zainteresowaniach historycznych i religioznawczych.
Z recenzji prof. dra hab. Stanisława Byliny
Konstatacje Wacha nadal mają walor ważnego tropu teoretycznego przy rozróżnieniu tego, co rzeczywiście religijne od tego, co takim nie jest, chociaż jest do niego czasem bardzo podobne. Dotyczy to na przykład ruchów nacjonalistycznych posługujących się często terminologią religijną, które jednak w świetle analiz Wacha prawdziwą religią nie są. Są najwyżej rodzajem bałwochwalstwa.
Włodzimierz Pawluczuk
Praca nie straciła ani walorów teoretycznych, ani ilustracyjnych, ja uznaję ją za przykład konsekwentnej analizy religioznawczej sensu stricto. W zalewie konfesyjnej ze swej genezy literatury przedmiotu, mnożącej nieporozumienia co do natury badanego zjawiska, dzieło Wacha ustanawia właściwe relacje między tym co uniwersalne i specyficzne w religiach.
Andrzej Szyjewski
Autor zapoznał się z rozmaitymi technikami magicznymi, występującymi w starożytności na zasygnalizowanym w tytule obszarze i opisuje je bardzo precyzyjnie a nawet szczegółowo. W ten sposób otrzymujemy rzetelną, naukową informację na temat rytuałów oczyszczenia na Starożytnym Bliskim Wschodzie.
Z recenzji prof. dra hab. Kazimierza Banka
Na solidnych podwalinach zbudowane są obszerne fragmenty o historiach mitycznych, współzależności mitologii i magii, jednorodności myśli mitologicznej na Bliskim Wschodzie w starożytności i o roli magii w jego społeczeństwach. Wszystkie techniki oczyszczające są starannie opisane, a źródłowe teksty przytoczone w czytelnym tłumaczeniu z każdorazowym podaniem źródła publikacji i z jego transkrypcją oraz filologicznym opracowaniem. […] Brak było dotychczas w literaturze polskiej tak szczegółowego opisu starożytnych praktyk magicznych na Bliskim Wschodzie.
Z recenzji prof. dra hab. Edwarda Lipińskiego
Autor w omawianym tekście wykazuje się bardzo dobrą znajomością tematu, zarówno w zakresie wiedzy pedagogicznej (historia wychowania), jak też biblijnej (zwłaszcza okresu międzytestamentalnego) oraz szerzej religioznawczej […]. Jest to szczegółowe i bardzo rzetelnie przeprowadzone studium analityczno-krytyczne, napisane z pasją i znawstwem problemu.
Z recenzji prof. dra hab. Henryka Hoffmanna
Podziw i respekt wzbudza odwaga badawcza Autora, który podjął się niezwykle trudnego zadania rekonstrukcji oraz opisu procesów wychowania we wspólnocie Qumran. […] Wartością książki jest to, że pokazuje ona w szeroko zarysowanym oraz dobrze udokumentowanym tle kulturowo-historycznym prawdopodobne funkcjonowanie wspólnoty Qumran. Czyni to w sposób dostępny także dla mniej zorientowanego czytelnika. […] Biorąc pod uwagę fakt, że praca ma charakter historyczny, warto podkreślić pokorę z jaką Autor książki podchodzi nie tylko do samych badań, ale też do prezentacji ich wyników. Nie formułuje ich w postaci niepodważalnych i udowodnionych tez, ile raczej przedstawia je jako udokumentowane hipotezy, które skłaniają czytelnika do własnej refleksji i wydawania osobistego o nich sądu.
Z recenzji prof. dra hab. Zbigniewa Marka SJ
Książka dotyczy staroegipskich i wczesnochrześcijańskich praktyk grobowych oraz zwyczajów towarzyszących śmierci. Autorka nie zatrzymuje się na przedstawieniu wczesnochrześcijańskich zwyczajów i koncepcji eschatologicznych uchwytnych w materiale archeologicznym i literackim, ale także trafnie pokazuje, w jakim stopniu i zakresie można je powiązać z tradycjami istniejącymi w Egipcie starożytnym epoki faraonów czy Egipcie hellenistycznym. [...] Książka zainteresuje zarówno badaczy archeologii i historii Egiptu, jak też dziejów wczesnego chrześcijaństwa i późnego antyku.
Z recenzji ks. prof. dra hab. Józefa Naumowicza
W opracowaniu tym autorka postanowiła prześledzić całokształt zagadnień związanych z chrześcijańskim obrządkiem pogrzebowym w Egipcie w okresie od IV do VIII wieku. Podejmując temat, miała świadomość, że wkracza w obszary dość skomplikowane, które nie doczekały się jednak do tej pory jednolitego, szerzej zakrojonego opracowania. [...] Starannie omawiając zebrany materiał, zachowując krytyczny stosunek do ustaleń swych poprzedników, autorka przygotowała wyczerpujące opracowanie, którego brak od dawna można było odczuć w literaturze przedmiotu.
Z recenzji prof. dra hab. Joachima Śliwy
Claude?a Lévi-Straussa interesowały dwa zjawiska, do dziś pociągające antropologów: olbrzymia wielość kultur, ich różnorodność widziana jako, jak sam pisał, wręcz niewyczerpany temat do rozważań, a z drugiej strony przemożne przeczucie, poparte wszakże obserwacją, ze ta różnorodność zanika. Poszczególne grupy etniczne odchodzą w niebyt, w niebyt odchodzą całe kultury zanim jeszcze zostaną poznane. W tym sensie antropologia może być nauką o ginącej części ludzkości, a kolejne szaleństwa ludzkiego umysłu, których świadkiem był Lévi-Strauss w ciągu swojego stuletniego życia, mogły w nim to poczucie wzmacniać.
Czytając zamieszczone w tym tomie teksty łatwo zauważyć, ze Lévi-Strauss jest obecny we współczesnej antropologii i innych naukach społecznych na wiele sposobów. Czasami jako historyczny element w rozwoju określonej dziedziny badań, kiedy indziej jego teoria jest wykorzystywana do wyjaśniania zjawisk współczesności. Czasami jest widziany jako intelektualista, który swoimi osobistymi, czasami trudno zrozumiałymi dla innych rozważaniami wywołuje u współczesnych naukowców potrzebę przemyślenia fundamentalnych dla ich dyscypliny kwestii. Jest też uważnym obserwatorem ludzkiego myślenia, a fakt, ze jego teksty i analizy są wciąż aktualne dla ludzi żyjących dekady po ich opublikowaniu, można uznać za argument na rzecz jego tezy o wspólnych wszystkim ludziom sposobach postrzegania świata.
Z wprowadzenia Ewy Nowickiej i Małgorzaty Głowackiej-Grajper
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?