Zakryta przez ciało o refleksach platońskiej idei pamięci w kulturze współczesnej.
Burek Aleksandra - filozof kultury, grecystyka, doktor nauk humanistycznych.
Edmund Baka absolwent Instytutu Religioznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego, obecnie asystent w Katedrze Porównawczych Studiów Cywilizacji UJ, współpracuje również z Katedrą Bliskiego i Dalekiego Wschodu UJ. Od wielu lat ćwiczy chińskie sztuki walki Taijiquan i Baguazhang
Biorąc pod uwagę bogatą i rzetelną faktografię, spoistą do granic możliwości siatkę kategorialną i wielki wysiłek interpretacyjny, mając na względzie całokształt pracy stwierdzam, że książka Edmunda Baki jest osiągnięciem w wymiarze tematyczno-problemowym. Oceniam ją pozytywnie, podkreślając pionierski charakter podjętych poszukiwań na polskim gruncie i twórczą konstrukcję międzydyscyplinarnego pola badań budującą nową, interesującą całość znaczeniową w obszarze nauk humanistycznych.
Grzegorz Kubiński zaproponował wysokiej jakości dyskurs teoretyczny wsparty głęboką erudycją, trafnymi intuicjami intelektualnymi i sądami wybitnych filozofów kultury. [...] Nie waham się stwierdzić, że książka stanowić będzie coś w rodzaju reference book dla przyszłych badaczy podejmujących problem tożsamości i podmiotowości w epoce komputera i sieci.
z recenzji prof. Kazimierza Krzysztofka
Teoretyczną stronę rozprawy należy uznać za wzorcową i ocenić na bardzo wysokim poziomie. M. Zawiła posłużyła się we własnym projekcie badawczym ankietą wywiadu pogłębionego. Ten sposób kontaktu z respondentami okazał się zasadny, trafny i owocny dla badań, gdyż ułatwił „dotarcie” do wnętrza specyficznych respondentów i zachęcił ich do szczerych wypowiedzi na ten tak trudny i osobiście ich dotykający temat. Wyniki tych badań należy opublikować ze względów poznawczych, ponieważ dają one świeże i ciekawe spojrzenie na postawy ludzi umierających w hospicjach, na zjawisko śmierci, jak i na rolę religii w kształtowaniu właściwych postaw ludzi wobec umierania i śmierci.
Z recenzji prof. dr. hab. Józefa Baniaka
W pracy podjęto problemy dyskutowane wielokrotnie w poważnej literaturze naukowej. Związki między rozwojem kapitalizmu i dziedzictwem etyki protestanckiej podejmowane były, wśród wielu innych, jeszcze przez Maxa Webera. Dlatego, między innymi, nie jest rzeczą łatwą przedstawić w tej długiej i wielowątkowej debacie nowe wątki i argumenty. Praca W. Pawnika jest w znacznym zakresie nawiązaniem do tej wieloaspektowej debaty. [...] Wpisuje się w istotne dyskusje nad kierunkami przemian współczesnych społeczeństw i nad czynnikami sprawczymi tych przemian.
Z recenzji prof. Grzegorza Babińskiego Wartości tej książki upatruję w kilku aspektach: w odniesieniach jej Autora do bogatej wiedzy historycznej dotyczącej relacji między religią i ekonomią; w gruntownych analizach interdyscyplinarnych tych zależności; w przejrzystych założeniach metodologicznych badań Autora i samej jego publikacji. Dodatkowo książka ta ma ważny walor dydaktyczny, będzie więc potrzebna studentom wielu dyscyplin humanistycznych i ekonomicznych, jak i religioznawczych, w tym również teologom. Z recenzji prof. Józefa Baniaka
Przedmiotem niniejszego opracowania są ośrodki monastyczne powstałe w Dolinie Nilu. Niezwykle istotne jest skrupulatne zestawienie egipskich ośrodków monastycznych w układzie topograficznym: Dolny Egipt, oaza Fajum, Środkowy Egipt, Wybrzeże Morza Czerwonego, Górny Egipt. Autorka uwzględniła zarówno stanowiska wzmiankowane nieraz jedynie przed laty jak też wyniki badań, uzyskane na kilkunastu czołowych stanowiskach (np. Kellia). Praca stanowi nawiązanie do ważnych prac uważanych wręcz za klasyczne.
Z recenzji prof. Joachima Śliwy
Współczesne nauki humanistyczne, dążąc do wiernego opisu zmieniającej się rzeczywistości społecznej, także w zakresie przeżyć duchowych zbiorowości nowoczesnych i ponowoczesnych, szukają adekwatnych terminów, za pomocą których zmiany można by wyjaśnić w możliwie wyczerpujący i pełny sposób. Religioznawcy, którym bliska jest funkcjonalna definicja religii, zauważyli, że współczesny człowiek znacznie częściej posługuje się terminem 'duchowość' na oddanie swoich przeżyć, dawniej sytuowanych przez niego w sferze religijnej. Coraz częściej pojęcie religii kojarzone jest raczej z doświadczeniem sacrum zapośredniczonym przez instytucje, podczas gdy duchowość obejmuje sferę duchowych doświadczeń człowieka dokonujących się także poza Kościołem, czy szerzej poza sferą transcendentnego sacrum. Liczni badacze wskazują, iż w pojęciu tym znajduje swoje odzwierciedlenie proces prywatyzacji religii i indywidualizacji religijnych światopoglądów. Prezentowany tom wpisuje się w debatę naukową na temat nowej duchowości, odzwierciedlając różnorodność definicyjną, która została zarysowana we wstępie. Przedstawione teksty omawiają główne problemy związane ze specyfiką nowej duchowości we współczesnych społeczeństwach przynależnych do kręgu kulturowego Zachodu.
Aleksander Manterys - socjolog, pracownik Collegium Civitas i Instytutu Studiów Politycznych PAN. Zainteresowania badawcze: socjologia teoretyczna, mikrosocjologia. Autor książek Wielość rzeczywistości w teoriach socjologicznych (1998) i Klasyczna idea definicji sytuacji (2000). Redaktor naukowy (wspólnie z Grażyną Woroniecką) polskiego wydania Struktury teorii socjologicznej Jonathana H. Turnera (2004) i Interakcjonizmu symbolicznego Herberta Blumera (2007).
Adam Czabański ? adiunkt w Katedrze Nauk Społecznych Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, kierownik Pracowni Socjologii Zdrowia i Patologii Społecznych, adiunkt w Katedrze Socjologii Wyższej Szkoły Komunikacji i Zarządzania w Poznaniu; członek Polskiego Towarzystwa Socjologicznego, Polskiego Towarzystwa Suicydologicznego, Polskiego Towarzystwa Higieny Psychicznej, Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Jest autorem ponad 100 publikacji naukowych. Jego zainteresowania badawcze obejmują: zachowania dewiacyjne zwłaszcza samobójstwa młodzieży, podczas wojny, związane z kataklizmami przyrodniczymi i inne; pomoc społeczną; socjologię zdrowia oraz szeroko pojętą problematykę demograficzną.
Całość opracowania składa się z pięciu rozdziałów, logicznie z sobą powiązanych, ukazujących z rozmaitych perspektyw teoretycznych i empirycznych problem samobójstw altruistycznych. Czytelnik otrzymuje do lektury swoistą summę socjologiczną dotyczącą samobójstw, stawiającą jej autora wśród wybitnych polskich uczonych zajmujących się problematyką suicydologiczną. Praca ta nie ma odpowiedników w polskiej literaturze socjologicznej, a do pewnego stopnia i w europejskiej.
Intrygującą kwestią jest to, iż Niklas Luhmann, inaczej niż wielu innych socjologów, w odniesieniu do funkcji religii używa liczby pojedynczej. Co zatem jest ową najważniejszą, tytułową funkcją? W opinii Luhmanna jest to transformacja „nieokreślalnego w dające się określić”, niewyrażalnego w dające się wyrazić. A zatem religia jest rodzajem języka, sytuującego się na granicy widzialnego i niewidzialnego świata - czyli w terminologii Luhmanna w odniesieniu do religii - na granicy systemu religijnego i jego środowiska. Religia oferuje narzędzia do przetworzenia i przyswojenia swoistej nicości tego co nieokreślalne poprzez rytuały, a współcześnie w nowoczesnych społeczeństwach zachodnich przede wszystkim dzięki dogmatyce. Zracjonalizowana dogmatyka, której abstrakcyjny rozwój dostosowuje się do wzrostu złożoności społeczeństwa, oferuje w ramach religijnego systemu interpretację przeżyć i działań odnoszących się do sfery nieokreślalności, interpretację, która niesie ze sobą znaczenie. Wymogiem tej nośności jest wiara.
Irena Borowik
Bunt i nikczemność: grzech i grzesznicy w dawnych katechizmach
Kazania Wielkopostne jako lekcja religii moralności
Grzech w konfesjonale. O spowiedziach Polaków w świetle wywiadów z księżmi katolickimi
O grzechu aborcji i porządku prawnym w dyskursie kościelnym
Między nomosem a anomią. Grzech a świat relatywizmu moralnego młodzieży
Na podstawie wniosków z przeprowadzonych badań socjologicznych i religioznawczych książka prezentuje specyfikę narodu ormiańskiego, którego losy, pomimo wielowiekowej obecności w Polsce, wciąż pozostają mało znane. Spojrzenie na przytoczone fakty na gruncie wydarzeń historycznych ma na celu przybliżenie wkładu Ormian w kulturę polską oraz przełamanie negatywnych stereotypów funkcjonujących w odniesieniu do tych diaspor. Religia, a zwłaszcza religijność, jest dla Ormian biorących udział w badaniach sprawą indywidualną, jednak rozmówcy chętnie poruszają wątki religijne, zwłaszcza akcentując daty chrystianizacji Armenii. Wart podkreślenia jest z pewnością fakt pozytywnego i otwartego stosunku Ormian do wszystkich chrześcijan. Zastanawiając się nad przyczynami wyraźnie deklarowanego pozytywnego i otwartego stosunku do wszystkich chrześcijan, określonego na potrzeby pracy jako religijność chrześcijańska, stwierdzano, że podstawą religijnej więzi z innymi chrześcijanami jest biblijne uzasadnienie własnej genezy.
Trudno, może poza Lévi-Straussem, znaleźć antropologa, który bardziej niż Victor Turner (1920-1983) wpłynął na kształt współczesnej humanistyki w tak wielu dziedzinach. Zrewolucjonizował on funkcjonalistyczną refleksję antropologiczną, przestawiając ją na badania symboli i procesów społecznych. Turner wykorzystuje teorię pól Kurta Lewina, który traktuje rzeczywistość jako obszar częściowo przenikających się pól sił, ograniczonych w czasie i przestrzeni, co pozwala mu uniknąć odrębnego traktowania psychiki jednostkowej i układów społecznych. Religia jest tworzona przez działania obrzędowe stanowiące akt komunikacji z sacrum. Jest ona uporządkowanym chronologicznie zbiorem artykułów z kluczowych dla dojrzewania orientacji naukowej autora lat 1958-1964, ukazującym jego ewolucję metodologiczną i podstawy nowego podejścia do obrzędów.
Dr hab. Kazimierz Urban pracował w Katedrze Nauk Politycznych Akademii Ekonomicznej w Krakowie. Jego zainteresowania naukowe koncentrowały się wokół zagadnień związanych z historią mniejszości religijnych i narodowych w Europie Środkowo-Wschodniej, zwłaszcza w Polsce, polityką wyznaniową PRL, prawem wyznaniowym, ekumenizmem, geografią i statystyką religii. Był autorem m.in. monografii Mniejszości religijne w Polsce 1945-1991. Zarys statystyczny (Kraków 1994); Kościół Prawosławny w Polsce. Rys historyczny (Kraków 1996); Z dziejów Kościoła Prawosławnego na Dolnym Śląsku 1945-1956 (Białystok 1998); Kościół Prawosławny w Polsce w latach 1944--1956. Studia i materiały (Kraków 1998); Ks. Stefan Biegun 1903-1956. Wybór materiałów (Kraków 2000); Luteranie i metodyści na Mazurach 1945-1957. Wybór materiałów (Kraków 2000); Zbory niemieckie Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Polsce 1948--1970.
To książka w której przedmiotem analizy są wzajemne powiązania pomiędzy religią a zmieniającym się w warunkach globalizacji światem. Jedną z najbardziej zasadniczych konkluzji Beyera jest ta, że na różne sposoby religie dążą do utrzymania swego znaczenia w przestrzeni publicznego dyskursu. Owe sposoby mieszczą się w kontinuum dwóch typów idealnych: opcji liberalnej i konserwatywnej, wyrażających reakcje religii i Kościołów na globalny świat.
Wprowadzenie do socjologii religii jest pierwszą w języku polskim pozycją systematycznie prezentującą przedmiot, narzędzia badawcze i szkoły w socjologii religii. Autor kolejno skupia się na wszystkich aspektach tej dyscypliny naukowej szczególnie dużo miejsca poświęcając relacji między religią a procesami społecznymi. Książka niezbędna dla wszystkich zajmujących się socjologią, naukami społecznymi, religią i polityką wyznaniową.
Jest to drugie wydanie monumentalnego dzieła Maxa Webera Socjologia religii. Etyka gospodarcza religii światowych. Poprzednie trzy tomy zostały zebrane w jednym dużym zbiorze. W dziele tym Weber analizuje religie światowe przede wszystkim w perspektywie określonych systemów doktrynalno-etycznych, które są zwrotnie powiązane ze strukturą społeczną. Z jednej strony określone, najczęściej najbardziej znaczące warstwy społeczne, są nośnikami określonych idei religijnych, warunkując w ten sposób ich powodzenie i rozwój. Z drugiej owe idee kształtują kulturę i życie codzienne społeczeństw, w których funkcjonują, stanowiąc legitymizację władzy politycznej, realiów ekonomicznych, położenia społecznego określonych warstw.
Monografia Joanny Białek nie ma precedensu w rodzimym piśmiennictwie. Jest pierwszą, w pełni profesjonalną, udaną pod względem merytorycznym i formalnym, napisaną w języku polskim pracą dotyczącą historii buddyzmu tybetańskiego. Opiera się na bardzo szerokim materiale faktograficznym. Zarówno bogata bibliografia, jak i liczne odniesienia do tekstów źródłowych stanowią, iż ta publikacja stanie się niezwykle pomocna dla tych wszystkich, którzy chcą się w sposób rzetelny zajmować złożoną i skomplikowaną tematyką dotyczącą buddyzmu tybetańskiego. Książka, pomimo tego, iż porusza bardzo trudne zagadnienia, napisana jest w sposób bardzo jasny i przejrzysty. Widać, że autorka porusza się w omawianej przez siebie tematyce z rzadko spotykaną w tej dziedzinie swobodą.
Książka natychmiast po wydaniu zyskała niegasnącą po dziś dzień popularność. W 1995 roku Jose Casanova otrzymał prestiżową nagrodę Society for the Scientific Study of Religion Distinguished Book Award, a w kolejnych latach książka została przetłumaczona na japoński, hiszpański, włoski, arabski i indonezyjski. Casanova po raz pierwszy podważył w sposób systemowy tezy teorii sekularyzacji i prywatyzacji, a jednocześnie skontrował je własną propozycją znaną dziś jako teoria deprywatyzacji religii.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?