Psychorachunkowość, pojęcie wprowadzone przez autora publikacji, to system czynności poznawczych, dzięki którym człowiek radzi sobie z finansami: księguje i przelicza pieniądze. Książka przedstawia zasady psychorachunkowości w sposób kompleksowy.
Jej treść może zainteresować każdego, kto chce wydawać pieniądze w sposób racjonalny, jest jednak przede wszystkim skierowana do psychologów zajmujących się psychologią ekonomiczną, jak również do finansistów świadomych tego, że psychologia ułatwia zrozumienie fenomenów ekonomicznych. Przyda się też zwykłym ludziom, borykającym się z codziennymi kłopotami budżetowymi.
Autor przedstawia tu podstawowe twierdzenia teorii perspektywy i wyprowadza z nich szereg konsekwencji, które nazywa postulatami psychorachunkowości. Dotyczą one księgowania myślowego ? przypisania kwot do odpowiednich rubryk, takich jak: bilans otwarcia, rubryki zysków, rubryki strat ? oraz sposobów liczenia pieniędzy. Zwykły człowiek jest buchalterem ułomnym i przekształca wielkości kwot zgodnie z przebiegiem specyficznej funkcji psychorachunkowej.
Wywód opiera się na bogatym materiale empirycznym. Jest ilustrowany scenami z życia sympatycznej pary ? państwa G. Dzięki temu książkę, która opowiada o sprawach trudnych, czyta się lekko, jak zbiór anegdot, nie odczuwając trudu włożonego w przeprowadzenie badań.
Książka Piotra Gasparskiego stanowi znakomite źródło inspiracji badawczych dla psychologów, kompendium wiedzy o subiektywnych regułach myślenia ekonomicznego dla finansistów i zestaw praktycznych porad dotyczących domowego budżetu.
Funkcjonowanie współczesnej gospodarki rynkowej. Wzrost gospodarczy - demografiaPublikacja prezentuje interesujące rozważania z zakresu problematyki roli państwa i miejsca pracownika w gospodarce rynkowej oraz roli banku centralnego w przywracaniu stabilności finansowej. Ponadto podjęto w niej też kwestie trendów inwestycyjnych na świecie oraz pomocy rozwojowej dla wyrównywania szans niektórych krajów. Ciekawym wątkiem są też zagadnienia demograficzno-socjologiczne, dotyczące potencjału życiowego Europy, postaw młodzieży wobec życia rodzinnego, czy miejsca seniorów na rynku pracy.Pozycja przeznaczona jest dla szerokiego grona Czytelników zainteresowanych problematyką ekonomiczną - a także studentów kierunków ekonomicznych i socjologicznych.
Problem stosunku pracowników do spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy, który w środowisku przedsiębiorstwa przekształca się z czasem w określony zbiór powszechnie akceptowanych wzorów kulturowych, jest ważną częścią kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa. Temat podjęty przez Autorki jest niewątpliwie ważny dla praktyki zarządzania, tym bardziej, że wciąż niewiele jest publikacji na ten temat, zwłaszcza takich, w których zawarte są wyniki badań empirycznych. Recenzowana praca niewątpliwie wypełnia tę lukę (...)Książka została wyraźnie podzielona na dwie części: teoretyczną i badawczą. W tej pierwszej zawarte są rozważania dotyczące związku między kulturą organizacyjną a kulturą bezpieczeństwa, kształtowania i rodzajów kultury bezpieczeństwa, ewolucji podejścia do zarządzania bezpieczeństwem, czy wreszcie związków między kulturą bezpieczeństwa a społeczną odpowiedzialnością organizacji (...)W części badawczej opisano wyniki badań, których celem była diagnoza kultury bezpieczeństwa w przedsiębiorstwach branży węglowej. Do przeprowadzenia tych badań wykorzystano wcześniejsze rozważania, co zapewniło spójność obu części. Warto zwrócić uwagę, że uzyskane wyniki mogą być podstawą dalszych badań i dociekań poświęconych problematyce kultury bezpieczeństwa, a także być inspiracją do doskonalenia metod zarządzania (...).Prof. dr hab. Czesław Sikorski
W odpowiedzi na zapotrzebowania współczesnych organizacji powstają nowe koncepcje zarządzania oraz rodzą się innowacyjne i przedsiębiorcze strategie. Zagadnieniom tym jest poświęcona ta publikacja. Zebrane i ujęte w trzech częściach niniejszego opracowania artykuły dowodzą bogatych zainteresowań badawczych środowiska naukowego i gospodarczego w Polsce. Wskazują także na istotne zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji, wymagające nowych rozwiązań, skutecznych strategii popartych umiejętnością analizy otoczenia oraz przedsiębiorczych postaw menedżerów i pracowników prowadzących do innowacji.
Aby przetrwać w warunkach dynamicznego otoczenia zarządzający organizacjami muszą nadążać za zmieniającym się rynkiem i oczekiwaniami nabywców. Przedsiębiorstwa, które pragną się rozwijać i zająć mocną pozycję na rynku muszą antycypować nadchodzące zmiany i reagować na nie szybciej niż konkurencja. Niewątpliwie sprzyja temu wiedza o mechanizmach działania rynku, znajomość trendów i wdrażanie nowych koncepcji marketingowych.Niniejsza publikacja jest odzwierciedleniem problemów nurtujących tak praktyków, jak i badaczy marketingu. Znajdują się tu rozważania dotyczące zarówno samej istoty, jak i nowych koncepcji marketingu, jego aplikacji w poszczególnych branżach oraz kształtowania marki i perspektyw jakie wnoszą nowe media.
Współczesne organizacje stają przed szeregiem wyzwań wynikających z przemian, jakie zachodzą w gospodarce polskiej, a będących pod wpływem oddziaływania sytuacji na świecie. Do takich wyzwań bez wątpienia zaliczają się tzw. miękkie aspekty zarządzania, czyli m.in. wartości, odzwierciedlone w różnicach kulturowych interesariuszy a przejawiane w kulturze organizacyjnej i zachowaniach ludzkich. Ukierunkowanie na wartości i etykę jest także widoczne w takich koncepcjach zarządzania jak społeczna odpowiedzialność biznesu. Wartościom zatem jest poświęcone to opracowanie a jego celem jest zwrócenie uwagi Czytelnika na różne przejawy ukierunkowania na wartości dzisiejszych organizacji.
Ponowoczesność (postmodernizm) jest obecnym okresem rozwoju społeczeństw. Charakteryzuje się brakiem uniwersalnych punktów odniesienia, wielością oraz współistnieniem stylów i gustów, zmieniających się błyskawicznie. Jest kondycją pluralizmu, relatywizmu, globalizacji, wielokulturowości, łączenia wartości przeciwstawnych. Takie złożone i dynamiczne otoczenie społeczno gospodarcze jest wyzwaniem dla teorii i praktyki zarządzania, w tym dla subdyscypliny marketingu.
Książka jest adresowana do studentów kierunków zarządzanie, marketing, socjologia oraz pokrewnych, do środowiska naukowego marketingowców, a także do praktyków – osób opracowujących strategie i działania marketingowe w organizacjach. Autor ma nadzieę zainteresować nią szersze grono odbiorców – osób dostrzegających, śledzących oraz starających się zrozumieć związki zachodzące między zjawiskami społecznymi i gospodarczymi w warunkach ponowoczesności.
?Nie chodzi to, że jesteśmy tępi. Jesteśmy po prostu tak skonstruowani, żeby unikać bólu, a jednocześnie, żeby szukać przyjemności i bezpieczeństwa. Wydaje nam się, że trzeba sprzedawać, kiedy wszyscy dookoła są mocno wystraszeni, a kupować, kiedy wszystkim dopisuje świetne samopoczucie.? ? fragment ?Luka behawioralna?.
Dlaczego tracimy pieniądze? Bardzo łatwo jest zrzucać winę na gospodarkę albo rynki finansowe ? a jednak rozwiązanie problemu ukrywa się w decyzjach, jakie sami podejmujemy. Jako doradca finansowy, Carl Richards bardzo bolał nad tym, że osoby, na których mu zależało popełniały raz za razem te same błędy. Richards obserwował, jak wielki wpływ na ich decyzje finansowe miały emocje. Nazwał to zjawisko ? zwracając uwagę na różnicę pomiędzy tym, co powinniśmy robić, a tym, co naprawdę robimy ? behavior gap. Używając prostych rysunków do pokazania tej różnicy odkrył, że jak tylko ludziom uda się zrozumieć swój błąd, to natychmiast zaczynają zachowywać się wiele rozsądniej.
Sposób, w jaki Richards posługuje się słowem i obrazem zaowocował licznym gronem miłośników jego bloga na ?The New York Times?, jego rozmów w National Public Radio, a także jego felietonów i publikacji. Niniejsza książka pokazuje, jak należy ponownie przeanalizować wszelkiego rodzaju sytuacje, kiedy twoje absolutnie naturalne instynkty (dotyczące bezpieczeństwa czy sukcesów) mogą przynieść ci wielkie straty ? zarówno jeśli chodzi pieniądze, jak i spokój ducha. Richards pomoże ci:
- uniknąć skłonności do kupowania drogo i sprzedawania tanio,
- uniknąć pułapek ogólnych porad finansowych,
- mądrzej inwestować wszystkie twoje zasoby ? nie tylko pieniądze, ale także czas i energię,
- przestać poświęcać pieniądze i czas na rzeczy, które nie mają znaczenia,
- identyfikować twoje prawdziwe cele finansowe,
- zacząć rozsądnie rozmawiać kwestiach finansowych,
- uprościć twoje ?finansowe życie?,
- przestać tracić pieniądze!
Systemy wczesnego ostrzegania to instrumenty zarządzania instytucjami finansowymi nie tylko w warunkach kryzysu finansowego, ale również w warunkach stabilności finansowej. Ich skuteczność zależy przede wszystkim od odpowiedzi na takie pytania, jak: Jaka jest specyfika poszczególnych systemów wczesnego ostrzegania? Czy będą one wykorzystywane przez same instytucje finansowe, czy ich instytucje nadzorcze? Czy chodzi o systemy wczesnego ostrzegania wykorzystywane w odniesieniu do samych instytucji finansowych, czy w odniesieniu do ich klientów? Odpowiedzi na te i inne pytania związane z systemami wczesnego ostrzegania znajdzie Czytelnik w prezentowanej książce.
Autorami książki są pracownicy naukowo-dydaktyczni Katedry Bankowości i Rynków Finansowych Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
Książka zawiera charakterystykę najważniejszych zagadnień związanych z gospodarką nieruchomościami.
W szczególności dotyczy ona:
- zasad zarządzania nieruchomościami
- wyceny nieruchomości
- prawnych, ekonomicznych i podatkowych uwarunkowań związanych ze sprzedażą nieruchomości
- systemu finansowania nieruchomości
- zasad związanych z gospodarowaniem nieruchomościami przez gminę.
Czytelnik będzie mógł się dowiedzieć:
- jakie są główne prawne uwarunkowania związane z gospodarką nieruchomościami
- jak funkcjonuje rynek nieruchomości
- jakie jest znaczenie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego
- jaka jest rola notariusza na rynku nieruchomości
- kiedy korzystać z hipoteki, ksiąg wieczystych i innych zabezpieczeń związanych z nieruchomościami.
Wraz z następującą globalizacją rynków gospodarki światowej obserwuje się wzrost konkurencji w ostatnich latach, co w obliczu zachodzących zmian w otoczeniu w zakresie technologii, regulacji i popytu powoduje jeszcze wyższy poziom rywalizacji między przedsiębiorstwami.
Starają się one sprostać wymaganiom rynku nawiązując współpracę z innymi podmiotami rynkowymi w formie aliansów strategicznych, organizacji wirtualnych, klastrów czy też powiązań franczyzowych.
W niniejszym opracowaniu przedstawiono wybrane modele współpracy przedsiębiorstw, które - zdaniem autorek - charakteryzują się nowoczesnymi atrybutami i mogą być uznane jako zgodne z tendencjami rozwojowymi współczesnych gospodarek światowych.
Kapitał ludzki to temat szeroko dziś omawiany. Wspomina się o nim w kontekście rozważań na temat zasobów przedsiębiorstwa, zarządzania, rozwoju, budowania wartości i inwestycji.
Opracowanie ma za zadanie przybliżyć przedsiębiorcom oraz zainteresowanym tematykę i znaczenie kapitału ludzkiego w zarządznaiu innowacyjnością w sposób kompleksowy oraz pokazać, że dzięki wykorzystaniu modeli i dostępnych narzędzi można wpływać na innowacyjność zarządzanych organizacji.
Książka jest odpowiedzią na zawarte w Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego oczekiwania związane z nowym paradygmatem polityki regionalnej. Paradygmat ten zmierza w kierunku wzmocnienia systemu rządzenia wielopoziomowego (multilevel governance).
Kluczowe znaczenie mają w nim zasady efektywności, warunkowości, oparcia polityki na dowodach (evidence-based policy).
Zdecydowanie większą wagę przywiązuje się również do spójności terytorialnej, jako kryterium planowanych i wdrażanych działań rozwojowych. Nowy paradygmat polityki regionalnej zakłada dalsze zwiększenie autonomii samorządu województwa zarówno w zakresie tworzenia wizji rozwoju (strategii), jak i systemu realizacji tej wizji. System realizacji strategii - jej uczestnicy, instrumenty wdrażania, mechanizmy koordynacji oraz monitoring i ewaluacja - przygotowywany i przyjmowany na poziomie samorządowych województw jest przedmiotem niniejszego opracowania.
Od kilkunastu lat zaobserwować można rosnące znaczenie badań marketingowych w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Świadczą o tym postawy menedżerów, którzy coraz częściej podejmowane decyzje uzależniają od informacji uzyskanej z badań. Niezbędna staje się w szczególności aktualna, wiarygodna i szybko dostępna wiedza o zachowaniach konsumentów, a także o działaniach konkurentów. Systematycznie rośnie zatem rola "dobrej" informacji pochodzącej z badań marketingowych - zarówno ilościowych, jak i jakościowych. Co więcej, wartość takiej informacji doceniana jest nie tylko przez duże korporacje międzynarodowe i agendy rządowe, ale również przez małe i średnie przedsiębiorstwa, o lokalnym zasięgu działania.
Równocześnie dostrzegany jest coraz większy dysonans pomiędzy tym, co klienci oficjalnie deklarują a tym, jakie podejmują działania. Zastosowanie metodologii badań jakościowych, której celem jest dotarcie do "wnętrza" konsumenta, rozpoznanie jego emocji, ukrytych motywów i potrzeb, staje się więc niezbędne w identyfikacji rzeczywistych zachowań rynkowych. Metody jakościowe umożliwiają "wyjście" poza deklaracje konsumenta, rozpoznanie jego nieświadomych schematów postępowania oraz zrozumienie przyczyn irracjonalnych decyzji.
Problematyka modeli biznesu to obszar w polskiej literaturze mało eksploatowany. O jej współczesnym wymiarze świadczy chociażby to, że w praktyce biznesu nikt już nie pyta o plany, a pyta głównie o model biznesu.
Z recenzji dr. hab. Jerzego Niemczyka,
prof. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Sukces w biznesie zależy od wielu czynników, jednym z najważniejszych jest doskonały model biznesu. Taki model biznesu powstaje, gdy jego spójność osiąga optimum.
W książce autor przedstawia:
- istotę modelu biznesu,
- koncepcję spójności modelu biznesu,
- metodę pomiaru spójności modelu biznesu,
- studia przypadków pomiaru spójności modeli biznesu.
Zalety publikacji, to kompleksowo omówiona teoria budowy modelu biznesu oraz dostępnie sformułowana analityczno-graficzna metodyka pomiaru pozwalająca na ocenę spójności modelu biznesu.
Książka jest przeznaczona dla:
- pracowników naukowych zajmujących się zarządzaniem,
- menedżerów i przedsiębiorców zainteresowanych doskonaleniem ich modelu biznesu,
- studentów zarządzania, dla których wiedza o modelach biznesu będzie w przyszłości podstawą działania.
Dlaczego warto ćwiczyć kreatywne myślenie? Jak pisać o sobie, swoich potrzebach oraz zainteresowaniach? Dlaczego należy zwrócić uwagę na dostosowanie informacji pod odbiorcę? Czy można nauczyć się oddziaływać na czytelnika za pomocą nawet najprostszych tekstów? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź w tej książce.
Odrzuć szablon - napisz sam to poradnik skierowany do osób zainteresowanych tworzeniem skutecznych tekstów. Sięgający po tę pozycję znajdą w niej porady dotyczące sztuki przekonywania za pomocą słowa pisanego, ćwiczenia pomagające w tworzeniu i rozbudzające wyobraźnię, a także szczegółowe omówienie budowy najpopularniejszych rodzajów tekstów, które piszemy każdego dnia.
Od roku 2007 jesteśmy świadkami istotnych zjawisk kryzysowych o charakterze globalnym, które nie ominęły Polski. Pomimo upływu kilku lat wciąż nie można powiedzieć, że kryzys minął i że gospodarki wróciły do stabilnego wzrostu. Głównymi przyczynami kryzysu były słabości w funkcjonowaniu banków za granicą. Pomimo że polskie instytucje finansowe nie miały wpływu na powstanie kryzysu, to nasze banki krajowe mocno odczuły jego skutki. Objawiło się to nie tylko w przejściowo słabszych wynikach sektora, ale przede wszystkim w wielopłaszczyznowych zmianach w funkcjonowaniu banków.
Książka "Zmiany w zarządzaniu działalnością detaliczną banków w Polsce w warunkach kryzysu finansowego" jest próbą retrospektywnego spojrzenia na tematykę zarządzania polskimi bankami i zmiany zachodzące w ostatnich latach. W publikacji przedstawiono także tło zmian, którym są zjawiska kryzysu gospodarczego i finansowego. Lektura publikacji przynosi odpowiedzi na pytania:
- Czym jest zjawisko kryzysu, na czym polegał kryzys, który można było obserwować w ostatnich latach i jak oddziaływał on na polski sektor bankowy?
- W jakich obszarach bankowości występowały słabości, które zostały obnażone przez ostatni kryzys?
- Jakiego rodzaju zmiany już zaszły i nadal zachodzą w zarządzaniu polskimi bankami na skutek kryzysowych bodźców?
W publikacji połączono teoretyczne spojrzenie na zjawiska spowolnienia ogólnogospodarczego, jak i kryzysu w firmach z praktycznymi aspektami zarządzania takimi jednostkami gospodarczymi jak banki. Omówiono te wybrane obszary zarządzania w polskiej bankowości, które istotnie ewoluowały pod wpływem kryzysowego impulsu ostatnich lat.
Publikacja jest przeznaczona zarówno dla praktyków gospodarczych działających w polskim sektorze bankowym, jak i dla studentów uczelni ekonomicznych zainteresowanych tematyką bankowości oraz ogólnego zarządzania, a także dla każdej osoby, która chce poszerzyć swoją wiedzę w zakresie tematyki dotyczącej zjawisk kryzysowych i zarządzania bankami.
W aktualnych realiach gospodarczych o efektach i przyszłych możliwościach rozwojowych każdej organizacji decydują w znacznej mierze charakter i intensywność różnorodnych przedsięwzięć innowacyjnych dostosowujących zachowanie organizacji do wymogów globalnego rynku oraz stanu, struktury, złożoności i dynamiki ich otoczenia. Niezmiernie ważnym aspektem funkcjonowania organizacji jest zarządzanie przez jakość, w której powinni brać udział wszyscy członkowie organizacji, ponieważ tylko wtedy można kształtować jakość i kierować określone działania na osiągnięcie długofalowego sukcesu. Należy stwierdzić, że dla podmiotu gospodarującego strategiczne znaczenie mają procesy zarządzania jakością oraz zarządzania innowacjami, które są składowymi ogólnej (globalnej) strategii, obejmującej inne dziedziny jego działania.
Istotnym elementem zarządzania przedsiębiorstwem są działania modyfikacyjne, których celem jest ciągłe usprawnianie jakości i wprowadzanie innowacji. Bardzo ważne staje się zrozumienie określonych współzależności i różnic występujących w procesie tych zmian, co wymaga podejścia integralnego. Zapotrzebowaniu temu wychodzi naprzeciw recenzowane opracowanie, napisane przez pracowników Uniwersytetu Szczecińskiego, pod redakcją naukową dr hab. prof. US Joanny Wiśniewskiej i dr. hab. prof. US Krzysztofa Janasza. Stanowi ono wartościowe studium teoretyczno-metodyczno-poznawcze przedstawiające zagadnienia innowacyjności i jakości polskich organizacji w sektorach przemysłowym oraz usługowym w przekrojach lokalnym (regionalnym) i ogólnopolskim.
Przeciętność, bylejakość i banał stały się w marketingu normą. Jego skuteczność jest niewielka, jego przejawy wywołują znudzenie i irytację. Wątpliwa jakość przynosi wątpliwą skuteczność. Marketing w praktyce stał się fasadowy, nieudolnie stosowany i nastawiony na szybkie zyski.
Ma on niewiele do zaoferowania rosnącej rzeszy konsumentów:
- o szybko zmieniających się wymaganiach,
- pragnących przeżyć swoje życie w sposób pełny, elastyczny i zróżnicowany,
- dla których konsumpcja dóbr staje się drugorzędna, ważne natomiast jest osiągnięcie pożądanego stylu życia i osobistego rozwoju.
W rezultacie, pomimo ogromnego dorobku naukowego marketingu i zorientowanej na zaspokajanie potrzeb klienta retoryki dominującej w przedsiębiorstwach, w opinii konsumentów na rynku dominują przeciętne produkty materialne i usługi. O takiej ofercie klienci, nawet jeżeli nie mają do niej zastrzeżeń, szybko zapominają i nie wpływa ona na wzrost ich lojalności.
To olbrzymie wyzwanie na miarę powstania nowego paradygmatu marketingu - doświadczenia. Nigdy bowiem jeszcze wiedza psychologii, socjologii i antropologii kultury nie była tak bliska i potrzebna ludziom marketingu.
W marketingu doświadczeń:
- oddziałuje się na zmysły, emocje i intelekt konsumentów,
- traktuje się klienta jako aktywnego współtwórcę wartości,
- stosuje nowatorskie metody zarządcze.
Pokazane w tej - pionierskiej na polskim rynku - książce przykłady marketingu doświadczeń wyznaczają nowy jakościowo standard oferowanej wartości dla klienta. Szpitale Plantree, nowatorstwo parków tematycznych Disney'a, na których menedżerowie w Stanach Zjednoczonych uczą się nowych rozwiązań, sieć wypożyczalni samochodów Avis i wiele innych ilustrują wielką marketingową zmianę.
Niniejsza monografia poświęcona jest internacjonalizacji przedsiębiorstw w kontekście sektorowym na przykładzie branży maszyn i urządzeń górniczych. Treść i układ opracowania podporządkowano głównemu celowi, którym jest analiza rynku krajowego oraz potencjału eksportowego na rynki zagraniczne, w tym w szczególności zidentyfikowanie rynków o wysokim potencjale eksportowym w branży maszyn i urządzeń górniczych.
Czytelnicy w kolejnych częściach monografii mogą odnaleźć następujące zagadnienia:
- teoretyczne podstawy internacjonalizacji przedsiębiorstw,
- wyzwania i zagrożenia internacjonalizacji przedsiębiorstw,
- analizę krajowego i międzynarodowego rynku maszyn i urządzeń górniczych,
- identyfikację kierunków internacjonalizacji polskiej branży maszyn i urządzeń górniczych,
- wieloaspektowe charakterystyki rynków o wysokim potencjale eksportowym dla branży maszyn i urządzeń górniczych (Argentyna, Chile, Chiny, Indie, Kazachstan, Rosja i Wietnam),
- wyniki badań ankietowych identyfikujących wewnętrzne i zewnętrzne bariery internacjonalizacji polskiej branży maszyn i urządzeń górniczych.
Praca stanowi obszerny zbiór wiedzy oraz wyników badań, które mogą być przydatne zarówno praktykom, jak i teoretykom zajmującym się zagadnieniami internacjonalizacji przedsiębiorstw.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?