CHOROBIE ALZHEIMERA MOŻNA ZAPOBIEC!
Większość osób uważa, że albo nic nie da się zrobić, żeby uniknąć choroby Alzheimera, albo można jej zapobiegać tylko w bardzo niewielkim stopniu. Naukowcy wiedzą już, że to nieprawda. W rzeczywistości najwybitniejsi badacze twierdzą obecnie, że naszą największą i być może jedyną nadzieją na pokonanie choroby Alzheimera jest zapobieganie tej chorobie.
Gdy autorka bestsellerów Jean Carper odkryła, że jest nosicielką genu zwiększającego podatność na alzheimera, z determinacją postanowiła dotrzeć do najnowszych doniesień naukowych na temat możliwości zapobiegania tej chorobie. Odkryła 100 zaskakująco prostych, naukowo udowodnionych sposobów, aby radykalnie zmniejszyć prawdopodobieństwo rozwoju choroby Alzheimera, pogorszenia pamięci i wystąpienia innych form demencji.
Czy wiesz, że witamina B12 chroni twój mózg przed zmniejszaniem się, sok jabłkowy działa jak jeden z powszechnie stosowanych leków na alzheimera, a surfowanie po Internecie wzmacnia starzejące się komórki mózgu? Czy wiedziałeś, że zwykła infekcja oraz popularne leki stosowane do znieczulania mogą spowodować demencję, oraz że medytacja przyczynia się do powstawania nowych neuronów, a ćwiczenia fizyczne wspomagają mózg?
Możesz w ogromnym stopniu wpłynąć na swoją przyszłość i jak najdłużej opóźniać wystąpienie objawów choroby Alzheimera za pomocą zaledwie kilku prostych działań profilaktycznych. Jeśli uda ci się opóźnić początek alzheimera o pięć lat, zmniejszasz tym samym ryzyko wystąpienia tej choroby o połowę. A gdy opóźnisz jej wystąpienie o dziesięć lat, najprawdopodobniej nigdy na nią nie zachorujesz!
Książka 100 sposobów zapobiegania chorobie Alzheimera zmieni sposób, w jaki postrzegasz tę chorobę i pozwoli ci zapoznać się z pasjonującymi, aktualnymi informacjami o najnowszych badaniach nad mózgiem, dzięki którym ustrzeżesz siebie i swoją rodzinę przed tą straszną chorobą.
Szczera, głęboko poruszająca i niezwykle inspirująca historia rodziny zmagającej się z anoreksją. Opowieść o walce młodej kobiety z chorobą - od najwcześniejszych stadiów aż po wyzdrowienie. Harriet Brown napisała fascynujący, pełen głębokich emocji dziennik o podróży swojej rodziny przez koszmar anoreksji, o półtorarocznej walce swojej córki Kitty z chorobą i o tym, jak to doświadczenie zmieniło całe jej życie. Przedstawia w nim również krytyczne spojrzenie na tradycyjne poglądy na temat ""leczenia"" anoreksji i opisuje metodę alternatywną, zwaną modelem Maudsley, która skupia się na całej rodzinie i przynosi znacznie lepsze efekty niż dotychczas stosowane terapie. Kiedy jedzenia wymaga odwagi to lektura obowiązkowa zarówno dla profesjonalistów jak i dla zwykłych rodzin, które potrzebują wsparcia i nadziei w walce z tą wyniszczającą chorobą. ""To książka o tym, jak moja starsza córka Kitty stała się anorektyczną i o mało nie umarła, i o tym, jak razem z mężem i młodszą córką pomogliśmy jej wrócić do zdrowia. Nie jest to opowieść o patologii w rodzinie, o nadużyciach seksualnych ani o biednej dziewczynce rozpaczliwie dopraszającej się o uwagę. Nie napisałam też ostrzegawczej przypowieści o mediach i chudych modelkach. Opowiadam historię zwykłej nastolatki, która przypadkiem wpadła w pułapkę anoreksji - bo to na ogół jest przypadek - a potem z wielkim bólem, ale i odwagą, wydobywała się z niej ku zdrowiu i nadziei, krok po kroku, dzień po dniu, kilogram po kilogramie, łyżka po łyżce.""
Autorem tej książki jest dr hab.n.med. Łukasz Święcicki, prof.nadzw. od wielu lat związany zawodowo z Oddziałem Chorób Afektywnych II Kliniki Psychiatrycznej IPiN w Warszawie. Jako lekarz praktyk interesuje się przede wszystkim chorobą afektywna dwubiegunową. W publikacji zamieszczono opisy serii przypadków kazuistycznych obejmujących zaburzenia afektywne i problemy z nimi związane. Książka została podzielona na trzy główne części. W pierwszej zaprezentowano przypadki wstępnie rozpoznane jako choroba afektywna dwubiegunowa lub sugerowano takie rozpoznanie, a w których w istocie występowało inne zaburzenie. W część drugiej zawarto opisy sytuacji odwrotnych, czyli wstępnie rozpoznanych jako inne zaburzenia, które w efekcie okazały się chorobą afektywną dwubiegunową. Trzecia część jest poświęcona sytuacjom, których nie udało się jednoznacznie zaszeregować.
Podręcznik opisuje zmodyfikowane techniki dialektycznej terapii behawioralnej o udokumentowanej skuteczności w leczeniu nastolatków mających wiele problemów psychicznych, w tym narażonych na najwyższe ryzyko zachowań samobójczych i samouszkadzających. Autorzy ? doświadczeni klinicyści ? przedstawiają przesłanki konceptualne i empiryczne terapii oraz krok po kroku wyjaśniają cały jej proces.
Początkowe rozdziały opisują kluczowe czynniki ryzyka związane z występowaniem zachowań samobójczych wśród młodzieży oraz zawierają przegląd literatury fachowej. Następnie przedstawiony jest zarys dialektycznej terapii behawioralnej ze szczególnym uwzględnieniem sposobów adaptowania jej dla celów leczenia nastolatków. Książka wyjaśnia, co, dlaczego i jak należy poddać ocenie w przypadku nastolatków cierpiących na silną dysregulację emocjonalną, aby zaplanować właściwe leczenie, zaangażować w nie pacjenta oraz skutecznie wdrażać starannie ustrukturyzowane interwencje terapii indywidualnej, rodzinnej i grupowej. Wskazówki obejmujące całość problematyki ? od diagnozy po zakończenie leczenia ? przeplatane są przykładami dotyczącymi pacjentów oraz fragmentami rozmów.
Książka daje terapeutom niezwykle wartościowe narzędzia do pracy klinicznej z nastolatkami oraz z ich rodzinami. Powinna zagościć na biurkach wszystkich specjalistów związanych z opieką psychiatryczną: psychologów klinicznych, psychiatrów oraz pracowników socjalnych.
Jest to książka wybitna. Stanowi ogromny wkład w zapobieganie samobójstwom wśród nastolatków. Szczegółowo informuje klinicystów, jak stosować ten skuteczny rodzaj leczenia psychospołecznego, pracując z nastolatkami, u których na początku leczenia występują specyficzne czynniki ryzyka. Została napisana przez pionierów dialektycznej terapii behawioralnej. Jest obowiązkową lekturą dla każdego specjalisty zajmującego się zdrowiem psychicznym, niezależnie od doświadczenia i wyszkolenia.
Cynthia R. Pfeffer, MD, Department of Psychiatry,
Weill Medical College, Cornell University
Alec L. Miller, PsyD jest profesorem psychiatrii i nauk behawioralnych. Kieruje sekcją psychologii dzieci i nastolatków, jest dyrektorem programu leczenia depresji i zachowań samobójczych u nastolatków oraz dyrektorem opieki psychiatrycznej w ramach programu zdrowotnego dla szkół PS 8 School-Based Health Program.
Jill H. Rathus, PhD jest profesorem psychologii, założycielką i dyrektorem programu dialektycznej terapii behawioralnej oraz dyrektorem jednostki zajmującej się przemocą w rodzinie.
Marsha M. Linehan, PhD jest profesorem psychologii oraz wykładowcą psychiatrii i nauk behawioralnych w University of Washington, Seattle, gdzie pracuje także jako dyrektor kliniki badań behawioralnych i terapii behawioralnej.
Książka opisuje sposoby rozumienia trzech podstawowych uczuć przez osoby z zaburzeniami osobowości (dokładniej z osobowością psychopatyczną). Uczuciami tymi są miłość, nienawiść i lęk. Od niedawna trwają badania nad sferą emocjonalną takich osób; pozostaje ona jeszcze nieopisana. Choć w literaturze światowej pojawiają się pewne dane na temat przeżywania uczuć przez takie osoby, nie ma jednak opracowanego modelu sfery emocjonalnej takich osób. Książka proponuje model uczuć osób psychopatycznych. Ukazuje ich świat emocji, który jest o wiele bardziej skomplikowany niż wydaje się na pozór. Osoby takie są zdolne do doświadczania miłości, ale czynią to w sposób specyficzny. Nienawiść uruchamia u nich szereg mechanizmów neutralizujących, zaś doświadczanie lęku jest ambiwalentne. Książka opisuje skrypty emocjonalne (wiedzę emocjonalną) osób psychopatycznych.
Pedofilia, nekrofilia, kazirodztwo, flagellacja, sadyzm, brutalne gwałty, także czarnoksięstwo, profanacja trupów, miłosne napoje to tylko niektóre wątki nowej bulwersującej książki Elwiry Watały. Jej chronologiczne ramy są szerokie: od Egiptu faraonów po Rosję Putina. Autorka obnaża różne dewiacje seksualne władców i wielkich tego świata, także tych, których zwykliśmy uważać za wzór cnót. Nie osądza swych bohaterów, nie wnika w motywy ich postępowania, nie piętnuje i nie usprawiedliwia. Z porażającą brutalnością ukazuje perwersyjne oblicze ludzkiej natury, potwierdzając opinię markiza de Sade´a o jej „płochości”. Lektura „Wielkich zboczeńców” może wyprowadzić z równowagi, oburzyć, nawet przerazić. To książka porażająca, jedynie dla czytelników o mocnych nerwach.
Horney przedstawia obraz neurotyka, z jego konfliktami, lękami, cierpieniem I trudnościami, jakie ma on z samym sobą oraz w kontaktach z innymi ludźmi, a także próby ich rozwiązania. Jest to podsumowanie pierwszych doświadczeń zdobytych przez autorkę w pracy klinicznej nad nerwicami, a jednocześnie ilustracja pewnego etapu rozwoju myśli neopsychoanalitycznej. Do dziś jedna z podstawowych lektur na studiach psychologicznych.
Nowe wydanie książki wybitnego angielskiego neurologa i psychiatry, który w swoich badaniach zajmuje się chorobami psychicznymi czy rekonwalescencją chorych po śpiączkowym zapaleniu mózgu, która jest tematem "Przebudzeń".Nowe wydanie książki wybitnego angielskiego neurologa i psychiatry, który w swoich badaniach zajmuje się chorobami psychicznymi czy rekonwalescencją chorych po śpiączkowym zapaleniu mózgu, która jest tematem "Przebudzeń". Sacks z wyjątkową wnikliwością analizuje stan umysłu swoich pacjentów, jak i naturę choroby. Na kanwie książki powstał głośny film z Robertem de Niro i Robinem Williamsem.
Nancy Kehoe, siostra zakonna ze Zgromadzenia Najświętszego Serca Jezusa, jest znanym psychologiem klinicznym w Cambridge Health Alliance. Prowadzi terapie grupowe oraz udziela konsultacji dla pracowników opieki psychiatrycznej i geriatrycznej.
Zmagania z wewnętrznym aniołem to fascynująca, poruszająca i bardzo osobista opowieść o jej pionierskiej pracy z osobami dotkniętymi chorobą psychiczną. Wbrew niektórym koncepcjom klinicznym, doktor Kehoe w kontakcie z podopiecznymi nie unika rozmów na temat życia duchowego. Jej doświadczenie oraz zamieszczone w książce świadectwa potwierdzają, że poważne potraktowanie problemów religijnych osób chorujących psychicznie jest dla terapeutów warunkiem zrozumienia cierpienia, a nierzadko pomyślnego leczenia pacjentów.
Książka ta pokazuje, jak ważną rolę w odnalezieniu poczucia sensu i pełni w życiu odgrywa wiara. Osobom chorym przyniesie nadzieję, a terapeutom podpowie, jak skutecznie nieść pomoc.
Instytucje totalne"" to jedna z najważniejszych książek klasyka światowej socjologii. Na podstawie obserwacji prowadzonych w szpitalach psychiatrycznych w Stanach Zjednoczonych Goffman stwierdził, że to nie choroba jest najważniejszym czynnikiem, który czyni z nas pacjentów, ale sam szpital obsadza nas w tej roli. Instytucje totalne, czyli zamknięte światy - takie jak więzienia, klasztory, internaty czy chociażby domy opieki - nie potrzebują murów czy drutów kolczastych, by odizolować nas od świata zewnętrznego. Bariery, jakimi oddzielają nas od rzeczywistości, zduszając naszą osobowość, mają głownie charakter obyczajowo-psychologiczny.
Polecana książka o problemach osób z upośledzeniem umysłowym w realiach współczesnego świata jest księgą pamięci o naszej Koleżance dr Grażynie Tkaczyk, która nie może już towarzyszyć osobom z upośledzeniem umysłowym w pokonywaniu barier ograniczających ich rozwój. Ma ona zatem szczególny charakter, ale jednocześnie jest po prostu książką, która dostarcza wiedzy na temat aktualnych dokonań w obszarze oligofrenopedagogiki. Kierujemy ją zatem do ogółu Czytelników, którzy zajmują się wsparciem osób z upośledzeniem umysłowym bądź przygotowują się profesjonalnie do podjęcia takiej roli, a więc do pedagogów specjalnych i studentów tego kierunku. Napisana przystępnym językiem, publikacja ta może być także źródłem wiedzy dla szerszych kręgów osób zainteresowanych problemami upośledzenia umysłowego.
Tom pierwszy ?Osoba z upośledzeniem umysłowym w realiach współczesnego świata? został podzielony na cztery rozdziały.
Pierwszy z nich zawiera teoretyczne rozważania na temat miejsca człowieka z upośledzeniem umysłowym we współczesnym świecie, możliwości jego funkcjonowania i barier je ograniczających. Autorzy czterech zamieszczonych tu tekstów szukają odpowiedzi na pytania o możliwości integracyjne tych osób, szanse, jakie stwarza dla nich edukacja, a także o ich szczególną wartość we współczesnym świecie.
Drugi rozdział wprowadza w świat przeżyć osób z upośledzeniem umysłowym oraz w przeżycia ich najbliższych, upośledzenie umysłowe jest bowiem problemem całej rodziny, przed którą w takiej sytuacji pojawiają się zupełnie nowe wyzwania.
Autorzy kolejnych tekstów poddają analizom problemy wyuczonej bezradności, radzenia sobie ze stresem, agresji i funkcjonowania w rolach społecznych osób obciążonych upośledzeniem, a także ich zdolności do autorewalidacji. Rozdział kończą teksty mówiące o przeżyciach matek, ich radzeniu sobie z opieką i rehabilitacją oraz ich lękach o przyszłość dzieci, które raczej zawsze będą potrzebowały pomocy, także wówczas, kiedy one same nie będą mogły jej zapewnić.
Rozdział trzeci książki zawiera teksty dotyczące edukacji i rehabilitacji osób z upośledzeniem umysłowym. Przedstawione tu zostały zarówno problemy kształcenia tradycyjnego, jak i formy współczesne, sukcesy pedagogów specjalnych w tym obszarze oraz bariery, które muszą oni na co dzień pokonywać. Ponadto w rozdziale tym poruszone zostały kwestie znaczenia pracy zawodowej w życiu osób z niepełnosprawnością umysłową. Ostatni rozdział poświęcony jest kontaktom społecznym osób z upośledzeniem umysłowym. Zawiera diagnozy postaw wobec nich przejawianych, mówi też o ich konsekwencjach dla społecznych interakcji oraz możliwościach ich modyfikowania. Zwrócono w nim także uwagę na oddziaływania pośrednie ? rozwiązania instytucjonalne, w tym prawne.
Maria Chodkowska
Danuta Osik-Chudowolska
W książce przedstawiono problematykę rozwoju psychicznego dzieci i młodzieży. Opisano zaburzenia emocjonalne okresu dzieciństwa, jak: fobie, lęk separacyjny i społeczny, moczenie się, zaburzenia karmienia, jąkanie się. Zaburzenia okresu szkolnego i dorastania to m.in. anoreksja, bulimia, choroby afektywne, dystymie, schizofrenia młodzieńcza, zaburzenia lękowe i konwersyjne. Wiele miejsca poświęcono uzależnieniom od substancji psychoaktywnych, przemocy w rodzinie, maltretowaniu fizycznemu i wykorzystywaniu seksualnemu nieletnich.
Wśród polecanych metod leczenia na uwagę zasługuje psychoterapia, zwłaszcza psychoanalityczna i behawioralno-poznawcza, poza tym terapia rodzin. tzw. interwencja kryzysowa, oddziaływanie biologiczne, a ponadto niektóre metody farmakologiczne.
Zaburzenia emocjonalne powiązano z takimi ich uwarunkowaniami. jak np.: czynniki społeczne, kulturowe, wpływ grup rówieśniczych, szkoły, telewizji, niekontrolowanego i coraz powszechniejszego dostępu do narkotyków. W tym kontekście autorzy podstawowe znaczenie w rozwoju w okresie dziecięcym i adolescencji przypisują prawidłowym, niezaburzonym relacjom w rodzinie.
Podręcznik jest przede wszystkim przeznaczony dla studentów medycyny. Może także służyć w codziennej praktyce lekarzom rodzinnym, psychiatrom i internistom.
Książka od wielu lat jest podstawowym polskim podręcznikiem z dziedziny psychiatrii napisanym przez wybitnych rodzimych specjalistów. Rola psychiatrii jako dynamicznie rozwijającej się gałęzi medycyny systematycznie wzrasta. Powoduje to konieczność ciągłej aktualizacji informacji zawartych w podręczniku. Obecne, najnowsze wydanie Psychiatrii zawiera najbardziej aktualne informacje, między innymi z zakresu teoretycznych podstaw współczesnej psychiatrii, psychiatrii klinicznej oraz terapii zaburzeń psychicznych. Treści zawarte w podręczniku zostały przedstawione w bardzo przystępny i klarowny sposób. Najnowsze wydanie Psychiatrii powinno być użyteczne dla lekarzy specjalistów, lekarzy w czasie robienia specjalizacji, a także lekarzy innych specjalności, ponieważ często się zdarza, iż pacjenci z problemami psychicznymi nie od razu trafiają do specjalistów z tej dziedziny.
Książka łączy w sobie informacje na temat różnych aspektów tak często niedostatecznie poznanej choroby. Podręcznik obejmuje cały szereg danych, dotyczących obecnego stanu wiedzy na temat przyczyn, charakteru i leczenia tej choroby.
Jako przydatny poradnik dla lekarza praktyka, książka ta zawiera uwspółcześnione oraz istotne zalecenia dotyczące postępowania terapeutycznego w zaburzeniach poznawczych, jak również strategie postępowania w zaburzeniach funkcjonowania społecznego i zawodowego. W podręczniku zamieszczono także obszerny przegląd leków przeciwpsychotycznych o potwierdzonej skuteczności. Lekarze mogą znaleźć także wskazówki, ułatwiające wczesną identyfikację osób podatnych na wystąpienie psychozy, pomagające w terapii pierwszego epizodu choroby oraz rozważania, dotyczące leczenia przewlekłej postaci schizofrenii.
W książce przedstawiono informacje dotyczące funkcjonowania psychicznego człowieka, a przede wszystkim objawów wskazujących na zaburzenia tego funkcjonowania. Opisano najważniejsze przejawy zaburzeń psychicznych, jednostki i zespoły chorobowe, ich genezę, diagnostykę oraz różne metody leczenia.
Omówiono także zagadnienia przydatne w praktyce zawodowej każdego lekarza, dotyczące kontaktów z chorym i jego rodziną, oraz podstawowe akty prawne związane z wykonywaniem opieki nad osobami z zaburzeniami psychicznymi.
Jest to podstawowy podręcznik psychiatrii, rekomendowany przez Zarząd Główny Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego.
W tym wydaniu książki uwzględniono ogromny postęp wiedzy, jaki się dokonał w ostatnim czasie w psychiatrii w zakresie diagnostyki, terapii i profilaktyki zaburzeń psychicznych oraz przedstawiono rozwój nowych kierunków w tej dziedzinie. Omówiono najistotniejsze zagadnienia psychiatrii klinicznej, a także wybrane problemy psychiatrii stosowanej (m.in. zasady kierowania chorego na leczenie, sprawy dobrowolności i przymusu leczenia, zagadnienia psychiatrii środowiskowej, sądowej, wojskowej). Uwzględniono także kryteria klasyfikacyjno-diagnostyczne Światowej Organizacji Zdrowia (ICD-10), a także kryteria Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego (DSM-IV).
Na końcu książki zamieszczono krótki słownik terminów psychiatrycznych z ich definicjami.
W książce podjęto próbę analizy różnicującej autyzm od innych głębokich zaburzeń w rozwoju w ujęciu diagnostyczno - terapeutycznym (ze szczególnym uwzględnieniem etiologii autyzmu). Punktem wyjścia stał się problem komunikacji oraz nabywania przez dzieci z głębokimi deficytami w rozwoju kompetencji społecznych.
Autor dokonał analizy różnicującej autyzmu od zespołów zaliczanych do grupy PDD (Progressive Developmental Disorders): Landau-Kleffnera, Prader-Williego, Retta, Williamsa, Łamliwego Chromosomu X, Angelmana, Aspergera. Każdy rozdział jest poświęcony jednemu z zespołów w układzie: ogólny opis, diagnoza, przebieg rozwoju dziecka w zespołem, prowadzone terapie (z podziałem na: farmakologiczną, logopedyczną, pedagogiczną, modyfikację zachowań i rodzinną). Dołączono także tabelaryczne zestawienia pomocne we wczesnym różnicowaniu zespołów od autyzmu.
Publikacja jest adresowana do pracowników naukowych, jak również praktyków i rodziców zajmujących się diagnostyką oraz wspomaganiem rozwoju dzieci z autyzmem i zespołami zaliczanymi do PDD.
Autorka pragnie podzielić się z czytelnikiem bolesnymi doświadczeniami, bowiem przez 1 rok swojego życia, nieprzerwanie, dzień po dniu sama zmagała się z ciężką i nieznaną jej chorobą psychiczną. Nie znajdując nigdzie zrozumienia nie poddała się i podjęła się leczenia na własną rękę. Dzisiaj, kiedy sama się wyleczyła wie, że najważniejsze to walczyć do końca o własne zdrowie i poszukiwać pomocy bez względu na piętrzące się przeciwności. Nauczona doświadczeniem, pragnie przekazać czytelnikom jak żyła z tą nieznaną jej chorobą psychiczną i jak się z niej wyleczyła. Niniejsza publikacja adresowana jest do ludzi cierpiących na zaburzenia psychiczne, ale także do wszystkich tych, którzy chcieliby zrozumieć ich istotę oraz poznać sposób widzenia osoby chorej, która jednak cały czas wierzyła, że się wyleczy.
Anoreksja w rodzinie – fragment
ROZDZIAŁ l WYCHOWANIE W RODZINIE
1.1. Istota wychowania
Terminem wychowanie posługują się przedstawiciele wielu dyscyplin naukowych (pedagogika, psychologia, socjologia, historia, filozofia). Pomimo tego, że „każda nauka i jej subdyscypliny dążą do jednoznacznego zdefiniowania pojęć i wyraźnego sprofilowania ich desygnatów", w literaturze spotykamy niezliczoną liczbę definicji określających wychowanie. Z pewnością ma ono charakter wieloczynnikowy i wielopłaszczyznowy. Jest dziełem przede wszystkim rodziców, ale także nauczycieli, otaczających ludzi oraz instytucji wychowawczych.
Według Arystotelesa celem wychowania jest uczynienie człowieka szczęśliwym, a ponieważ szczęście opiera się na cnocie, więc poprzez nią należy prowadzić do szczęśliwości. Takie podejście, ujmuje istotę wychowania - jak widać niezmienną od tysięcy lat. Natomiast H. Muszyński rozumie wychowanie jako „zamierzone wpływanie na sferę emocjonalno-motywacyjną jednostki".
A.M.Tchorzewski zaś twierdzi, że wychowanie jest bytem społecznym, a więc zjawiskiem (faktem, zdarzeniem, procesem) będącym wytworem przynajmniej dwóch ludzi (osób), którego cechą konstytutywną jest zachodząca pomiędzy nimi relacja, wyrażająca się w przekraczaniu przestrzeni między podmiotowej za pomocą wybranej formy kontaktu, w ramach którego jeden z podmiotów, kierując się powszechnie uznanym dobrem, umożliwia drugiemu podmiotowi zdążanie do określonej własnej tożsamości.
Podając różne definicje wychowania należy od razu podkreślić, że nie sposób określić wszystkich jego istotnych aspektów. Można jedynie mówić o niektórych...
Problematyce zaburzeń odżywiania poświęcono niewiele miejsca w literaturze pedagogicznej. Odczuwalny brak badań pedagogicznych i pogłębionych analiz naukowych, odnoszących się do czynnika rodzinnego w procesie powstawania, rozwoju i leczenia anoreksji, stał się podstawowym wyznacznikiem dla przeprowadzenia badań i napisania tej pracy. Książka składa się z czterech rozdziałów. Rozdział pierwszy pracy zawiera rozważania teoretyczne dotyczące wybranych zagadnień procesu wychowania w rodzinie. W drugim rozdziale przedstawiono, na podstawie dostępnej literatury przedmiotu, teoretyczne założenia dotyczące anoreksji, jej istoty, kryterii diagnostycznych i modelu etiologicznego (ze szczególnym uwzględnieniem czynników rodzinnych). Rozdział trzeci ma charakter informacyjno-poradnikowy, pozwala zrozumieć zarówno samą chorobę, jak i trudną sytuację całej rodziny osoby cierpiącej na anoreksję. W tym rozdziale rodzice otrzymują gotowe wskazówki, jak postępować z chorym dzieckiem i jak wspierać je w codziennej walce z chorobą. W czwartym rozdziale zostały zaprezentowane założenia metodologiczne badań własnych oraz wyniki badań. Ze względu na jakościowy charakter badań Autorka zdecydowała się na liczne cytowanie wypowiedzi osób cierpiących na anoreksję i ich rodziców. Dzięki temu, mimo pewnych uogólnień, można spojrzeć na problem zawarty w temacie pracy przez pryzmat poszczególnych rodzin. Koncepcja badań własnych oparta została na metodach badań jakościowych, którymi objęto 30 rodzin osób cierpiących na anoreksję w całej Polsce. Zamieszkanie i uczestniczenie w codziennym życiu członków rodziny pozwoliło Autorce na swobodną obserwację oraz przeprowadzenie wywiadów zarówno z osobami chorymi, jak i ich rodzicami.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?