Kultura karaoke
-
Autor: Dubravka Ugrešić
- ISBN: 9788364057144
- EAN: 9788364057144
- Oprawa: oprawa: broszurowa
- Wydawca: Korporacja Ha!Art
- Format: 13x20 cm
- Język: polski
- Liczba stron: 104
- Rok wydania: 2013
- Wysyłamy w ciągu: niedostępny
-
Brak ocen
-
14,02złCena detaliczna: 23,00 złNajniższa cena z ostatnich 30 dni: 14,02 zł
Artykuł chwilowo niedostępny
x
Karaoke (z japońskiego: pusta orkiestra) to forma zabawy dla milionów ludzi pragnących stać się na chwilę Madonną albo Sinatrą. Według Ugrešić karaoke nie potwierdza wcale demokratycznej idei, zgodnie z którą każdy może, jeśli tylko chce, lecz ideę odwrotną (choć równie demokratyczną): że każdy chce, skoro może.
Karaoke to zabawa dla tych, którzy nie zostawiają swojego podpisu, kryją się za anonimowością, pozostają w bezpiecznych granicach swych konformistycznych wspólnot konsumenckich. Odrywają się od własnego „ja”, wcielając się na chwilę w role stworzone dla dla nich przez innych. Kultura narcyzmu zmieniła się w kulturę karaoke, albo po prostu jest jej konsekwencją.
W swym eseju Dubravka Ugrešić zajmuje się ludzkimi działaniami, w efekcie których anonimowy uczestnik – poprzez powielanie istniejących wzorów kulturowych i korzystanie ze współczesnej technologii – osiąga stan zaspokojenia, gubiąc po drodze wszystkie narzędzia mogące uchronić go przed ekspansją wywłaszczających „ja” mechanizmów zarządczych. Uszczęśliwiony tłumek miłośników karaoke nie przeczuwa zbliżającej się katastrofy.