Szeroki wybór książek, multimediów z zakresu szeroko pojętej kultury: architektura, duchowy wymiar twórczości, szlaki kajakowe, współczesne media, przemoc w mediach, polityka. Odnajdziesz tu również książki i podręczniki idealne dla uczniów oraz studentów. Szeroki wybór beslsellerów i nowości.
Muzea biograficzno-literackie mają swoją specyfikę, a placówek tych, z czego należy się cieszyć, stale przybywa, toteż dobrze się stało, iż pojawia się zbiór prac rozważających związane z nimi zagadnienia. Każdy z zawartych w tym zbiorze tekstów wprowadza określone wartości, zawiera myśli i ujęcia, które pobudzają do refleksji nad przeszłością, teraźniejszą sytuacją oraz przyszłością polskich muzeów literackich.
Niniejszy tom stanowi propozycję ważną, cenną i godną uwagi.
Współczesna powszechność globalizacji kultur wywołuje w wielu ludziach niepokój o utratę odrębności etnicznej czy regionalnej, odczuwają potrzebę znalezienia oparcia dla świadomości tożsamości, związków z miejscem pochodzenia, zamieszkania.
Problematyka poruszana jest rozległa i niezwykle interesująca. Układ tematyczny w poszczególnych częściach książki jest trafny i dobrze przemyślany.
Few topics can rival Death as a constant preoccupation of humanity. In academia, the drama of passing away has been examined from almost all disciplinary angles. This collection of essays presents the works of yet another group of scholars involved in the cultural study of death and what happens when life is over. Individually, the essays read the motifs of death and immortality in a number of distinct texts and contexts: gladiatorial games, the Quran, Victorian novel, West Indian poetry, a pop song and a horror film. As a whole, they demonstrate that, across cultures and over time, people ultimately want to believe - with Horace - that some part of them will evade the Goddess of Death. A thought-provoking book inviting the readers to ponder about their own mortality.
CHIŃSKI Kaligrafia to wyjątkowa książka, z którą poznasz:- zapis ponad 270 chińskich znaków i skutecznie się ich nauczysz,- sposoby pisania znaków i wyćwiczysz je dzięki specjalnie przygotowanym kartom,- znaczenie znaków i dodatkowe słowa, w których występują,- podstawy języka, które pozwolą ci kontynuować naukę na wyższym poziomie.Chiński Kaligrafia to książka przeznaczona dla tych, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z językiem chińskim.Na 120 stronach szczegółowo przedstawiono ponad 270 najbardziej podstawowych znaków pisma chińskiego podzielonych według 60 kluczy. Każdy znak jest opatrzony komentarzem na temat jego etymologii, informacjami o wymowie, tłumaczeniem, przykładowymi słowami zawierającymi dany znak oraz sposobem zapisu kreska po kresce.Część teoretyczna przedstawia w skrócie ogólne informacje na temat języka chińskiego, jego historii, reformy pisma czy też kategorie chińskich znaków. Dzięki informacjom na temat podstawowych kresek pisma chińskiego oraz kolejności ich zapisu nauka pisania znaków będzie o wiele łatwiejsza.Część praktyczna książki to nauki zapisu każdego znaku kreska po kresce wraz z miejscem na ćwiczenie. Na końcu książki umieszczono arkusze do ćwiczenia pisania wszystkich znaków.Dzięki książce Chiński Kaligrafia szybko i skutecznie opanujesz umiejętność pisania chińskich znaków, czyli to, co do nauki chińskiego jest absolutnie niezbędne. W łatwy i przejrzysty sposób nauczysz się zapisu każdego znaku, poznasz jego znaczenia, a także najpopularniejsze słowa, w których znajdziesz poszczególne znaki.
W miarę jak zmienia się świat, w którym żyjemy, zmianom ulegają również narzędzia stosowane przez badaczy społecznych. Jednym z takich innowacyjnych pomysłów jest zaprezentowana w książce netnografia - forma badań etnograficznych zaprojektowana do analizowania kultur i społeczności internetowych.
Książka stanowi zachętę do tego, aby prowadzić badania nie tylko o internecie, ale i przez internet.
Wydana wspólnie z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego
Monografia podejmuje jedno z najistotniejszych zagadnień współczesnej humanistyki – kwestię tożsamości – ujmując ją w parach dychotomicznych pojęć wyznaczających granice koncepcji świata i człowieczeństwa, rozwijanych w zachodniej tradycji myśli metafizycznej: człowiek/zwierzę, człowiek/maszyna, kobieta/mężczyzna, dziecko/dorosły, swój/obcy, żywi/umarli. W każdym z rozdziałów możemy prześledzić zarówno konstrukcję, jak i możliwą destabilizację fundamentalnego binaryzmu, dokonywaną w przestrzeni sztuki rozumianej jako swoisty wehikuł tożsamości. Podręcznik mieści się w nurcie interdyscyplinarnej humanistyki, przeznaczony jest dla studentów kulturoznawstwa, teatrologii, literaturoznawstwa, wszystkich dziedzin historii sztuki, a także socjologii.
Pomysł tematu udokumentowanego tutaj projektu badawczego Uniwersalia kulturowe w międzykulturowym porównaniu powstał w 1999 r. podczas spotkania w Łodzi, kiedy bilansowaliśmy wyniki dotychczas zrealizowanych wspólnych projektów badawczych. Wyszliśmy wówczas z założenia, że poznanie "uniwersaliów kulturowych" umożliwiłoby w pewnym stopniu pokonanie swoistych problemów badań dwunarodowych, skoro uniwersalia, qua definitionem, istnieją we wszystkich kulturach i mają te same znaczenia. Teza wyjściowa projektu brzmiała zatem: "uniwersalia kulturowe" mają coś wspólnego z "istotą ludzką" lub też z "zasadniczymi potrzebami człowieka", przy czym wiążą się one z rzeczami i fenomenami wspólnymi dla wszystkich ludzi lub istniejącymi i ważnymi we wszystkich kulturach.
Idea leżąca u podstaw studium Katarzyny Orszulak-Dudkowskiej jest ideą metodologiczną. To wszakże myśl, by z rozważaniami poświęconymi ogłoszeniu matrymonialnemu znaleźć się na pograniczu dwóch naukowych dziedzin: folklorystyki i antropologii kultury.
W ujęciu autorki prasowe ogłoszenie matrymonialne to "drobiazg", który i dla folklorystyki i dla antropologii kultury należy do obszaru codzienności. To wtopiony w życie codzienne "detal", z pozoru mało ważny, okazujący się jednak "ezystencjalnym konkretem", czyli czymś, co ujawnia podstawowe życiowe sytuacje współczesnego człowieka.
Z recenzji prof. dr hab. Andrzeja P. Wejlanda
W 2005 r. miała miejsce 60 rocznica utworzenia Biblioteki Uniwersyteckiej w Łodzi. W tymże roku jej dyrektorem została Maria Wrocławska, a stanowiska wicedyrektorów objęli Irena Kujawska, Danuta Rokoszewska oraz Jerzy Andrzejewski.
W prezentowanej książce przedmiotem uwagi uczyniono funkcjonowanie placówek bibliotecznych UŁ w zasadzie w latach 1945-2005. Wobec istniejącego stanu publikacji poświęconych temu tematowi jest to pierwsze opracowanie ujmujące zagadnienie na przestrzeni historycznej w układzie problemowym analityczno-syntetycznym.
W niniejszym zbiorze przeważają artykuły dotyczące biblioteki głównej, niemniej jednak sprawy dotyczące bibliotek zakładowych UŁ przewijają się w obrębie całości.
Dyskursy i przestrzenie (nie)tolerancji to umysłowe twory niemniej realne niż podmioty tworzące je, z jednej strony i poddane im, z drugiej. Literatura i inne zjawiska kultury wkraczają w dyskursy i przestrzenie nawet mimowolnie. Dialog podmiotowości można uczynić lepszym i subtelniejszym, jeśli będziemy pamiętać o tej fundamentalnej i anty-fundamentalistycznej niepewności bytu i koniecznej pokorze, wynikających z nieostrego poznania i odczucia bytu charakterystycznego, jak się wydaje dla literatury.
Od redaktorów
Podręczniki akademicki, który powstał w Zakładzie Historii Kultury i Zakładzie Antropologii Słowa w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Głównym celem podręcznika jest zapoznanie studentów z historycznymi i społecznymi determinantami rozwoju językowych praktyk twórczych od oralności przez kulturę druku po ich funkcjonowanie w wielomedialnym świecie współczesnym. Autorzy pracy podjęli trud:
- omówienia twórczości słownej jako części składowej środowiska komunikacyjnego
- rozpatrzenia twórczości słownej w perspektywie antropologicznej z zastosowaniem systematów historycznych, społecznych, medialnych itd.
- prezentacji komunikacyjnych aspektów twórczości słownej oraz jej strukturyzacji
- dyferencjacji gatunków twórczych w obrębie poszczególnych, dawnych i współczesnych środowisk medialnych.
„Antropologia twórczości słownej nie jest jednak skoncentrowana na praktykach językowych, lecz na gatunkach, trwałych lub ulotnych i tymczasowych efektach tych praktyk, które mogą na przykład istnieć jedynie w trakcie realizacji danego gatunku, jak dzieje się w twórczości oralnej. Wszystkie one mają właściwą sobie formę estetyczną, budowę formalną, będącą szczególnym punktem zainteresowań antropologii twórczości słownej, jednak z uwzględnieniem roli medium i funkcji, od której po części zależy to, jak zbudowany i skonstruowany jest dany gatunek”.
Ze Wstępu
Całkowite przeobrażenie, jakiemu podlega środowisko ponowoczesnego miasta oraz rozwój społeczeństwa konsumpcyjnego sprawiają, że odniesienie do XIX-wiecznej postaci miejskiego obserwatora/włóczęgi wydaje się nie tylko uzasadnione, ale również wyjątkowo interesujące.
Celem niniejszej książki jest zbadanie kontekstów, w jakich obecnie funkcjonuje Baudelaire'owska figura wraz z jej współczesnymi odmianami. Podążanie tym tropem nieuchronnie prowadzi do rozważań nad celowością dalszego posługiwania się metaforą flanerie w obliczu jej "rozlania się" w całokształcie konsumpcyjnego stylu życia.
Jak się okazuje, architektura Wrocławia może być inspiracją przy projektowaniu ubrań! Hala Stulecia, Iglica, Stadion Miejski, Panorama Racławicka, fontanna w Rynku, most Zakochanych na Ostrowie Tumskim, Teatr Lalek i wiele innych obiektów stały się tematami zjawiskowych strojów, które zaprojektowali i wykonali studenci architektury wnętrz Wyższej Szkoły Humanistycznej we Wrocławiu pod kierunkiem Beaty Fertały-Harlender. W albumie prezentujemy zdjęcia z pokazów tych strojów „Ubrać Wrocław”, które odbyły się podczas VII Europejskiej Nocy Muzeów w Muzeum Narodowym we Wrocławiu 10 maja 2012 roku i w Rynku podczas obchodów EURO 2012 na Święto Wrocławia 17 czerwca 2012 r.
Teksty w albumie w językach polskim i angielskim.
Prezentowana książka jest zaproszeniem do spotkania z Fiodorem Dostojewskim w kręgu problemów kultury nie tylko rosyjskiej, lecz także europejskiej i azjatyckiej - od drugiej połowy XIX stulecia po pierwsze dziesięciolecie XXI wieku. Krąg ten obejmuje kilka epok kultury: okres realizmu i neorealizmu, modernizm i jego dwudziestowieczne transformacje oraz postmodernizm. Każda z nich potwierdza niesłabnącą kulturotwórczą rolę autora Braci Karamazow. Mówią o tym zgromadzone w niniejszym tomie prace nie tylko cenionych znawców Dostojewskiego, ale również przedstawicieli najmłodszego pokolenia jego badaczy, reprezentujących różne temperamenty naukowe i warsztaty. Tom stanowi monograficzne ujęcie zawartej w tytule problematyki, dla której zarysowane zostały trzy płaszczyzny: 1) filozofii, antropologii i aksjologii, 2) religii, metafizyki i eschatologii, 3) inspiracji, wpływów i paralel.
Niezwykły pejzaż polskiej dworskości. Wspomnieniowy album o 34 najpiękniejszych polskich dworach w obiektywie znakomitego fotografa Stanisława Markowskiego.
Do albumu dołączono kolorową mapę.
Jerzy Turowicz: Wiślna 12 – Tygodnik Powszechny – Kraków – Polska – świat. To niezwykłe, jak szerokie kręgi zataczały działania tego skromnego człowieka. Ta obszerna praca ma przypomnieć – również poprzez kampanię promocyjną – niezwykłą historię Tygodnika Powszechnego, jego Szefa, redaktorów, współpracowników i całego środowiska, a nade wszystko „tygodnikową” myśl. Teraz można w jednym tomie poznać najważniejsze teksty Tygodnika, które zmieniały Polskę i Polaków. Dowiedzieć się o dramatycznych decyzjach redakcyjnych i politycznych, ale i zabawnych, codziennych zdarzeniach. Poznać inną historię Krakowa i polskiej kultury. Ta barwna, anegdotyczna opowieść wiedzie czytelnika od czasów komunizmu do pierwszych lat wolnej Polski. Przez stalinizm i wybuch nadziei roku 1956. Wielki sobór w Kościele katolickim. Dramat kampanii antysemickiej w marcu 1968. Wybór papieża-Polaka. Fenomen Solidarności… I jeszcze blisko półtorej setki biogramów polskich intelektualistów, ludzi kultury i mediów z różnych kręgów, którzy związali się z Tygodnikiem. W tym takich osobowości jak ks. Karol Wojtyła, Tadeusz Mazowiecki, Zbigniew Herbert, Leopold Tyrmand czy Paweł Jasienica… A nad wszystkim górujący, uśmiechnięty Jerzy Turowicz, który potrafi też być człowiekiem twardym. To podróż przez pismo, przez historię najnowszą Polski, ale i przez życiorysy ludzi Tygodnika
Kiedy zaczyna się ludzkie życie? To podstawowe i decydujące pytanie, ponieważ odpowiedź na nie ukaże, w jaki sposób postrzegasz naturę i status ludzkich zarodków. Kształtuje również twoją postawę wobec najważniejszych współczesnych kwestii bioetycznych, jak aborcja, klonowanie i badania nad wykorzystaniem komórek macierzystych. Mnogość różnych perspektyw może skutkować poczuciem zagubienia, lecz Biblia mówi jasno, że życie ludzkie zaczyna się w chwili poczęcia. John Ling, autor tej broszury, opiera swoją perspektywę na dogłębnych wyjaśnieniach prawd Pisma Świętego, historycznych poglądach chrześcijańskich oraz współczesnych dowodach naukowych. Dr John R. Ling, pisarz i wykładowca, od ponad 25 lat zabiera głos w kwestiach bioetycznych, biorąc udział w debatach i przemawiając do różnych grup słuchaczy. Jest autorem książek Responding to the Culture of Death ? A Primer of Bioetical Issues (2001) oraz The Edge of Life ? Dying, Death and Euthanasia (2002). Wykładał biochemię i bioetykę na Uniwersytecie Walijskim w Aberystwyh.
Celem rozważań zawartych w książce jest interpretacja sposobów, za pomocą których figura, jaką jest labirynt, wpisuje się w dzieła filmowe. W publikacji trafiającej do rąk czytelnika postaram się udowodnić, że specyficzna struktura błędnika wykorzystuje środki języka filmowego aby wzmocnić ewokowane przez siebie sensy. Problem ten wydaje mi się szczególnie ciekawy, ponieważ labirynt jest symbolem bardzo głęboko zakorzenionym w historii naszej kultury i właściwie nieprzerwanie w niej obecnym od kilku tysięcy lat.
Proponowana Wydawnictwu zbiorowa książka przynosi kolejną, drugą próbę socjologicznego spojrzenia na kulturę miejską Polski i Francji. Pierwszą zaprezentowano parę lat temu (2004) w publikacji pt. Pratiques culturelles et logique des institutions, którą redakcyjnie opracowali Norbert Bandier, Anna Matuchniak-Krasuska i Bogusław Sułkowski. Polscy i francuscy socjologowie przeprowadzili w niej analizę funkcjonowania instytucji kulturalnych w porównywalnych pod wieloma względami ośrodkach miejskich Polski i Francji. Druga - obecna - kontynuuje poprzedni projekt badawczy, koncentrując uwagę na lokalnych miejskich polach kulturalnych obydwu krajów. Obie relacjonują wyniki analiz prowadzonych przez te same zespoły socjologów (Lyonu i Łodzi), według podobnych założeń teoretyczno-metodologicznych, nad bardzo przybliżonym materiałem badawczym. Z tym wszakże, że druga góruje nad pierwszą: jest opracowana przez badaczy lepiej przygotowanych, trzyma się dojrzalszych metod i przynosi pogłębione wyniki.
Praca niniejsza ma być, w założeniu autora, przyczynkiem do historii pierwszych lat po utracie niepodległości, które stanową jeden z najbardziej dramatycznych okresów w dziejach Polski, tym samym więc przyczynkiem do historii polskości w tym czasie, a wiec do historii upartych zmagań o przetrwanie, o zachowanie polskiej tożsamości i polskiej kultury po tragedii państwa i narodu. Ma przybliżyć te wszystkie uwarunkowania i wydarzenia polityczne, które pod każdym z trzech zaborów determinowały i określały prowadzoną nieprzerwanie przez wiele lat w niezwykle trudnej sytuacji walkę o ocalenie narodowej substancji.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?