Prezentowana książka to przekrojowe spojrzenie na historię polityczną świata arabskiego od zakończenia I wojny światowej, aż do początków XXI w. W kolejnych rozdziałach autorka opisuje dzieje poszczególnych państw arabskich, szczegółowo charakteryzując procesy polityczne tam zachodzące. Analiza ta uwzględnia także szerokie tło (kontekst) tych zjawisk nie tylko w regionie, ale także na świecie. Omawia tam m.in. takie zagadnienia, jak: powstanie nowych państw arabskich i Izraela, ingerencja wielkich mocarstw w sprawy regionu, sytuacja regionu po II wojnie światowej w kontekście umacniania się ideologii najpierw nacjonalizmu arabskiego, a następnie islamizmu.
Niniejsza praca zbiorowa jest pierwszą tego typu próbą podsumowania dotychczasowych dociekań naukowych badaczy średniego i młodszego pokolenia, a także próbą zakreślenia przestrzeni oddziaływania języka jidysz i hołdem współczesnych badaczy polskich, złożonym tej swoistej żydowskiej Atlantydzie w Europie Środkowo-Wschodniej. Na tom składają się artykuły przedstawicieli wielu odrębnych dyscyplin naukowych, co pozwala nam uzyskać wielowymiarowy obraz przepuszczony przez filtry nauk filologicznych, antropologicznych, historycznych i społecznych. Głównym bohaterem jest właśnie język jidysz, stanowiący punkt wyjścia wszystkich rozważań, który został tu potraktowany jako jedyny punkt odniesienia, jako czynnik kulturotwórczy cywilizacji Żydów wschodnioeuropejskich, nazywany tu cywilizacją jidysz. Jej przestrzenią był wirtualny Jidyszland, kraina jidysz, której realnym i istotnym terytorium była także Polska w jej granicach historycznych i obecnych.
Na tom składają się teksty historyczne oraz dotyczące sztuki żydowskiej, religii, zagadnień związanych z tożsamością żydowską we współczesnej Polsce oraz stosunku Kościoła katolickiego do judaizmu. Pomieszczenie tak bardzo różnych tekstów w jednym tomie pokazuje, jak ważne jest interdyscyplinarne podejście do badania problematyki żydowskiej i gdzie znajdują się luki w uniwersyteckim kształceniu osób zainteresowanych szeroko pojętą judaistyką. Materiał zgromadzony w książce stanowi pokłosie I Ogólnopolskiej Konferencji Judaistycznej Młodych Naukowców, przygotowanej przez Sekcję Historia i Kultura Żydów Studenckiego Koła Naukowego Historyków UW przy organizacyjnej pomocy Centrum im. Mordechaja Anielewicza, która odbyła się w czerwcu 2005 roku w Instytucie Historycznym UW.
Jest to już siódmy tom serii ukazującej się dotychczas jako "Chrześcijaństwo u schyłku starożytności. Studia źródłoznawcze" (wychodzi od 1997 roku, z inicjatywy prof. Ewy Wipszyckiej). W tym tomie Czytelnik znajdzie artykuły poświęcone kryzysowi imperium w połowie III wieku, wschodniej polityce Rzymu w tym samym okresie, fundacji Konstantynopola, galijskim druidom, synagogalnym funkcjom kobiet w gminach żydowskich, pogańskim wyroczniom o narodzeniu Jezusa, męczeńskiej śmierci Polikarpa ze Smyrny, kultowi pogańskich posągów w ujęciu chrześcijańskich apologetów, Nestoriuszowi, pustynnym ludom otaczającym Egipt i ich niszczycielskim najazdom na klasztory.
Zasadniczym celem przyświecającym autorom książki jest wykazanie, iż turystyka kulturowa jest nie tylko ważnym segmentem szeroko rozumianej turystyki, ale że jest również wewnętrznie zróżnicowana i podlega - podobnie jak i kultura - ciągłym zmianom. Przedstawiana publikacja jest próbą ukazania roli turystyki kulturowej we współczesnym świecie. Książka składa się z dwóch części: pierwsza została zatytułowana Turystyka kulturowa - aspekty teoretyczne, a druga Turystyka kulturowa - przykłady empiryczne. Publikacja powstała przede wszystkim z myślą o badaczach oraz studentach zainteresowanych geografią turyzmu. Wydaje się, że z racji zajęcia się wieloma aspektami turystyki kulturowej, zaprezentowania poglądów i opinii licznych badaczy, jak również przytoczenia niektórych najnowszych koncepcji zawartych w literaturze przedmiotu, książka powinna wzbudzić zainteresowanie osób zajmujących się tą dziedziną turystyki również spoza geografii.
Książka zawiera listy do wydawcy "Idlera" z 1759 roku, piętnaście rozpraw o sztuce z lat 1769-1790, stanowiących główny dorobek teoretyczny Reynoldsa, oraz dwa teksty, z których jeden przynależy do głównego nurtu jego wywodów zawartych w rozprawach, zaś drugi wskazuje na obecność innych jeszcze, poza rozprawami, wątków i tekstów w pisarskim oeuvre tego autora. Reynolds, wybitny angielski malarz i teoretyk sztuki, należał do grona najważniejszych postaci osiemnastowiecznej kultury brytyjskiej, a jego dokonania w dziedzinie malarstwa i myśli o sztuce sytuują go w pierwszym szeregu artystycznej Europy. W Polsce o Reynoldsie wciąż niewiele wiadomo i polski przekład książki wypełni jedną z najdotkliwszych luk w naszej literaturze dotyczącej teorii sztuki i estetyki.
"Gender. Perspektywa antropologiczna" przybliża polskim czytelnikom problematykę antropologii płci i seksualności. Z jednej strony prezentuje rozwój subdyscypliny, z drugiej pokazuje, jak owa subdyscyplina zmieniła obraz antropologii jako takiej, kwestionując - począwszy od lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku - kategorie analityczne uważane za oczywiste. Książka prezentuje prace klasyczne, które wyznaczyły drogę antropologii płci, a także artykuły nowe, które nie miały jeszcze szans na zdobycie takiego statusu.
Tom drugi "Kobiecość, męskość, seksualność" poświęcony jest wpływowi kultury oraz instytucji społeczno-politycznych na seksualność oraz kształtowanie się ról płciowych. Książka składa się z dwóch części: "Konstruktywizm społeczny: ciało i seksualność" oraz "Wizerunki męskości".
W książce "Symbole i społeczeństwo. Szkice z socjologii interpretacyjnej" autorka systematyzuje zagadnienia związane z procesami symbolizacji w zjawiskach życia społecznego, które pozwalają lepiej zrozumieć związki między kulturą i społeczeństwem. Przedstawia teorię symbolizmu społecznego i analizy symbolizmu jako wynik oddziaływań społecznych oraz jako narzędzie zmian w stosunkach między grupami społecznymi i jednostkami. Analizuje reprezentacje poznawcze, sentymenty społeczne i pamięć społeczną w ich symbolicznych formach oraz koncepcję jaźni symbolicznej konstruowanej w interakcjach i przez działania własne jednostki. Ukazuje też specyfikę socjologicznego podejścia do zjawisk społecznych i zagadnień symbolizmu społecznego oraz związki socjologii z naukami o kulturze.
Prezentowana książka to pierwszy pełny przekład polski "Understanding Cultures through Their Key Words. English, Russian, Polish, German, and Japanese", wydanej przez Oxford University Press w 1997 r., będącej próbą przekrojowego spojrzenia na kulturę (tradycje, wartości, sposób myślenia o świecie) różnych grup etnicznych poprzez języki używane przez te grupy. Najważniejsze założenie tej książki, jak i innych etnolingwistycznych książek Anny Wierzbickiej, jest takie, że kultura danego narodu odzwierciedla się w jego języku i że objaśniając kluczowe słowa danej kultury możemy zrozumieć tę kulturę.
Książka zainteresuje studentów kierunków filologicznych i kulturoznawstwa, a także innych kierunków humanistycznych; z powodzeniem będzie ona służyć jako podręcznik akademicki.
Książka jest pokłosiem spotkania poświęconego księdzu-poecie Janowi Twardowskiemu (absolwentowi Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego), które odbyło się w maju 2006r. na Uniwersytecie Warszawskim.
Publikacja ma charakter szczególny, pamiątkowy. Znalazły się w niej artykuły reprezentujące różne szkoły i koncepcje metodologiczne, ukazujące odmienne sposoby mówienia o twórczości i biografii księdza od wizytek.Wszystkie łączy próba zrozumienia fenomenu Jana Twardowskiego, a także porządkowania i naukowego "okiełznania" jego dorobku.
Niniejsza publikacja nie ma zatem ambicji przedstawienia jednolitej propozycji lektury poezji ks. Jana, ma raczej pokazać różne sposoby obcowania z Jego poezją.
Tom jest poświęcony myśli społeczno-politycznej autora, zaprezentowanej w esejach: Idea społeczeństwa chrześcijańskiego, Ku definicji kultury, Literatura faszyzmu, Niccolo Machiavelli, John Bramhall, Pisarstwo polityczne.
Książka jest próbą spojrzenia na chrześcijaństwo oraz kulturę europejską. Autor dogłębnie analizuje styk kultury i religii (rozumianej i jako instytucja, i jako wiara), biorąc pod uwagę różne aspekty życia społecznego: klasy społeczne, zakres terytorialny, edukację, politykę. Praca ta z powodzeniem będzie służyć jako lektura obowiązkowa na takich kierunkach, jak: socjologia, filozofia, politologia, kulturoznawstwo, religioznawstwo, filologia polska, filologia angielska, teologia.
Jest to pierwszy polski przekład.
To antologia 11 tekstów autorów zagranicznych, zarówno klasycznych, jak nowych specjalnie napisanych do tego zbioru, zgrupowanych w trzech częściach: "Rodzina i pokrewieństwo", "Płeć kulturowa a naród, państwo i organizacja plemienna", "Gender w świecie postkolonialnym". Książka zawiera także wstęp, angielsko-polski słowniczek terminów z zakresu antropologii płci i seksualności, indeks oraz notki o autorach.
Książka jest adresowana przede wszystkim do studentów oraz wykładowców etnologii i antropologii kulturowej, oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, m.in. gender studies, kulturoznawstwa, socjologii, psychologii społecznej. Ma służyć jako zbiór materiałów będących podstawą zajęć dotyczących antropologicznej refleksji nad płcią. Zawiera zarówno artykuły teoretyczne, jak i teksty analizujące wyniki etnograficznych badań terenowych w różnych częściach świata. Z uwagi na znaczący wpływ, jaki studia nad płcią kulturową wywarły na rozwój nauk społecznych w ciągu ostatnich trzydziestu lat, proponowane teksty mogą być omawiane również w ramach zajęć dotyczących rozwoju teorii w antropologii i innych naukach społecznych. Teksty mogą być także przydatne w trakcie seminariów monograficznych poruszających zagadnienia takie jak pokrewieństwo, postkolonializm, globalizacja, antropologia państwa etc.
"O przekładzie tekstu naukowego na materiale tekstów językoznawczych" (1 wyd. w 1995) jest nadal jedynym opracowaniem z zakresu translatoryki, bogato ilustrowanym przykładami z wykonanych przez różnych tłumaczy przekładów tekstów językoznawczych (z języków obcych na język polski). Podstawowa teza książki Zofii Kozłowskiej brzmi: "Przekład tekstów naukowych jest obok przekładu tekstów artystycznych i przekładu tekstów nieliterackich trzecim rodzajem tłumaczenia". Autorka dotyka wprost w kilku miejscach zagadnień odpowiedzialności tłumacza, jego postawy etycznej, stwarzając w ten sposób początki swego rodzaju "kodeksu honorowego" pracy tłumacza.
Książka stanowi kompendium dla tłumaczy, przyszłych tłumaczy i wszystkich zainteresowanych zagadnieniami przekładu.
"Co to jest Zachód?" [Czym jest Zachód?] to niewielka objętościowo, żywo i przystępnie napisana rozprawka, w której autor zastanawia się, jakie czynniki historyczne, polityczne, filozoficzne, religijne, naukowe i techniczne zadecydowały o kulturalnej tożsamości i niewątpliwej odrębności Zachodu, do którego zalicza kraje Europy Zachodniej (z pewnymi zastrzeżeniami również Europy Środkowej) i państwo Izrael oraz Ameryki Północnej. Kultura zachodnia, według Philippe'a Nemo, nie jest rezultatem oddziaływania anonimowych dziejowych konieczności czy skutkiem przypadkowych koincydencji, lecz złożonym wytworem duchowym, o którego wykrystalizowaniu się zadecydowało pięć kluczowych zjawisk w dziejach: wynalezienie przez starożytnych Greków polis, "miasta-państwa", a także nauki; stworzenie przez Rzymian prawa chroniącego jednostkę oraz idei humanizmu; oddziaływanie religii judeochrześcijańskich, co oznaczało ugruntowanie i rozwinięcie zawartych w Biblii idei moralnych i eschatologicznych; wprowadzenie w XI-XIII wieku przez Kościół reform prawa kanonicznego i prawa w ogóle ("rewolucja papieska"); wreszcie - powstanie demokracji liberalnych. Tych pięć "skoków" w rozwoju Zachodu zadecydowało - niczym mutacje w ewolucji biologicznej - o specyfice cywilizacji zachodniej. Nieuwzględnienie owej specyfiki przez najrozmaitsze współczesne programy i koncepcje "multikulturalizmu" czy "metysażu kulturalnego" skazuje je na fałsz, a odwołujące sie do nich działania polityczno-kulturowe - na klęskę. Pod koniec swych rozważań autor próbuje, bardzo ostrożnie i z licznymi zastrzeżeniami, zarysować projekt działań na rzecz stworzenia formacji polityczno-kulturalnej zakorzenionej w tradycji, a jednocześnie otwartej na aktualne wyzwania. Stanowisko przez niego prezentowane, co warto podkreślić, nie jest ani typowo konserwatywne, ani typowo liberalne - Nemo stara się natomiast z największą starannością i obiektywizmem odczytywać przeszłość, pomagać nam zrozumieć teraźniejszość i ukazać perspektywy przyszłości.
Książka Wyobraźnia antropologiczna: próby i studia ujmuje kulturę zarówno w perspektywie historycznej, jak i antropologicznej; kultura w tym ujęciu składa się z systemów komunikacyjnych współtworzących konfiguracje osobowości i więzi międzyludzkich. Jest to książka wielodyscyplinarna i wielotematyczna, ale odniesiona przede wszystkim do przeszłości i przyszłości kultury polskiej. Formalnie należy do kulturoznawstwa (wiedzy o kulturze) i antropologii kultury, do historii literatury i kultury polskiej, do medioznawstwa i socjologii, do historii idei i filozofii kultury. Naprawdę jednak ustanawia swój własny projekt wiedzy o kulturze, określa go teoretycznie i wykorzystuje praktycznie, umieszcza we współczesnym kontekście intelektualnym i ideowym oraz ugruntowuje filozoficznie.
Praca zawiera obszerny przegląd literatury dotyczącej związków homoseksualnych w perspektywie psychologicznej, a zwłaszcza w aspekcie więzi emocjonalnych istniejących w tych związkach oraz rodzinach. Wyjątkowa w naszym kraju publikacja, będąca cennym źródłem informacji nie tylko dla pracowników naukowych i studentów, ale także wszystkich osób i instytucji zainteresowanych tą problematyką jako kwestią społeczną.
Przegląd ten - przygotowany bardzo kompetentnie i rzetelnie - pozwala Czytelnikowi na samodzielną interpretację prezentowanych informacji. Autorowi udało się bowiem uniknąć wszelkich ocen i wartościowania. Nie ograniczył się przy tym do krytycznej analizy omawianych publikacji - zadał ważne pytania, wskazał kierunki dalszych poszukiwań, a nawet sformułował konkretne hipotezy badawcze.
dr hab. Ewa Pisula
Praca Przemysława Tomalskiego dostarcza dużą porcję rzetelnej wiedzy na temat rzeczywistości rodzin homoseksualnych. Autor przestudiował bardzo obszerną anglojęzyczną literaturę przedmiotu i syntetycznie przedstawił zarówno współczesny stan wiedzy na ten temat, jak i problemy, stojące dziś przed badaczami.
dr hab. Katarzyna Stemplewska-Żakowicz
W polskiej literaturze naukowej nie było dotychczas książki o takich rodzinach. Szacunek budzi zarówno liczba źródeł, z których Autor czerpie empiryczne dane, jak też odwaga w podjęciu trudnego tematu, wokół którego gromadzą się nie tylko stereotypy, ale także - jak sądzę - uzasadnione obawy. Tym bardziej nie należy uciekać w ignorancję, lecz sięgnąć do tej książki i wyrobić sobie własny pogląd.
prof. dr hab. Irena Obuchowska
Jedna z najważniejszych i najciekawszych prac Goody`ego. Autor prezentuje wpływ pojawienia się i upowszechnienia pisma na kształt kultur - przede wszystkim w ich warstwie instytucjonalnej. Operując licznymi przykładami zaczerpniętymi ze starożytnego Bliskiego i Dalekiego Wschodu, Afryki Zachodniej i średniowiecznej Europy, przedstawia "logikę pisma": wprowadzane przez nie wzory organizacji społecznej. Kreśli ogólne kierunki przemian, lecz przede wszystkim śledzi kształtowanie się pod wpływem pisma nowych postaci religii, gospodarki, państwa i prawa. W przemianach, jakie dokonały się w późnej starożytności i średniowieczu, dostrzega początki rozwiązań, które rządzą tymi dziedzinami do dziś.
Obserwacje i pomiary astronomiczne Andrzeja Branickiego to znakomita pomoc dla wszystkich, których pasją jest poznawanie nieba gwiaździstego i zjawisk astronomicznych. Książka składa się z dwóch części:
• Pierwsza zawiera propozycje kilkudziesięciu pouczających i ciekawych obserwacji astronomicznych, które można przeprowadzić samodzielnie na przykład za pomocą lornetki nawet w swojej najbliższej okolicy.
• Druga opisuje najważniejsze metody badawcze, tłumaczy ich istotę i wyjaśnia sposoby przeprowadzenia niezbędnych pomiarów za pomocą bardzo skromnego instrumentarium, jakim dysponuje wiele szkół i miłośników astronomii.
Dodatkowym jej elementem są omówienia programów komputerowych pozwalających na szybką analizę danych, do przeprowadzenia we własnym domowym komputerze.
Książka jest syntezą przeznaczoną dla czytelnika nie będącego specjalistą, klarownym, popartym licznymi lekturami i wieloletnim doświadczeniem Autorki, zbiorem znakomicie napisanych esejów, traktujących o Kościele w świecie późnego antyku. Profesor Wipszycka stara się pogodzić wykład wiedzy o najważniejszych wydarzeniach, postaciach, prądach doktrynalnych starożytnego Kościoła z pasjonującymi wywodami, odkrywającymi tajniki rozmaitych dyskusji, które od zawsze towarzyszyły chrześcijańskiej refleksji nad własną przeszłością. Odsłaniając kulisy badań historycznych, tłumacząc, o co i dlaczego spierają się uczeni, jakie padają w debatach argumenty, Autorka pomaga czytelnikowi zrozumieć dzieje Kościoła, nieraz bardzo skomplikowane, których interpretacja wywołuje skrajne emocje dawnych i współczesnych historyków.
Szczegółowe tablice chronologiczne autorstwa Pawła Janiszewskiego stanowią znakomitą pomoc ułatwiającą uporządkowanie i usystematyzowanie zdobytej w trakcie lektury wiedzy.
Rodzina wydaje się czymś niezwykle ważnym i jednocześnie niezwykle banalnym, wręcz nieciekawym teoretycznie. W międzynarodowych badaniach opinii znakomita większość wciąż uważa ją za numer jeden na liście wartości; uporczywie powracają też intuicje, nakazujące upatrywać w rodzinie podstawowej komórki życia społecznego, swoistego mikroświata, w którym odzwierciedla się całość życia społecznego. Zarazem jednak traktowana jest jako sfera prywatna, zmarginalizowana w procesie przemian cywilizacyjnych. Niegdyś była podstawową ideą wiążąca w całość system społeczny: król jako ojciec, społeczeństwo jako rodzina rodzin, dziś wydaje się pozbawiona - poza rolą socjalizacyjną - społecznego znaczenia. To demokracja, rynek czy społeczeństwo obywatelskie stają się siłami sprawczymi, twórczymi i integrującymi systemy społeczne. A jednak uważa się, że kryzys rodziny zagraża społeczeństwu.
Czy istotnie rodzina, jak sugeruje uporczywie powracająca metafora, jest podstawową komórką społeczeństwa - miejscem, w którym przebiegają i krzyżują się zasadnicze procesy społeczne? Czy jest cegiełką, z której buduje się większy gmach społeczeństwa, lub przystanią w bezlitosnym świecie, funkcjonującą na obrzeżach dramatu zbiorowego życia? W każdym z tych ujęć rodzina jest pewnym elementarnym układem społecznym -jednostką o swoistych cechach, istniejącą na własnych prawach. Jak ten układ ma się do szerszych układów społecznych - wspólnot sąsiedzkich, stanów, klas czy wreszcie nowoczesnego masowego społeczeństwa? Łatwo dostrzec, że pytanie o rodzinę jest jednocześnie pytaniem o podstawy życia społecznego: o system społeczny, kooperację i reprodukcję.
Próba stworzenia modelu, który ujmuje rodzinę jako podstawowy układ społeczny, jednostkę reprodukcji systemu społecznego stanowi jeden z dwu celów, jaki Autorka stawia sobie w prezentowanej publikacji. W myśl proponowanego modelu to właśnie struktury kooperacji tworzące ów podstawowy układ społeczny są podwaliną funkcjonowania wszelkich systemów życia społecznego: ekonomii, polityki, kultury.
Celem drugim jest krytyczna rewizja statusu rodziny we współczesnej socjologii. Oznacza to nie tylko rewizję korpusu wiedzy o rodzinie, ale również jej miejsca w teorii socjologicznej. Jeśli bowiem rodzina stanowi centrum społecznego metabolizmu, to nie ma sensu mówić o socjologii rodziny czy teorii rodziny jako o odrębnej dziedzinie przedmiotowej.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?