Książka podbiła wszystkie listy bestsellerów w Stanach Zjednoczonych od Financial Times po Amazon.com. Oparta na obszernym materiale empirycznym, jaki zebrali autorzy prowadząc badania w organizacji Gallupa, pokazuje, że istnieje coś, co łączy wszystkich odnoszących sukces menedżerów - jest tym elastyczność w podchodzeniu do sytuacji i ludzi, przekraczanie i łamanie utartych zasad. Książka proponuje model zarządzania, który pozwoli na wprowadzenie decydujących o sukcesie zmian, zwiększenie kreatywności pracowników i zadowolenia klientów oraz osiągnięcie lepszych zysków.
W książce tej oddajemy głos milionowi pracowników i osiemdziesięciu tysiącom menedżerów. Ta oszałamiająca liczba rozmów pozwoliła nam nie oderwać się od realiów. Na początku trudno było sobie nawet wyobrazić, co będzie można usłyszeć od utalentowanego pracownika czy wybitnego menedżera. (…) Wiemy, tak jak i ty, że współczesne życie pełne jest nieustających zmian. Wiemy, że zmienia się atmosfera pracy, że pojawiają się i znikają coraz to nowe podejścia do zarządzania. Słuchając takich menedżerów, jak Michael, i pracowników, którymi oni kierują, staraliśmy się jednak wyłowić coś, co się nie zmienia. Co będzie zawsze potrzebne utalentowanym pracownikom? Co zawsze będą robić wielcy menedżerowie, aby zamienić talent w czyn? Jakie są niezmienne sekrety znajdowania utalentowanych pracowników, sprawiania, że skoncentrują się na właściwym celu, i zatrzymywania ich na długo? Co pozostaje niezmienne? Takie pytania postawiliśmy sobie na początku. A na następnych stronach tej książki przedstawimy wnioski, do których udało nam się dojść.– piszą autorzy we Wstępie.
***
Jak określili to sami autorzy, znaczna część wartości firmy znajduje się pomiędzy uszami jej pracowników. Kluczem do sukcesu jest pomnażanie tej wartości przez słuchanie i rozumienie tego, co znajduje się w ich sercach. Panowie Buckingham i Coffman znaleźli prosty sposób pomiaru i tworzenia tego niezwykle istotnego związku. U nas, w Carlson Companies, ich umiejętności pomagają nam stać się firmą naprawdę dbałą o swoich pracowników, firmą, która w przyszłości odniesie na rynku wielki sukces.
Marylin Carlson, prezes i dyrektor generalny, Carlson Companies
To jest to! Opierając się na przekonujących wnioskach i poważnych wynikach badań Gallupa, Buckingham i Coffman stworzyli mocne fundamenty skutecznego zarządzania. Po raz pierwszy opisano w jasny sposób drogę do pozyskania zaangażowanych pracowników i stworzenia świetnie prosperujących zespołów roboczych. To zmieniło moje podejście do zarządzania menedżerami. Po pierwsze: Złam wszelkie zasady to ważne narzędzie dla każdego kierownika na linii frontu, dla każdego menedżera średniego szczebla i dla każdego lidera.
Michael W. Morrison, dziekan na Uniwersytecie Toyota
Spośród setek książek o poprawie funkcjonowania organizacji ta jedna jest oparta na obszernym materiale empirycznym i koncentruje się na szczególnych działaniach, które powinni podjąć menedżerowie, aby już dziś ulepszyć swoją organizację. W świecie, w którym zarządzanie ludźmi pozwala wykorzystać występujące wśród nich zróżnicowanie, książka Po pierwsze: Złam wszelkie zasady to lektura obowiązkowa.
Jeffrey Pfeffer, profesor w Szkole Biznesu przy Uniwersytecie Stanforda
***
MARCUS BUCKINGHAM jest liderem realizowanego przez Insytut Gallupa przez dwadzieścia lat projektu mającego na celu zidentyfikowanie najważniejszych cech wielkich menedżerów i wspaniałych miejsc pracy. Jest też starszym wykładowcą w Gallup's Leadership Institute (Instytucie Przywództwa przy Instytucie Gallupa).
CURT COFFMAN jest światowym liderem praktycznych rozwiązań oferowanych przez The Gallup Organization Workplace Management Practice (Instytut Zarządzania Miejscem Pracy przy Instytucie Gallupa). Jest stałym konsultantem do spraw tworzenia wydajnych miejsc pracy nastawionych na klienta.
Biznes robią ci, którzy znają i rozumieją ludzi. Nasze decyzje nie są czysto racjonalne. W myśleniu twoich klientów, dostawców i współpracowników tkwią haczyki: niuanse percepcji. Poznaj je, a zdobędziesz przewagę. To właśnie z tej subtelnej przewagi biorą się mistrzowskie posunięcia na biznesowym froncie. To tu biją źródła wielkich interesów.Tę książkę wykładowcy na studiach MBA polecają jako podręcznik tego, czego nie da się nauczyć w sali wykładowej. Instytucje sektora publicznego widzą w niej skuteczną broń w walce z biurokracją - ta książka zmienia urzędników w przedsiębiorców. Kler ceni ją za konstruktywne wartości. Gorąco polecają tę lekturę: Robert Redford i Ken Blanchard, autor Jednominutowego menedżera.
Czołowy ekspert w dziedzinie innowacji, Alec Ross, wyjaśnia, co czeka świat: jakie nowości i przeszkody pojawią się w ciągu najbliższych dziesięciu lat i jak się wśród nich poruszać.
W książce Świat przyszłości Alec Ross pokazuje, jakie zmiany zajdą w najbliższych dziesięciu latach, i zwraca uwagę na najlepsze szanse na postęp, wyjaśniając przy tym, dlaczego różne kraje rozkwitają lub się duszą. Szczególną uwagę poświęca konkretnym dziedzinom, które w największym stopniu będą kształtować naszą gospodarczą przyszłość – robotyce, bezpieczeństwu informatycznemu, komercjalizacji genomiki, następnemu etapowi rozwoju dużych zbiorów danych i temu, jak w przyszłości technologia cyfrowa wpłynie na pieniądze i rynki.
W każdej z tych dziedzin Ross odnosi się do najtrudniejszych pytań: Jak mamy się dostosować do zmieniającej się natury pracy? Czy perspektywa cyberwojny doprowadzi do następnego wyścigu zbrojeń? Jak ludzie z krajów rozwijających się mogą rozbudzić w sobie nadzieję, że dorównają Dolinie Krzemowej w tworzeniu własnych centrów innowacyjności? I co powinni zrobić dzisiejsi rodzice, by przygotować swoje dzieci na nadejście jutra?
Ross łączy fabularną narrację z analizą ekonomiczną, zapewniając w ten sposób żywe i oparte na konkretach wyjaśnienie, w jaki sposób szerokie globalne trendy wpływają na nasze życie. Tworzy książkę bardzo ważną dla zrozumienia funkcjonowania świata – dzisiaj i jutro.
To lektura obowiązkowa dla ludzi biznesu w każdej branży, w każdym kraju.
***
Fascynująca wizja przyszłości przemysłu. Świat przyszłości jest jak przenośna konferencja TED, podczas której siedzisz obok najbłyskotliwszego człowieka w całej sali. Książka pełna jest migawkowych przykładów z nowatorskich badań w dziedzinie biotechnologii, rządzenia krajem i przedsiębiorczości. Ross pisze ciekawie i ta książka powinna zafascynować każdego, bez względu na to, czy z bliska śledzi te dziedziny, czy też kojarzy Hondę tylko z samochodem, a nie z firmą robotyczną.
„Forbes”
Przemyślenia Rossa to wielka korzyść dla każdego, kto chce zrozumieć, czym są główne siły kształtujące naszą przyszłość ekonomiczną, polityczną i społeczną.
Reid Hoffmann, założyciel i prezes LinkedIn
Frapujące, trzeźwe spojrzenie na korzyści i wyzwania związane z nadchodzącą falą innowacji. Alec Ross ze swoim wieloletnim doświadczeniem w pełnej pasji pracy w sektorze publicznym i prywatnym ma niezwykłe możliwości zrozumienia i wyjaśnienia, skąd idziemy i dokąd zmierzamy.
Arianna Huffington, współzałożycielka i redaktor naczelna serwisu The Huffington Post, autorka książki Spełnienie. Nowy wymiar twojego sukcesu
Jak możemy przygotować swoje dzieci – i siebie samych – do odnoszenia sukcesów w świecie robotyki, globalizacji i rynków rozwijających się dzięki cyfryzacji? W tej wartościowej książce Alec Ross analizuje, czego potrzeba, by nie tylko przetrwać, ale i dobrze prosperować. Przyszłość już nas dotyka, a Ross pokazuje, co zrobić, by było to ekscytujące, a nie przerażające.
Walter Isaacson, autor książek Steve Jobs i Innowatorzy
***
Alec Ross jest jednym z czołowych amerykańskich ekspertów w dziedzinie innowacji. Podczas pracy jako starszy doradca sekretarza stanu do spraw innowacji Alec Ross odbył podróż do 41 krajów w celu zbadania, jakie nowości pojawiają się na każdym z kontynentów. Od ośrodków, w których rozwijały się nowe firmy w Kenii, po laboratoria badawczo-rozwojowe w Korei Południowej – wszędzie mógł zobaczyć, co niesie przyszłość.
Obecnie jest profesorem wizytującym (Distinguished Visiting Fellow) na Uniwersytecie Johna Hopkinsa oraz pracuje jako doradca inwestorów, korporacji i przywódców. Ross mieszka z żoną i trojgiem dzieci w Baltimore.
Zaufaj swoim silnym stronom, bądź z nich dumny i zacznij je w pełni wykorzystywać!
Marcus Buckingham dał początek ruchowi wykorzystywania swoich silnych stron, który obecnie szeroką falą rozlewa się po świecie – od firm prywatnych po organizacje rządowe i edukacyjne. To ruch, który wypływa między innymi z sukcesu wcześniejszych bestsellerów Marcusa Buckinghama: Po pierwsze: Złam wszystkie zasady oraz Teraz odkryj swoje silne strony.
W tej książce Buckingham odpowiada na kluczowe pytanie: jak użyć swoich silnych stron, aby uzyskać jak największy sukces w pracy? Z tej książki dowiesz się:
• Dlaczego twoje silne strony to nie tylko to „w czym jesteś dobry”, a słabe strony to nie tylko to „w czym jesteś kiepski”.
• Jak prawidłowo określić swoje silne strony.
• Co możesz zrobić każdego tygodnia, aby coraz więcej czasu poświęcać na zadania, które wykorzystują twoje silne strony, a coraz mniej na te zadania, które obniżają twoją skuteczność.
• Jak rozmawiać z szefem i współpracownikami o swoich silnych stronach, aby nie sprawić na nich wrażenia, że chwalisz się albo narzekasz.
• Jak dobrać odpowiedni dla ciebie cotygodniowy 15-minutowy rytuał, który pozwoli ci przez całą karierę wykorzystywać twoje silne strony.
WYKORZYSTAJ SWOJE SILNE STRONY otworzy przed tobą i twoją firmą nowe i niezbadane jeszcze obszary.
Dołącz się do ruchu silnych stron i rozwijaj się.
***
Od kilku lat korzystam z odkryć Marcusa Buckinghama opisanych w jego poprzednich trzech książkach. Dzięki nim porzuciłem fałszywe przekonania i mity, odkryłem swoje talenty i talenty moich współpracowników. Obecnie działamy efektywnie w zespole uzupełniających się osób. Osiągamy sukcesy dzięki świadomości, że prawdziwa praca zespołowa polega na tym, że wszyscy w sposób skoordynowany wykorzystują swoje najsilniejsze strony, wiedzą, w czym mogą na sobie polegać. Aby nie roztrwonić własnych zdolności, wystarczy skorzystać z odkrytych przez autora czterech strategii stosowanych przez ludzi odnoszących sukcesy i systematycznie wykorzystujących swoje silne strony.
- Grzegorz Turniak, prezes BNI Polska, prezes Stowarzyszenia Profesjonalnych Mówców w Polsce
***
Wykorzystaj swoje silne strony to nadzwyczaj praktyczny przewodnik dla każdego menedżera, który chce zbudować zespół osiągający wybitne wyniki. Absolutna rewolucja w podejściu do rozwoju jednostek i zespołów. Marcus Buckingham w bardzo precyzyjny sposób pokazuje, jak w sześć tygodni – przechodząc przez sześć prostych kroków – zwiększyć w sposób niezwykły swoją motywację i podnieść efektywność własnych działań. Dodatkowo daje dokładne wskazówki, jak ukierunkować swoje otoczenie na mistrzostwo. Tę książkę polecam każdemu, kto chce zbudować sukces na tym, że z bardzo dobrego zmieni się w wybitnego. Książkę polecam sportowcom poszukującym sposobu na zdobycie złota, menedżerom szukającym inspiracji do gigantycznego kroku naprzód i każdemu człowiekowi, który chce czerpać radość z pracy opartą na sukcesach w życiu zawodowym i osobistym.
- Wojciech Herra, mówca, trener, specjalizuje się w projektach ukierunkowanych na zwiększanie efektywności sprzedaży
***
MARCUS BUCKINGHAM przez 17 lat pracował w Organizacji Gallupa, w której zajmował się badaniami nad najlepszymi liderami, kierownikami i przedsiębiorstwami. Wyniki tych badań stały się podstawą bestsellerów Po pierwsze: Złam wszystkie zasady oraz Teraz odkryj swoje silne strony, których Buckingham był współautorem. Jego sylwetkę przedstawiano w „New York Timesie” oraz w czasopismach „Fortune”, „Business Week” i „Fast Company”. Obecnie prowadzi własną firmę, która zajmuje się konsultingiem oraz prowadzeniem szkoleń – tradycyjnych i internetowych.
Więcej informacji na jego temat można znaleźć na stronie marcusbuckingham.com
Jeżeli chcesz przeczytać tylko jedną książkę o zarządzaniu - powtarza swoim ludziom prezes jednego z największych banków świata - to przeczytaj Praktykę zarządzania.Książka Praktyka zarządzania to pierwsze spojrzenie na sztukę zarządzania oraz przedsiębiorstwo jako na całość. To pierwszy opis zarządzania jako oddzielnej funkcji i specyficznej pracy oraz roli menedżera jako przedmiotu odrębnej od innych odpowiedzialności. Pokazuje przedsiębiorstwo w trzech wymiarach:- po pierwsze jako biznes, czyli instytucję, która istnieje po to, by produkować wyniki ekonomiczne poza sobą samą, czyli na rynku i dla klienta;- po drugie jako organizację, opartą na składniku ludzkim i mającą charakter społeczny, taką, która zatrudnia pracowników, musi ich rozwijać, płacić im, tudzież organizować ich dla produktywności, a z tego tytułu wymaga rządzenia, ucieleśniając określone wartości i formując konieczne relacje między władzą a odpowiedzialnością;- po trzecie jako instytucję społeczną, osadzoną w społeczeństwie i w społeczności lokalnej, a więc znajdującą się pod wpływem interesu publicznego.***Ta książka zmieniła współczesny świat. Oczywiście, zarządzano i przed Druckerem. Nie brakowało menedżerów odnoszących sukcesy. Ale dopiero Peter F. Drucker odkrył światu znaczenie menedżerów i zarządzania we współczesnej gospodarce rynkowej, ukazał, jakie możliwości postępu kryją się w zarządzaniu. Sama własność prywatna nie wystarczy dziś dla sukcesów w gospodarce. Nie wystarczy i sam kapitał. Trzeba menedżerów. Co najważniejsze ta książka w sposób żywy i przystępny informuje, co trzeba umieć i co robić dla powodzenia biznesu. Jest to książka fundamentalna dla wiedzy o zarządzaniu i nie darmo jej autora nazywa się ojcem założycielem zarządzania (i wręcz jego papieżem). To rzeczywiście biblia biznesu żywy, codzienny poradnik we wszystkich sprawach prowadzenia biznesu i zarządzania przedsiębiorstwem. Nie przystępujmy do jej czytania z kompleksem naszego zapóźnienia. Odkryjmy, ile możemy osiągnąć dzięki wiedzy, umiejętnościom i woli sukcesu.- Stefan Bratkowski, dziennikarz, publicysta, pisarz***Urodzony w Wiedniu w 1909 roku, Peter F. Drucker zdobywał wykształcenie w Austrii i Anglii. W roku 1929 rozpoczął pracę jako zagraniczny korespondent prasowy i jako ekonomista w międzynarodowym banku w Londynie. Od roku 1937 pracował w Stanach Zjednoczonych, początkowo jako ekonomista w grupie brytyjskich banków i firm ubezpieczeniowych, a następnie jako konsultant do spraw zarządzania w największych amerykańskich i zagranicznych firmach doradczych.Prawdziwą karierę zrobił jako wykładowca i nauczyciel, najpierw jako profesor politologii i filozofii w Bennington College, a następnie przez ponad dwadzieścia lat jako profesor zarządzania w Graduate Business School of New York University.Od roku 1971 był profesorem nauk społecznych w Claremont Graduate School w Kalifornii. Zmarł w roku 2005.
EFEKTYWNOŚCI MOŻNA SIĘ NAUCZYĆ
Nie chodzi o to, aby robić wszystkie rzeczy we właściwy sposób.
Chodzi przede wszystkim o to, aby robić właściwe rzeczy.
Peter F. Drucker
Rozwój własny skutecznego menedżera ma kardynalne znaczenie dla rozwoju organizacji, czy będzie nią biznes, agenda rządowa, laboratorium badawcze, szpital czy jednostka wojskowa. Tędy wiedzie droga do osiągnięć organizacji. Menedżerowie, pracując nad swoją efektywnością, podnoszą poziom osiągnięć całej organizacji. Zwiększają bowiem aspiracje - zarówno swoje własne, jak i innych. W rezultacie organizacja staje się zdolna nie tylko do lepszego funkcjonowania, ale i do robienia wielu różnych rzeczy, których nie robiła, a także do sięgania po nowe cele.
Książka ta próbuje przedstawić różne wymiary menedżerskich osiągnięć w takiej sekwencji, by zachęcić Czytelnika do nauczenia się skuteczności w zarządzaniu. Nie jest to oczywiście podręcznik - choćby dlatego, że jeśli nawet skuteczności może się ktoś nauczyć, to uczyć jej z pewnością nie można. Skuteczność nie jest bowiem „przedmiotem”, lecz kwestią dyscypliny.
***
Dla osiągnięcia sensownej efektywności nie wystarczy być inteligentnym, ciężko pracować i znać się na rzeczy. Efektywność to coś odrębnego, coś innego. Ale nie wymaga ona jakiegoś specjalnego daru, specjalnych talentów czy specjalnego treningu. Nie wymaga – w przypadku menedżera – czegoś specjalnie skomplikowanego. Na efektywność składa się pewna suma nawyków i zabiegów, które przedstawia i omawia ta książka. Nie są one czymś „wrodzonym”. Przez 45 lat pracowałem jako konsultant z dziesiątkami menedżerów najrozmaitszych organizacji, dużych i małych, w biznesie, w agendach rządowych, związkach zawodowych, szpitalach, uniwersytetach, służbach komunalnych, z menedżerami amerykańskimi, europejskimi, latynoamerykańskimi, japońskimi, i nigdy nie natknąłem się na choćby jednego menedżera „z natury”, który by się po prostu skutecznym urodził. Wszyscy ci skuteczni musieli się efektywności nauczyć. I musieli ją praktykować tak długo, aż stała się ich drugą naturą. Ale też wszyscy, którzy pracowali nad tym, by stać się skutecznymi szefami, odnieśli w tym względzie sukcesy. Efektywności można się nauczyć, a co więcej – uczyć się jej trzeba.
Peter F. Drucker
Teoria gier. Być może coś o niej słyszałeś lub może widziałeś film PIĘKNY UMYSŁ i zacząłeś się zastanawiać, jak owa teoria może ci pomóc w rozegraniu własnego życia.Ta książka powie, jak to zrobić!Pamiętasz, jak ostatnio targowałeś się z własnym dzieckiem, o której godzinie powinno pójść spać?A może zastanawiasz się właśnie, jak twoja firma powinna zareagować na cięcie cen rywala?Czy udało ci się kiedykolwiek dotrzymać postanowień noworocznych?Każdy z nas codziennie napotyka niezliczoną ilość sytuacji, które wymagają strategicznego działania. Możesz jakoś brnąć dalej w nadziei na łut szczęścia, albo możesz dowiedzieć się, jak rozpoznawać, a nawet przewidywać takie sytuacje i nauczyć się, jak wtedy reagować.Avinash K. Dixit i Barry J. Nalebuff to światowi eksperci w teorii gier.Dzięki wieloletniemu doświadczeniu w nauczaniu i praktyce zrozumieli, że najlepszym sposobem wyłożenia tej nauki i przekształcenia jej w użyteczne narzędzie dnia codziennego jest zilustrowanie pojęć mnóstwem historii i przykładów.SZTUKA STRATEGII pełna jest opowieści ze świata biznesu, polityki, sportu.Znajdziesz tu coś o muzyce, coś o negocjacjach,coś o filmach.Niezależnie od tego, czy autorzy omawiają sposoby zrzucenia wagi, zdobycia upragnionej rzeczy na eBayu, czy też to, jak stać się lepszym negocjatorem,rodzicem, tenisistą, zawsze dostarczają czytelnikowi sporej dawki rozrywki i wnikliwych spostrzeżeń.Dzięki lekcjom zawartym w książce dowiesz się, jak wyprowadzić rywali w pole, ale również jak znaleźć z innymi wspólny język i osiągnąć to, do czego dążysz.A jeśli chcesz grać czysto,poleć tę książkę swoim rywalom.
Użyj dźwigni swojego talentu
Książkami, które stały się sprzedanymi w milionowych nakładach bestsellerami, Po pierwsze: Złam wszelkie zasady oraz Teraz odkryj swoje silne strony, Marcus Buckingham dał początek ruchowi wykorzystywania swoich silnych stron, który obecnie szeroką falą rozlewa się po świecie – od firm prywatnych po organizacje rządowe i edukacyjne. Teraz, gdy ruch jest już w pełni rozwinięty, Buckingham napisał nową książkę, w której pragnie odpowiedzieć na kluczowe pytanie: w jaki sposób można zastosować swoje silne strony, aby uzyskać możliwie jak największy sukces w pracy?
Z tej książki dowiesz się:
• Dlaczego twoje silne strony nie są jedynie tym „w czym jesteś dobry”, a słabe strony tylko tym „w czym jesteś zły”.
• Jak wykorzystać różne oznaki, by prawidłowo wskazać swoje silne strony.
• Co możesz zrobić każdego tygodnia, aby coraz więcej czasu poświęcać na zadania, które wykorzystują twoje silne strony, a coraz mniej na te zadania, które obniżają twoją skuteczność.
• Jak rozmawiać ze swoim szefem i współpracownikami o swoich silnych stronach, aby nie odnieśli wrażenia, że chwalisz się albo narzekasz.
• Jak przeprowadzić cotygodniowy, 15-minutowy rytuał, który pozwoli ci przez całą karierę wykorzystywać swoje silne strony.
Wykorzystaj swoje silne strony otworzy przed tobą i twoją firmą nowe i niezbadane jeszcze obszary. Dołącz się do ruchu silnych stron i rozwijaj się.
Weź udział w sześciokrokowym i sześciotygodniowym programie, który pozwoli ci odkryć pełny, ukryty wymiar swoich zalet.
Odwiedź witrynę SIMPLYSTRENGTHS.COM i dowiedz się, jaki tkwi w tobie potencjał.
Badania wykazują, że większość ludzi nie wykorzystuje pełni swoich możliwości – jedynie 17 procent pracowników jest przekonane, że w pełni realizuje swój potencjał. Książka Wykorzystaj swoje silne strony ma na celu zachęcenie wszystkich do wzięcia udziału w sześciokrokowym i sześciotygodniowym programie, który pozwoli im odkryć pełny, ukryty wymiar swoich zalet. Buckingham pokazuje, w jaki sposób przejąć kontrolę nad swoimi silnymi stronami i pod nosem szefa zmienić zakres swoich obowiązków.
Dzięki ćwiczeniom, które staną się regularną częścią twojego tygodnia w pracy, oraz sprawdzonym taktykom opracowanym przez ludzi, którzy zastosowali już tę wiedzę w praktyce, książka Wykorzystaj swoje silne strony da ci całkowicie odmienne podejście do całej twojej kariery zawodowej. Elementem programu jest test internetowy Strengths Engagement Track, który pozwala precyzyjnie zmierzyć poziom wykorzystania silnych stron ¬– tak swoich, jak i całego zespołu – w pracy. Możesz także pobrać dwa pierwsze odcinki filmów uzupełniających tę książkę z uznanej serii „Trombone Player Wanted ”.
O autorze
MARCUS BUCKINGHAM przez 17 lat pracował w Organizacji Gallupa, w której zajmował się badaniami nad najlepszymi liderami, kierownikami i przedsiębiorstwami. Wyniki tych badań stały się podstawą bestsellerów Po pierwsze: Złam wszelkie zasady oraz Teraz odkryj swoje silne strony, których Buckingham był współautorem. Jego sylwetkę przedstawiano w „New York Timesie” oraz w czasopismach „Fortune”, „Business Week” i „Fast Company”. Obecnie prowadzi własną firmę, która zajmuje się konsultingiem oraz prowadzeniem szkoleń – tradycyjnych i internetowych.
Nieśmiertelność i prosperity na wieki
Istnieją firmy wizjonerskie i pozostałe. Firmy wizjonerskie to te, które trwają przez całe stulecia i nieprzerwanie rosną w siłę, mimo że ich założyciele odeszli dawno temu. To machiny postępu, które żyją własnym życiem. Pytanie brzmi: jak skonstruować taką machinę?
To pytanie zainspirowało autorów tej książki do zbadania tysiąca ośmiuset lat łącznej historii osiemnastu wizjonerskich firm, wśród których są między innymi: Walt Disney, Hewlett-Packard, 3M, Ford, IBM, Philip Morris, Sony, Wal-Mart, Citicorp, Marriott, Johnson & Johnson, Motorola, Boeing i American Express. Autorzy sięgają wstecz do czasów, kiedy te potężne dziś korporacje były raczkującymi przedsiębiorstwami. Opisują ich drogę do wielkości. Docierają do tego, co odróżnia firmy wizjonerske od pozostałych. Opisują najważniejsze mechanizmy zarządzania wizjonerskimi organizacjami. To właśnie za sprawą tych mechanizmów przeciętne organizacje stają się nieśmiertelne:
* kultystyczna kultura - jak zmieniać pracowników w misjonarzy,
* wielkie, ryzykowne i śmiałe cele - czym rozpalać serca i umysły ludzi w firmie,
* geniusz „ORAZ” - jak godzić wiele sprzecznych priorytetów na drodze rozwoju,
* intraprzedsiębiorczość - jak nadać korporacji zwinność i elastyczność małej firmy,
* inkubowanie menedżerów — skąd brać dobrych ludzi w miejsce tych, którzy odchodzą.
Daleka przyszłość twojej firmy waży się już dziś. Kiedy przeczytasz tę książkę, dostrzeżesz, jak wiele jeszcze masz do zrobienia w twojej organizacji. Wejdź na ambitną drogę, jaką obrali inni konstruktorzy wizjonerskich firm. Nagroda jest warta wysiłku: nieśmiertelność i prosperity na wieki.
O AUTORACH
Jim Collins bada trwałe, nadzwyczajne firmy: jak się rozwijają, jak dochodzą do ponadprzeciętnych wyników i jak z dobrych stają się wielkie. Prowadząc seminaria na całym świecie, dzieli się swoimi wnioskami z zarządzającymi największych korporacji. Jest autorem znanego bestsellera Od dobrego do wielkiego (MT Biznes, Warszawa 2007). Jego artykuły regularnie ukazują się w „Fortune”, „The Economist”, „USA Today” i „Harvard Business Review”.
Jerry I. Porras jest emerytowanym profesorem w dziedzinie zachowań organizacyjnych i zarządzania zmianą. Był wicedziekanem w Graduate School of Business na Uniwersytecie Stanforda. Regularnie prowadził wykłady dla zarządzających. Specjalizuje się w badaniach nad tym, jak spójność działań firmy z jej rdzennymi celami i wartościami korzystnie wpływa na wyniki.
OPINIE
Książkę tę warto polecić studentom i menedżerom, bo inspiruje wyobraźnią organizacyjną, badaczom, bo pokazuje jak rozwijać warsztat naukowego badania przypadków (case research), uczonym, akademikom aby nie przywiązywali się zbytnio do sprawdzonych już teorii (zwłaszcza własnych). Słowem wszystkim, których pasjonują wizjonerskie organizacje, budowane i zarządzane tak aby przetrwać zarówno własne, kolejne sukcesy, jak i nieuniknione porażki…
— prof. dr hab. Leszek Żabiński, dziekan Wydziału Zarządzania Akademii Ekonomicznej im. K. Adamieckiego w Katowicach
Wiele napisano o wyzwaniach, z jakimi zmierzyć się muszą młode firmy, jednak jeszcze trudniejsze bywa przetrwanie próby czasu i utrzymanie wcześniej zdobytej pozycji rynkowej.
Książka Wizjonerskie organizacje to efekt wieloletnich, rzetelnych analiz firm, których strategie dojrzewały jak wino. Autorzy uniknęli typowych dla menedżerskich bestsellerów uproszczeń - pokazali, że na długotrwały sukces firmy nie składają się wyłącznie działania charyzmatycznych przywódców, ale też wypracowywane przez lata wizja, kultura i sposoby podejmowania decyzji biznesowych.
— dr hab.. Krzysztof Klincewicz, Katedra Teorii Organizacji Wydziału Zarządzania
Uniwersytetu Warszawskiego
Po co budować przeciętną firmę, skoro można stworzyć coś dużo większego i trwalszego: wizjonerską organizację? Jim Collins i Jerry I. Porras pokazują, jak skonstruowano machiny postępu takie jak Sony, Citicorp czy 3M. Ta książka to fantastyczna podróż w świat uskrzydlonych firm, które wszyscy znamy i na których się wzorujemy.
— prof.. Andrzej Stanisław Barczak, Akademia Ekonomiczna w Katowicach
Przystępnie podane wyniki badań naukowych pokazujące co odróżnia firmy od lat wybierane w rankingach „Najbardziej podziwianych firm na świecie” od pozostałych – jeżeli sądzisz że w twojej firmie można jeszcze coś poprawić, ta książka może podsunąć ci pomysł, czym należałoby się zająć.
— Marek Sypek, Managing Director Johnson & Johnson Consumer Poland
Autorzy nie obawiają się podważać często spotykanych stereotypów o organizacjach osiągających sukces. Słusznie zauważają, że to nie charyzmatyczne przywództwo i sztucznie sformułowane wizje, a ciągła zdolność do przezwyciężania samych siebie, zadawania właściwych pytań, eksperymentowania, a jednocześnie skoncentrowania się na głównym celu, są czynnikami stymulującymi sukces w długim terminie. Ta lektura motywuje czytelnika do zdefiniowania, co dla jego firmy jest krytycznym czynnikiem sukcesu.
— Andrzej Dąbrowski, prezes zarządu Philip Morris Polska
Jeśli szukasz fascynujących studiów przypadku pokazujących, jak mała firma staje się wielka, to mam dla ciebie dobrą wiadomość: nie zawiedziesz się.
— Brian Dumaine, „Fortune”
Wizjonerskie organizacje to niezwykły podręcznik biznesowy, poparty szeroko zakrojonymi badaniami. Znajdziesz w nim mnóstwo niekonwencjonalnych wniosków. (...) Polecam go wszystkim, a zwłaszcza tym, którzy konstruują i ulepszają duże firmy.
— Richard J. Tofel, „Wall Street Journal”
G. Richard Shell i Mario Moussa wiedzą, na czym polega problem trudnego szefa i jakiego wysiłku wymaga przeforsowanie inicjatywy w hierarchicznej organizacji. Doradzali tysiącom menedżerów i przestudiowali dzieje najsłynniejszych osób posiadających wybitną umiejętność perswazji ? od Abrahama Lincolna, Johna D. Rockefellera Jr. O do Andy?ego Grave, Sama Waltona i Bono. Ich czterostopniowy proces zwany ?Woo? jest systematyczną, powtarzalną strategią sprzedawania pomysłów. ?Woo? to zdolność zyskiwania przychylności ludzi bez przymuszania, przy użyciu jedynie inteligentnej perswazji opartej na wzajemnej zależności. Jest to sekret sukcesu w relacjach z współpracownikami i klientami.
Pokazuje także, jak menedżerowie korzystają z tej strategii do osiągania celów w swojej codziennej pracy.
Shell i Moussa zaczynają podróż od dwóch technik samooceny, które pomogą ci odnaleźć w sobie talent do perswazji. Następnie pokażą, jak zastosować swoje wyjątkowe zdolności w interakcjach z innymi. Twoje ?Woo IQ? wynika ze znajomości swoich mocnych stron i korzystania z nich we właściwym czasie z właściwymi ludźmi.
Nieważne, czy jesteś introwertykiem czy ekstrawertykiem, lubisz konkurować czy współpracować, jesteś bardziej intelektualistą czy praktykiem, odkryjesz, że Woo poprawi twoje umiejętności perswazji w każdym obszarze życia. Być może wolałbyś korzystać z książki Sun Tzu The Art.?. Of War (Sztuka Wojenna) aby pokonać swoich wrogów. Jednak jeżeli wolisz przeciągnąć ich na swoją stronę, wybierz The Art.?. Of Woo.
OPINIE
Zastanów się, jaką potężną mocą będziesz władać, jeżeli nauczysz się używać inteligentnej perswazji w biznesie. Tą mocą jest wiedza o tym, w jaki sposób, zachowując się etycznie, wpływać na ludzi, którzy nas otaczają. Właśnie w tej książce znalazłem praktyczne wskazówki, które zwiększyły moją efektywność menedżerską.
- Daniel Jan Kubach, prezes zarządu 4Media Publisher wydawca ?Network Magazyn?
Dawno nie spotkałem się z książką, która w sposób tak przystępny i obfity w przykłady z życia wybitnych osobistości przedstawia odkrycia psychologów w zakresie perswazji i wywierania wpływu. Richard Shell i Mario Moussa odsłaniają przed czytelnikami cały proces perswazji ? od wyznaczenia celów poprzez analizę swoich mocnych stron aż po zabezpieczenie podjętych zobowiązań. Autorzy przyrównują perswazję do procesu sprzedaży idei i osadzają ją w kontekście wielu przełomów w historii przedsiębiorczości i polityki. Dlatego też Inteligentna perswazja w biznesie powinna trafić do biblioteczki każdego menedżera i polityka, który chce efektywnie realizować swoje plany, ale także do każdego, kto na co dzień pragnie skutecznie przekonywać innych ludzi do swoich pomysłów.
- Jarosław Świątek, Polski Portal Psychologii Społecznej
Co najwięksi menadżerowie na świecie robią inaczej
Książka podbiła wszystkie listy bestsellerów w Stanach Zjednoczonych od Financial Times po Amazon.com. Oparta na obszernym materiale empirycznym, jaki zebrali autorzy prowadząc badania w organizacji Gallupa, pokazuje, że istnieje coś, co łączy wszystkich odnoszących sukces menedżerów - jest tym elastyczność w podchodzeniu do sytuacji i ludzi, przekraczanie i łamanie utartych zasad. Książka proponuje model zarządzania, który pozwoli na wprowadzenie decydujących o sukcesie zmian, zwiększenie kreatywności pracowników i zadowolenia klientów oraz osiągnięcie lepszych zysków. MARCUS BUCKINGHAM jest liderem realizowanego przez Insytut Gallupa przez dwadzieścia lat projektu mającego na celu zidentyfikowanie najważniejszych cech wielkich menedżerów i wspaniałych miejsc pracy. Jest też starszym wykładowcą w Gallup's Leadership Institute (Instytucie Przywództwa przy Instytucie Gallupa). CURT COFFMAN jest światowym liderem praktycznych rozwiązań oferowanych przez The Gallup Organization Workplace Management Practice (Instytut Zarządzania Miejscem Pracy przy Instytucie Gallupa). Jest stałym konsultantem do spraw tworzenia wydajnych miejsc pracy nastawionych na klienta. Spośród setek książek o poprawie funkcjonowania organizacji ta jedna jest oparta na obszernym materiale empirycznym i koncentruje się na szczególnych działaniach, które powinni podjąć menedżerowie, aby już dziś ulepszyć swoją organizację. W świecie, w którym zarządzanie ludźmi pozwala wykorzystać występujące wśród nich zróżnicowanie, książka Po pierwsze: Złam wszelkie zasady to lektura obowiązkowa. Jeffrey Pfeffer, profesor w Szkole Biznesu przy Uniwersytecie Stanforda Ta książka to wyzwanie dla powszechnych przekonań o wielkim zarządzaniu, wyzwanie poparte faktami i argumentami nie do odparcia. Bradbury H. Anderson, prezes i dyrektor operacyjny, Best Buy To jest to! Opierając się na przekonujących wnioskach i poważnych wynikach badań Gallupa, Buckingham i Coffman stworzyli mocne fundamenty skutecznego zarządzania. Po raz pierwszy opisano w jasny sposób drogę do pozyskania zaangażowanych pracowników i stworzenia świetnie prosperujących zespołów roboczych. To zmieniło moje podejście do zarządzania menedżerami. Po pierwsze: Złam wszelkie zasady to ważne narzędzie dla każdego kierownika na linii frontu, dla każdego menedżera średniego szczebla i dla każdego lidera. Michael W. Morrison, dziekan na Uniwersytecie Toyota Racjonalne, oparte na doświadczeniu podejście, z jakiego od lat słynął Gallup, uczyniło jeszcze bardziej mierzalnymi niemierzalne aktywa i poprawiło naszą zdolność do zarządzania nimi. Książka Po pierwsze: Złam wszelkie zasady pokazuje jak to zrobić. David Norton, prezes The Balanced Scorecard Collaborative,Inc. Jak określili to sami autorzy, znaczna część wartości firmy znajduje się pomiędzy uszami jej pracowników. Kluczem do sukcesu jest pomnażanie tej wartości przez słuchanie i rozumienie tego, co znajduje się w ich sercach. Panowie Buckingham i Coffman znaleźli prosty sposób pomiaru i tworzenia tego niezwykle istotnego związku. U nas, w Carlson Companies, ich umiejętności pomagają nam stać się firmą naprawdę dbałą o swoich pracowników, firmą, która w przyszłości odniesie na rynku wielki sukces. Marylin Carlson, prezes i dyrektor generalny, Carlson Companies
Jak uwolnić się z pułapki uprzedzeń
Jak nieustannie wykorzystywać wrodzone zdolności?
Od czasu pierwszego amerykańskiego wydania w roku 2000 Przywództwo i oszukiwanie samego siebie jest fenomenem, o którym mówią wszyscy. Z roku na rok sprzedaż rośnie, a książka cieszy się niesłabnącą popularnością – została wydana w ponad dwudziestu językach.
Poprzez opowieść o człowieku stawiającym czoło wyzwaniom w życiu zawodowym i rodzinnym – którą każdy może odnieść do siebie – autorzy pokazują, jak sami czynimy siebie ślepymi na prawdziwe motywy oraz nieświadomie sabotujemy skuteczność własnych dążeń do sukcesu i szczęścia.
Zawarta w niniejszym, poprawionym wydaniu historia jest jeszcze bardziej fascynująca. Autorzy, wykorzystując obszerną korespondencję, jaką przez lata otrzymywali od swoich czytelników, wzbogacili książkę o nowy rozdział. Pokazują w nim, jak na wiele rozmaitych sposobów czytelnicy wykorzystywali Przywództwo i oszukiwanie samego siebie w doskonaleniu swojego życia oraz miejsca pracy – w dziedzinach takich jak:
- budowa zespołów,
- rozwiązywanie konfliktów,
- rozwój osobisty.
Przeczytaj tę niezwykłą książkę i odkryj to, czego nauczyły się już miliony – jak nieustannie wykorzystywać nasze wrodzone zdolności do wyraźnej poprawy osiąganych przez nas wyników i naszych relacji.
Czy to w pracy, czy w domu, oszukiwanie samego siebie zaciemnia prawdę o nas, wykrzywia nasze widzenie innych i sytuacji oraz ogranicza naszą zdolność do podejmowania mądrych i pożytecznych decyzji. Gdy oszukujemy samych siebie, nasze poczucie szczęścia i nasze przywództwo słabną z każdym naszym ruchem. – fragment książki
O AUTORZE
The Arbinger Institute pomaga organizacjom, rodzinom, osobom i społecznościom na całym świecie w radzeniu sobie z mało znanym, ale bardzo powszechnym problemem samooszukiwania się. Instytut, obejmujący swoją działalnością cały świat, prowadzony jest przez swoich założycieli: Jamesa Ferrella, Duane’a Boyce’a, Paula Smitha i Terry’ego Warnera. Jego siedziba znajduje się w Stanach Zjednoczonych, jednak Arbinger działa w obu Amerykach, w Europie, Afryce, na Bliskim Wschodzie, w Indiach, Oceanii i Azji.
Niewybaczalne porażki biznesowe i co z nich wynika
Porażki biznesowe – kurs podstawowy. Witamy!
W latach sześćdziesiątych dyrektor generalny firmy IBM, Tom Watson, wezwał do siebie menedżera, którego projekt przyniósł dziesięciomilionowe straty. Menedżer przypuszczał, że zostanie zwolniony. Watson powiedział mu jednak: „Zwolniony? Przecież właśnie wydałem dziesięć milionów dolarów na twoją edukację. Chciałem tylko mieć pewność, że wyciągnąłeś stosowne wnioski”.
W książce Lekcje warte miliardy dolarów Paul Carroll i Chunka Mui analizują wyniki badań, którym poddano ponad 750 przypadków porażek biznesowych. Na tej podstawie opisują błędne taktyki, które niejednokrotnie sprowadziły na różne firmy poważne kłopoty. O sukcesach firm napisano tysiące książek, nikt jednak nie zajmuje się tym, jakie wnioski należałoby wyciągać z ich niepowodzeń.
Lekcja pierwsza. Obiektywne fakty
W latach 1981–2006 423 firmy dysponujące łącznie aktywami o wartości 1,5 biliona dolarów złożyły wniosek o postawienie ich w stan upadłości. Setki innych dokonały ogromnych odpisów, zrezygnowały z prowadzenia rozległej działalności w pewnych obszarach lub zostały przejęte ze względu na trudną sytuację. Kolejne firmy powtarzają te same błędy i wdrażają te same źle pomyślane strategie.
Lekcja druga. Schematy porażek
Carroll i Mui doszli do wniosku, że podstawową przyczyną porażek jest przyjęcie błędnej strategii: nie kiepskie wykonanie, brak odpowiednich przywódców czy pech. Opisywane przez autorów błędy strategiczne zaliczają się do siedmiu kategorii, takich jak:
• Dążenie do osiągnięcia nieosiągalnych efektów synergii
• Wejście na rynki „poboczne”, które w rzeczywistości wcale nie są poboczne
• Błędna konsolidacja, w wyniku której dochodzi do nabycia większych problemów niż korzyści
Lekcja trzecia. Jak nie powtarzać tych samych błędów
Lekcje warte miliardy dolarów można by uznać za drugą stronę monety, która ma na awersie książkę Od dobrego do wielkiego. Dorównuje ona tej klasycznej pozycji pod względem przełomowości i doniosłości. Lekcje warte miliardy dolarów pozwolą uniknąć sytuacji, w której od dobrego zmierza się w kierunku nieistniejącego.
PRZYKŁADOWE SCHEMATY PORAŻEK
Dążenie do osiągnięcia nieosiągalnych efektów synergii
Firma Quaker Oats kupiła Snapple z myślą o osiągnięciu efektów synergii w dziedzinie dystrybucji, tymczasem cała ta operacja wygenerowała 1,4 miliarda dolarów straty.
Wejście na rynki „poboczne”, które w rzeczywistości wcale nie są poboczne
Firma Avon zdecydowała się nawiązać do swojej „kultury troski” i zająć się prowadzeniem domów spokojnej starości; w wyniku tej operacji musiała dokonać odpisu na kwotę 545 milionów dolarów.
Błędna konsolidacja, w wyniku której dochodzi do nabycia większych problemów niż korzyści
Firma Ames, pionier na rynku dyskontowych domów towarowych, poniosła porażkę przy realizacji wysiłków konsolidacyjnych; po dwukrotnym bankructwie doszło ostatecznie do jej likwidacji.
Lekcje warte miliardy dolarów to studia MBA w jednej książce. Autorzy poddali analizie wnioski płynące z licznych nieudanych przejęć i fuzji i przedstawili je w prostej, ale fascynującej i przemawiającej do wyobraźni postaci. Książka ta niesie ze sobą sporą dawkę wyjaśnień i nadziei, ponieważ przedstawia koncepcję adwokata diabła i zachęca do upełnomocniania pracowników do wyrażania własnych opinii.
– Larry Kramer, założyciel, prezes i dyrektor generalny Marketwatch.com, były szef działu mediów cyfrowych CBS
Rewelacyjne spojrzenie w świat podejmowania decyzji na najwyższym szczeblu kierowniczym. Sukces zawsze staje się przyczynkiem do świętowania, o porażkach tymczasem rzadko się rozmawia. Perspektywa przedstawiona przez autorów przyda się każdemu, kto w swojej pracy podejmuje decyzje biznesowe.
– Phil Fasano, dyrektor ds. informacji Kaiser Permanente
Po co marnować miliard dolarów, skoro tę książkę można kupić już za 25,95 dolara? Okazuje się jednak, że firmy i ludzie, którym najbardziej przydałyby się rady zawarte w tej książce, będą najmniej skłonni zapoznać się z jej treścią. Nie naśladuj ich! Albo ty zapłacisz teraz, albo twoi akcjonariusze zapłacą później.
– Guy Kawasaki, współzałożyciel Alltop.com, autor książki Sztuka rozpoczynania
Paul B. Carroll od siedemnastu lat pisze dla „The Wall Street Journal”. Napisał książkę zatytułowaną Big Blues, a w 1997 roku założył czasopismo „Context”, pierwszy magazyn „nowej gospodarki”.
Chunka Mui jest współautorem biznesowego bestsellera Unleashing the Killer App. Pracuje w Diamond Management and Technology Consultants. Prowadzi wykłady i udziela porad w zakresie szeroko rozumianej strategii i innowacyjności.
Odwiedź stronę: www.BillionDollarLessons.com
Serce i dusza filozofii Toyoty
Uroczysta polska premiera książki odbędzie się podczas VI Kongresu GEMBA KAIZEN w dniach 24-25 listopada 2009 we Wrocławiu
Przedmowę do polskiego wydania książki napisał Masaaki Imai - światowy ekspert kaizen, natomiast wprowadzenie jest autorstwa Mariusza Bryke - Country Managera KAIZEN Institute Polska.
W międzynarodowym bestsellerze, Droga Toyoty tłumaczono sukces tej firmy rewolucyjnym modelem 4P, którego elementami składowymi jest filozofia, ludzie, proces i rozwiązywanie problemów. Teraz, w książce Kultura Toyoty, autorytety w zakresie Toyoty, Jeffrey Liker i Michael Hoseus ujawniają, w jaki sposób Toyota wybiera, rozwija i motywuje swoich ludzi, aby zaangażowali się w proces wytwarzania produktów o najwyższej jakości. Z tej książki możesz dowiedzieć się, jak zrobić to w swojej firmie.
Kultura Toyoty poświęcona jest „systemom ludzkim”, które Toyota wprowadziła po to, by wzmocnić zasady zaufania, obopólnego dobrobytu i perfekcji w swoich zakładach, salonach dilerskich i biurach na całym świecie. Autorzy zaczynają od przyjrzenia się procesowi ewolucji kultury Toyoty i zastanawiają się, dlaczego to właśnie ludzie są „sercem i duszą” Drogi Toyoty. Firma stosuje czteroetapowy proces rozwijania i zatrzymywania doskonale przygotowanych pracowników. Oto te etapy: przyciąganie, rozwijanie, angażowanie i inspirowanie.
Na podstawie wielu przykładów zaczerpniętych z długoletnich badań Likera oraz osobistego doświadczenia Hoseusa jako kierownika Toyoty, książka ta zapewnia narzędzia, które pozwalają:
• znaleźć kompetentnych, zdolnych i chętnych pracowników,
• rozpocząć proces szkolenia i „uspołeczniania” zatrudnianych pracowników,
• ustalać i komunikować kluczowe wskaźniki efektywności na każdym poziomie organizacji,
• szkolić pracowników tak, aby byli w stanie rozwiązywać problemy i nieustannie usprawniali wykonywane przez siebie procesy,
• rozwijać liderów, którzy żyją filozofią firmy i uczą jej innych,
• nagradzać doskonałą pracę i zapewniać pomoc tym, którzy zostają z tyłu
Kultura Toyoty, która obejmuje całą firmę, stanowi podstawę jej sukcesu jako globalnego lidera pod względem doskonałości operacyjnej. Aby pomóc innym firmom stać się „Toyotą” w ich branży, autorytety w zakresie Toyoty – Jeffrey Liker oraz Michael Hoseus – przedstawiają tajniki tworzenia i utrzymywania kultury nakierowanej na ludzi, która zapewnia spójny rozwój, innowację, zyskowność i doskonałość. Dzięki pełnemu dostępowi do dyrektorów, menedżerów i fabryk na całym świecie, autorzy mogą pokazać, w jaki sposób każda firma może zbudować kulturę ciągłego doskonalenia, poprzez:
przyciąganie, rozwijanie i angażowanie wyjątkowych osób
zachęcanie do rozwiązywania problemów na wszystkich poziomach organizacji
sprawianie, by kierownictwo stawało się odpowiedzialne przed pracownikami
inspirowanie pracowników do tego, by angażowali się na rzecz firmy, rodziny i społeczeństwa
zmianę działu HR w arbitrów uczciwego i spójnego postępowania
wykorzystywanie odgórnego i oddolnego procesu planowania w celu angażowania wszystkich w proces osiągania przełomowych celów.
Książka oferuje wgląd w fascynującą kulturę Toyoty ze zwróceniem szczególnej uwagi na niuanse procesu przenoszenia i odtwarzania tej kultury w różnych zakładach i biurach na całym świecie. Te wyjątkowe szczegóły są właśnie tym, czego potrzebuje Twoja firma, aby móc skorzystać z doświadczeń Toyoty.
O AUTORACH
JEFFREY K. LIKER, autor bestsellera Droga Toyoty, jest profesorem inżynierii przemysłowej i operacyjnej na University of Michigan, a także współwłaścicielem firmy konsultingowej Optiprise.
MICHAEL HOSEUS jest dyrektorem wykonawczym organizacji typu non-profit Center for Quality People and Organizations. Wcześniej przez 12 lat pracował w zakładzie Toyoty w Georgetown w stanie Kentucky jako lider grupy, kierownik montażowni oraz dyrektor działu HR.
OPINIE
Toyota pokazuje jak wykorzystać swój potencjał, aby być organizacją uczącą się, jak kroczyć codziennie drogą Kaizen. Toyota jest wzorcem i źródłem inspiracji dla wielu z nas. Książka KULTURA TOYOTY. SERCE I DUSZA FILOZOFII TOYOTY to ważna pozycja, dzięki której mamy
szansę lepiej zrozumieć fenomen Toyoty i zainspirować się do poszukiwania własnej drogi.
- Mariusz Bryke, KAIZEN Institute Polska
Fragment książki
WPROWADZENIE
Mam niewątpliwą przyjemność w bardzo krótkim czasie pisać już drugie wprowadzenie do książki, która traktuje o japońskim podejściu do zarządzania. Asystowałem przy „polskich narodzinach" dwóch książek: GEMBA Kaizen i Kaizen: Klucz do konkurencyjnego sukcesu Japonii, autorstwa uznanego autorytetu w obszarze kaizen, pana Masaakiego Imai. Z niezwykłym szacunkiem odnoszę się również do książek Jeffreya Likera: Droga Toyoty i Toyota Talent. Wszystkie te pozycje charakteryzuje jedna wspólna cecha - odniosły niezwykły sukces na rynku światowym, znajdując odbiorców we wszystkich kręgach kulturowych.
Mój dylemat, o którym pisałem parę lat temu w innym wprowadzeniu do książki — czy polski rynek zaaprobuje japońską filozofię zarządzania — nie jest już aktualny. To bardzo dobra wiadomość. Droga kaizen, którą kroczy Toyota, a za nią niezliczona rzesza innych firm, obroniła się sama.
Jednakże nie wystarcza sama filozofia, potrzebne są również narzędzia. Toyota od samego początku, czyli od roku 1926 (moment narodzin firmy produkującej automatyczne krosna) narzędzia te wymyśla i rozwija. Zostały one zebrane i są znane pod nazwą „system produkcyjny Toyoty" (TPS). System ten jest wzorcem dla każdej firmy, która podejmuje działania w obszarze doskonalenia procesów produkcyjnych i administracyjnych. Okazuje się jednak, że wzór jest niedościgły. Prosta próba kopiowania TPS jest daremnym zabiegiem. Nikomu na świecie nie udało się jeszcze dokonać operacji kopiowania i uzyskać 100% skuteczności oryginału.
Filozofia i narzędzia to jednak tylko część kultury Toyoty. Trzecim brakującym ogniwem są ludzie. „Ludzie są sercem i duszą drogi Toyoty" — ten cytat z książki jest kluczem do zrozumienia, czym naprawdę jest TPS i którędy naprawdę wiedzie droga Toyoty.
Ta książka jest próbą przedstawienia podejścia firmy do jednego z trzech najważniejszych czynników sukcesu Toyoty — do ludzi, czyli pracowników tej firmy. To czynnik złożony i nie można go skopiować. Stąd autorzy starają się, aby ich czytelnicy zrozumieli podejście Toyoty i na tej podstawie opracowali własne rozwiązania. To ważne, by zrozumieć, dlaczego zasadniczym strumieniem wartości w firmie jest strumień wartości kapitału ludzkiego, a także zobaczyć i pojąć, jak przyciąganie, rozwijanie, angażowanie i inspirowanie pracowników wspomaga proces produkcji na najwyższym poziomie.
Książka traktuje o kulturze, a ona nie bardzo da się zmierzyć czy uchwycić w całej rozciągłości. Żeby dogłębnie zrozumieć tę materię, należałoby wniknąć w umysły pracowników Toyoty, postawić się w roli pracownika linii, który korzysta z możliwości użycia andon, czyli zatrzymuje linię produkcyjną, bo dostrzegł nieprawidłowość. Jak bardzo złożona musi być argumentacja wewnętrzna pracownika, pchająca go do takiego kroku? Autorzy podjęli się niezwykle karkołomnego i odpowiedzialnego zadania, aby w sposób czytelny i przejrzysty pokazać czytelnikowi kulturę firmy, stanowiącą przedmiot „westchnień" naśladowców. W jaki sposób to zrobili?
W pięciu odsłonach konsekwentnie wyprowadzają oni pewien „model" kultury.
Sam początek, czyli rozważania na temat teorii kultury, zakończyli istotną konkluzją. Łamanie konwencjonalnych sposobów myślenia w Toyocie nie jest rezultatem wprowadzenia programu szczupłej produkcji czy sześć sigma. Proces ten odbywa się dzięki pracownikom, którzy przez całą swoją karierę szkolą się i doskonalą.
Autorzy przedstawiają dwa kluczowe strumienie wartości w firmie: strumień wartości produktu i strumień wartości kapitału ludzkiego. Przyrównują je do DNA drogi Toyoty. Bodaj najważniejszą konkluzją jest tutaj to, że obydwa te strumienie spotykają się w procesie rozwiązywania problemów, który w Toyocie jest doprowadzony do perfekcji. Wszyscy pracownicy koncernu doskonale rozumieją, że proces ten jest jednym z kluczowych czynników sukcesu firmy i kluczowym elementem decydującym o wyjątkowości Toyoty.
W kolejnej odsłonie autorzy zwracają uwagę czytelnika na sposób, w jaki Toyota wspiera strumień wartości kapitału ludzkiego. Główny nacisk kładą na sferę komunikacji. Dowodzą, że jednym z kluczowych czynników sukcesu firmy są przemyślane systemy komunikacji (formalnej i nieformalnej), stanowiące podstawę otwartej i szczerej dyskusji pracowników. Stąd już tylko krok do efektywnego systemu sugestii i ciągłego kaizen w firmie. Pozwolicie państwo, że przytoczę tylko dwa wskaźniki z jednego z zakładów Toyoty: 90 000 sugestii, 90% wdrożonych... w ciągu roku.
Jednym z obszarów, w których szczególnie uwydatniają się różnice między kulturą Wschodu i Zachodu, jest obszar działań Toyoty na rzecz bezpiecznego i sprawiedliwego miejsca pracy, czy nagród i uznania. Autorzy przybliżają czytelnikowi posunięcia działu HR, skutkujące bardzo niskimi współczynnikami rotacji i absencji pracowników. Jednym z ważniejszych spostrzeżeń jest to, że pracownicy tego działu spędzają znacznie więcej czasu na poziomie gemba (czyli z pracownikami liniowymi) niż w swoich biurach, przez co znacznie lepiej rozumieją potrzeby i motywacje pracowników. Dużo miejsca Liker i Hoseus poświęcają również systemowi hoshin kanri, czyli procesowi planowania celów firmy. Proces, który pozwala wszystkim poziomom organizacji — od roboczego po najwyższe kierownictwo — na uczestnictwo w kształtowaniu celów korporacyjnych, odzwierciedla jednoznacznie jedną z kluczowych wartości Toyoty, jaką jest szacunek wobec wszystkich ludzi w firmie.
Jaka główna konkluzja przychodzi mi na myśl po przeczytaniu tej książki? Z pewnością to, że próba skopiowania wszystkich aspektów kultury Toyoty jest zadaniem niewykonalnym, ale też niepotrzebnym. Każda firma działa w innych warunkach i powinna skupić się na solidnym zbudowaniu podstaw własnej kultury. Toyota pokazuje, jak wykorzystać swój potencjał, aby zostać organizacją uczącą się i kroczyć codziennie drogą kaizen. Toyota jest wzorcem i źródłem inspiracji dla wielu z nas. Książka Jeffreya Likera i Michaela Hoseusa to ważna pozycja, dzięki której mamy szansę lepiej zrozumieć fenomen Toyoty i zacząć poszukiwanie własnej drogi.
Mariusz Brykę KAIZEN Institute Polska
Wrocław, 01.09-2009
Kultura ToyotySpis treści
Podziękowania 7
Przedmowa do wydania polskiego 12
Wprowadzenie 15
Słowo wstępne 18
Od drogi Toyoty po kulturę Toyoty 21
CZĘŚĆ I
Na czym polega kultura Toyoty? 27
ROZDZIAŁ l. Tajemnica sukcesu Toyoty kryje się w jej kulturze
- DNA firmy 29
ROZDZIAŁ 2. Model systemu ludzkiego
(ang. human system model) 66
ROZDZIAŁ 3. Droga Toyoty + środowisko lokalne + cel = sukces__ 85
CZĘŚĆ II
Strumień wartości kapitału ludzkiego 115
ROZDZIAŁ 4. Przyciąganie kompetentnych i zdolnych
pracowników 117
ROZDZIAŁ 5. Rozwijanie kompetentnych i zdolnych
pracowników 151
ROZDZIAŁ 6. Angażowanie kompetentnych i chętnych
pracowników w proces ciągłego doskonalenia 203
ROZDZIAŁ 7. Inspirowanie ludzi w taki sposób, by
byli zaangażowani na rzecz firmy, rodziny i społeczeństwa 252
CZĘŚĆ III
Procesy wspierające ludzi 295
ROZDZIAŁ 8. Grupy robocze i zespołowe rozwiązywanie
problemów 298
ROZDZIAŁ 9. Czyste i bezpieczne miejsce pracy 337
ROZDZIAŁ 10. Dwustronna komunikacja i zarządzanie wizualne 371
ROZDZIAŁ 11. Przywództwo służebne 404
CZĘŚĆ IV
Organizacyjne procesy wspierające 431
ROZDZIAŁ 12. Zaangażowanie i narzędzia służące utrzymaniu
stabilnego zatrudnienia 434
ROZDZIAŁ 13. Sprawiedliwe i spójne zasady oraz praktyki
działu HR 461
ROZDZIAŁ 14. Powolny proces awansowania i nagradzanie
członków zespołu 491
ROZDZIAŁ 15. Hoshin kanri i system zarządzania rozwojem
obszaru produkcyjnego 538
CZĘŚĆ V
Czego można nauczyć się od Toyoty na temat
rozwoju szczupłej kultury 577
ROZDZIAŁ 16. Ulepszanie kultury firmy w Toyota Motor Sales __ 581
ROZDZIAŁ 17. Historie marek Lexus i Scion 602
ROZDZIAŁ 18. Rozwijanie kultury firmy i pracowników
w celu zapewnienia długofalowego, obopólnego dobrobytu 626
Teoria gier w biznesie i życiu prywatnym
Księga mądrości, która pomoże ci wygrywać w biznesie i w życiu prywatnym.
Teoria gier. Być może coś o niej słyszałeś lub może widziałeś film Piękny umysł i zacząłeś się zastanawiac, jak owa teoria może ci pomóc w rozegraniu własnego życia. Ta książka powie, jak to zrobić.
• Pamiętasz, jak ostatnio targowałeś się z własnym dzieckiem, o której godzinie powinno pójść spać?
• A może zastanawiasz się właśnie, jak twoja firma powinna zareagować na cięcie cen rywala?
• Czy udało ci się kiedykolwiek dotrzymać postanowień noworocznych?
Każdy z nas codziennie napotyka niezliczoną ilość sytuacji, które wymagają strategicznego działania. Możesz jakoś brnąć dalej w nadziei na łut szcześcia, albo możesz dowiedzieć się, jak rozpoznawać, a nawet przewidywać, takie sytuacje i nauczyć się, jak wtedy reagować.
Avinash K. Dixit i Barry J. Nalebuff to światowi eksperci w teorii gier. Dzięki wieloletnim doświadczeniom w nauczaniu i praktyce zrozumieli, że najlepszym sposobem wyłożenia tej nauki i przekształcenia jej w użyteczne narzędzie dnia codziennego jest zilustrowanie pojęć mnóstwem historii i przykładów. Sztuka strategii pełna jest opowieści ze świata biznesu, polityki, sportu. Znajdziesz tu coś o muzyce, coś o negocjacjach, coś o filmach. Niezależnie od tego, czy autorzy omawiają sposoby zrzucenia wagi, zdobycia upragnionej rzeczy na e-Bay’u, czy też to, jak stać się lepszym negocjatorem, rodzicem, tenisistą, zawsze dostarczają czytelnikowi sporej dawki rozrywki i wnikliwych spostrzeżeń.
Dzięki lekcjom zawartym w książce, dowiesz się, jak wyprowadzić rywali w pole, ale również jak znaleźć z innymi wspólny język i osiągnąć to, do czego dążysz. A jeśli chcesz grać czysto, poleć tę książkę swoim rywalom.
Dzięki teorii gier nauczysz się strategicznego myślenia i zaczniesz je z powodzeniem stosować w swoim życiu. To sztuka przechytrzenia przeciwnika, gdy wiemy, że on próbuje zrobić to samo. To sztuka rozpoznania prawdziwych intencji innych na podstawie tego, co robią, a nie tylko mówią. To sztuka przewidywania, jak postąpią inni, pozwalająca ci z wyprzedzeniem wybrać najlepsze działanie. W ten sposób nikt cię nie zaskoczy. I wreszcie, równie ważne, to sztuka współpracy z innymi, nawet gdy ich pobudki są czysto egoistyczne.
O AUTORACH
Avinash Dixit wykłada ekonomię na Uniwersytetcie Princeton. Zajmuje tam stanowisko profesorskie funduszu Johna J.F. Sherrerda.
Barry Nalebuff wykłada ekonomię w Yale School of Management. Zajmuje tam stanowisko profesorskie funduszu Miltona Steinabacha.
.Dixit jest jednym z najwybitniejszych naukowców i wykładowców wśród ekonomistów. Nalebuff wykorzystuje teorię gier w pracy konsultanta. Jest również współzałożycielem jednej z najprężniej rozwijających się firm w Stanach Zjednoczonych – Honest Tea.
OPINIE
Gdy już przeczytasz tę fantastyczną książkę, będziesz znał całkowicie nowe i wielce przebiegłe sposoby podejmowania decyzji. Anegdoty i przykłady w niej zawarte zadziwią cię.
– Sylvia Nasar, autorka Pięknego umysłu
Przez lata zadawano mi te same pytania – co przeczytać, aby nauczyć się lub choć poznać teorię gier. Wreszcie wybrałem Myślenie strategiczne Dixita i Nalebuffa. Teraz mogę polecić z jeszcze większym entuzjazmem ich cudownie genialną nową książkę. A jeśli już znacie teorię gier, po prostu się nią cieszcie.
– Thomas C. Shelling, laureat nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii w roku 2005
Czy istnieje organizacyjny kod DNA czyniący firmę gatunkiem wyższym od konkurentów?
I, co ważniejsze, czy da się takim DNA „zarazić” firmę przeciętną i zmienić ją w nadzwyczajną? James C. Collins, wraz ze swoim zespołem badaczy, wydestylował taki kod DNA. Kod, który jest syntezą wieloletnich badań setek firm. W tej książce Collins opisuje metodę wszczepiania obumierającej organizacji przywódczych i przedsiębiorczych genów zwycięstwa. Znajdziesz tu zaskakujące, lecz przejrzyste konkluzje, poparte badaniami empirycznymi.
W Od dobrego do wielkiego autor omawia 11 przypadków firm, które dokonały przeskoku organizacyjnego: pokonały rynkową grawitację i stały się potężne. Są wśród nich między innymi: Merck, Intel, Coca-Cola i General Electric. Oprócz tego Collins opisuje szereg firm, którym brak zwycięskiego DNA skutecznie odciął drogę do prosperity. Magazyn „Fast Company” nazwał tę książkę biznesową ideą roku. Gorąco poleca ją także profesor Krzysztof Obłój z Uniwersytetu Warszawskiego. To raport z pierwszej ręki, dla przedsiębiorców i menedżerów, i dla każdego innego, kto ma bezpośredni wpływ na losy swojej firmy.
OPINIE
Punktem wyjścia dobrych książek biznesowych jest zawsze dobre pytanie. James Collins ma talent do takich pytań. Efektem pytania o to, czym wielkie przedsiębiorstwa różnią się od przeciętnych, była napisana w 1994 roku z Jerrym I. Porrasem znana książka Built to Last (Wizjonerskie organizacje). Dwa lata później Collins stawia kolejne pytanie – czy i jak przeciętne organizacje mogą stać się wielkie, doskonałe i osiągnąć trwały sukces. Wiele książek biznesowych zaczyna od dosyć trywialnej recepty na sukces, następnie podpiera tę receptę przykładami firm. Ta książka jest inna i dlatego warto ją przeczytać.
— profesor Krzysztof Obłój, Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, WSPiZ im. L. Koźmińskiego
Dzięki tej książce "geny" światowych firm osiągających sukcesy można rzeczywiście przeszczepić obecnym i przyszłym przedsiębiorcom i przedsiębiorstwom w Polsce.
— profesor Adam Noga, prorektor WSPiZ im. L. Koźmińskiego
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?