Treści prezentowane w publikacji są swoistą próbą integracji problematyki zarządzania ryzykiem i kształtowania innowacyjności współczesnych organizacji. Powszechnie dostępne są różne rozwiązania w zakresie zarządzania ryzykiem, których stosowanie w obszarze kształtowania innowacyjności zależy m.in. od możliwości, potrzeb, kultury i wymagań organizacji oraz jej interesariuszy, np. dostawców, podwykonawców, pracowników itd. Wartym uwagi rozwiązaniem jest mapa ryzyka, będąca narzędziem: o prostym (z metodycznego punktu widzenia), o elastycznym i uniwersalnym, o holistycznie wspierającym procesy zarządzania. W monografii eksponowany jest praktyczny aspekt konstrukcji i analizy mapy ryzyka. Treści prezentowane Czytelnikowi przybierają przede wszystkim formę: o szczegółowych studiów przypadku, wskazujących, w jaki sposób można rozwiązywać różne problemy zarządcze w zakresie wspierania innowacyjności organizacji, o wykazu dobrych praktyk, m.in. w zakresie tego, jak poprawnie opracować mapę ryzyka i "przekuć" ją na konstruktywne wnioski i działania praktyczne, o wykazu pytań problemowych, na które Czytelnik powinien udzielić odpowiedzi, aby lepiej zrozumieć i przyswoić wiedzę zdobytą w trakcie lektury monografii, o ćwiczeń praktycznych, dających Czytelnikowi możliwość nabycia umiejętności samodzielnego konstruowania i analizy mapy ryzyka. Publikacja jest dedykowana zarówno studentom, jak i środowiskom naukowym oraz praktykom, zajmującym się zarządzaniem ryzykiem i innowacjami w różnych typach organizacji.
Książka eksponuje przede wszystkim:
- systemowe spojrzenie na procesy innowacyjne zachodzące w złożonym i turbulentnym otoczeniu,
- zasadność identyfikacji kluczowych czynników sukcesu (KCS) ważnych w procesach innowacyjnych oraz poszerzenia analizy KCS o kontekst czynników zewnętrznych (tj. szans i zagrożeń) dla podmiotów innowacyjnych,
- konieczność postrzegania zarówno „dodatnich”, jak i „ujemnych” czynników ryzyka jako źródeł identyfikacji KCS – monografia wpisuje się bowiem w tzw. nurt uniwersalnego postrzegania ryzyka we współczesnych przedsiębiorstwach,
- zasadność stosowania badań jakościowych (m.in. w formie indywidualnych wywiadów pogłębionych oraz studiów przypadku) w badaniu przedsiębiorstw innowacyjnych i identyfikacji KCS.
Książka stanowi analizę i ocenę możliwości wykorzystania wybranych platform IT/ICT dla poprawy funkcjonowania organizacji rozproszonych. Ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania w warunkach zagrożeń i kryzysów autorzy poruszają problem bezpiecznego dostępu do aktualnych danych z dowolnego miejsca i w dowolnym czasie (problem aktualny zwłaszcza wobec zagrożeń związanych z zaistnieniem globalnej pandemii COVID-19). Książka jest także przyczynkiem do podjęcia dyskusji, jak kreować i utrzymać tzw. świadomość sytuacyjną (situation awareness) wszystkich interesariuszy danego podmiotu działania, jeżeli jego komponenty funkcjonują w rozproszeniu.
Publikacja dotyczy monitorowania pracy przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii.Pandemia koronawirusa, w efekcie której na masową skalę wprowadzono pracę zdalną, znacząco zwiększyła potrzeby weryfikowania wykonywania obowiązków przez pracowników. Podstawowym założeniem współczesnego monitorowania jest możliwość nieinwazyjnego zbierania informacji o działaniu pracownika w celu oceny, czy występują problemy warte interwencji zarządczych.W książce przedstawiono m.in.:- powody stosowania monitorowania pracy, jego korzyści i zagrożenia;- tradycyjne i współczesne metody monitorowania pracy;- rodzaje i narzędzia monitorowania pracy oraz sposoby ich wdrażania;- przegląd literatury oraz badań empirycznych dotyczących monitorowania pracy.Autor podpowiada, jak skutecznie wprowadzać i stosować nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne (ICT), aby osiągać założone efekty przy jednoczesnym zrozumieniu i akceptacji takich działań ze strony pracowników.Adresaci:Publikacja będzie cennym źródłem wiedzy nie tylko dla właścicieli małych i średnich firm, lecz także dla menedżerów i pracowników działów kadr, jak również dla studentów i pracowników naukowych zajmujących się problematyką zarządzania zasobami ludzkimi.
Jest to pierwsza na polskim rynku publikacja, w której kompleksowo opisano wykorzystywanie Internetu w zarządzaniu pracownikami. Wskazano, jak nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne (ICT) umożliwiają uzyskanie przez organizację przewagi konkurencyjnej w postaci zindywidualizowanej relacji między firmą a jej kapitałem ludzkim.
W książce opisano zagadnienia, takie jak:
- wykorzystanie sieci społecznościowych,
- stosowanie gier komputerowych w obszarze rekrutacji, selekcji i adaptacji,
- grywalizacja w rekrutacji i motywowaniu pracowników,
- internetowe wspomaganie coachingu i mentoringu,
- big data w planowaniu kadr,
- nowoczesne zarządzanie talentami,
- narzędzia służące do rozwoju kompetencji.
Autor wyjaśnia, które z opisanych rozwiązań ułatwiają wdrażanie w firmie zwinnego zarządzania kapitałem ludzkim, a które wskazują ograniczenia i konieczne uzupełnienia w tym nowym podejściu do zarządzania współpracownikami. Opracowanie zainteresuje pracowników działów kadr, zasobów ludzkich, a także menedżerów i właścicieli firm.
W dzisiejszych czasach podstawą sukcesu każdej firmy są kompetencje i umiejętności ludzi w niej zatrudnionych. Dobrze zaprojektowane i realizowane systemy motywacyjne pozwalają na pozyskiwanie i utrzymywanie najlepszych pracowników, wpływając na uzyskiwanie przewagi konkurencyjnej przez firmy.
Praca została podzielona na dwie części, które łącznie stanowią kompleksowe ujęcie omawianego problemu. W pierwszej z nich opisane zostały zagadnienia będące syntezą wiedzy dotyczącej teorii motywacji takie, jak: systemy motywacyjne, wskaźniki badania poziomu motywacji pracowników, związek motywowania i wynagradzania oraz kształtowanie motywacyjnego środowiska pracy.
Druga część ma charakter praktyczny – autor omawia w niej sposoby motywowania trzech grup pracowników tzn. pracowników wiedzy, handlowców i menedżerów wyższego szczebla. Rozdziały te uwzględniają specyfikę pracy każdej wymienionej grupy zawodowej i odpowiadają na problemy występujące podczas tworzenia i realizowania systemów motywacyjnych dla każdej z nich.
Autor omawia zarówno teorie motywacji, jak i praktyki stosowane w przedsiębiorstwach w sposób krytyczny, co zachęca czytelnika do samodzielnego analizowania przedstawionych zagadnień.
Książka jest przeznaczona dla praktyków zajmujących się zarządzaniem zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwach oraz studentów wielu specjalności obejmujących tę tematykę.
Jacek Woźniak jest profesorem w Wyższej Szkole Finansów i Zarządzania w Warszawie. W latach 1990-2005 był trenerem, projektantem szkoleń i dyrektorem firmy szkoleniowej. Współpracował z kilkudziesięcioma firmami międzynarodowymi w Polsce, planując i prowadząc wieloletnie cykle szkoleniowe z zakresu umiejętności społecznych i osobistych. Pracował jako konsultant w Europie Wschodniej dla wielu organizacji międzynarodowych, w tym Banku Światowego, World Wildlife Found, US AID czy Mott Foundation.
Celem książki jest ocena wpływu zarządzania ryzykiem w procesach innowacyjnych na efekty osiągane przez przedsiębiorstwa projektowe (jako podmioty innowacyjne) z sektorów kreatywnych w Polsce. Ujęte w książce rozważania teoretyczne oraz badania empiryczne odwołują się głównie do działalności podmiotów z podsektora usług kreatywnych zajmujących się:
• oprogramowaniem,
• specjalistycznym projektowaniem,
• architekturą,
• reklamą.
Treści zawarte w publikacji są ujęte w pięciu rozdziałach, które kolejno dotyczą:
• specyfiki oraz ewolucji podstawowych koncepcji zarządzania ryzykiem,
• istoty i uwarunkowań kształtowania innowacyjności przedsiębiorstw,
• determinant zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwach z sektorów kreatywnych,
• specyfikacji koncepcji badania wpływu zarządzania ryzykiem na efektywność przedsiębiorstw projektowych,
• opisu wyników badania wpływu zarządzania ryzykiem na efektywność przedsiębiorstw projektowych.
W książce duży nacisk położony jest na aspekty praktyczne prowadzenia i usprawniania innowacyjnej działalności projektowej. Istotnym uzupełnieniem wyników badań - które mogą być cenną wskazówką dla właścicieli, menedżerów i pracowników przedsiębiorstw z sektorów kreatywnych w Polsce - są rekomendacje dla opracowywania i/lub usprawniania systemu zarządzania ryzykiem w celu podnoszenia efektywności działań projektowych.
Treści prezentowane w publikacji są swoistą próbą integracji problematyki zarządzania ryzykiem i kształtowania innowacyjności współczesnych organizacji.Powszechnie dostępne są różne rozwiązania w zakresie zarządzania ryzykiem, których stosowanie w obszarze kształtowania innowacyjności zależy m.in. od możliwości, potrzeb, kultury i wymagań organizacji oraz jej interesariuszy, np. dostawców, podwykonawców, pracowników itd. Wartym uwagi rozwiązaniem jest mapa ryzyka, będąca narzędziem:prostym (z metodycznego punktu widzenia),elastycznym i uniwersalnym,holistycznie wspierającym procesy zarządzania.W monografii eksponowany jest praktyczny aspekt konstrukcji i analizy mapy ryzyka. Treści prezentowane Czytelnikowi przybierają przede wszystkim formę:szczegółowych studiów przypadku, wskazujących, w jaki sposób można rozwiązywać różne problemy zarządcze w zakresie wspierania innowacyjności organizacji,wykazu dobrych praktyk, m.in. w zakresie tego, jak poprawnie opracować mapę ryzyka i przekuć"" ją na konstruktywne wnioski i działania praktyczne,wykazu pytań problemowych, na które Czytelnik powinien udzielić odpowiedzi, aby lepiej zrozumieć i przyswoić wiedzę zdobytą w trakcie lektury monografii,ćwiczeń praktycznych, dających Czytelnikowi możliwość nabycia umiejętności samodzielnego konstruowania i analizy mapy ryzyka.Publikacja jest dedykowana zarówno studentom, jak i środowiskom naukowym oraz praktykom, zajmującym się zarządzaniem ryzykiem i innowacjami w różnych typach organizacji.
Alicja Balcerak i Jacek Woźniak, eksperci w swojej dziedzinie, proponują niezwykle wyczerpujące kompendium wiedzy na temat gier menedżerskich, wykorzystywanych jako specjalistyczne narzędzia szkoleniowe i wspomagające zarządzanie. Celem autorów jest połączenie wiedzy teoretycznej z praktyczną. Wyjaśniają oni nie tylko, czym są gry menedżerskie i dla kogo są przeznaczone, ale też ich ogromny potencjał jak i rolę tych narzędzi szkoleniowych w rozwijaniu kompetencji menedżerskich. Autorzy omawiają praktyczne zagadnienia związane z prowadzeniem zajęć i pokazują, jak stosować gry, aby osiągnąć zamierzone cele szkolenia. W książce znajdziemy opisy najpopularniejszych gier menedżerskich oraz metod oceny uczenia się z wykorzystaniem tych narzędzi.
We współczesnej gospodarce, w której dominują usługi oraz sektory oparte na wiedzy, kompetencje pracowników, ich doświadczenie, umiejętności, cechy charakteru to jeden z głównych czynników konkurencyjnych przedsiębiorstwa. Rekrutacja stała się najważniejszym procesem kadrowym przedsiębiorstwa. Odpowiednie zaplanowanie potrzeb kadrowych dotyczących obecnej i przyszłej działalności firmy, w wymiarze ilościowym i jakościowym stanowi niezbędny warunek sukcesu rynkowego.
Prezentowana książka jest praktycznym przewodnikiem po zagadnieniach rekrutacji i selekcji. Autor przedstawia cały proces doboru personelu, rozpoczynając od wyznaczenia potrzeb kadrowych i tworzenia profili rekrutacyjnych, przez opisanie narzędzi związanych z rekrutacją i selekcją, aż po wybór pracowników i ich adaptację do pracy.
Dużym atutem publikacji jest jej praktyczny charakter, a także uwzględnienie najbardziej aktualnych i sprawdzonych teorii, metod i narzędzi. Wszystkie aspekty rekrutacji zobrazowane zostały przykładami zaczerpniętymi z działalności przedsiębiorstw.
Publikacja stanowi znakomite źródło wiedzy dla studentów zarządzania zasobami ludzkimi, menedżerów, właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw, a także do osób, które zawodowo zajmują się rekrutacją i selekcją.
Czyli metody i problemy ewaluacji
W niniejszym, siódmym tomie serii autor przedstawia najważniejsze zagadnienia dotyczące oceny efektów szkoleń. Nie podaje jednego prostego przepisu na pomiar efektywności, niemniej jednak przedstawia różnorakie koncepcje teoretyczne, między innymi sposób czteropoziomowej oceny Donalda L. Kirkpatricka, model ROI czy sposób pięciu pytań Jacka Phillipsa, zwracając uwagę na ich mocne i słabe strony. Jego celem jest stworzenie zestawu narzędzi, z których w praktyce mogliby korzystać zarówno szkoleniowcy, jak i ich nabywcy.
Ocena efektywności szkoleń jest przydatna Ci stronom procesu szkoleniowego: trenerom, uczestnikom i firmom zamawiającym szkolenie. Wskazówki, jak ją przeprowadzić, wyszukają oni w niniejszej książce.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?