W miarę jak islam – religia powstała w oparciu o Koran – kontynuuje swoją globalną ekspansję, pojawia się coraz większa potrzeba lepszego zrozumienia świętej księgi muzułmanów. Chrześcijanie, ignorując religię Mahometa, narazić się mogą nie tylko na ryzyko intelektualnej apatii, niezrozumienia czy tworzenia stereotypów, ale i naiwnych ocen. Mogą także wpaść w pułapkę bezmyślnego demonizowania tej religii. Czytając prasowe newsy o Al-Kaidzie i zagrożeniach związanych z prowadzonym przez nich dżihadem, często zadajemy sobie różne pytania. Jak pogodzić te doniesienia z informacjami muzułmańskich intelektualistów, że islam jest religią pokoju i społecznej harmonii? Co jest prawdą? Co tak naprawdę mówi Koran? Jak powstała ta święta księga islamu i jaki był jej wpływ na społeczeństwa? Książka ta odpowiada na te pytania. Autor, znawca tematu, wprowadza nas w zwięzły i przejrzysty sposób nie tylko w historię samego Mahometa, ale i w genezę Koranu. Informacje często przedstawia w kontekście porównawczym do doktryn chrześcijaństwa i Biblii. Dzięki temu jego praca ma ogromne walory poznawcze.
Podobnie jak w swojej poprzedniej książce, Emire Khidayer przybliża czytelnikowi arabską obyczajowość, przełamuje stereotypy i weryfikuje naszą wiedzę o niezwykle ciekawym kręgu kulturowym. Jak więc wygląda arabska codzienność? Jaka jest rola mężczyzny i kobiety w arabskim małżeństwie? Jacy są Arabowie?
Próbując znaleźć odpowiedzi na te i wiele innych pytań, autorka zabiera nas w podróż do barwnego świata, który – choć różni się bardzo od tego, co znamy na co dzień – fascynuje i przyciąga.
Emire Khidayer – pisarka i tłumacz. Urodzona na Słowacji w rodzinie słowacko-irackiej, uzyskała doktorat na Wydziale Studiów Islamskich na Uniwersytecie Komeńskim w Bratysławie. Była pierwszą kobietą w słowackiej dyplomacji, specjalizującą się w stosunkach z krajami arabskimi. Pracowała w słowackich placówkach dyplomatycznych w Egipcie, Kuwejcie i Iraku, a następnie zarządzała firmą teleinformatyczną w Dubaju w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.
bestseller "New York Timesa" 2011 roku
Książka ta zabiera czytelnika w emocjonującą podróż po jednym z najbardziej niestabilnych ekologicznie i niespokojnych obszarów świata, gdzie chrześcijaństwo i islam ścierają się ze sobą w niezliczonych konfliktach. Eliza Griswold przez siedem lat z odwagą, determinacją i pasją przemierzała gorącą strefę klimatyczną rozciągającą się między równikiem a dziesiątym równoleżnikiem. Odwiedziła najbardziej zapalne rejony Nigerii, Sudanu, Somalii i Rogu Afryki, Indonezji, Malezji i Filipin, aby zobaczyć obie religie, jak sama pisze, w życiu ogromnej rzeszy wyznawców. „Chciałam pojechać tam, gdzie ci ludzie żyją, gdzie wojny w imię religii […] są prawdziwymi wojnami o każdą wieś i każdy róg ulicy. […] Najbardziej zaś chciałam zapisać przeplatające się historie ludzi, którzy zamieszkują ten obszar i na których codzienność wpływ wywiera ich wiara”.
Ale oprócz reporterskiego spojrzenia z bliska Eliza Griswold oferuje nam głęboką refleksję nad historią i obecną sytuacją na tym przeludnionym, zagrożonym katastrofą ekologiczną, a przy tym ogromnym obszarze, którego mieszkańcy zmagają się ze skutkami pustynnienia i klęskami powodzi. Na tym tle przedstawia wnikliwą analizę przemian dokonujących się w obrębie chrześcijaństwa i islamu. Uważa bowiem, że przebudzenie religijne, takie, jakie obecnie ma tam miejsce, skłania obie religie, by postrzegały rozwinięty Zachód jako miejsce bezbożne, odrzucające swoje chrześcijańskie dziedzictwo. Według niej ów niezwykły splot czynników historycznych, demograficznych, ekologicznych i religijnych, który już jest źródłem napięć przeradzających się w konflikty między chrześcijanami a muzułmanami o ziemię, żywność, ropę i wodę, może sprawić, że zmieni się oblicze całego naszego świata.
W stronę serca jest pierwszą pracą współczesnego sufickiego nauczyciela w języku polskim, która wprowadza czytelnika do zagadnienia i doświadczenia bliskiej relacji nauczyciela-ucznia w mistycznej tradycji islamu: sufizmu.Przebudzenie na ścieżce sufich
W stronę serca jest pierwszą pracą współczesnego sufickiego nauczyciela w języku polskim, która wprowadza czytelnika do zagadnienia i doświadczenia bliskiej relacji nauczyciela-ucznia w mistycznej tradycji islamu: sufizmu. Autor jest sufickim nauczycielem z autentyczną linią przekazu, posiada wiedzę i doświadczenie z pierwszej ręki, co jest dziś dość rzadko spotykane, kiedy widzimy, że wielu autorów piszących o sufizmie są albo nauczycielami akademickimi, albo zwiastunami new age.
Po wstępie opisującym pięć wielkich sufickich bractw i linii przekazu znamienitych sufickich nauczycieli, współczesny suficki mistrz odpowiada na często zadawane i ważne kwestie.
Erudycyjna, jednocześnie przystępna, autorytatywna, ale również skromna, stonowana, ale mocno osadzona w duchowej tradycji, W stronę serca rzuca wyzwanie z góry utartym opiniom na temat islamu. W świecie tak bardzo potrzebującym autorytetów moralnych i przewodniego światła prawdy, łagodny głos Szajcha Hazrata instruuje, informuje, a co najważniejsze inspiruje.
Styl Szajcha jest ciepły i serdeczny, nie zatraca jednocześnie przejrzystości i zwięzłości, w wyczerpujący sposób omawiając ogromny zakres tematów. Większość czytelników po przeczytaniu książki odchodzi z większym zrozumieniem, czym sufizm jest, a czym nie jest, oraz co sufizm może zaoferować współczesnemu człowiekowi.
Wprawdzie książka pisana jest z perspektywy muzułmanina, który kroczy mistyczną drogą islamu, książka ma bardzo uniwersalny oddźwięk, gdyż poruszane kwestie mają zastosowanie również do innych tradycji duchowych, gdzie pielęgnowane cechy i cnoty są dla większości mistycznych ścieżek wspólne.W stronę sercaSpis treści
Przedmowa do wydania polskiego
Biografia autora
Uwagi wstępne
Pytania i odpowiedzi
Część I– Tematy ogólne
Pytanie 1: Sufizm
Czym jest sufizm?
Pytanie 2: Porównanie mistycznych ścieżek
Czym różni się sufizm od innych mistycznych ścieżek,
takich jak buddyzm czy joga?
Pytanie 3: Wybierając ścieżkę
Skąd mogę wiedzieć, że sufizm jest dla mnie odpowiednią ścieżką?
Pytanie 4: Popularność sufizmu na Zachodzie
W ostatnich latach wzrasta zainteresowanie sufizmem na Zachodzie.
Czemu przypisujesz ten wzrost popularności?
Pytanie 5: Uwarunkowania ludzi Zachodu
Jaka jest różnica pomiędzy studentami mieszkającymi na Wschodzie a tymi,
którzy mieszkają na Zachodzie?
Pytanie 6: Osobista transformacja
Nazwałeś sufizm „transformującym”. Czy mógłbyś rozwinąć temat zmian,
jakie przynosi transformacja i jak one przebiegają?
Pytanie 7: Humanizm i humanitaryzm
Czy można uznać sufizm za filozofię humanistyczną?
Czy uczeń na ścieżce angażuje się w działalność humanitarną?
Pytanie 8: Zagadnienia globalne
Czy sufizm zajmuje się zagadnieniami globalnymi,
takimi jak niszczenie środowiska, ubóstwo czy konflikty?
Pytanie 9: Stres, niepokoje i depresja
Jaki wpływ mogą mieć metody sufich na stres,niepokój,
depresje czy nerwice?
Pytanie 10: Psychoterapia
Dzisiaj wielu ludzi skupia się na istocie psychicznego dobrostanu.
Jak sufi traktują psychologię? Czy sufizm można uważać
za religijną formę psychoterapii?
Pytanie 11: Nauki Gurdżijewa
Czy poszukujący mogą osiągnąć doskonałość poprzez nauki Gurdżijewa?
Pytanie 12: Rola kobiet
Wiele się dziś dyskutuje na temat roli kobiet w społeczeństwie.
Czy mógłbyś przybliżyć ten temat w kontekście sufizmu i islamu?
Pytanie 13: Czynniki wpływające na powodzenie w podróży
Które czynniki czy cechy są najistotniejsze, by osiągnąć powodzenie
na drodze sufi?
Pytanie 14: Trudności na duchowej ścieżce
Słyszałem, że ścieżka suficka może być dla wielu dużym wyzwaniem
i wytrwanie na niej jest już osiągnięciem. Czy to sama ścieżka jest trudna,
czy trudności wypływają z innego źródła?
Pytanie 15: Miłość i transformacja
Wiele książek sufickich wspomina miłość jako technikę transformacji.
W jakim stopniu stosujesz tę metodę?
Pytanie 16: Progres
Jak mógłbyś zdefiniować „progres” w kontekście sufickiej ścieżki?
Pytanie17: Suficki styl życia
Czy wymaga się, aby ludzie na ścieżce sufickiej przyjmowali
konkretny styl życia? Na przykład czy muszą odrzucić wszystko,
co posiadają, praktykować samowyrzeczenie lub oderwać się
od wszelkich spraw ziemskich?
Pytanie 18: Osiągnięcia studentów – przeszłość i teraźniejszość
Czy studenci mogą dziś osiągnąć ten sam stopień wglądu jak ci
w poprzednich wiekach?
Pytanie 19: Długość podróży
Jak dużo czasu zajmie podróż?
Pytanie 20: Studia w grupie
Czy twoi studenci zaangażowani są w grupowe praktyki?
Czy możesz zasugerować jakieś wskazówki dla grup?
Pytanie 21: Sufickie praktyki w codziennym życiu
Jak sufickie praktyki przenoszą się na życie codzienne?
Jak dużą wagę się do tego przywiązuje?
Pytanie 22: Cechy rozwijane przez aspiranta
Czy mógłbyś, proszę, opisać cechy człowieka,
który osiągnął cel sufizmu?
Pytanie 23: Przenoszenie sufizmu na Zachód
Czy zetknąłeś się z jakimiś wyzwaniami, przenosząc metody sufickie
z Indii na Zachód?
Część II: Szczegółowe rozważania i wyjaśnienia techniczne
Pytanie 24: Rola islamu na ścieżce sufickiej
Czy niezbędne jest przyjęcie islamu w celu
kontynuowania praktyk? Islam nie tylko jest mi obcy,
ale – jak rozumiem – związany z inną kulturą
i sposobem życia całkowicie odmiennym od mojego.
Pytanie 25: Źródła sufizmu
Jakie są źródła sufizmu? Niektórzy uważają, że wywodzi się on
spoza filozofii i religii islamu. Jakie jest twoje zdanie?
Pytanie 26: Bractwa sufickie (tariki)
Kim byli pierwsi sufi? Wspominałeś o kilku bractwach.
Jak powstały i co stanowi ich istotę?
Pytanie 27: Rola sufizmu w życiu muzułmanina
Co muzułmanin zyskuje, praktykując „tasawwuf”?
Pytanie 28: Inicjacje (bajat)
Czy udzielasz inicjacji rutynowo, nawet początkującym?
Pytanie 29: Relacja nauczyciel-student
Niektórzy uważają, iż mogą studiować sufizm bez nauczyciela.
Czy każdy powinien mieć przewodnika?
Pytanie 30: Akademickie studia sufizmu
Czy akademickie studia sufizmu pomogą podróżującemu na ścieżce?
Czy poleca się studentom czytanie prac sławnych mistrzów sufickich
i uczonych muzułmańskich?
Pytanie 31: Ośrodki świadomości (lata’if)
Mówiłeś kiedyś o „lata’if” jako o „ośrodkach świadomości”.
Czy mógłbyś je bardziej szczegółowo opisać? Czy są tym samym,
co czakramy jogi, czy też mają odniesienie do psychologicznych terminów,
takich jak „id”, „ego” czy „superego”. Jakie jest ich znaczenie?
Pytanie 32: „Tam, gdzie inni kończą, jest nasz początek (indiradż an-nihaja fi’l-bidaja)
Czy zechciałbyś wyjaśnić, na czym polega idea „gdzie inni kończą,
tam jest nasz początek”?
Pytanie 33: Transmisja (tawadżdżuh) i powinowactwo (nisba)
Powiedziałeś, że w twoim bractwie nauka odbywa się poprzez
transmisję („tawadżdżuh”) i powinowactwo między mistrzem
i uczniem („nisba”). Jak te aspekty sufizmu rozwinęły się i dlaczego
są stosowane? Czy stosował je już prorok Muhammad (s.a.w.s.)?
Pytanie 34: Medytacja (murakaba)
Rozumiem, że studenci twojej gałęzi bractwa
Nakszbandijja-Mudżaddidijja wkładają wiele wysiłku
w praktykowanie medytacji („murakaba”). Czy byłbyś łaskaw
wyjaśnić tę praktykę?
Pytanie 35: Obudzenie serca
Co oznacza przebudzone i oświecone serce?
Pytanie 36: Wspominanie (zikr)
Czy mógłbyś, proszę, rozwinąć temat znaczenia określenia „zikr”?
Jak stosuje się tę praktykę i jakie ma znaczenie dla studenta?
Pytanie 37: Znajdowanie czasu na samodoskonalenie
Sądzę, iż wielu ludzi ma problem ze znalezieniem czasu
na duchowe praktyki. Jeśli studenci sufizmu nie są w stanie poświęcić
czasu na medytację, czy istnieją inne drogi samodoskonalenia
w codziennym życiu?
Pytanie 38: Sajjid Abdul Bari Szach
Wnioskuję ze sposobu, w jaki mówisz o Sajjidzie Abdulu Barim Szachu,
że odegrał on znaczącą rolę w twoim bractwie, jednak nigdy wcześniej
o nim nie słyszałem. Kim był i dlaczego jest znany?
Pytanie 39: Urzeczywistnienie na ścieżce
Czy mógłbyś, proszę, podzielić się wiedzą na temat duchowego
spełnienia studentów na ścieżce sufizmu?
Pytanie 40: Sufizm a przyszłość
Jaką rolę może odegrać sufizm w przyszłości ludzkości?
Aneks A.Szadżara (drzewo rodowodu)
bractwa Mudżaddidijja, Nakszbandijja, Kadirijja, Czisztijja i Szazilijja
Aneks B.Szaradża (drzewo rodowodu) mistrzów sufickich z uwzględnieniem dat i lokalizacji
Liberalna muzułmanka i ortodoksyjny islam. Opowieść o sile kobiet.
Qanta Ahmed jest wykształconą w Wielkiej Brytanii lekarką. Przyjęła ofertę rocznego kontraktu w Arabii Saudyjskiej. Wyjazd potraktowała nie tylko jako wyzwanie zawodowe, ale i przygodę w egzotycznym kraju. Na miejscu odkryła, że Królestwo nijak się ma do jej wyobrażeń. Arabia Saudyjska, w której obowiązującą religią jest skrajnie ortodoksyjny islam, to kraj niewyobrażalnych kontrastów społecznych, policji obyczajowej, surowych zasad. Autorka, liberalna muzułmanka, nie rozumie i nie może się pogodzić z rolą kobiet, którą im tam wyznaczono. Wciągająca opowieść o zderzeniu cywilizacji, niezwykłych obyczajach i ogromnej sile kobiet, które nawet w najtrudniejszych okolicznościach nie rezygnują z własnej kobiecości.
Autor porusza szereg ważnych kwestii związanych ze zjawiskiem terroryzmu, jego definiowalnością i współczesnymi formami jego manifestowania. Koncentruje się na ukazaniu religijnej motywacji, stojącej za zamachami terrorystycznymi dokonywanymi przez islamistów w rożnych częściach świata. Istotę rozważań stanowi refleksja nad tym, dlaczego i w jaki sposób stosowany jest terror w imię Boga, jakie przesłanki towarzyszą jego wyrazicielom i jakie formy on przybiera. Towarzyszy temu omówienie poglądów głównych myślicieli, którzy są przywoływani przez współczesnych islamistów. Autor wielokrotnie zwraca uwagę na to, że mechanizmy identyfikacji i tożsamości oparte na pojęciu sacrum generują tak sprzeczne z jego istotą treści interpretacyjne, co niejednokrotnie prowadzi do podejmowanej w imię wiary przemocy. Podkreśla fundamentalne różnice między zasadami islamu a terroryzmem, wykrzywiającym jego przesłanie. W bardzo interesujący sposób charakteryzuje postawy i działania terrorystów oraz społeczno-psychologiczne uwarunkowania kształtujące ich motywację i tożsamość. Socjologiczna, analiza, diagnoza i interpretacja oświadczeń liderów Al-Kaidy pozwoliła Autorowi publikacji przedstawić w sposób niezwykle pogłębiony sposoby prezentowania antagonizmów i obowiązków adresowanych do wiernych przez islamistycznych terrorystów. W swojej pracy Stanisław Kosmynka dotyka również takich kwestii, jak męczeństwo czy wymiary percepcji „świętej wojny” i jej orędowników.
Niniejsza publikacja próbuje odpowiedzieć na szereg pytań nurtujących współczesnych Europejczyków oraz przełamać obowiązujące stereotypy powstałe między wyznawcami dwóch największych religii na świecie. Religii, które wyrosły w tym samym punkcie świata i gdzie do dziś koegzystują obok siebie.
Islam jest powszechnie kojarzony z zasadami sunnizmu, uznawanego za muzułmańską ortodoksję, mimo że zaraz po śmierci Mahometa wyznawcy podzielili się z powodów politycznych wokół sporów o sukcesję po Proroku. W powstałym wtedy środowisku szyitów, zwolenników czwartego kalifa Alego i jego rodu, znalazło się wiele grup i odłamów, których poglądy i praktyki znacząco odbiegały od przyjętych w sunnizmie. W owym okresie społeczność muzułmańska była niestabilna i bardzo zróżnicowana, a normy religijne dopiero się kształtowały. Błyskawiczne podboje i sukcesy kalifatu przyciągały do islamu nowych wyznawców, mających już własne dziedzictwo religijne i kulturowe. Dziedzictwo to było zdecydowanie odrzucane przez sunnizm, ale akceptowane przez grupy szyickie, wśród których szczególne zainteresowanie budziła ezoteryka, pozwalająca traktować teorie tych ugrupowań, rozwijające się pod wpływem różnorodnych czynników religijnych, politycznych i społecznych, jako wiedzę tajemną, przeznaczoną dla wybranych. Do czasów współczesnych przetrwały takie społeczności, jak alawici (nusajryci) czy druzowie, których systemy wierzeń wyrosły z islamu, ale są uznawane za odrębne religie.
Źródłami do badania ezoteryki w szyickiej ideologii są przede wszystkim muzułmańskie traktaty herezjograficzne, a także kroniki, literatura adabowa, czyli edukacyjno-rozrywkowa, i inne dokumenty. Zostały one wykorzystane w tej książce do przedstawienia środowiska religijnego wczesnego szyizmu oraz próby rekonstrukcji jego początkowych doktryn ze wskazaniem na ich genezę i inspiracje.
Książka ukazuje oblicze Madrytu, którego próżno szukać w przewodnikach turystycznych. Opowiada o życiu codziennym muzułmanów, którzy przybywając do Hiszpanii przywieźli ze sobą bagaż odmiennych doświadczeń.
Proponujemy wyprawę do Madrytu, gdzie nocne życie, muzeum Prado, stylowe kawiarnie czy stadion Santiago Bernabeu współistnieją z meczetami, arabskimi sklepikami oraz biurami turystycznymi organizującymi pielgrzymki do Mekki.
Magdalena Nowaczek-Walczak - arabistka, doktorantka UW, spędziła dwa lata w Madrycie, gdzie miała okazję poznać bliżej społeczność muzułmańską. Oprócz islamu w kraju flamenco, corridy i wina interesuje się arabskim przekładem Harry'ego Pottera, Mekka Colą, lalką Fulla i innymi przejawami globalizacji świata arabskiego.
Autorzy – znani historycy, zajmujący się problemami Bliskiego Wschodu, w przystępny sposób opisują problemy świata islamu i globalizacji, przyczyn i skutków zamachów na World Trade Center, w Hiszpanii i w Wielkiej Brytanii. Analizują najważniejsze zagadnienia współczesnego świata związane z islamem. Publikacja ZKP PAN.
Książka poświęcona jest analizie fundamentalizmu muzułmańskiego w Europie. Przedstawiono w niej uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące sytuację muzułmanów europejskich. Wyjaśnienie roli islamu w życiu muzułmańskich społeczności było punktem wyjścia do rozważań nad antagonizmami społeczno-kulturowymi między muzułmanami a Europejczykami oraz nad przyczynami radykalizacji niektórych wyznawców religii Proroka. Celem pracy było także przeanalizowanie sposobu działania i funkcjonowania organizacji fundamentalistycznych oraz grup terrorystycznych w Europie Zachodniej, inspirowanych ideologią globalnego dżihadu. Przedstawiono również wpływ nurtu radykalnego na polskich muzułmanów oraz na poziom zagrożenia Polski atakiem terrorystycznym.
Historia, teraźniejszość i przyszłość rachunkowości ściśle wiąże się z rozwojem ludzkiej cywilizacji i jej środowiskiem. Jednym z elementów je kształtujących jest kultura, ze swymi wymiarami. Kultura, obok takich składowych, jak np. system prawny, gospodarczy, poziom rozwoju rynku finansowego, czy też doświadczenia historyczne, z jednej strony staje się ważną charakterystyką modelującą oczekiwania formułowane wobec rachunkowości funkcjonującej w danym środowisku kulturowym, z drugiej zaś wpływa na sposoby realizacji zadań przed nią stawianych. Zróżnicowanie kulturowe, właściwe dla różnych regionów świata, można więc traktować jako czynnik decydujący o odmienności modeli rachunkowości właściwych dla danych kultur.
Powyższe założenie pozwoliło sformułować cel niniejszego opracowania, którym jest próba ukazania kultury, jako elementu modelującego teorię i praktykę funkcjonowania modeli pomiaru i ujawnień rachunkowych, ze szczególnym uwzględnieniem charakterystyk kulturowych, właściwych dla rachunkowości islamskiej i chińskiej. Lektura niniejszego opracowania w zamierzeniu jej autora ma m.in. pozwolić sformułować odpowiedź na kwestie: Czym jest kultura i jakie związki wykazuje ona z rachunkowością? Jakie cechy kulturowe determinują teorię i praktykę systemów pomiaru ujawnień rachunkowych funkcjonujących w krajach islamskich, a jakie są właściwe dla modelu rachunkowości chińskiej? Czy czynnik kulturowy osłabia procesy standaryzacji, harmonizacji i konwergencji rachunkowości w skali światowej? W jaki sposób charakterystyki kulturowe kształtują działania standaryzacyjne rachunkowości islamskiej i chińskiej?
Śmierć za kubek wody.
Upalny dzień. 40-letnia mieszkanka pakistańskiej wioski od wielu godzin zbiera na cudzym polu owoce. Praca jest wyczerpująca, lecz Asia i jej mąż muszą utrzymać pięcioro dzieci. Żeby się ochłodzić, pije wodę z pobliskiej studni. Ta należy do muzułmańskiej społeczności, a Asia jest chrześcijanką, dlatego w opinii innych kobiet woda staje się ?nieczysta?. Wybucha kłótnia, pada słowo: ?Bluźnierstwo!?. Los kobiety jest przesądzony ? w Pakistanie taki zarzut to pewna śmierć.
14 czerwca 2009 roku Asia Bibi zostaje wtrącona do więzienia, gdzie do dzisiaj czeka na wykonanie wyroku śmierci przez powieszenie.
W jej obronie odważyli się stanąć gubernator Pendżabu (muzułmanin) oraz minister ds. mniejszości (chrześcijanin) ? obydwaj zostali zamordowani przez fanatyków religijnych.
Poruszająca historia Asii Bibi, opowiedziana przez nią samą zza murów więzienia, uświadamia nam, jak wiele zła popełnia się w imię religii i jak ważna jest wolność przekonań, a także prawa człowieka. Dlatego jej osoba stała się ikoną walki z przemocą o podłożu religijnym, a o jej uwolnienie walczą ludzie na całym świecie.
John Paul II, Islam and the Middle East will certainly evoke numerous discussions on John Paul II's attitude towards Islam and the Middle Eastern predicament and inspire new reflections, critical remarks and balanced judgment concerning the issue.
Krzysztof Kościelniak
Jagiellonian University
Wydarzenia 11 września 2001 roku w Stanach Zjednoczonych, zamachy we Francji, Madrycie, Londynie i dramatyczne wydarzenia wojen domowych związane z rozpadem Jugosławii wstrząsnęły światową opinią publiczną. Te godne potępienia zdarzenia, a także wypowiedzi niektórych polityków utożsamiające islam z terroryzmem umacniały niekorzystny obraz muzułmanów. W tej sytuacji pojawiła się potrzeba naukowej dyskusji, opartej na głębokiej analizie i badaniach, która dałaby odpowiedź na pytanie, czy islam zagraża Europie, czy raczej ją wzbogaca. Zakład Islamu Europejskiego Wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego w listopadzie 2010 roku zorganizował ogólnopolską konferencję naukową zatytułowaną ?Muzułmanie w Europie. Bogactwo różnorodności czy źródło konfliktów ??. W konferencji wzięli udział naukowcy z różnych dziedzin: orientalistyki, historii, socjologii, antropologii, stosunków międzynarodowych i literaturoznawstwa. Ich referaty, zebrane w niniejszej książce, opisują zróżnicowaną pod względem kulturowym, społecznym, politycznym i artystycznym europejską mniejszość muzułmańską, której obecność wpływa na kształt społeczeństw starego kontynentu.
Zakład Islamu Europejskiego na Wydziale Orientalistycznym Uniwersytetu Warszawskiego od 1994 roku zajmuje się badaniem mniejszości muzułmańskich w Europie. Badania dotyczą przede wszystkim historii obecności muzułmańskiej w Europie, zagadnień integracji, rozwój ruchów społecznych, politycznych i kulturalnych europejskich muzułmanów oraz organizacji życia religijnego tej grupy.
Książka ukazała się pod honorowym patronatem Polskiego Komitetu do spraw UNESCO, Wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego oraz Fundacji Uniwersytetu Warszawskiego.
Myśl suficka - najpiękniejsza, duchowa gałąź - jest u nas niemal nieznana. Dla sufich życie jest podróżą, podczas której człowiek zdobywa rozproszoną po świecie wiedzę o Bogu, o oderwanej od Stwórcy duszy, o własnej egzystencji. Już w czasach Mahometa pojawili się ludzie, którzy określając siebie mianem muzułmanów, odrzucili dosłowne rozumienie słów Proroka i wybrali mistyczną interpretację objawienia. Sufi jednak twierdzą, że ich myśl jest odwieczna, starsza nawet od Mahometa. Głównym celem sufizmu jest wyzwolenie człowieka z niewoli ego i doprowadzenie go do pełni.
Mądrość głupców to zbiór przypowieści i nauk, które suficcy mistrzowie przekazują swoim uczniom z pokolenia na pokolenie. Ich zrozumienie zależy od indywidualnej sumy doświadczeń, od otwartości, stanu ducha, od czasu, miejsca, od etapu, na którym uczeń się znajduje na swojej Drodze. Jak mówi sufi Jusuf Hamadani:
Tej wiedzy nie można bowiem poskąpić komuś, kto na nią zasługuje, ale też nie sposób przekazać jej temu, komu się ona nie należy.
Zaczarowana świątynia to zbiór opowieści, które w zwięzłej, błyskotliwej formie przekazują najważniejsze nauki sufizmu - mistycznego nurtu wyrosłego na gruncie islamu, który przekracza jednak wszelkie religijne doktryny i myślowe schematy.
Dla sufich życie jest podróżą, podczas której człowiek zdobywa rozproszoną po świecie wiedzę o Bogu, o oderwanej od Stwórcy duszy, o własnej egzystencji. Głównym celem sufizmu jest wyzwolenie człowieka z niewoli ego i doprowadzenie go do pełni.
W zbiorze tym Idries Shah zawarł miarodajny, tworzący harmonijną całość przekrój nauki sufickiej. Tradycyjne przypowieści, które suficcy mistrzowie przekazują swoim uczniom z pokolenia na pokolenie zestawił ze swoimi autorskimi opowieściami, odnoszącymi się bezpośrednio do problemów nam współczesnych. Poza wartością historyczną i estetyczną sam autor podkreśla praktyczny wymiar tej literatury.
Celem książki było jak najrzetelniejsze ukazanie polskiemu czytelnikowi genezy, specyfiki i charakteru zjawiska jakim są Talibowie. Autorka przedstawia cele, rodowód, światopogląd, powiązania polityczno-militarno-gospodarcze i kontakty Talibów ze światem zewnętrznym.
Książka została wzbogacona Epilogiem dotyczącym wydarzeń po 11 września napisanym nie tylko na podstawie materiałów prasowych, ale także własnych obserwacji zachowań społeczeństwa amerykańskiego, mediów, wypowiedzi polityków i specjalistów. Z tego względu Epilog przynosi refleksje pisane „na gorąco”.
Alternatywna seksualność w kulturach muzułmańskich
Dyskurs dotyczący ról płciowych w świecie islamu, choć rozbudowany i wszechobecny – zarówno w nauce, jak i w środkach masowego przekazu oraz w opinii publicznej – obejmuje niemal wyłącznie wzorzec heteroseksualny. Odnosi się zatem do kobiet i mężczyzn, którzy podejmują role społeczne wynikające z ich płci biologicznej. Płeć biologiczna w islamie determinuje tożsamość człowieka i jego role społeczne. Rodząc się jako kobieta lub mężczyzna, człowiek nabywa określone prawa i obowiązki. Na przykład kobieta dziedziczy połowę tego co dziedziczy mężczyzna, z kolei mężczyzna powinien utrzymywać kobietę.
Celem niniejszej publikacji jest przełamanie tego dyskursu. Siedemnastu autorów ukazuje nieheteronormatywny świat islamu. Chociaż jego korzenie sięgają jeszcze czasów przedmuzułmańskich, to jednak dopiero w ostatnim dziesięcioleciu stał się obiecującym przedmiotem badań, co widać w stale powiększającej się zagranicznej literaturze przedmiotu. Badania dotyczą zarówno teologii – a zatem tworzenia islamu gay-friendly (i szerzej LGBTQ-friendly), historycznych i współczesnych form nieheteronormatywności w społeczeństwach muzułmańskich, jak również rozważań teoretycznych na styku queer studies, teorii postkolonialnych i ponowoczesnych.
Perspektywa queer pozwala więc w nowy sposób spojrzeć na świat islamu – na jego różnorodność, wyrażającą się w formach nieheteronormatywnych, elastyczność, uwidaczniającą się w ich częściowej instytucjonalizacji, a także funkcjonowanie pomiędzy tradycją a nowoczesnością, pomiędzy tradycyjnymi formami nieheteronormatywnymi a współczesnym ruchem LGBTQ.
Poszerza zarazem perspektywę queer studies o pozaeuropejski świat z odmiennymi, niekiedy nieprzystającymi do zachodnich kategoriami płci i seksualności.
W świecie zachodnim mało wiemy o kulturze queer w ogóle, a muzułmańska seksualność nienormatywna jest wręcz nieznana, nieobecna, ba nawet samo prawdopodobieństwa jej istnienia spotyka się z niedowierzaniem. Dobrze więc się stało, że książka dr Katarzyny Górak-Sosnowskiej powstała i ma szanse znaleźć się na naszym rynku wydawniczym, dostarcza bowiem bardzo rzetelnych, wspartych dogłębną wiedzą naukową informacji o muzułmańskich kulturach queer.
Z recenzji wydawniczej prof. Janusza Daneckiego
„Książka oferuje spojrzenie na świat islamu z innej perspektywy, dotychczas słabo obecnej nie tylko w Polsce ale też w publikacjach zachodnich. Tym samym wpisuje się w nurt próbujący przełamywać powszechnie obecne a często krzywdzące dla tego świata opinie kojarzące go głównie z nietolerancją i nieprzejednanym konserwatyzmem. Ukazując różnorodność nieheteronormatywności świata islamu, tej z przeszłości i teraz, autorzy wychodzą poza ów dyskurs, starając się pokazać, w jaki sposób ludzie o nieheteronormatywnej płciowości i/lub seksualności radzą sobie w praktyce, jak funkcjonują, jak negocjują własną płciowość/seksualność z otoczeniem, w jaki sposób owo otoczenie stwarza pewną niszę, w której owo funkcjonowanie jest w ogóle możliwe i znośne.”
Z recenzji dr hab. Joanna Mizielińskiej
Najbardziej aktualny komentarz do wydarzeń, które śledzi cały świat.
Armbruster w umiejętny sposób stawia pytania o to, co się stanie z rewolucyjnymi zrywami w poszczególnych krajach (Egipt, Tunezja, Libia), prognozuje, które będą następne. W wielu miejscach zadaje pytania o to, czy demokracja i islam wzajemnie się nie wykluczają, czy narody arabskie są w stanie zaakceptować system demokratyczny i co to oznacza w praktyce. Jaki sens ma demokracja w krajach, w których obywatele uważają, że Koran jest ważniejszy od konstytucji? Jak demokratyzować kraje, których obywatele otwarcie przyznają, że nie wyobrażają sobie rozdziału islamu od państwa? I wreszcie czy sam islam, religia, która nigdy nie przeżyła oświecenia, religia, która określa i reguluje wszystko: politykę, życie codzienne, nasze poglądy, nie jest największym zagrożeniem dla demokracji?
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?