Mamy do zaoferoweania szeroki wybór książek i publikacji z zakresu religii islamskiej, drugiej na świecie pod względem liczby wyznawców po chrześcijaństwie. Świętą księgą islamu jest Koran. Zapraszamy do zakupu ciekawej lektury, z której zdobędziesz infornacje o tradycjach, zwyczajach, ciekawostkach oraz poznasz korzenie islamu.
Książka The World of Islam in Research Perspectives of Oriental Studies and Political Science pod redakcją Michała Dahla, Pawła Hanczewskiego i Magdaleny Lewickiej to niezwykle interesująca monografia ukazująca w wielu przypadkach nieznane aspekty kultury świata islamu, w innych zaś proponująca odmienne interpretacje problemów już znanych i – zdawałoby się – rozwiązanych. [...] Zgodnie z tytułem praca ukazuje podejmowane zagadnienia z punktu widzenia dwóch dyscyplin naukowych – nauk o polityce i orientalistyki. Istotne jest uwypuklenie tych dwóch aspektów, bowiem mimo że dyscypliny te od dawna ze sobą współdziałają, to rzadko jest to podkreślane w tak jednoznaczny sposób. [...] teksty dotyczą rozmaitych istotnych zagadnień blisko-wschodnich, od starożytności po współczesność. Wewnętrzny podział zastosowany przez redaktorów naukowych wskazuje, które dziedziny rzeczywistości tego regionu zostały uwzględnione. Książka będzie zatem pożyteczną lekturą dla czytelników zainteresowanych najrozmaitszymi aspektami przeszłości i współczesności świata islamu. Odnoszą się one zasadniczo do trzech subregionów, czy też kultur, muzułmańskiego Bliskiego Wschodu: arabskiego, tureckiego i perskiego, ale znajdujemy tu także teksty dotyczące Azji Południowej i Południowo-Wschodniej. [...] Ze względu na różnorodność poruszanych zagadnień książka będzie stanowić istotny wkład w rozwój polskich badań nad szeroko pojętym Orientem w rozmaitych ujęciach metodologicznych. Publikacja stać się zatem może punktem wyjścia dla ważkich dyskusji naukowych w zakresie badań nad islamem.
Z recenzji prof. dra hab. Marka M. Dziekana
Książka The World of Islam in Research Perspectives of Oriental Studies and Political Science pod redakcją Michała Dahla, Pawła Hanczewskiego i Magdaleny Lewickiej to niezwykle interesująca monografia ukazująca w wielu przypadkach nieznane aspekty kultury świata islamu, w innych zaś proponująca odmienne interpretacje problemów już znanych i – zdawałoby się – rozwiązanych. [...] Zgodnie z tytułem praca ukazuje podejmowane zagadnienia z punktu widzenia dwóch dyscyplin naukowych – nauk o polityce i orientalistyki. Istotne jest uwypuklenie tych dwóch aspektów, bowiem mimo że dyscypliny te od dawna ze sobą współdziałają, to rzadko jest to podkreślane w tak jednoznaczny sposób. [...] teksty dotyczą rozmaitych istotnych zagadnień blisko-wschodnich, od starożytności po współczesność. Wewnętrzny podział zastosowany przez redaktorów naukowych wskazuje, które dziedziny rzeczywistości tego regionu zostały uwzględnione. Książka będzie zatem pożyteczną lekturą dla czytelników zainteresowanych najrozmaitszymi aspektami przeszłości i współczesności świata islamu. Odnoszą się one zasadniczo do trzech subregionów, czy też kultur, muzułmańskiego Bliskiego Wschodu: arabskiego, tureckiego i perskiego, ale znajdujemy tu także teksty dotyczące Azji Południowej i Południowo-Wschodniej. [...] Ze względu na różnorodność poruszanych zagadnień książka będzie stanowić istotny wkład w rozwój polskich badań nad szeroko pojętym Orientem w rozmaitych ujęciach metodologicznych. Publikacja stać się zatem może punktem wyjścia dla ważkich dyskusji naukowych w zakresie badań nad islamem.
Z recenzji prof. dra hab. Marka M. Dziekana
Long before the European Enlightenment, scholars and researchers working from Samarkand in modern-day Uzbekistan to Cordoba in Spain advanced our knowledge of astronomy, chemistry, engineering, mathematics, medicine and philosophy.
From Musa al-Khwarizmi who developed algebra in 9th century Baghdad to al-Jazari, a 13th-century Turkish engineer whose achievements include the crank, the camshaft and the reciprocating piston,
Ehsan Masood tells the amazing story of one of history’s most misunderstood yet rich and fertile periods in science, via the scholars, research, and science of the Islamic empires of the middle ages.
Książka, którą oddajemy do rąk Czytelników, to studium z dziejów komunikacji na styku dwu cywilizacji świata chrześcijańskiego i muzułmańskiego. Cywilizacji, które nie tyle zderzały się ze sobą, ile na swoich pograniczach poszukiwały sposobów na nawiązanie kontaktów i porozumienia, budując w tym celu różnorakie strefy komunikacji i wymiany. Pamiętniki Ludwika Tuberona są ważnym dokumentem, pozwalającym nam uchwycić nieopisywane dotąd szerzej zjawisko wymiany informacji pomiędzy Imperium Osmańskim a Europą na przełomie XV i XVI w. Dr hab. Piotr Tafiłowski, pracownik Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW, specjalizuje się w badaniach dziejów komunikacji społecznej i naukowej.
For generations now, Edward W. Said's Orientalism has defined our understanding of colonialism and empire, and this Penguin Modern Classics edition contains a preface written by Said shortly before his death in 2003.
In this highly-acclaimed work, Edward Said surveys the history and nature of Western attitudes towards the East, considering orientalism as a powerful European ideological creation - a way for writers, philosophers and colonial administrators to deal with the 'otherness' of eastern culture, customs and beliefs. He traces this view through the writings of Homer, Nerval and Flaubert, Disraeli and Kipling, whose imaginative depictions have greatly contributed to the West's romantic and exotic picture of the Orient. Drawing on his own experiences as an Arab Palestinian living in the West, Said examines how these ideas can be a reflection of European imperialism and racism.
Tysiąc lat wojen, intryg, pasji religijnej i osiągnięć kulturalnych.
Napisana na nowo, podważająca mity historia Hiszpanii w czasach arabskiego podboju, obejmująca okres od powstania islamu w VII wieku aż do ostatecznego wypędzenia muzułmanów z Półwyspu Iberyjskiego w wieku XVII.
Catlos twierdzi, że wbrew utrwalonym poglądom Al-Andalus nie była ani rajem, w którym panowała światła tolerancja, ani miejscem zderzenia cywilizacji. Przeciwnie, muzułmanie, chrześcijanie i żydzi – chociaż walczyli ze sobą i między sobą - wspólnie budowali kulturalnie i naukowo wyrafinowaną cywilizację, która przeobraziła zachodni świat, położyła podwaliny pod renesans, epokę dominacji Europy, i nowożytną kulturę żydowską.
Królestwa wiary, barwny, panoramiczny obraz bardzo ważnego, ale niezrozumianego okresu dziejów, ukazują genezę naszego dzisiejszego świata: wewnętrznie połączonego i pluralistycznego.
Królestwa wiary to wnikliwe i stonowane spojrzenie na muzułmańską Hiszpanię od jej początków do żałosnego upadku. Opierając się na mistrzowskiej znajomości źródeł pierwotnych i wtórnych, Catlos ukazuje jej osiągnięcia i trwałe dziedzictwo. Ta znakomita, dobrze napisana i udokumentowana książka rzuca nowe światło na dzieje Półwyspu Iberyjskiego.- Teofilo F. Ruiz, profesor historii na University of California w Los Angeles.
Nowy, żywy i interesujący opis średniowiecznych Hiszpanii i Portugalii, który odbiega od stereotypów i ukazuje nam w znacznie bardziej niż dotąd zniuansowany sposób stosunki i interakcje między różnymi społecznościami wyznaniowymi na półwyspie.- Hugh Kennedy, profesor arabistyki na University of Lo ndon, autor Caliphate: The History of an Idea.
Brian A. Catlos zabiera nas w podróż przez kalejdoskopowy krajobraz stosunków muzułmańsko-chrześcijańsko-żydowskich. Przeprowadzona przez niego zręczna analiza ukazuje w jasnym świetle siły, które przyczyniły się do stworzenia zarówno rzeczywistego, jak i mitycznego obrazu życia w mauretańskiej Hiszpanii. - Thomas F. Glick, emerytowany profesor historii na Boston University, autor Islamic and Christian Spain in the Early Middle Ages.
Islam is one of the world’s great monotheistic religions. Islamic culture, spanning 1,500 years, has produced some of the finest achievements of humanity. Yet the religion followed by a fifth of humankind is too often seen in the West in terms of fundamentalism, bigotry and violence- a perception that couldn’t be more wrong. Introducing Islam recounts the history of Islam from the birth of Prophet Muhammad in the 6th century to its status as a global culture and political force today. Charting the achievements of Muslim civilisation, it explains the nature and message of the Qur’an, outlines the basic features of Islamic law, and assesses the impact of colonialism on Muslim societies. Ziauddin Sardar and Zafar Abbas Malik show how Muslims everywhere are trying to live their faith and are shaping new Islamic ideas and ideals for a globalised world.
'Excellent, authoritative and illuminating' Peter Frankopan, Sunday Times
Islamic civilization was once the envy of the world. From a succession of glittering, cosmopolitan capitals, Islamic empires lorded it over the Middle East, North Africa, Central Asia and swathes of the Indian subcontinent, while Europe cowered feebly at the margins. For centuries the caliphate was both ascendant on the battlefield and triumphant in the battle of ideas, its cities unrivalled powerhouses of artistic grandeur, commercial power, spiritual sanctity and forward-looking thinking, in which nothing was off limits.
Islamic Empires is a history of this rich and diverse civilization told through its greatest cities over the fifteen centuries of Islam, from its earliest beginnings in Mecca in the seventh century to the astonishing rise of Doha in the twenty-first.
It dwells on the most remarkable dynasties ever to lead the Muslim world - the Abbasids of Baghdad, the Umayyads of Damascus and Cordoba, the Merinids of Fez, the Ottomans of Istanbul, the Mughals of India and the Safavids of Isfahan - and some of the most charismatic leaders in Muslim history, from Saladin in Cairo and mighty Tamerlane of Samarkand to the poet-prince Babur in his mountain kingdom of Kabul and the irrepressible Maktoum dynasty of Dubai. It focuses on these fifteen cities at some of the defining moments in Islamic history: from the Prophet Mohammed receiving his divine revelations in Mecca and the First Crusade of 1099 to the conquest of Constantinople in 1453 and the phenomenal creation of the merchant republic of Beirut in the nineteenth century.
Christianity is the most enduring and influential legacy of the ancient world, and its emergence the single most transformative development in Western history. Even the increasing number in the West today who have abandoned the faith of their forebears, and dismiss all religion as pointless superstition, remain recognisably its heirs. Seen close-up, the division between a sceptic and a believer may seem unbridgeable. Widen the focus, though, and Christianity’s enduring impact upon the West can be seen in the emergence of much that has traditionally been cast as its nemesis: in science, in secularism, and yes, even in atheism.
That is why Dominion will place the story of how we came to be what we are, and how we think the way that we do, in the broadest historical context. Ranging in time from the Persian invasion of Greece in 480 BC to the on-going migration crisis in Europe today, and from Nebuchadnezzar to the Beatles, it will explore just what it was that made Christianity so revolutionary and disruptive; how completely it came to saturate the mind-set of Latin Christendom; and why, in a West that has become increasingly doubtful of religion’s claims, so many of its instincts remain irredeemably Christian. The aim is twofold: to make the reader appreciate just how novel and uncanny were Christian teachings when they first appeared in the world; and to make ourselves, and all that we take for granted, appear similarly strange in consequence. We stand at the end-point of an extraordinary transformation in the understanding of what it is to be human: one that can only be fully appreciated by tracing the arc of its parabola over millennia.
Translated by Abdullah Yusuf Ali, The Holy Qur'an (also known as The Koran) is the sacred book of Islam. It is the word of God whose truth was revealed to the Prophet Muhammad through the angel Gabriel over a period of 23 years. As it was revealed, so it was committed to memory by his companions, though written copies were also made by literate believers during the lifetime of the Prophet.
The first full compilation was by Abu Bakar, the first Caliph, and it was then recompiled in the original dialect by the third Caliph Uthman, after the best reciters had fallen in battle. Muslims believe that the truths of The Holy Qur'an are fully and authentically revealed only in the original classical Arabic. However, as the influence of Islam grows and spreads to the modern world, it is recognised that translation is an important element in introducing and explaining Islam to a wider audience.
This translation, by Abdullah Yusuf Ali, is considered to be the most faithful rendering available in English.
Little is known about Arabia in the sixth century CE. Yet from this distant time and place emerged a faith and an empire that stretched from the Iberian peninsula to India. Today, Muslims account for nearly a quarter of the global population. G. W. Bowersock seeks to illuminate this most obscure and yet most dynamic period in the history of Islam—from the mid-sixth to mid-seventh century—exploring why arid Arabia proved to be such fertile ground for Muhammad’s prophetic message, and why that message spread so quickly to the wider world.
In Muhammad’s time Arabia stood at the crossroads of great empires, a place where Christianity, Judaism, and local polytheistic traditions vied for adherents. Mecca, Muhammad’s birthplace, belonged to the part of Arabia recently conquered by the Ethiopian Christian king Abraha. But Ethiopia lost western Arabia to Persia following Abraha’s death, while the death of the Byzantine emperor in 602 further destabilized the region. Within this chaotic environment, where lands and populations were traded frequently among competing powers and belief systems, Muhammad began winning converts to his revelations. In a troubled age, his followers coalesced into a powerful force, conquering Palestine, Syria, and Egypt and laying the groundwork of the Umayyad Caliphate.
The crucible of Islam remains an elusive vessel. Although we may never grasp it firmly, Bowersock offers the most detailed description of its contours and the most compelling explanation of how one of the world’s great religions took shape.
"This kaleidoscopic book covers almost 3,000 years of Arab history and shines a light on the footloose Arab peoples and tribes who conquered lands and disseminated their language and culture over vast distances. Tracing this process to the origins of the Arabic language, rather than the advent of Islam, Tim Mackintosh-Smith begins his narrative more than a thousand years before Muhammad and focuses on how Arabic, both spoken and written, has functioned as a vital source of shared cultural identity over the millennia.
Mackintosh-Smith reveals how linguistic developments – from pre-Islamic poetry to the growth of script, Muhammad's use of writing, and the later problems of printing Arabic – have helped and hindered the progress of Arab history, and investigates how, even in today's politically fractured post–Arab Spring environment, Arabic itself is still a source of unity and disunity."
Feministki w hidżabie, muzułmańska społeczność LGBT, drużyna piłkarska uchodźców z Kurdystanu, która awansowała do szwedzkiej ekstraklasy. Twarz islamu w Skandynawii jest wielowymiarowa i nieoczywista. To też problem "zabójstw honorowych", działalności salafitów, wyobcowania niektórych społeczności. Przyjrzenie się temu z bliska to lekarstwo na fake newsy i niewiedzę o życiu muzułmanów w Europie.
Gdy politycy podsycają strach przed uchodźcami, doświadczony i nagradzany reporter, Maciej Czarnecki, pokazuje prawdziwe historie imigrantów w Szwecji, Norwegii i Danii. Ich opowieści obalają stereotypy i burzą uprzedzenia. To także mocny i ważny głos w dyskusji o imigracji muzułmanów do Skandynawii i szerzej – Europy. Maciej Czarnecki nie daje gotowych odpowiedzi. Zamiast tego rzetelnie i uczciwie przedstawia losy oraz sposób myślenia tych wyznawców islamu, dla których północna część Starego Kontynentu stała się domem.
Okazuje się, że populistyczny mit o czarno-białym świecie nie jest prawdziwy. Dominują w nim różne odcienie szarości. To właśnie ich jest w rzeczywistości najwięcej. Bo „halal” to wszystko, co w świetle szariatu jest dozwolone. Granice między wartościami islamu a Zachodem bywają też płynne.
Głównym celem niniejszej książki jest identyfikacja specyfiki, znaczenia, a także perspektyw rozwoju bankowości islamskiej na świecie. Zasady i wartości, na których opierają się banki islamskie, sięgają czasów Mahometa, ale powstały dopiero w latach 70. XX w. Przyczyniły się do tego ruchy związane z islamskim ożywieniem, stawiające sobie za cel odrodzenie społeczne i kulturalne muzułmańskich społeczeństw w duchu islamu oraz sprzeciw wobec kultury państw kolonialnych. Czynnikiem sprzyjającym powstaniu bankowości islamskiej okazał się ponadto kryzys naftowy lat 70. Wysokie dochody napływające do państw Zatoki Perskiej stały się głównym źródłem dla tworzących się w tamtym okresie banków islamskich. Podstawą zasad, do których banki muszą się stosować, jest szariat, prawo religijne muzułmanów. Konieczność ich przestrzegania juryści muzułmańscy starają się udowodnić, znajdując odpowiednie odniesienia w Koranie oraz hadisach. Za najważniejszą z tych zasad uważa się zakaz oprocentowania (riba). Pozostałe to m.in.: unikanie niepewności (gharar) i zakaz spekulacji (maysir), nakaz płacenia jałmużny (zakat), zakaz inwestowania i handlowania produktami nielegalnymi (haram), a także dzielenie zysków i strat z przedsięwzięcia. Zasady te wpływają na specyficzny charakter bankowości islamskiej, którą powinny charakteryzować trzy zasadnicze cechy. Po pierwsze, operacje bankowe nie mogą być oparte na stopie procentowej. Po drugie, cel działalności banków islamskich nie powinien być czysto komercyjny. Po trzecie, ich działalność powinna być oparta o instrumenty własnościowe.
W publikacji Tatarskie dziedzictwo kulturowe. Historia, Literatura. Sztuka prezentujemy oryginalne naukowe opracowania, tematycznie związane z wielowiekowym dziedzictwem kulturowym Tatarów Polski, Litwy, Białorusi (dawnego Wielkiego Księstwa Litewskiego), Krymu i Tatarstanu.
'A powerful celebration of common humanity and compassion . . . deserves to be read widely by people of all faiths and none' - Sunday Times
In a series of personal and insightful letters to his sons, Omar Saif Ghobash offers a vital manifesto that tackles the dilemmas facing not only young Muslims but everyone navigating the complexities of today’s world.
Full of wisdom and thoughtful reflections on faith, culture and society. This is a courageous and essential book that celebrates individuality whilst recognising it is our shared humanity that brings us together.
Written with the experience of a diplomat and the personal responsibility of a father; Ghobash’s letters offer understanding and balance in a world that rarely offers any. An intimate and hopeful glimpse into a sphere many are unfamiliar with; it provides an understanding of the everyday struggles Muslims face around the globe.
W Polsce pojawiały się wcześniej opracowania dotyczące ruchów i ugrupowań islamistycznych, ale nie było do tej pory publikacji, która bazując na materiale zdobytym podczas badań terenowych, w sposób kompleksowy analizowałaby rozwój, strategie działania i przemiany islamizmów egipskich i tunezyjskich. Niniejsza książka odchodzi od wąskiego, orientalistycznego pojmowania islamu politycznego, wiążącego go nierozerwalnie ze studiami nad bezpieczeństwem, i ukazuje szerokie spektrum możliwości, w jakich dochodzi w Egipcie i Tunezji do upolitycznienia treści religijnych – zarówno przez aktorów państwowych, jak i pozapaństwowych.
Konrad Pędziwiatr dowodzi, że bez wiedzy na temat mechanizmów „odgórnego” upolitycznienia islamu przez państwa i ich instytucje wyznaczające przestrzenie „religijnej” kontestacji, nie można zrozumieć specyfiki i charakteru działania Braci Muzułmanów, An-Nahdy i An-Nur (to niektóre z omawianych ruchów islamistycznych). Wykorzystując instrumentarium teorii ruchów społecznych, autor wyjaśnia mechanizmy działania i przyczyny popularności islamizmów w regionie. Jednocześnie, oddając w wielu miejscach głos przedstawicielom analizowanych ruchów i ukazując kompleksowość podejmowanych przez nich decyzji strategicznych oraz istotność tych decyzji na ich aktualną sytuację, przyczynia się do „odmyślenia” krajowej i światowej refleksji na temat islamu politycznego.
Konrad Pędziwiatr – badacz w Centrum Zaawansowanych Badań Ludnościowych i Religijnych, adiunkt w Katedrze Studiów Europejskich Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Autor licznych artykułów na temat religii i etniczności w procesach migracyjnych, islamu i muzułmanów w Europie oraz polityzacji islamu w Europie oraz na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej, które ukazały się m.in. w „Patterns of Prejudice”, „Journal of Ethnic and Migration Studies”, „Social Compass”, „Gender, Place & Culture”. Autor monografii Od islamu imigrantów do islamu obywateli (2005, 2007) oraz The New Muslims Elites in European Cities (2010), a także współautor Polskiej polityki migracyjnej (UW 2015) i redaktor Na Zachodnim Brzegu bez zmian (2016) oraz Muslim Minorities in Europe and India (2016).
Autorami są polscy i zagraniczni badacze współczesnego Iranu, w tym spora ich część pochodzi z Iranu. W ten sposób udało się stworzyć nietuzinkowy, różnorodny oraz w dużej mierze holistyczny obraz tego państwa. Artykuły są bowiem często opisem nie tyle z zewnątrz - badacza, który przygląda się państwu i nakłada na nie swoją optykę - ile od wewnątrz, a zatem autorów mieszkających w Iranie lub się z niego wywodzących.
Z recenzji dr hab. Katarzyny Górak-Sosnowskiej
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Jakie są dążenia Iranu? Co chce osiągnąć Republika Islamska w regionie? Jakie są jej motywacje, szanse i oczekiwania? Skąd wynika często diametralnie odmienna ocena zasadniczych kwestii przez irańskich decydentów i Zachód? Próba odpowiedzi na przynajmniej część z tych pytań stanowi aspirację prezentowanej książki. W tym celu poproszono wybitnych ekspertów od Iranu, by zmierzyli się z najbardziej palącymi tematami.
dr Robert Czulda
Uniwersytet Łódzki
Obserwowany od 2015 r. wzrost ataków terrorystycznych w Europie jest powiązany z kryzysem migracyjnym i radykalizacją muzułmanów. „Nie pokonaliśmy idei. Nawet nie rozumiemy idei” – te słowa gen. Michaela K. Nagaty’ego, głównodowodzącego wojsk USA w Iraku, ukazują stan bezradności Zachodu, który pomimo miażdżącej przewagi militarnej, przegrywa wojnę z islamskim terroryzmem. Książka jest wynikiem badań nad islamem, definiowanym jako religia, który w rzeczywistości stanowi system politycznego podporządkowania swoich wyznawców za pomocą religijnej doktryny zawartej w Koranie i Sunnie. Wskazano w niej źródła fundamentalizmu i terroryzmu islamskiego oraz w jaki sposób należy odczytywać pozorne sprzeczności w islamie pomiędzy przesłaniem pokojowym a nawołującym do nienawiści i terroryzowania społeczeństw niewiernych. Autor wyjaśnił pojęcie dżihadu i jego ewolucję w społeczeństwie dar al-harb w kierunku dar al-islam. Jest to próba odpowiedzi na dwa najważniejsze pytania dotyczące bezpieczeństwa: dlaczego dochodzi do islamskich zamachów i jak im przeciwdziałać?
Książka adresowana jest w pierwszej kolejności do służb zajmujących się bezpieczeństwem państwa – Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Policji, Straży Granicznej oraz Wojsk Obrony Terytorialnej – w zakresie praktycznym. Kolejnym adresatem są studenci, pracownicy dydaktyczni i naukowi uczelni wyższych, gdzie prowadzi się studia nad bezpieczeństwa publicznym, w tym nad źródłami terroryzmu i radykalizmu islamskiego oraz wykłady na kierunkach: bezpieczeństwo narodowe i bezpieczeństwo wewnętrzne.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?